Gå til innhold

Syns dere sykepleiere klager for mye?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er selv sykepleier og jeg blir ofte flau over hvor klagete vi fremstår. Oppi det hele så er det kun sykepleierene som blir nevnt, helsefagarbeidere nevnes sjeldent. 

Vi er riktignok en stor arbeidsgruppe og er svært synlige, men er det seriøst nødvendig å klage så mye som vi gjør? 

Anonymkode: 03725...5f1

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er sykepleier selv, men ikke medlem av sykepleierforbundet, og blir flau over all sutringen. Spesielt over lønn - til treårig utdannelse med lite tung teori er lønnen god. Bemanning og turnus er selvsagt crap, det er der man burde sette inn kravene (helst med kollektiv oppsigelse, siden vi ikke har reell streikerett), men sutringen går alltid på lønn, lønn, lønn, og at man er en slags martyrer. 

Anonymkode: 2a656...8fc

• Liker 3
Skrevet

Ja det er mye klaging. 

Anonymkode: f9ff6...e1c

• Liker 1
Skrevet

416 000 kroner i årslønn etter gjennomført bachelorgrad er jo ikke akkurat bra. Det er gode grunner til at det mangler flere og flere sykepleiere i Norge, slik at helsekøene blir lengre og lengre. En bekjent av meg brøt ut i spontan latter når jeg fortalte hva jeg tjener som spesialsykepleier med 20 års ansiennitet og fagansvar. Man kan trygt si det slik at jeg styrer mine egne barn vekk fra helsevesenet.

Problemet er likevel ikke bare årslønnen, men at man er kronisk underbemannet. Statistisk sett så blir norske sykepleiere uføre det året de fyller 58. Det er jo ikke et yrke man ønsker for folk man er glade i.

Anonymkode: 098f4...aaa

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet

Nei. Etter det jeg har lest så er det en tung jobb med mye underbemanning og ikke særlig høy lønn.

Det er viktig med noenlunde høy lønn for å opprettholde rekrutteringen og forhindre frafall av sykepleiere.

Her er alternativene:
1. Svindyr innleie av vikarer
2. Import av enda flere lavtbetalte utlendinger, sosial dumping (dette er et spesielt stort problem i UK)
3. God lønn og arbeidsvilkår til sykepleiere
4. Manglende oppfølging av pasienter

Jeg stemmer for nr. 3.

Anonymkode: 4506a...d5d

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Nei. Etter det jeg har lest så er det en tung jobb med mye underbemanning og ikke særlig høy lønn.

Det er viktig med noenlunde høy lønn for å opprettholde rekrutteringen og forhindre frafall av sykepleiere.

Her er alternativene:
1. Svindyr innleie av vikarer
2. Import av enda flere lavtbetalte utlendinger, sosial dumping (dette er et spesielt stort problem i UK)
3. God lønn og arbeidsvilkår til sykepleiere
4. Manglende oppfølging av pasienter

Jeg stemmer for nr. 3.

Klart noe har vi "rett" på å klage på, men hører man andre yrkesgrupper sutre i den grad sykepleiere gjør? 

Skrevet

Nei. sykepleieres arbeidsvilkår er helt forferdelige. Jeg jobber i hjemmesykepleien, og det er ett kjør uten like. Har ett skikkelig elsk/hat forhold til jobben. Elsker oppgavene, hater systemet rundt. Konstant sparing på bekosting av pasienter og pleiere. Gi oss verdige arbeidsvilkår. Levelig turnus og nok bemanning. 
hilsen sliten sykepleier. 

Anonymkode: 24a19...34a

• Liker 4
  • Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Klart noe har vi "rett" på å klage på, men hører man andre yrkesgrupper sutre i den grad sykepleiere gjør? 

