Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi er et par i 30- årene, ingen barn. Vi bor like ved samboers foreldre, ca 2 timer unna min. I fjor var vi alle sammen her, men i år ser det ikke ut til å bli sånn. Vi skal være hos samboers familie, men jeg har så dårlig samvittighet for at vi ikke inviterer familien min i år også. Jeg ønsker veldig feire med alle hos oss, men samboer ønsker å være hos sine foreldre i år. 

Min familie sier det er greit, men jeg har så dårlig samvittighet. Gruer meg til jul, vil bare det hele skal være over. 

Andre som har det sånn? Hvordan takler dere det? Det er ikke aktuelt å feire hver for oss. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor kan dere ikke dele dere for en kveld? 

Ja, vi hadde samme "problemet" her, men før vi fikk barn delte vi oss på julaften. Alle var fornøyd. 

Anonymkode: 4d511...9c9

• Liker 29
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Hvorfor kan dere ikke dele dere for en kveld? 

Ja, vi hadde samme "problemet" her, men før vi fikk barn delte vi oss på julaften. Alle var fornøyd. 

Anonymkode: 4d511...9c9

Fordi vi har lyst til å være sammen på julaften 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Eneste rettferdige som de fleste praktiserer er at man tar hver sitt år. Det vil si at det er din tur til å feire med din familie i år, og han må pent følge med slik du gjorde med hans familie i fjor.

Anonymkode: 2aed2...68b

• Liker 8
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Eneste rettferdige som de fleste praktiserer er at man tar hver sitt år. Det vil si at det er din tur til å feire med din familie i år, og han må pent følge med slik du gjorde med hans familie i fjor.

Nei, det må ikke være det eneste rettferdige. Hadde vi praktisert det slik, hadde svigerforeldrene mine sittet alene annenhver jul. Siden foreldrene mine aldri må det, feirer vi med mine svigerforeldre hvert år. Hos oss praktiserer vi at ingen skal være alene.

• Liker 8
  • Hjerte 1
Skrevet

Det er flere dager i julen enn julaften. Finn på noe hyggelig med dine foreldre på lille julaften eller en annen dag. 

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet

Fikk du ikke gode nok svar sist du hadde et innlegg om akkurat den samme problemstillingen?

Anonymkode: 1e26c...1cf

• Liker 4
Skrevet

Det hyggeligste ville jo vært om alle kunne være sammen, slik dere gjorde i fjor. 

Liker ikke foreldrene til samboeren din foreldrene dine? 

Anonymkode: 746bd...0d3

• Liker 4
Skrevet

Har man ikke barn, deler man seg bare på julaften.

Etter barn, annenhver julaften hos foreldre.

Anonymkode: 8c050...dfb

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Det hyggeligste ville jo vært om alle kunne være sammen, slik dere gjorde i fjor. 

Liker ikke foreldrene til samboeren din foreldrene dine? 

Anonymkode: 746bd...0d3

Jo de liker hverandre. Bare det at samboer ville reise til sine foreldre på julaften. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vi var jo sammen alle i fjor, både hans og min familie. Synes det er trist han ikke ønsker det slik i år.

Skrevet
Anonym-bruker skrev (5 minutter siden):

Vi var jo sammen alle i fjor, både hans og min familie. Synes det er trist han ikke ønsker det slik i år.

Og han bestemmer?? 

Anonymkode: ee0da...72f

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet
Anonym-bruker skrev (34 minutter siden):

Jo de liker hverandre. Bare det at samboer ville reise til sine foreldre på julaften. 

Men kan ikke dine foreldre også feire sammen med dem/dere? Hvis de bare er to voksne, så ser jeg ikke at det skal være så vanskelig? De kan vel overnatte hos deg og samboeren din, og så blir de med og feirer hos foreldrene hans. De har bare to timer hjem, så de trenger ikke annet enn overnatting julaften (og kanskje noen dager til, hvis dere synes det er trivelig å ha dem hos dere).

Hvis dette er så vanskelig å se for seg for samboeren din og hans foreldre, ville jeg seriøst vurdert å feire julaften sammen med mine foreldre, så kunne samboer og de andre gjøre som de vil. Synes det er trist om to stykker skal sitte for seg selv på julaften, spesielt når de har såpass kort vei dit også. Må da være koselig å være flere!

