AnonymBruker Skrevet 6. desember 2022 #1 Skrevet 6. desember 2022 Jeg leser og hører ofte om kvinner som skriver/sier de er utslitt av å jobbe, ta vare på hus og barn. Jeg blir skremt av tanken på et slikt A4 liv. Hver dag er helt likt, og alt handler om rutiner. På en side drømmer jeg om å få min egen familie, men på en annen side gruer jeg meg til å leve et slikt liv. Jeg har nok med meg selv nå, og jeg har kun meg selv å tenke på! Drømmen er å være hjemmeværende mor, men jeg føler dette er tidenes mest upopulære og anti-feministiske drøm. For ikke å nevne at det vil gjøre det økonomiske livet til familien vanskelig, og det vil være «utrygt» for meg. Flere som har tenkt og følt det samme som meg? Anonymkode: c50ee...a6e 5 6
Vifte Skrevet 6. desember 2022 #2 Skrevet 6. desember 2022 Jeg ønsker også å være hjemmeværende mor 3 7
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2022 #3 Skrevet 6. desember 2022 Drøm? Må være mareritt i så fall for min del. Anonymkode: 913df...b99 22
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2022 #4 Skrevet 6. desember 2022 Om du og mannen klarer å leve på en lønning og du med beregner tapt pensjonsopptjening og har et sikkert økonomisk ståsted (om det blir slutt ol) så må du jo bare følge drømmen din:) Ikke noe galt det. Jeg personlig ser på det som et mareritt. Gruer meg til å være hjemme i 8-9 mnd med baby som snart kommer. Jeg trives veldig godt på jobb. Det gir meg innputt og glede, har en god jobb jeg gleder meg til å gå på (nesten) hver dag. Anonymkode: b7731...39d 6
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2022 #5 Skrevet 6. desember 2022 Jeg har også samme «drøm», bare at jeg ikke liker å kalle det for en drøm siden det høres så latskap ut😅Men jeg er en tilhenger av de gamle kjønnsrollene og føler meg mest feminin når jeg kan rydde og vaske hjemme, lage mat og være en god dame/lytter og energigivende når mannen min kommer hjem fra jobb. Men så er det den ene stemmen som hvisker «nav», «ufør», «lat», «økonomisk avhengig» osv😂 Har noen forslag til hvordan man kan snakke med mannen om det? Når vi datet var det faktisk ett tema hvor vi begge var enige i tankegangen om de gamle kjønnsrollene. Mannen min elsker å jobbe, jeg ikke. Men hvordan gjøre det til realitet? Anonymkode: 498f7...236 5 4 3
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2022 #6 Skrevet 6. desember 2022 Jeg jobbet og sleit i mange år, så fant jeg meg en mann som har nok penger til å ta seg av oss begge, jeg er hjemme hele dagen og har det kos med hobbier osv, er nok ikke for alle, men jeg elsker det. Aldri skal jeg tilbake i arbeidslivet. Anonymkode: 2086b...6cf 4 5 1
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2022 #7 Skrevet 6. desember 2022 Jeg trives ikke i jobben min, og syns det er et styr å jobbe 100% samtidig som jeg har små barn. Døgnet har ikke nok timer, og jeg får ikke nok tid med barna mine. Jeg skal ned i 80% stilling på grunn av dette. Hadde jeg vært rik hadde jeg ikke jobbet. Det er nesten umulig å være hjemmeværende i dag. Hvis du ikke har en mann som tjener veldig godt da, og som vil ta vare på deg. (Finnes de?😅) Vi taper veldig mye på at jeg går ned i stilling, men jeg vet jeg er på vei til å bli utbrent og vil ikke sykemelde meg. Jeg jobber i barnehage. Anonymkode: 913fe...815 2 2
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2022 #8 Skrevet 6. desember 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg jobbet og sleit i mange år, så fant jeg meg en mann som har nok penger til å ta seg av oss begge, jeg er hjemme hele dagen og har det kos med hobbier osv, er nok ikke for alle, men jeg elsker det. Aldri skal jeg tilbake i arbeidslivet. Anonymkode: 2086b...6cf Hva gjør du mtp om han dør og du ikke har noe? Har du mulighet til å sitte på huset/leiligheten? El som minstepensjonist om han dør først? Syns det er bra du følger drømmen altså, men virker jo lite gjennomtenkt om man er så avhengig økonomisk av den andre. Anonymkode: b7731...39d 7
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2022 #9 Skrevet 6. desember 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hva gjør du mtp om han dør og du ikke har noe? Har du mulighet til å sitte på huset/leiligheten? El som minstepensjonist om han dør først? Syns det er bra du følger drømmen altså, men virker jo lite gjennomtenkt om man er så avhengig økonomisk av den andre. Anonymkode: b7731...39d Håper virkelig ikke disse late kvinnene klager på å være minstepensjonister når den tiden kommer. Husk: det er TOTALT selvvalgt! Anonymkode: d9d5c...5cb 10 2
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2022 #10 Skrevet 6. desember 2022 5 minutter siden, AnonymBruker said: Hva gjør du mtp om han dør og du ikke har noe? Har du mulighet til å sitte på huset/leiligheten? El som minstepensjonist om han dør først? Syns det er bra du følger drømmen altså, men virker jo lite gjennomtenkt om man er så avhengig økonomisk av den andre. Anonymkode: b7731...39d Jeg får huset ja. Anonymkode: 2086b...6cf 2
