Gå til innhold

Broren min sliter ut mamma

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min bror og hans kone fikk barn for 1,5 år siden og barnet begynte i barnehage i høst. De valgte da å ha barnet i samme barnehage som min mor jobber i, selv om dette ligger lengre unna enn flere barnehager i nærområdet. De har alltid vært karrieremennesker og jobber mye. Dette har da resultert i at de oftere og oftere bare ber min mor ta med seg barnet sitt når hun er ferdig på jobb, så slipper de å hente selv og kan jobbe lengre. De maser i tillegg stadig på både hundevakt og barnevakt fordi de skal være sosiale, trene, på kino etc.

Nå begynner min mor å bli utslitt. Mamma er i slutten av 50-årene og har god helse, men å jobbe fult i barnehage i den alderen tærer på kroppen. Jeg har sagt at hun må stå opp for seg selv og rett og slett bare si nei, men da sier hun at hun ikke klarer det fordi de blir så sinte og gir henne skyldfølelse og sier at hun ikke bryr seg osv. Jeg føler meg fortvilt i situasjonen og har prøvd å snakke fornuft til min bror, men han avfeier hele situasjonen med å si at hun overdriver og at hun som bor alene og har bare seg selv å tenke på burde være takknemlig for å få lov til å tilbringe tid med barnebarnet sitt.

Hva gjør jeg? Vi har alle et godt forhold, men vi er veldig ulike og jeg bor ikke på samme plass som de.

Anonymkode: 1ab60...618

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tenker at du har gjort ditt. Du har tatt det opp med din bror, du har tatt det opp med din mor. Mer kan du ikke gjøre. 
Det er din mor som må sette grenser her. 

Anonymkode: ff19c...cd7

• Liker 15
  • Nyttig 2
Skrevet

Du får jo ikke gjort så mye, den kampen må din mor ta. Evnt så må du si det, at dere sliter ut mamma, virker ikke som dere ser det selv. 

Anonymkode: 2cd7d...6b0

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Utrolig egoistiske. To voksne, som ikke klarer å ta seg av en unge etter jobb, men de forventer at hun skal klare det alene. Stor brist i logikken til bror og kona. 

Anonymkode: 27abd...d30

• Liker 8
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Min bror og hans kone fikk barn for 1,5 år siden og barnet begynte i barnehage i høst. De valgte da å ha barnet i samme barnehage som min mor jobber i, selv om dette ligger lengre unna enn flere barnehager i nærområdet. De har alltid vært karrieremennesker og jobber mye. Dette har da resultert i at de oftere og oftere bare ber min mor ta med seg barnet sitt når hun er ferdig på jobb, så slipper de å hente selv og kan jobbe lengre. De maser i tillegg stadig på både hundevakt og barnevakt fordi de skal være sosiale, trene, på kino etc.

Nå begynner min mor å bli utslitt. Mamma er i slutten av 50-årene og har god helse, men å jobbe fult i barnehage i den alderen tærer på kroppen. Jeg har sagt at hun må stå opp for seg selv og rett og slett bare si nei, men da sier hun at hun ikke klarer det fordi de blir så sinte og gir henne skyldfølelse og sier at hun ikke bryr seg osv. Jeg føler meg fortvilt i situasjonen og har prøvd å snakke fornuft til min bror, men han avfeier hele situasjonen med å si at hun overdriver og at hun som bor alene og har bare seg selv å tenke på burde være takknemlig for å få lov til å tilbringe tid med barnebarnet sitt.

Hva gjør jeg? Vi har alle et godt forhold, men vi er veldig ulike og jeg bor ikke på samme plass som de.

Anonymkode: 1ab60...618

Det er jammen stor forskjell. Folk som ikke får barnepass, hjelp eller besøk av besteforeldre til andre som ikke gjør annet enn å ta seg av barnebarna når det er foreldrene selv som skulle stilt opp! Hvorfor få barn da?  Hun må stå opp for seg selv! Egoister trenger å høre sannheten! Litt hjelp er ok, dette er helt bak mål!

Anonymkode: c9853...f63

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Du må si til din mor at hun enten må sette ned foten eller slutte å klage til deg. Hun er en voksen dame og du skal slutte å måtte høre om hvor sliten hun er. 

Anonymkode: bebb7...34b

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Er din mor så svak at hun ikke evner å fatte egne beslutninger for sitt eget beste så bør hun kanskje beskyttes mot seg selv? 

Anonymkode: 24c76...ed4

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Er din mor så svak at hun ikke evner å fatte egne beslutninger for sitt eget beste så bør hun kanskje beskyttes mot seg selv? 

Anonymkode: 24c76...ed4

Det er ingenting som tyder på at moren til TS er svak! Jeg leser dette som en omtenkskom datter som er bekymret fordi hun ser at moren sliter.

• Liker 2
Skrevet
Pås skrev (3 minutter siden):

Det er ingenting som tyder på at moren til TS er svak! Jeg leser dette som en omtenkskom datter som er bekymret fordi hun ser at moren sliter.

Enig.

Høres ut som bror og svigerdatter guilt-tripper mor. Utrolig stygt gjort. 
Mulig det er en forhistorie her, noe mor har dårlig samvittighet for siden hun ikke setter ned foten?

Mødre går gjerne en ekstra mil for barn og barnebarn, men dette høres vilt ut. Når tom ts har påpekt det overfor dem!

Utrolig at slike ikke ser hva de gjør, egoisme.

• Liker 3
Skrevet

Moren din må sette grenser selv. Hun må bare si at det ikke passer. Hvorfor er ikke sønnens sak.

Så får de heller bli sure og klage, det går over. 

Anonymkode: 3264f...79f

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Moren din må sette grenser selv. Hun må bare si at det ikke passer.

Hvor mange barnebarn har du? Vet du hvor vanskelig det er å si nei til å passe barnebarn uten annen grunn enn at "jeg er sliten"?

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Hadde jeg vært i dine sko så hadde jeg prøvd en direkte kommunikasjon til bror. «Dere sliter ut mamma, nå er det nok. Ta vare på egne unger og hund, og gi mamma rom til å puste».

Det er heller ikke helt innafor at hun som er bestemor skal ha sitt eget barnebarn i barnehagen. Bor man på små steder, hvor sånne relasjoner ikke kan unngås så er saken en annen. Men her utnytter de henne, og velger hennes barnehage spesifikt, selv om de har andre i nærheten. Moren din kan eventuelt ta det opp med ledelsen i barnehagen, at hun ikke ønsker å stå i situasjonen med å ha eget barnebarn på jobb. Sånn at ledelsen må gi broren din beskjed om at de må bytte barnehage pga. familiesituasjonen. Det er faktisk et legitim interessekonflikt, og burde vært grunn nok til at de ikke aksepterte tantebarnet ditt i barnehagen «in the first place».

Anonymkode: fd073...aa0

• Nyttig 3
Skrevet

Wow. For noen utspekulerte mennesker. 

• Liker 1
Skrevet
lillevill skrev (1 minutt siden):

Wow. For noen utspekulerte mennesker. 

Indeed. Egoisme av et annet kaliber.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...