Gå til innhold

Jeg har så sjukt dehydrert hud i ansiktet! Tips?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ikke glem kostholdet. Spiser du lite fett, ta fettsyrer. C- vitaminer kan og være bra for huden. 
Rens, serum, god fuktighetskrem for din hudtype. Maske et par ganger i uken ved behov. 

Anonymkode: 4628b...002

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har samme problem som deg, TS. Jeg trodde i mange år at huden min var tørr, når den var dehydrert.

Et godt fuktserum ble løsningen for meg iallfall. Jeg er fornøyd med:

https://www.vita.no/hudpleie/serum-og-essenser/qa-hyaluronic-acid-facial-serum-30ml

Ser flere anbefaler rosaliac serumet fra LRP, det gir også masse fukt, men oppleves som mer sticky enn den jeg linket til.

Begge disse er uten parfyme. Jeg har svært sensitiv hud og mild rosacea i kinnene. Har ellers kombinert hud. Parfymefritt og masse fukt er veien å gå for sensitiv og dehydrert hud. Jeg bruker https://www.apotek1.no/produkter/avene-tolerance-extreme-emulsjon-normal-kombinert-50ml-962172p som fuktighetskrem. Beste kremen jeg har brukt. Min kresne hud er helt forelsket ❤️

Anonymkode: f3519...185

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Jeg har samme problem som deg, TS. Jeg trodde i mange år at huden min var tørr, når den var dehydrert.

Et godt fuktserum ble løsningen for meg iallfall. Jeg er fornøyd med:

https://www.vita.no/hudpleie/serum-og-essenser/qa-hyaluronic-acid-facial-serum-30ml

Ser flere anbefaler rosaliac serumet fra LRP, det gir også masse fukt, men oppleves som mer sticky enn den jeg linket til.

Begge disse er uten parfyme. Jeg har svært sensitiv hud og mild rosacea i kinnene. Har ellers kombinert hud. Parfymefritt og masse fukt er veien å gå for sensitiv og dehydrert hud. Jeg bruker https://www.apotek1.no/produkter/avene-tolerance-extreme-emulsjon-normal-kombinert-50ml-962172p som fuktighetskrem. Beste kremen jeg har brukt. Min kresne hud er helt forelsket ❤️

Takk for tips! 
Den Avene kremen, bruker du den under sminke? 

Jeg bruker nå Avene hydrance Aqua gel. Kanskje det er lurt å fortsette med Avene, ettersom huden min godkjenner det merket. 

Anonymkode: cf16d...d4f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Takk for tips! 
Den Avene kremen, bruker du den under sminke? 

Jeg bruker nå Avene hydrance Aqua gel. Kanskje det er lurt å fortsette med Avene, ettersom huden min godkjenner det merket. 

Det jeg ville gjort hvis jeg var deg, var å fortsette med kremen du bruker hvis du er fornøyd med den, men i første omgang kun tilsette et fuktserum og evt spray som en annen foreslår over her :) For det er ikke sikkert det er mer enn et fuktserum og evt spray som skal til. Så kan evt. den andre fra Avene være et alternativ. Den er helt super for en kombinert og hypersensitiv hud iallfall og inneholder squalane som er en super ingrediens. Regner med det er sånn for deg også at det er i panna og i kinnene du merker dehydreringen best forresten?

Jeg bruker svært lite smine, kun litt BB krem i kinnene, men ingen problemer. Så lenge huden er mettet i forhold til om den er tørr eller dehydrert så er min erfaring at sminke legger seg fint. De fleste dagene bruker jeg solkrem som dagkrem da, men jeg har brukt Avene kremen både som dag- og nattkrem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Hvordan vet man at man har dehydrert hud? 

Anonymkode: 03cd8...aa4

Sånn jeg fant ut at jeg hadde dehydrert hud var at huden kun føltes stram på senhøsten og vinteren, mens hadde den vært tørr så hadde den vært tørr hele året (etter det jeg vet), siden tørr hud er en hudtype, mens dehydrert hud er en hudtilstand. Så man kan begynne med å spørre seg selv om man plages med dette jevnt eller kun i perioder, så tror jeg man vil kunne finne svaret der. @Roci kan sikkert supplere om noe er feil, jeg kan ganske mye om hudpleie, men jeg ser på Roci som eksperten :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Sånn jeg fant ut at jeg hadde dehydrert hud var at huden kun føltes stram på senhøsten og vinteren, mens hadde den vært tørr så hadde den vært tørr hele året (etter det jeg vet), siden tørr hud er en hudtype, mens dehydrert hud er en hudtilstand. Så man kan begynne med å spørre seg selv om man plages med dette jevnt eller kun i perioder, så tror jeg man vil kunne finne svaret der. @Roci kan sikkert supplere om noe er feil, jeg kan ganske mye om hudpleie, men jeg ser på Roci som eksperten :)

Tusen takk, og det du skriver beskriver veldig godt hvordan en dehydrert hud oppfører seg🙂 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Roci skrev (På 7.12.2022 den 10.12):

Du har fått mange gode forslag her, TS, som kan være verdt å prøve ut.

Bruk en fuktighetsgivende rens som er skånsom mot huden og ikke tørker den ut. LaRoche Posay Toleriane Dermo Cleanser renselotion er beregnet på sensitiv hud og skal ikke gi kviser. 

Dehydrert hud er først og fremst fuktfattig, ikke fettfattig -i motsetning til tørr hud. (Tørr hud er en hudtype, mens dehydrert hud er en hudtilstand, dvs. at også f.eks. fet og uren hud kan være dehydrert). Jeg vil derfor foreslå en fuktspray og et fuktserum i tillegg til fuktighetskrem, jeg bruker selv dette nå vinterstid da jeg har kombinasjonshud med fet t-sone som har lett for å bli dehydrert.

En rimelig og veldig god fuktspray er Ivy Aïa Face Mist, den inneholder bl.a. glycerin, hyaluronsyre, melkesyre og panthenol, som alle er gode, fuktighetsgivende ingredienser. 

Gode fuktserum er Pure & Care Collagen Serum (fås kjøpt på Normal) og min nye favoritt, Caia Cosmetics Daily Boost Serum.

Squalane, som @Scherbatsky foreslår, er utmerket til å "kapsle" inn de fuktighetsgivende produktene og forhindre fuktighetstap fra huden. 

Jeg tenker kanskje også at en gel-krem ikke gir tilstrekkelig fukt vinterstid, og da spesielt ikke alene, men det burde hjelpe om du kombinerer med fuktspray, serum og squalane. En god krem for sensitiv hud som lett får kviser, er Bioderma Sensibio Light Creme. 

Huden min tåler serumet fra Normal 😊 Ikke en eneste kvise, enn så lenge hvertfall! Føles i hvertfall mykt og godt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Huden min tåler serumet fra Normal 😊 Ikke en eneste kvise, enn så lenge hvertfall! Føles i hvertfall mykt og godt. 

Så fint å høre🙂 Jeg har også veldig god erfaring med det serumet👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...