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2022 #11 Skrevet 6. desember 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg får huset ja. Anonymkode: 2086b...6cf Ja, men har du råd å sitte med det tenkte jeg. Anonymkode: b7731...39d 7
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2022 #12 Skrevet 6. desember 2022 Dette er noe jeg har tenkt på. Det virker som karriere og familieliv er en stor faktor for at kvinner blir utbrent. Rutiner, du avslutter jobbskiftet og kommer hjem til et nytt. Så klart er idealsituasjonen at far også er med, men i mange familier er det ikke sånn. Mor er den som planlegger, gir omsorg, vet hvor alt er, kontrollen i husholdningen. Mannen min jobber borte i ukene. Om vi skal ha flere barn så ser jeg ikke hvordan jeg skulle taklet det. Leser «det er mitt verste mareritt» ofte, men å jobbe fulltid + småbarn, er mitt verste mareritt. Anonymkode: 3505d...c5f 2
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2022 #13 Skrevet 6. desember 2022 Just now, AnonymBruker said: Ja, men har du råd å sitte med det tenkte jeg. Anonymkode: b7731...39d Det er nedbetalt og han sparer 10.000kr hver måned til meg på en sparekonto. Anonymkode: 2086b...6cf 1
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2022 #14 Skrevet 6. desember 2022 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Jeg trives ikke i jobben min, og syns det er et styr å jobbe 100% samtidig som jeg har små barn. Døgnet har ikke nok timer, og jeg får ikke nok tid med barna mine. Jeg skal ned i 80% stilling på grunn av dette. Hadde jeg vært rik hadde jeg ikke jobbet. Det er nesten umulig å være hjemmeværende i dag. Hvis du ikke har en mann som tjener veldig godt da, og som vil ta vare på deg. (Finnes de?😅) Vi taper veldig mye på at jeg går ned i stilling, men jeg vet jeg er på vei til å bli utbrent og vil ikke sykemelde meg. Jeg jobber i barnehage. Anonymkode: 913fe...815 De finnes 😄 Anonymkode: 3505d...c5f
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2022 #15 Skrevet 6. desember 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det er nedbetalt og han sparer 10.000kr hver måned til meg på en sparekonto. Anonymkode: 2086b...6cf ok, men pengene vil jo på et tidspunkt ta slutt. Har du i såfall noe å falle tilbake på med utdannelse, tidligere jobb osv? Anonymkode: b7731...39d 3
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2022 #16 Skrevet 6. desember 2022 Just now, AnonymBruker said: ok, men pengene vil jo på et tidspunkt ta slutt. Har du i såfall noe å falle tilbake på med utdannelse, tidligere jobb osv? Anonymkode: b7731...39d Jada. Anonymkode: 2086b...6cf 3
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2022 #17 Skrevet 6. desember 2022 AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Jeg leser og hører ofte om kvinner som skriver/sier de er utslitt av å jobbe, ta vare på hus og barn. Jeg blir skremt av tanken på et slikt A4 liv. Hver dag er helt likt, og alt handler om rutiner. På en side drømmer jeg om å få min egen familie, men på en annen side gruer jeg meg til å leve et slikt liv. Jeg har nok med meg selv nå, og jeg har kun meg selv å tenke på! Drømmen er å være hjemmeværende mor, men jeg føler dette er tidenes mest upopulære og anti-feministiske drøm. For ikke å nevne at det vil gjøre det økonomiske livet til familien vanskelig, og det vil være «utrygt» for meg. Flere som har tenkt og følt det samme som meg? Anonymkode: c50ee...a6e Jeg drømte om å være hjemmeværende mor til 6 barn. Ble skjelt ut og nedrakket av kvinner hver gang jeg nevnte det. Og fikk høre av en at eneste mulighet for at det skulle være mulig var hvis jeg fant en mann som var millionær. Ellers måtte jeg gå på sosialstønad og det ville være synd på ungene osv.. Anonymkode: e51c2...464 1 4
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2022 #18 Skrevet 6. desember 2022 Jeg er hjemmeværende mor med 2 barn, og elsker det. Jobber kun 1 gang i uka så det går greit med økonomi men selvfølgelig litt begrenset. Veldig avslappende og jeg trenger ikke å stresse om å våkne tidlig på morran for å dra på jobb. Det gjorde meg bedre psykisk og fikk et mye bedre forhold med ungene mine. I tillegg får jeg mer tid til å hjelpe ungene med lekser og lære flere matretter. Mannen forsørger og liker rollen. Anonymkode: 3afd8...f67 4 5
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2022 #19 Skrevet 6. desember 2022 Her er mannen forsørger for tiden. Jeg studerer fulltid og jobber som tilkallingsvikar. Mann og barn får hjemmelaget middag nesten hver dag (med mindre jeg har seminar/obligatorisk oppmøte eller er på jobb) Vi har tid til rolige ettermiddager og helger, om vi vil. Kan kjøpe det vi har lyst på. Råd til å dra på utenlandsferie. Synes egentlig det er ganske greit, men skammer meg litt over å ikke jobbe mer enn jeg gjør...føler at det ikke er "greit". Anonymkode: 8c201...e9f 7
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2022 #20 Skrevet 6. desember 2022 Greit nok, om du kan forsørge deg selv og barnet. For jeg synes ikke det er greit at jeg skal betale skatt for at du skal ha late dager i heimen. Anonymkode: 4974e...c38 5 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå