Gå til innhold

Jeg synes livet med jobb og barn er beintøft

Anbefalte innlegg

Skrevet

Her kommer et oppgitt hjertesukk. Jeg er helt utslitt og deprimert av livet jeg har skapt for meg selv.

Jobber 100% og har to barn i skolealder, og jeg klarer bare ikke mer snart. Oppgavene tar faktisk aldri noen gang slutt, og jeg føler meg helt oppbrukt som menneske snart.

Jeg takler ikke dette hamsterhjulet  lenger, det har begynt å gå utover helsen min både fysisk og psykisk. Er ikke alene, er gift med barnefar som tar sin del. 

Hva gjør dere andre barnefamilier i full jobb, med ansvar for barn, hus og hundre andre oppgaver for å klare å stå i dette?? Dette er virkelig ikke bærekraftig i lengden 😭

TS 

Anonymkode: b711c...6ba

• Liker 1
  • Hjerte 21
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Her kommer et oppgitt hjertesukk. Jeg er helt utslitt og deprimert av livet jeg har skapt for meg selv.

Jobber 100% og har to barn i skolealder, og jeg klarer bare ikke mer snart. Oppgavene tar faktisk aldri noen gang slutt, og jeg føler meg helt oppbrukt som menneske snart.

Jeg takler ikke dette hamsterhjulet  lenger, det har begynt å gå utover helsen min både fysisk og psykisk. Er ikke alene, er gift med barnefar som tar sin del. 

Hva gjør dere andre barnefamilier i full jobb, med ansvar for barn, hus og hundre andre oppgaver for å klare å stå i dette?? Dette er virkelig ikke bærekraftig i lengden 😭

TS 

I feel you, og spesielt nå frem mot jul med alt av avslutninger som skal bidras til med mat og drikke og loddgaver og alt som skal være med til juleforming og kostymer til juleavslutning osv osv osv❤️

Anonymkode: 286fb...6df

• Liker 2
Skrevet

Har 100 % jobb, to barn i bhg, hund. For min del hjelper det å jobbe turnus. Da har jeg et par formiddager for meg selv og av og til en fridag midt i uka. Da et barna i barnehagen og jeg gjør minst mulig. 

Anonymkode: 64611...42e

• Liker 7
Skrevet

Jeg tar en egenmeldingsdagsdag innimellom. Det hjelper på. 

Anonymkode: 3af74...53a

• Liker 9
  • Hjerte 4
Skrevet

Jeg har også to barn i barneskolealder, jobb, hus, osv. Mannen er mye borte i forbindelse med jobben. For meg har redningen vært å jobbe 80%. Er det et alternativ for deg? 

Anonymkode: 61673...672

• Liker 4
Skrevet

Vi forsøker å bytte på hvem som har «alenetid» i hverdagen. Med «alenetid» så er det alt fra trening, møte en venninne, legge seg tidlig for å se film på soverommet osv. Slik vi får koblet av selv om det ofte bare er snakk om en halvtime-time i blant i ukedagene. 
Vi forsøker også å være i forkant med oppgaver. Rydding/husarbeid fortløpende. Eventuelt bruke 10-15min «intens» husarbeid når barna er lagt for å få det unna enn at det flyter over etter et par dager. Legge frem klær og lage matpakker dagen før osv. Ukeshandler for å slippe unødig tid på butikken. Bruker ofte meny med hjemlevering. Ja, det er dyrere enn å ta en halvtimes handling på Rema. Men dette er eneste vi bruker ekstra på for å «kjøpe oss fri». Hvis dere har råd, så ville jeg brukt litt ekstra for hjemlevering, vaskehjelp (gjerne inkl klesvask, bretting og evt annet). 

• Liker 8
  • Nyttig 2
Skrevet

Jobbet 80% i noen år. Tjener mer enn mannen selv ved 80% stilling, så ikke så stort problem med pensjonssparing for meg. Men er noe å tenke på om mannen skal kompensere om du gjør det for Familien AS

Anonymkode: da0ef...3f4

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

TS 

Jeg tror jeg er omvendt, ville vært deppet om jeg ikke fikk jobbe. Jobben gjør at jeg klarer å få litt andre inputt enn å bare være hjemme. Elsker jobben min. Kanskje du skal bytte jobb? 

Anonymkode: 042c4...bec

• Liker 4
Skrevet

Jeg ønsker å gå ned i 80 % stilling. Må bare skaffe mot til å snakke med leder, øker ikke det er helt akseptert å gå ned i stillingsprosent. Hmsterhjulet tar knekken på meg også. 

Anonymkode: a4f6c...852

• Hjerte 1
Skrevet

Det er dette hamsterhjulet som gjør at mange ender opp med å ha en ikke bærekraftig bruk av hjernen. Du trenger pause, før du møter veggen! 

Finnes det noe som helst du kan kutte ut? Drite i hva andre måtte mene om at det er litt på halv åtte en stund, bare gi deg det som trengs for å komme deg ovenpå? Når man fortsetter å helle fra en halvfull kopp får man ikke fylt den opp igjen. Kutt ut alt som ikke MÅ gjøres, og halver den lista igjen etterpå (det er enda færre ting enn du tror som barna MÅ ha og som jobben MÅ ha). Lykke til ❤️ Det å ha barn og leve i dagens samfunn med alle kravene vi setter til oss selv er beintøft! 

Anonymkode: 21cad...54c

• Liker 2
Skrevet

Jeg takler det ikke mer jeg heller kjære deg. I dag satt jeg på en wc på jobb og gråt mens de andre var på møte. Ettåring i hus og begge jobbet fullt. Det går ikke lenger. Vi tok praten i kveld meg og samboer, at det går ikke. Jeg må snakke med min leder i morgen om de kan gi meg noe hjelp.  Vi har noe som heter livsfasetiltak på min jobb, vet bare ikke omfanget av det. Etter perm kjørte sjefen min grønt lys på mye hjemmekontor, det tok brått slutt pga klager fra andre ansatte som mente alle måtte være der hele tiden. De har ikke barn og greit for dem. For meg raste det alt.

Klarer det ikke. Det går ikke. Jeg kommer til å kollapse. I verste fall må jeg ned i stilling. Ikke bra, trenger pengene. Så dette er kjipt uansett. 

Du jeg tror vi er helt normale. De fleste jeg kjenner må jobbe redusert, hadde ikke gått uten. Det er ikke mye kvinnefrigjøring,  vi er mer slitne enn noen gang og ender opp stort sett med å være den som må gå ned i stilling. 

Noen som vet noe om rettigheter i forhold til livsfase generelt i arbeidslivet? Skal ikke arbeidsgivere tilrettelegge ganske mye?? Hva kan man kreve? 

Anonymkode: c8d32...ac6

• Liker 5
  • Hjerte 4
  • Nyttig 2
Skrevet

Mine lifehacks: 100% hjemmekontor, vaskehjelp, mat levert på døra og skole og bhg 10 min gåtur unna.

Anonymkode: d2180...8b1

• Liker 7
Skrevet

Jeg forstår dere så godt. Gikk gjennom det samme. Men jeg hørte ikke på kroppen og ble til slutt langtidssykemeldt. Fikk etterpå diagnosen fibromyalgi. Kanskje jeg hadde unngått å bli syk hvis jeg hadde lytter til kroppen tidligere 

Nå er barna tenåringer og alt er lettere 

Anonymkode: c33ee...c01

• Hjerte 2
Skrevet

Vi er to stykk i fleksible jobber. Vi kjøper oss fri fra det vi kan. Vaskehjelp, matkasser, barnevakt i ny og ne. 

Anonymkode: e79a2...fd3

• Liker 5
Skrevet

Jeg klarer ikke stå i det, og jobber derfor 80%. Klarer knapt nok å stå det nå. Det hjalp mye å gå ned 20%. Jeg har forresten permisjon i et år av gangen. Kan fint gå tilbake til 100% om jeg skulle ønske det.

Jeg har også fått grønt til å ha hjemmekontor, og kan delta på flere møter på Teams. Kan dermed ha litt mer hjemmekontor, og jeg får gjort masse da før fordi jeg slipper stadige  avbrytelser samt reisevei. Det hjelper også.

Anonymkode: 0bcdb...061

• Liker 1
Skrevet

Det er ikke bare bare at vi kvinner skal bidra på lik linje som menn i arbeidslivet samtidig som vi skal produsere barn, føde, amme, komme oss etter fødsel. Så skal disse barnq følges opp, hus, jobb og mat som skal lages. Kvinner tar også større del av byrden i hjemmet. Er ikke rart mange er helt på felgen. Føler virkelig med deg ❤️ Har du eller mannen mulighet til å jobbe redusert en periode? 

Anonymkode: 22e54...669

• Liker 9
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Jeg klarer ikke stå i det, og jobber derfor 80%. Klarer knapt nok å stå det nå. Det hjalp mye å gå ned 20%. Jeg har forresten permisjon i et år av gangen. Kan fint gå tilbake til 100% om jeg skulle ønske det.

Jeg har også fått grønt til å ha hjemmekontor, og kan delta på flere møter på Teams. Kan dermed ha litt mer hjemmekontor, og jeg får gjort masse da før fordi jeg slipper stadige  avbrytelser samt reisevei. Det hjelper også.

Er du lærer? 

Skrevet

Jeg jobber 60 % mens barna er små. Vi har under gjennomsnittet inntekt begge to, men lever enkelt og greit. Vi prioriterer tid med familien. 

Anonymkode: 10dab...4da

• Liker 6
Skrevet

Du er frisk, har to barn i skolealder og en ektefelle som bidrar.  Da forstår Jeg virkelig ikke hvordan du kan være så dødssliten?  Er mannen din like sliten? Dere bør spørre dere selv hvorfor dere ikke får det til.  Hva har dere påtatt dere i fritiden som kan endres på? 

Jeg er alenefar for to og i 100% stilling.  Bor i enebolig med hage.  Gjør nødvendig vedlikehold, men større prosjekter må vente til barna blir større.  Det er ikke alltid skinnende rent i huset heller, men ikke så galt at helsetilsynet stenger.  

Dere må prioritere og senke på kravene.  Mine barn har hver sin idrett som de går på to ganger i uka.  Det er nok.  Selv har jeg kuttet ut min egen trening.  Det har jeg ikke tid til nå.  

Anonymkode: 33438...fdc

• Liker 10
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Er du lærer? 

Ja.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...