AnonymBruker Skrevet 6. desember 2022 #1 Skrevet 6. desember 2022 Hei Har en datter på 12 år, og må jammen meg si jeg er ganske så svett til tider. Hun er veldig pliktoppfyllende mot skole og venner, og gjør ting hun får beskjed om (stort sett). Vi har merket at når vi foreldre har litt strengere på skjermtid/teknologi tid og/eller hun ikke liker dette, så skal un provosere, Med andre ord; hvis hun ikke får det akkurat slik hun vil så kan hun skrike/fyre opp, si sårene ting til oss foreldre (særlig meg mor), slenge med døren osv. Jeg er så lei...Denne oppførsel skjer kun med oss foreldre, og KUN i de situasjoner der vi har vært strenge (i hennes øyne) og satt ned foten. Ellers er hun som en engel. Jeg vet det er mye hormoner rundt omkring i kroppen - men hun kan ikke få det alltid slik hun vil. Det ofte diskusjonen går på er når hun skal skru av telefon/ipad/tv før sovetid. Vi har satt nå 30 min før det skal være mørkt på rommet (som er kl 22 på hverdager). Hva skal man gjøre? Jeg blir faktisk lei meg, føler meg som en udugelig mor, og skjønner vi gjør noe galt et sted. Når vi spør hva hun tenker så sier hun; ingen andre har slike grenser. Alle kan sitte med teknologi før sovetid. Jeg sover bedre hvis jeg også kan det. Kan godt skru av lyset kl 22, men vil da gjerne se på f.eks film osv fram til da - da sover jeg bedre.... Hva gjør man her?! Anonymkode: cdaed...947 1
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2022 #2 Skrevet 6. desember 2022 Konsekvenser. Ved dårlig oppførsel stenges feks Internett en time tidligere neste kveld osv. Anonymkode: 54ff2...0e0 4
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2022 #3 Skrevet 6. desember 2022 Høres ut som en helt normal snart tenåring spør du meg. Kjempebra at hun oppfører seg sånn hjemm og ikke borte. Det betyr at hun er trygg hjemme og tør å protestere. Tror du hadde blitt mer lei deg hvis venner og lærere fikk gjennomgå. Anonymkode: 0631e...e6b 9
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2022 #4 Skrevet 6. desember 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Høres ut som en helt normal snart tenåring spør du meg. Kjempebra at hun oppfører seg sånn hjemm og ikke borte. Det betyr at hun er trygg hjemme og tør å protestere. Tror du hadde blitt mer lei deg hvis venner og lærere fikk gjennomgå. Anonymkode: 0631e...e6b Ja. Du har en som tørr å protestere. Du velger selv om du vil bli såret. Forsøk å lær henne konstruktiv oppførsel. Ikke hell bensin på hormonbålet. Anonymkode: 4e9e6...b7c 2
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2022 #5 Skrevet 6. desember 2022 Og fortell hvorfor du setter de grensene som du gjør. Anonymkode: 4e9e6...b7c 1
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2022 #6 Skrevet 6. desember 2022 Å skru av skjerm 21.30 og sove 22 er allerede sent for en 12 åring. Ville funnet noen fakta til henne som viser at barn på hennes alder trenger 9-11 timers søvn. Så sagt at dersom hun ønsker mer skjermtid står hun fritt til å legge seg klokken 21 og surfe frem til 21.30. Anonymkode: 4eebd...084
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2022 #7 Skrevet 6. desember 2022 Velkommen til tenårene ja. Anonymkode: 57b7e...e76
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2022 #8 Skrevet 7. desember 2022 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Hei Har en datter på 12 år, og må jammen meg si jeg er ganske så svett til tider. Hun er veldig pliktoppfyllende mot skole og venner, og gjør ting hun får beskjed om (stort sett). Vi har merket at når vi foreldre har litt strengere på skjermtid/teknologi tid og/eller hun ikke liker dette, så skal un provosere, Med andre ord; hvis hun ikke får det akkurat slik hun vil så kan hun skrike/fyre opp, si sårene ting til oss foreldre (særlig meg mor), slenge med døren osv. Jeg er så lei...Denne oppførsel skjer kun med oss foreldre, og KUN i de situasjoner der vi har vært strenge (i hennes