Det er vel heller ingen andre som slutter så ofte i yrket som sykepleiere gjør? 1 av 5 sykepleiere slutter jo i jobben i løpet av de første 5 årene. Man kan selvfølgelig fnyse av det, samtidig som man da må ta innover seg at helsevesenet går mer og mer i amerikanisert retning hvor de med penger får behandling i det private, og hvor resten kan vente i årevis på en poliklinisk time eller på en operasjon. Legebemanningen er selvfølgelig heller ikke noe å skryte av, men med over det dobbelte i lønn så roper de neppe like høyt.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Jeg er sykepleier selv, men ikke medlem av sykepleierforbundet, og blir flau over all sutringen. Spesielt over lønn - til treårig utdannelse med lite tung teori er lønnen god. Bemanning og turnus er selvsagt crap, det er der man burde sette inn kravene (helst med kollektiv oppsigelse, siden vi ikke har reell streikerett), men sutringen går alltid på lønn, lønn, lønn, og at man er en slags martyrer. 

Har aldri skjønt denne tankegangen om at man skal få mer betalt kun fordi man har gått lengre på skole. Man bør jo som samfunn gi høy lønn til et yrke etter hvor viktig det er for samfunnet.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Har aldri skjønt denne tankegangen om at man skal få mer betalt kun fordi man har gått lengre på skole. Man bør jo som samfunn gi høy lønn til et yrke etter hvor viktig det er for samfunnet.

I så fall burde bønder og renovasjon få mest lønn, og alle innen finans, media, turisme og reklame null, men det er jo ikke sånn det fungerer.

• Liker 2
Skrevet

Her inne på KG ser jeg flest folk sutre over at sykepleiere sutrer, langt mer enn sykepleiere som sutrer

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet

De fleste kvinnedominerte yrker er dårlig betalt. Lønna til en helsefagarbeider er latterlig. 

Anonymkode: 94278...a22

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Nå er da sykepleiere viktige for samfunnet, men jeg følger tankegangen din hvis, og bare hvis, man får lønn under utdanning og ikke taper både pensjonspoeng, lønn og må ta opp studielån 

Skrevet

Ja, det synes jeg. Dere valgte selv utdannelsen, vel vitende om hva den innebar. Så slitsomt er ikke yrket sammenlignet med andre. 

Anonymkode: 27938...944

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Ja, og det vi såg ved nedstengelsen var faktisk at de mest samfunnskritiske ofte er dårligest betalt..

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

I så fall burde bønder og renovasjon få mest lønn, og alle innen finans, media, turisme og reklame null, men det er jo ikke sånn det fungerer.

Helt riktig. Det er noe vi som samfunn bør strebe etter å endre.

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja, det synes jeg. Dere valgte selv utdannelsen, vel vitende om hva den innebar. Så slitsomt er ikke yrket sammenlignet med andre. 

Med den logikken burde ingen yrker kjempe for bedre vilkår fordi man visste hva man gikk til

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Problemet er jo at færre og færre utdanner seg.  

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

416 000 kroner i årslønn etter gjennomført bachelorgrad er jo ikke akkurat bra. Det er gode grunner til at det mangler flere og flere sykepleiere i Norge, slik at helsekøene blir lengre og lengre. En bekjent av meg brøt ut i spontan latter når jeg fortalte hva jeg tjener som spesialsykepleier med 20 års ansiennitet og fagansvar. Man kan trygt si det slik at jeg styrer mine egne barn vekk fra helsevesenet.

Problemet er likevel ikke bare årslønnen, men at man er kronisk underbemannet. Statistisk sett så blir norske sykepleiere uføre det året de fyller 58. Det er jo ikke et yrke man ønsker for folk man er glade i.

Får jo mer lønn på lager.

Anonymkode: 3c0cc...5f8

Skrevet

Jeg synes sykepleiere sutrer mye over lønna. Tenker de heller burde kjempe for bedre bemanning og bedre turnus. Hører mye om hvor mye de må løpe, ikke får gått på do osv. Skjønner ikke hvordan bedre lønn skal gjøre at de klarer å løpe enda fortere. 

Anonymkode: 8e003...5bc

• Liker 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...