AnonymBruker Skrevet 6. desember 2022 #1 Skrevet 6. desember 2022 HVORDAN kunne dette skje?? Fulgte oppskriften slavisk. Hevet i 90 min, pluss 45 etterheving - som oppskriften sa (60-90min + 30-45min). Innetemperaturen var 25 grader. Deigen hevet seg over dobbel str. Alt så bra ut. Men da brødet var ferdig stekt, hva kom ut? En jævla betongblokk! Sist gang dette skjedde, sa de at jeg ikke lot deigen heve lenge nok (som nok var riktig). Men hva NÅ da?? Hva gjør jeg galt?? 😫 Anonymkode: 04cca...c8a 2
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2022 #2 Skrevet 6. desember 2022 Kan sikkert over heve også da? Jeg gjør det samme, håper det kommer noen gode svar. Ikke mist motet! Anonymkode: 10a7b...d1b
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2022 #3 Skrevet 6. desember 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): HVORDAN kunne dette skje?? Fulgte oppskriften slavisk. Hevet i 90 min, pluss 45 etterheving - som oppskriften sa (60-90min + 30-45min). Innetemperaturen var 25 grader. Deigen hevet seg over dobbel str. Alt så bra ut. Men da brødet var ferdig stekt, hva kom ut? En jævla betongblokk! Sist gang dette skjedde, sa de at jeg ikke lot deigen heve lenge nok (som nok var riktig). Men hva NÅ da?? Hva gjør jeg galt?? 😫 Anonymkode: 04cca...c8a Skulle ha fulgt den germansk. Anonymkode: 2b1e7...86c 2
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2022 #4 Skrevet 6. desember 2022 Har du eltet lenge nok? Er brødet grovt eller fint? Anonymkode: 33474...1e6 2
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2022 #5 Skrevet 6. desember 2022 Min erfaring er at eltingen har mer å si enn hevetiden (såfremt hevetiden er lang nok) Anonymkode: 2c35c...5e7
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2022 #6 Skrevet 6. desember 2022 Den hevet for lenge sannsynligvis? Punkt 1 er en god oppskrift. En enkel en er denne, https://www.annebrith.no/post/barnas-beste-brød , ja er anne brith, men blir alltid vellykket synes jeg. Ellers kan du forsøke krem.no for råd? Anonymkode: bc81a...c92 1
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2022 #7 Skrevet 6. desember 2022 Er det rug i brødet? Jeg synes alle brød jeg lager med litt rug i, blir betongklumper🙈 Anonymkode: f9465...381
Rebecca30 Skrevet 6. desember 2022 #8 Skrevet 6. desember 2022 Det kan være flere årsaker til at brødet ditt ble tungt og tetthet som betong. Her er noen mulige løsninger: Du kan ha brukt for mye mel i deigen. For mye mel kan føre til at brødet blir tungt og tetthet, da det ikke vil ha nok luft i seg for å heve ordentlig. Prøv å måle melen nøyaktig etter oppskriften, og unngå å bruke for mye. Du kan ha brukt for lite gjær i deigen. Gjær er viktig for at brødet skal heve og få luftighet, så det er viktig at du bruker riktig mengde. Hvis du bruker for lite gjær, kan brødet bli tungt og tetthet. Sjekk at du har brukt riktig mengde gjær etter oppskriften. Deigen kan ha hevet for lenge. Selv om det kan være lurt å la deigen heve lenge for å få luftig brød, kan for lang heving føre til at brødet blir tungt og tetthet. Det kan være lurt å sjekke deigen under hevingen, og å forme brødet når det har hevet seg så mye som ønsket. Du kan ha brukt for høy ovnstemperatur. Hvis ovnen er for varm, kan brødet bli stekt for raskt på utsiden, mens det fortsatt er rått på innsiden. Dette kan føre til at brødet blir tungt og tetthet. Prøv å sjekke ovnstemperaturen med et ovntermometer, og juster temperaturen etter behov. Deigen kan ha vært for kald når du stekte brødet. Hvis deigen er for kald når du steker den, kan brødet bli tungt og tetthet fordi det ikke får den varmen som trengs for å heve og bli luftig. La deigen stå og heve på et varmt sted før du steker den, slik at den blir lunken og varm nok. 1
Belima Skrevet 6. desember 2022 #9 Skrevet 6. desember 2022 Hadde vært fint om du la ut oppskriften, lettere å "se" hvor feilen kan være da. Har bakt brød i snart 50 år og alltid vært heldig. 3
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2022 #10 Skrevet 6. desember 2022 Hevetiden i seg selv er nok ikke problemet her.. du må elte deigen lenge nok for å aktivere gluten i deigen, ellers blir det kompakt! Jeg starter alltid gjæren ved å røre ut i lunken væske med litt sukker, la det stå til gjære bobler for så å blande med melet. Så hever jeg i stekeovnen på 40 grader i 1 time, eller forran peisen el. Gjær vokser best på temperatur opp mot 40 grader (over 40 dør den) Anonymkode: 215c7...c04 1
visp Skrevet 6. desember 2022 #11 Skrevet 6. desember 2022 For mye mel. Deigen bør være akkurat forbi stadiet hvor det klistrer seg til ting. 1
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2022 #12 Skrevet 7. desember 2022 Hvis du lar den heve for lenge så ryker glutentrådene og brødet faller sammen. Du må finne den riktige tiden ved å se på deigen, ikke ved å se på klokka. Og så må den eltes leeeenge.... Anonymkode: 804d6...b33 1
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2022 #13 Skrevet 7. desember 2022 Hvor lenge elta du deigen da? Den må gjerne jobbes mer med enn en tror som ny baker. For mye mel/for tørr deig er klassisk tabbe. At en tilsetter mer mel heller enn å jobbe fram glutenet for å minske ‘kliss’. Anonymkode: 4a3a2...f9d
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2022 #14 Skrevet 7. desember 2022 For varmt når du puttet i gjæren? Anonymkode: 4d053...80d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå