Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hatt en datter som har hatt mye plager hele veien. Startet med kolikk og har vært på utallige legebesøk og diverse behandlinger (fysio og manuellterapeut). Har kuttet melk, soya, egg, kål ++. Litt bedring er det, men det er fremdeles mye sutring og gråt, luftplager og generell misnøye. Hun nærmer seg 6 måneder så hadde virkelig trodd hun skulle være bedre nå. Blir fortalt av helsesykepleier og legene at det ikke er noe galt, men vi er ganske sikre på at hun har noen fysiske plager. Det slo meg at paracet kan brukes for andre ting enn feber og når hun har en dårlig dag vil en paracet gi en pekepinn på om hun har smerter hvis hun roer seg.

Noen som har testet dette for barn med diffuse plager? Hvis hun roer seg må det jo nesten bety at hun har smerter et sted og da skulle man jo tro at legene kan gjøre litt mer for å finne ut av hva som feiler henne.

Leser hele tiden skrekkhistorier her om barn som har vært plaget av reflux, allergi, låsninger hvor det ikke har blitt oppdaget for barnet nærmer seg året til tross for at foreldrene har hatt mistanke hele veien.

Anonymkode: 0a3dd...b89

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du gir ikke tabletter på måfå til babyer. 

• Liker 1
  • Nyttig 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hatt en datter som har hatt mye plager hele veien. Startet med kolikk og har vært på utallige legebesøk og diverse behandlinger (fysio og manuellterapeut). Har kuttet melk, soya, egg, kål ++. Litt bedring er det, men det er fremdeles mye sutring og gråt, luftplager og generell misnøye. Hun nærmer seg 6 måneder så hadde virkelig trodd hun skulle være bedre nå. Blir fortalt av helsesykepleier og legene at det ikke er noe galt, men vi er ganske sikre på at hun har noen fysiske plager. Det slo meg at paracet kan brukes for andre ting enn feber og når hun har en dårlig dag vil en paracet gi en pekepinn på om hun har smerter hvis hun roer seg.

Noen som har testet dette for barn med diffuse plager? Hvis hun roer seg må det jo nesten bety at hun har smerter et sted og da skulle man jo tro at legene kan gjøre litt mer for å finne ut av hva som feiler henne.

Leser hele tiden skrekkhistorier her om barn som har vært plaget av reflux, allergi, låsninger hvor det ikke har blitt oppdaget for barnet nærmer seg året til tross for at foreldrene har hatt mistanke hele veien.

Og så tror du at en Paracet kan løse saken? Det er ikke vanlig og bør ikke være vanlig å bruke Paracet som universalmiddel ved gråt og uro

Anonymkode: b18ba...241

• Nyttig 3
Skrevet

Ts her.

Mulig dere misforstår meg. Mener ikke at jeg skal begynne å gi henne paracet. Mener å teste ut en gang for å se om hun blir bedre. Det er jo for å finne ut om hun faktisk har fysiske plager. 

Er det virkelig så ille? Hvis hun har smerter er det verre å gå med det frem til hun kan snakke, enn å gi en paracet. Hun hylgråter og sutrer hver eneste dag selv om hun er mett, skiftet på, har sovet, blir bært rundt. 

• Liker 2
Skrevet

Det er det rådet du får hvis du ringer legevakt med et barn du tror har smerter pga gråt og utilpasshet,så ser ikke noe galt i å prøve det for å se om det hjelper. Selv om mammapolitiet inne her ikke er enig,så er det som sagt det rådet du får.

Anonymkode: dd188...85f

• Liker 10
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er det rådet du får hvis du ringer legevakt med et barn du tror har smerter pga gråt og utilpasshet,så ser ikke noe galt i å prøve det for å se om det hjelper. Selv om mammapolitiet inne her ikke er enig,så er det som sagt det rådet du får.

Anonymkode: dd188...85f

Det er det jeg også tenker. Hun reagerte kraftig på vaksinene og vi fikk hver gang beskjed av helsesykepleier at vi kunne gi paracet til hun ble bedre.

• Liker 1
Skrevet

Altså jeg ser virkelig ikke problemet med å gi en gang som en salgs test som du gir uttrykk for at du mener. Syns svarene du har fått er i overkant hysterisk.

• Liker 11
Skrevet

Har du testet henne for reflukssykdom?

• Liker 1
Skrevet

Er jo ikke sikkert det er smerter selv om hun skulle sove bedre av Paracet. Kan være hun bare blir mer døsig/dopa ned

Anonymkode: 19cdc...4a6

• Liker 2
Skrevet
Sofakona skrev (1 time siden):

Har du testet henne for reflukssykdom?

Hvordan tester man for det? Senga er hevet og har prøvd å gi Gaviscon et par ganger uten noen bedring.

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Ts her.

Mulig dere misforstår meg. Mener ikke at jeg skal begynne å gi henne paracet. Mener å teste ut en gang for å se om hun blir bedre. Det er jo for å finne ut om hun faktisk har fysiske plager. 

Er det virkelig så ille? Hvis hun har smerter er det verre å gå med det frem til hun kan snakke, enn å gi en paracet. Hun hylgråter og sutrer hver eneste dag selv om hun er mett, skiftet på, har sovet, blir bært rundt. 

Av egen erfaring på meg som voksen så finner du ikke ut av det.

Jeg har en tilstand som ikke Paracet har innvirkning på.

Men likevel kan Paracet generelt gjøre meg trøttere, men avslappet - og dermed er opplevelsen av symptomet litt mindre. 

Det er ikke en smertetilstand, og ingenting Paracet skal kunne påvirke.

Men fordi jeg blir litt slappere og sløvere av Paracet så gir det likevel inntrykk av en ganske mild positiv virkning. 

Det er sånn Paracet fungerer, i tillegg til å kunne dempe smerter/feber. 

Skrevet

Selv om ingen tester slår ut, kan det være hun ikke tåler melkeproteiner.  Mange babyer /små barn som reagerer på det.

prøv å kutte alt av melkeprodukter

Jeg veit selv hvordan dette er, fikk liten hjelp når mine var små.

Anonymkode: e0ad1...298

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Selv om ingen tester slår ut, kan det være hun ikke tåler melkeproteiner.  Mange babyer /små barn som reagerer på det.

prøv å kutte alt av melkeprodukter

Jeg veit selv hvordan dette er, fikk liten hjelp når mine var små.

Anonymkode: e0ad1...298

Har kuttet melk og soya, litt bedring, men ikke veldig.

Skrevet

Har du vært hos kiropraktor? Vet ikke om de finner noe mer ut enn fysio og manuell, men vi gikk iallefall til kiropraktor. 

Viste seg at babyen vår veldig stiv på ene siden av nakken og ryggen. Noe som gjorde det smertefullt å ligge flatt/strekke ut ryggen. 

Anonymkode: 2d361...1c9

Skrevet

Vi har gitt paracet til vår baby flere, men selvsagt  bare når det virker som hun er smertepreget. Sover i grunn ikke noe bedre ila natten, men hun klarer å sovne i det minste.

Anonymkode: d52c5...f57

Skrevet

Ryddet for helseskadelige råd, samt at man utgir seg for å være helsepersonell. 

Christina82, mod

Skrevet
On 12/7/2022 at 9:15 AM, AprilLudgate said:

Av egen erfaring på meg som voksen så finner du ikke ut av det.

Jeg har en tilstand som ikke Paracet har innvirkning på.

Men likevel kan Paracet generelt gjøre meg trøttere, men avslappet - og dermed er opplevelsen av symptomet litt mindre. 

Det er ikke en smertetilstand, og ingenting Paracet skal kunne påvirke.

Men fordi jeg blir litt slappere og sløvere av Paracet så gir det likevel inntrykk av en ganske mild positiv virkning. 

Det er sånn Paracet fungerer, i tillegg til å kunne dempe smerter/feber. 

Svaret mitt ble tydligvis slettet som "helsefarlig råd" selv om jeg bare skrev hva jeg selv gjorde som også er innenfor hva som står på pakningsvedlegget til Paracet at er ok døgndose for voksne. Men ville bare påpeke at ikke alle blir sløve av Paracet, siden dette innlegget får stå men ikke mitt. Jeg har aldri hørt om noen som blir det, har aldri blitt det selv og det står da heller ikke på pakningen at man kan bli det... da ville det jo vært på varseltrekant.

Anonymkode: 911b4...cdc

• Nyttig 1
Skrevet
On 12/7/2022 at 12:16 AM, Guddla said:

Syns svarene du har fått er i overkant hysterisk.

Helt enig. Dagens samfunn i et nøtteskall, dessverre.

Anonymkode: b1fef...284

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Svaret mitt ble tydligvis slettet som "helsefarlig råd" selv om jeg bare skrev hva jeg selv gjorde som også er innenfor hva som står på pakningsvedlegget til Paracet at er ok døgndose for voksne. Men ville bare påpeke at ikke alle blir sløve av Paracet, siden dette innlegget får stå men ikke mitt. Jeg har aldri hørt om noen som blir det, har aldri blitt det selv og det står da heller ikke på pakningen at man kan bli det... da ville det jo vært på varseltrekant.

Jeg sa ikke at man får nedsatt responsevne.

Trøtt og trekantvarsel er to HELT forskjellige ting. 

Samma det. En Paracet i rett dose er ikke farlig å gi, men TS finner ikke ut noe som helst ved å gjøre det. 

• Liker 1
Skrevet
2 hours ago, AprilLudgate said:

Jeg sa ikke at man får nedsatt responsevne.

Trøtt og trekantvarsel er to HELT forskjellige ting. 

Samma det. En Paracet i rett dose er ikke farlig å gi, men TS finner ikke ut noe som helst ved å gjøre det. 

Ok jeg vet ikke kravene for varseltrekant men jeg bare har aldri hørt at man kan bli trøtt av normal dose paracet så syntes ikke det er en allmennkjent sannhet...

Så for meg er det logisk at om man gir et grinete barn paracet og det da blir mindre grinete kan man anta at det kanskje var grinete pga smerte, fordi man kan anta at paraceten fjernet den smerten. Man vil jo ikke finne ut noe sikkert men jeg tenker jo det samme som TS at man kan få en indikasjon.

Vil jo ikke tro at TS tenker gi masse paracet men at det var en ide om å teste det en gang for å se om barnet ble bedre rett etterpå og da tenke at det kan indikere smerte og derfor noe man kan si til helsepersonell for å få undersøkt ting på nytt. En logikk jeg forstår iallfall. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...