øyne) og satt ned foten. Ellers er hun som en engel. Jeg vet det er mye hormoner rundt omkring i kroppen - men hun kan ikke få det alltid slik hun vil. Det ofte diskusjonen går på er når hun skal skru av telefon/ipad/tv før sovetid. Vi har satt nå 30 min før det skal være mørkt på rommet (som er kl 22 på hverdager). Hva skal man gjøre? Jeg blir faktisk lei meg, føler meg som en udugelig mor, og skjønner vi gjør noe galt et sted. Når vi spør hva hun tenker så sier hun; ingen andre har slike grenser. Alle kan sitte med teknologi før sovetid. Jeg sover bedre hvis jeg også kan det. Kan godt skru av lyset kl 22, men vil da gjerne se på f.eks film osv fram til da - da sover jeg bedre.... Hva gjør man her?! Anonymkode: cdaed...947 En helt normal tenåring! Snakk med hun. Ikke bare kjeft. Lytt. Forklar når hun er rolig ikke når hun er sånn. Søk hjelp eller ta cos kurs. Anonymkode: 949c2...a3a
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2022 #9 Skrevet 7. desember 2022 Helt normalt. Husker da jeg var i den alderen så kunne jeg si til min mor: "Jeg liker far mye bedre, han er mye snillere enn deg!" Hensikten var å forsøke å såre, fordi jeg ikke fikk det som jeg ville ha det. Anonymkode: 13d49...650 1
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2022 #10 Skrevet 7. desember 2022 Ignorer det. La henne bli sint. Helt naturlig. Men fortsett med det dere gjør. Det går bra. Om dere svarer tilbake, eskalerer dere situasjonen. Da blir det verre for alle. Det er ikke personlig, det er tenårene på sitt ‘beste’. Anonymkode: d8144...4e6 1
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2022 #11 Skrevet 7. desember 2022 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Hei Har en datter på 12 år, og må jammen meg si jeg er ganske så svett til tider. Hun er veldig pliktoppfyllende mot skole og venner, og gjør ting hun får beskjed om (stort sett). Vi har merket at når vi foreldre har litt strengere på skjermtid/teknologi tid og/eller hun ikke liker dette, så skal un provosere, Med andre ord; hvis hun ikke får det akkurat slik hun vil så kan hun skrike/fyre opp, si sårene ting til oss foreldre (særlig meg mor), slenge med døren osv. Jeg er så lei...Denne oppførsel skjer kun med oss foreldre, og KUN i de situasjoner der vi har vært strenge (i hennes øyne) og satt ned foten. Ellers er hun som en engel. Jeg vet det er mye hormoner rundt omkring i kroppen - men hun kan ikke få det alltid slik hun vil. Det ofte diskusjonen går på er når hun skal skru av telefon/ipad/tv før sovetid. Vi har satt nå 30 min før det skal være mørkt på rommet (som er kl 22 på hverdager). Hva skal man gjøre? Jeg blir faktisk lei meg, føler meg som en udugelig mor, og skjønner vi gjør noe galt et sted. Når vi spør hva hun tenker så sier hun; ingen andre har slike grenser. Alle kan sitte med teknologi før sovetid. Jeg sover bedre hvis jeg også kan det. Kan godt skru av lyset kl 22, men vil da gjerne se på f.eks film osv fram til da - da sover jeg bedre.... Hva gjør man her?! Anonymkode: cdaed...947 Det første jeg ville gjort er jo å stille meg selv dette spørsmålet: hvorfor har jeg, som voksen, dette behovet for å kontrollere et barn? Og svaret, ts, kommer til å være ubehagelig. Er du voksen nok til å stille og besvare (sannferdig!) spørsmålet og så bearbeide egen psykiske helse til du kan svare «jeg har ikke noe behov for å kontrollere folk svakere enn meg» Da er du voksen nok til å oppdra barn. Der er svaret ditt. For å oppdra barn må man først oppdra seg selv. Når den jobben er gjort? Da er barna enkle. Har du ikke lyst til å oppdra deg selv? Da blir dette motbakke hele veien til hun flytter ut og distanserer seg fra deg. Og det hele er meget velfortjent. Regler i en familie er til for å beskytte individene i familien fra skade og/eller død. Har ikke reglene slike formål er de vilkårlig misbruk av makt. Noe veldig mange foreldre driver med. Og som sier veldig mye om foreldres psykiske helse. Alt negativt. Anonymkode: 2bc5c...e2a
