Gå til innhold

Jeg har så sjukt dehydrert hud i ansiktet! Tips?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har utrolig dehydrert hud i ansiktet, og må prøve å få gjort noe med det. Har dere noen tips? 

Jeg bruker kun ansiktskrem: Avene hydrance Aqua gel. 

Tar godt i mot alle tips! 

Jeg har sensitiv hud, og får fort kviser. Prøvde en olje Grapeseed oil for skin, og jeg får kviser med en gang av denne. Men den føltes veldig god på huden, og huden ble så myk. Vet ikke om den ville hjulpet på hydrering da. 

Anonymkode: cf16d...d4f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du trenger nok noe fetere nå på vinteren. Noe som har godt med fett i. En lett rens til kvelden (grønn Cerave f.eks, eller La Roche Posay Toleriane) kan være greit, så en litt tykkere fuktighetskrem på toppen. Og solkrem hvis du tilbringer mye tid ute. Jeg liker veldig godt min fuktighetskrem fra Hyggee (All In One), men den koster litt (kjøper til 399,- på tilbud på Skincity, men den inneholder også 80ml, som er 30ml mer enn en vanlig kremkrukke, den er SÅ digg). Klairs sin Rich Moist er også kjempegod og kommer i en tube, som noen foretrekker.

Hvis du vil prøve olje (som absolutt kan hjelpe) kan squalane eller jojoba olje være gode å teste, da særlig squalane er hudidentisk og ikke skal gi kviser (det finnes såklart unntak, men den skal være safe for de fleste). The Ordinary selger begge til en fin pris og man bruker bare 2-4 dråper hver gang, så den varer lenge.

Vask ansiktet (enten med vann på morgenen eller rens både morgen og kveld) og så på med fuktighetskremen mens ansiktet fortsatt er fuktig. Hvis du bruker olje også, så enten ha oljen i kremen eller på toppen.

Kanskje kan du også øke fuktnivået der du bor med f.eks å sette ut noen boller med vann i boligen din eller å kjøpe deg en luftfukter. Men det blir tørt på vinteren. Jeg blir alltid ekstra dehydrert (som jeg også er fra før) og bruker mange lag med fukt under fuktighetskremen (via toner, og et serum) for å holde huden balansert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg anbefaler denne her på det sterkeste. Helt fantastisk serum for sensitiv hud, og man trenger ikke noe mer enn den:

La Roche-Posay Rosaliac AR Intense Serum

Anonymkode: cd4c9...22a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du sliter med kviser men dehydrert hud vil jeg anbefale fuktmasker, men også med fett. Jeg liker de fra origins, de masserer jeg inn i huden å lar de være på noen timer før jeg skyller av, ikke opplevd å få kviser av de, selv om jeg har veldig acneprone hud. Men nå er jeg blitt såpass gammel at jeg har blandet litt mandelolje, jojobaolje og avokadoolje som jeg har to dråper på huden som siste steg på kvelden, og det går bra. Kjenner huden min trenger mer fett på vinteren og ikke bare fukt.. 

Kan anbefale collagen serumet fra Pure & care fra normal, på fuktig hud før ansiktskrem, gir meg ingen kviser men godt med fukt.

Anonymkode: c1e61...f80

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne her er kanskje åpenbar, men du må drikke vann. Masse vann! Jeg merker at det synes jeg er mye vanskeligere å gjøre på vinteren, men det gjør stor forskjell for meg når jeg drikker nok.

Anonymkode: d2df8...036

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du har fått mange gode forslag her, TS, som kan være verdt å prøve ut.

Bruk en fuktighetsgivende rens som er skånsom mot huden og ikke tørker den ut. LaRoche Posay Toleriane Dermo Cleanser renselotion er beregnet på sensitiv hud og skal ikke gi kviser. 

Dehydrert hud er først og fremst fuktfattig, ikke fettfattig -i motsetning til tørr hud. (Tørr hud er en hudtype, mens dehydrert hud er en hudtilstand, dvs. at også f.eks. fet og uren hud kan være dehydrert). Jeg vil derfor foreslå en fuktspray og et fuktserum i tillegg til fuktighetskrem, jeg bruker selv dette nå vinterstid da jeg har kombinasjonshud med fet t-sone som har lett for å bli dehydrert.

En rimelig og veldig god fuktspray er Ivy Aïa Face Mist, den inneholder bl.a. glycerin, hyaluronsyre, melkesyre og panthenol, som alle er gode, fuktighetsgivende ingredienser. 

Gode fuktserum er Pure & Care Collagen Serum (fås kjøpt på Normal) og min nye favoritt, Caia Cosmetics Daily Boost Serum.

Squalane, som @Scherbatsky foreslår, er utmerket til å "kapsle" inn de fuktighetsgivende produktene og forhindre fuktighetstap fra huden. 

Jeg tenker kanskje også at en gel-krem ikke gir tilstrekkelig fukt vinterstid, og da spesielt ikke alene, men det burde hjelpe om du kombinerer med fuktspray, serum og squalane. En god krem for sensitiv hud som lett får kviser, er Bioderma Sensibio Light Creme. 

Endret av Roci
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Jeg har utrolig dehydrert hud i ansiktet, og må prøve å få gjort noe med det. Har dere noen tips? 

Jeg bruker kun ansiktskrem: Avene hydrance Aqua gel. 

Tar godt i mot alle tips! 

Jeg har sensitiv hud, og får fort kviser. Prøvde en olje Grapeseed oil for skin, og jeg får kviser med en gang av denne. Men den føltes veldig god på huden, og huden ble så myk. Vet ikke om den ville hjulpet på hydrering da. 

Sensai lotion 2 og emulsion 3. Har du råd. Et av serumene deres også. Når jeg er fullstendig dehydrert gjør det underverker. Og den er drøy. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kosthold påvirker hudens tørrhet i stor grad, i tillegg væskeinntak, og inneklima (for tørr luft, muggsopp). 
Jeg får veldig tørr hud av dusjvannet pga mye klor, så jeg bruker et dusjfilter.

Gode produkter for meg er dr Schrammek og Dermalogica.

Jeg bruker ansiktsrens for normal/fet hud, av en eller annen grunn gir den meg bedre fukt enn den for tørr hud (Dr schrammek). Så går jeg over med toner etterpå, den fjerner både rester av urenheter, samt gir ekstra fukt. (Herbal care lotion dr schrammek). Ansiktskrem for tørr hud fra Dermalogica. 

Anonymkode: 860d0...68b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

texas1990 skrev (29 minutter siden):

https://symrehudkrem.no/nettbutikk/p/symre-hudkrem-naturell

Denne innehold kun talg + tistelolje. Helt fantastisk om vinteren :) 

Denne kremen alene vil ikke hjelpe på dehydrert, altså fuktfattig, hud. Det er forskjell på fett og fukt. For en normal/tørr hud fungerer den nok utmerket som beskyttelse mot kulde og til å hindre tap av fuktighet fra huden, men talg er ikke spesielt gunstig hvis man har lett for å få kviser.

Endret av Roci
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Denne gir godt med fukt, og hjelper både på rødheter og urenheter i huden.

Denne inneholder flere ulike hyaluronsyrer, og gir masse fukt

Anbefaler også denne

Alle kan legges i flere lag, om ønskelig, før du bruker noe med fett i "på toppen".

Anonymkode: b89a4...deb

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en anelse tørr hud, bruker derfor daglig litt Carbaderm hudkrem (uten parfyme) i ansiktet. Kremen kan også brukes på hender, og på kroppen ellers. Får veldig myk og god hud av den.

Anonymkode: 9e854...ac0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Roci skrev (På 7.12.2022 den 10.12):

Du har fått mange gode forslag her, TS, som kan være verdt å prøve ut.

Bruk en fuktighetsgivende rens som er skånsom mot huden og ikke tørker den ut. LaRoche Posay Toleriane Dermo Cleanser renselotion er beregnet på sensitiv hud og skal ikke gi kviser. 

Dehydrert hud er først og fremst fuktfattig, ikke fettfattig -i motsetning til tørr hud. (Tørr hud er en hudtype, mens dehydrert hud er en hudtilstand, dvs. at også f.eks. fet og uren hud kan være dehydrert). Jeg vil derfor foreslå en fuktspray og et fuktserum i tillegg til fuktighetskrem, jeg bruker selv dette nå vinterstid da jeg har kombinasjonshud med fet t-sone som har lett for å bli dehydrert.

En rimelig og veldig god fuktspray er Ivy Aïa Face Mist, den inneholder bl.a. glycerin, hyaluronsyre, melkesyre og panthenol, som alle er gode, fuktighetsgivende ingredienser. 

Gode fuktserum er Pure & Care Collagen Serum (fås kjøpt på Normal) og min nye favoritt, Caia Cosmetics Daily Boost Serum.

Squalane, som @Scherbatsky foreslår, er utmerket til å "kapsle" inn de fuktighetsgivende produktene og forhindre fuktighetstap fra huden. 

Jeg tenker kanskje også at en gel-krem ikke gir tilstrekkelig fukt vinterstid, og da spesielt ikke alene, men det burde hjelpe om du kombinerer med fuktspray, serum og squalane. En god krem for sensitiv hud som lett får kviser, er Bioderma Sensibio Light Creme. 

Takk for gode tips! 
Jeg kjøpte serumet på normal i dag. Jeg er ikke kjent med serum. Hvordan bruker man det? Før fuktighetskrem? Blande det i kremen? Jeg er grønn😅

Tenker også å teste Bioderma Sensibio light, men de var utsolgt på apoteket. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Takk for gode tips! 
Jeg kjøpte serumet på normal i dag. Jeg er ikke kjent med serum. Hvordan bruker man det? Før fuktighetskrem? Blande det i kremen? Jeg er grønn😅

Tenker også å teste Bioderma Sensibio light, men de var utsolgt på apoteket. 

Påfør noen dråper serum på lett fuktet hud og vent noen minutter før du påfører fuktighetskrem 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Roci skrev (5 minutter siden):

Påfør noen dråper serum på lett fuktet hud og vent noen minutter før du påfører fuktighetskrem 🙂

Tusen takk😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Tusen takk😊

Bare hyggelig, håper det hjelper🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...