Anonymkode: 5ca4d...90e

• Liker 9
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Men kan ikke dine foreldre også feire sammen med dem/dere? Hvis de bare er to voksne, så ser jeg ikke at det skal være så vanskelig? De kan vel overnatte hos deg og samboeren din, og så blir de med og feirer hos foreldrene hans. De har bare to timer hjem, så de trenger ikke annet enn overnatting julaften (og kanskje noen dager til, hvis dere synes det er trivelig å ha dem hos dere).

Hvis dette er så vanskelig å se for seg for samboeren din og hans foreldre, ville jeg seriøst vurdert å feire julaften sammen med mine foreldre, så kunne samboer og de andre gjøre som de vil. Synes det er trist om to stykker skal sitte for seg selv på julaften, spesielt når de har såpass kort vei dit også. Må da være koselig å være flere!

Anonymkode: 5ca4d...90e

Jeg vil jo helst være her hjemme. Nå er mine foreldre bedt til et annet familie medlem, så regner med de skal dit. Jeg bare føler det er så feil at jeg skal ha fri og være hos hans foreldre, når vi kunne invitert og vært alle sammen. Samboer er redd dyr strøm, i forhold til matlaging julaften, og ekstra oppvarming på soverom vi ikke bruker så ofte. 

Skrevet

Hvorfor kan ikke foreldrene dine komme til hans foreldre og feire julaften?

Hvordan skal dere gjøre det fremover? Hver jul hos hans foreldre uten dine? Eller annenhver? At dere drar til dine foreldre neste jul?

Men hvis det er mannen din som bestemmer, så må du jo gjøre som han sier.

Anonymkode: c1673...3a9

Skrevet

Det er jo helt vanlig at man feirer annenhvert år med familiene på den måten. Hvorfor ha dårlig samvittighet ovenfor det? Synes du overdramatiserer veldig når du tenker at du "ønsker det hele bare var over". Det var da voldsomt.

Anonymkode: 3e210...b5f

• Liker 12
  • Nyttig 2
Skrevet

Det høres jo ut som foreldrene dine har noen å være med. Da skal du ikke tenke mer på dette. Neste år er du med foreldrene dine.

Anonymkode: 85965...fe8

• Liker 5
Skrevet
3 hours ago, Anonym-bruker said:

Jeg vil jo helst være her hjemme. Nå er mine foreldre bedt til et annet familie medlem, så regner med de skal dit. Jeg bare føler det er så feil at jeg skal ha fri og være hos hans foreldre, når vi kunne invitert og vært alle sammen. Samboer er redd dyr strøm, i forhold til matlaging julaften, og ekstra oppvarming på soverom vi ikke bruker så ofte. 

Om de skal et annet sted så er det bare du som må jobbe med egne følelser 

Anonymkode: 8b49c...90c

• Liker 12
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg synes det er rart at en i voksen alder, med samboer og alt, ikke greier å feire en julaften uten sine foreldre. 
Det er sånn at en må klippe navlestrengen en eller annen gang. 
Kan en forvente at begge svigerfamiliene vil feire sammen ? 

Anonymkode: 5e561...02a

• Liker 7
  • Nyttig 4
Skrevet
Anonym-bruker skrev (10 timer siden):

Vi er et par i 30- årene, ingen barn. Vi bor like ved samboers foreldre, ca 2 timer unna min. I fjor var vi alle sammen her, men i år ser det ikke ut til å bli sånn. Vi skal være hos samboers familie, men jeg har så dårlig samvittighet for at vi ikke inviterer familien min i år også. Jeg ønsker veldig feire med alle hos oss, men samboer ønsker å være hos sine foreldre i år. 

Min familie sier det er greit, men jeg har så dårlig samvittighet. Gruer meg til jul, vil bare det hele skal være over. 

Andre som har det sånn? Hvordan takler dere det? Det er ikke aktuelt å feire hver for oss. 

Vi hadde det også sånn, han ville være hos sine og jeg hos mine. Så før vi fikk barn feiret vi hver for oss. 

Nå ferirer vi hjemme, sammen barna våre 

Anonymkode: 1acff...76f

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...