Eva-Lena Skrevet 7. desember 2022 #12 Skrevet 7. desember 2022 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Hei Har en datter på 12 år, og må jammen meg si jeg er ganske så svett til tider. Hun er veldig pliktoppfyllende mot skole og venner, og gjør ting hun får beskjed om (stort sett). Vi har merket at når vi foreldre har litt strengere på skjermtid/teknologi tid og/eller hun ikke liker dette, så skal un provosere, Med andre ord; hvis hun ikke får det akkurat slik hun vil så kan hun skrike/fyre opp, si sårene ting til oss foreldre (særlig meg mor), slenge med døren osv. Jeg er så lei...Denne oppførsel skjer kun med oss foreldre, og KUN i de situasjoner der vi har vært strenge (i hennes øyne) og satt ned foten. Ellers er hun som en engel. Jeg vet det er mye hormoner rundt omkring i kroppen - men hun kan ikke få det alltid slik hun vil. Det ofte diskusjonen går på er når hun skal skru av telefon/ipad/tv før sovetid. Vi har satt nå 30 min før det skal være mørkt på rommet (som er kl 22 på hverdager). Hva skal man gjøre? Jeg blir faktisk lei meg, føler meg som en udugelig mor, og skjønner vi gjør noe galt et sted. Når vi spør hva hun tenker så sier hun; ingen andre har slike grenser. Alle kan sitte med teknologi før sovetid. Jeg sover bedre hvis jeg også kan det. Kan godt skru av lyset kl 22, men vil da gjerne se på f.eks film osv fram til da - da sover jeg bedre.... Hva gjør man her?! Anonymkode: cdaed...947 Dette er helt normalt i den alderen. Skulle nesten tru det var jobben deres å holde på sånn. Jeg opplevde dette med begge mine også. Jeg tok wifi så de ikke kunne være på data. Kunne fjerne det ut resten av dagen og ved dårlig oppførsel så slo jeg ikke på wifi før de ba om unnskyld. Det varte ikke så lenge før de skjønte konsekvensene. 1
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2022 #13 Skrevet 7. desember 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Det første jeg ville gjort er jo å stille meg selv dette spørsmålet: hvorfor har jeg, som voksen, dette behovet for å kontrollere et barn? Og svaret, ts, kommer til å være ubehagelig. Er du voksen nok til å stille og besvare (sannferdig!) spørsmålet og så bearbeide egen psykiske helse til du kan svare «jeg har ikke noe behov for å kontrollere folk svakere enn meg» Da er du voksen nok til å oppdra barn. Der er svaret ditt. For å oppdra barn må man først oppdra seg selv. Når den jobben er gjort? Da er barna enkle. Har du ikke lyst til å oppdra deg selv? Da blir dette motbakke hele veien til hun flytter ut og distanserer seg fra deg. Og det hele er meget velfortjent. Regler i en familie er til for å beskytte individene i familien fra skade og/eller død. Har ikke reglene slike formål er de vilkårlig misbruk av makt. Noe veldig mange foreldre driver med. Og som sier veldig mye om foreldres psykiske helse. Alt negativt. Anonymkode: 2bc5c...e2a Hva er det du sier lol? Anonymkode: 4395a...21b 5
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2022 #14 Skrevet 7. desember 2022 AnonymBruker skrev (15 timer siden): hun skrike/fyre opp, (…) slenge med døren Har dere lært henne hvordan hun skal takle følelsene sine? Ofte skyldes slikt at foreldrene bar unnlatt å ta sitt foreldreansvar på alvor. Å takle følelser må LÆRES. Det er ikke medfødt. Dersom barna i tillegg har dårlige rollemodeller i foreldre, blir det enda vanskeligere for dem å lære dette. Anonymkode: 85662...c05 1
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2022 #15 Skrevet 7. desember 2022 Tror dette er helt normalt Har selv en på 15 så har vært igjennom mye av det samme. Jeg husker hvordan det var å være tenåring, og husker også at foreldrene mine var sykt irriterende og dumme på den tiden, hehe. Så når min datter blir litt frekk eller protesterer på noe tar jeg det ikke personlig. Jeg bruker av og til å si til henne når det stormer at jeg er glad i henne og at jeg vet at hun også er glad i meg innerst inne Anonymkode: d16db...101
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2022 #16 Skrevet 7. desember 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det første jeg ville gjort er jo å stille meg selv dette spørsmålet: hvorfor har jeg, som voksen, dette behovet for å kontrollere et barn? Og svaret, ts, kommer til å være ubehagelig. Er du voksen nok til å stille og besvare (sannferdig!) spørsmålet og så bearbeide egen psykiske helse til du kan svare «jeg har ikke noe behov for å kontrollere folk svakere enn meg» Da er du voksen nok til å oppdra barn. Der er svaret ditt. For å oppdra barn må man først oppdra seg selv. Når den jobben er gjort? Da er barna enkle. Har du ikke lyst til å oppdra deg selv? Da blir dette motbakke hele veien til hun flytter ut og distanserer seg fra deg. Og det hele er meget velfortjent. Regler i en familie er til for å beskytte individene i familien fra skade og/eller død. Har ikke reglene slike formål er de vilkårlig misbruk av makt. Noe veldig mange foreldre driver med. Og som sier veldig mye om foreldres psykiske helse. Alt negativt. Anonymkode: 2bc5c...e2a AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Har dere lært henne hvordan hun skal takle følelsene sine? Ofte skyldes slikt at foreldrene bar unnlatt å ta sitt foreldreansvar på alvor. Å takle følelser må LÆRES. Det er ikke medfødt. Dersom barna i tillegg har dårlige rollemodeller i foreldre, blir det enda vanskeligere for dem å lære dette. Anonymkode: 85662...c05 🤡 Bla bla bla bla ... Sorry for lite konstruktivt svar. Anonymkode: 37ae7...01d
charlotte0 Skrevet 7. desember 2022 #17 Skrevet 7. desember 2022 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Hei Har en datter på 12 år, og må jammen meg si jeg er ganske så svett til tider. Hun er veldig pliktoppfyllende mot skole og venner, og gjør ting hun får beskjed om (stort sett). Vi har merket at når vi foreldre har litt strengere på skjermtid/teknologi tid og/eller hun ikke liker dette, så skal un provosere, Med andre ord; hvis hun ikke får det akkurat slik hun vil så kan hun skrike/fyre opp, si sårene ting til oss foreldre (særlig meg mor), slenge med døren osv. Jeg er så lei...Denne oppførsel skjer kun med oss foreldre, og KUN i de situasjoner der vi har vært strenge (i hennes øyne) og satt ned foten. Ellers er hun som en engel. Jeg vet det er mye hormoner rundt omkring i kroppen - men hun kan ikke få det alltid slik hun vil. Det ofte diskusjonen går på er når hun skal skru av telefon/ipad/tv før sovetid. Vi har satt nå 30 min før det skal være mørkt på rommet (som er kl 22 på hverdager). Hva skal man gjøre? Jeg blir faktisk lei meg, føler meg som en udugelig mor, og skjønner vi gjør noe galt et sted. Når vi spør hva hun tenker så sier hun; ingen andre har slike grenser. Alle kan sitte med teknologi før sovetid. Jeg sover bedre hvis jeg også kan det. Kan godt skru av lyset kl 22, men vil da gjerne se på f.eks film osv fram til da - da sover jeg bedre.... Hva gjør man her?! Anonymkode: cdaed...947 Kjenner meg igjen i det der! 🥵😂 Det er litt sånn det skal være i den alderen der, når hun er så pliktoppfyllende på skolen og med venner så må hun jo få lov til å rase fra seg et sted. Og det er gjerne hjemme, der de er trygge, at de får utløp for frustrasjon. Stakkars jenta er sikkert hormonell som bare det også. 😅 Det går seg nok til etterhvert! 😊
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2022 #18 Skrevet 7. desember 2022 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Hei Har en datter på 12 år, og må jammen meg si jeg er ganske så svett til tider. Hun er veldig pliktoppfyllende mot skole og venner, og gjør ting hun får beskjed om (stort sett). Vi har merket at når vi foreldre har litt strengere på skjermtid/teknologi tid og/eller hun ikke liker dette, så skal un provosere, Med andre ord; hvis hun ikke får det akkurat slik hun vil så kan hun skrike/fyre opp, si sårene ting til oss foreldre (særlig meg mor), slenge med døren osv. Jeg er så lei...Denne oppførsel skjer kun med oss foreldre, og KUN i de situasjoner der vi har vært strenge (i hennes øyne) og satt ned foten. Ellers er hun som en engel. Jeg vet det er mye hormoner rundt omkring i kroppen - men hun kan ikke få det alltid slik hun vil. Det ofte diskusjonen går på er når hun skal skru av telefon/ipad/tv før sovetid. Vi har satt nå 30 min før det skal være mørkt på rommet (som er kl 22 på hverdager). Hva skal man gjøre? Jeg blir faktisk lei meg, føler meg som en udugelig mor, og skjønner vi gjør noe galt et sted. Når vi spør hva hun tenker så sier hun; ingen andre har slike grenser. Alle kan sitte med teknologi før sovetid. Jeg sover bedre hvis jeg også kan det. Kan godt skru av lyset kl 22, men vil da gjerne se på f.eks film osv fram til da - da sover jeg bedre.... Hva gjør man her?! Anonymkode: cdaed...947 Høres helt normal ut. Det er jo en kjent sak at "ingen andre har så fæle foreldre som jeg", "dere har aldri vært unge" etc etc etc. Sett grenser for hva som er greit å si, og la være å diskutere bare for å diskutere. Det må være fornuftige argument om man skal argumentere. Den største feilen din er nok at du tar det personlig og føler deg udugelig - når du legger slike følelser i et normalt tenåringsopprør så gir du henne hele "makta" og du blir også veldig utrygg som voksenperson. Du må rett og slett stå for dine meninger og ikke måle din verdi i hvor fornøyd 12-åringen er med deg. Anonymkode: 96162...9ca
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2022 #19 Skrevet 7. desember 2022 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Hei Har en datter på 12 år, og må jammen meg si jeg er ganske så svett til tider. Hun er veldig pliktoppfyllende mot skole og venner, og gjør ting hun får beskjed om (stort sett). Vi har merket at når vi foreldre har litt strengere på skjermtid/teknologi tid og/eller hun ikke liker dette, så skal un provosere, Med andre ord; hvis hun ikke får det akkurat slik hun vil så kan hun skrike/fyre opp, si sårene ting til oss foreldre (særlig meg mor), slenge med døren osv. Jeg er så lei...Denne oppførsel skjer kun med oss foreldre, og KUN i de situasjoner der vi har vært strenge (i hennes øyne) og satt ned foten. Ellers er hun som en engel. Jeg vet det er mye hormoner rundt omkring i kroppen - men hun kan ikke få det alltid slik hun vil. Det ofte diskusjonen går på er når hun skal skru av telefon/ipad/tv før sovetid. Vi har satt nå 30 min før det skal være mørkt på rommet (som er kl 22 på hverdager). Hva skal man gjøre? Jeg blir faktisk lei meg, føler meg som en udugelig mor, og skjønner vi gjør noe galt et sted. Når vi spør hva hun tenker så sier hun; ingen andre har slike grenser. Alle kan sitte med teknologi før sovetid. Jeg sover bedre hvis jeg også kan det. Kan godt skru av lyset kl 22, men vil da gjerne se på f.eks film osv fram til da - da sover jeg bedre.... Hva gjør man her?! Anonymkode: cdaed...947 Du står i det, det vil betale seg senere. Synes forøvrig regelsettingen deres er veldig innenfor. Tips til argumenter vedr.leggetid og søvn. Uten god søvn så fungerer ikke kroppen dagen etter. Deres rolle som forelder er å se til at deres datter har de beste forutsetninger for å få en fin dag dagen etter. Med god søvn vil hodet fungere mer skjerpet for å suge til seg læring på skole, med god søvn fungerer man bedre sosialt med venner, med god søvn presterer man bedre fysisk, med god søvn... osv osv. Rart at flere foreldre ikke er mer striks med sine barn ang. god søvnhygiene egentlig. Anonymkode: 9384e...3f9
Gjest vilkåret Skrevet 7. desember 2022 #20 Skrevet 7. desember 2022 Dobbel straff. Eller så tror de at manipulering og såring er veien å gå for å få viljen sin. Da blir de uspiselige ungdommer og voksne. De såre følelsene du får vil gå over med tiden.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå