Gå til innhold

Hva er din definisjon på «rik» i økonomisk sammenheng?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg føler meg rik, men skjønner at jeg ikke er det 😂 kan leve godt da uten å tenke så mye i motsetning til de fleste av mine venner. 

Er 25 år, Jeg eier bolig med lite lån. Ble arbeidsledig i et par mnd og har brukt sparepenger uten å være kjempe nervøs, visste ikke når jeg fikk jobb igjen. Har nå fått en i mine øyne ganske godt betalt jobb. 37.000 utbetalt etter skatt og jeg har faste utgifter på ca 14.000. 

Anonymkode: 3829c...9f1

• Hjerte 1
Skrevet
PetterKanin skrev (4 timer siden):

En med formue på 14 millioner er rik.

Det er jeg ikke enig i. Vet om en pensjonist enkemann som panter flasker for å overleve men bor i arvet hus som i dag har verdi på 14 mill. Han er fattig selvom han har huset

Anonymkode: dfa19...05f

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Tror det kommer an på egen situasjon hva man kaller å være rik. Vi anser oss absolutt ikke som rike, for vi må tenke økonomi, men vi har hus, feriehus, campingvogn, båt og to biler. Kun lån på huset. I overkant av 2 mill, men huset er verdt betydelig mer. 

Vi ble kalt rike av en som lever på minstesats ufør, og det forstår jeg jo, selv om vi ikke egentlig er rike. I forhold til henne er vi likevel det. 

Anonymkode: 04174...dc9

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det er jeg ikke enig i. Vet om en pensjonist enkemann som panter flasker for å overleve men bor i arvet hus som i dag har verdi på 14 mill. Han er fattig selvom han har huset

Anonymkode: dfa19...05f

Det er et valg, ikke en nødvendighet. 

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet

Skattelistene er ute, og de jeg stoppet over og tenkte «oi, den personen er rik» var de som hadde en inntekt på 40.000-500.000 sammen med en formue på 15 millioner+. Er du så rik at du kan la være å jobbe, eller ta et lavtlønnsyrke på grunn av trivsel, da er du rik i mine øyne.

Jeg er likevel ikke hundre prosent sikker på at jeg mener akkurat dette. For selv har vi et lån på 5,5 millioner og straks et hus med 15 millioner i verdi, og det gir oss kanskje en formue på nesten 10 millioner? Vi skal jo aldri selge huset, så vi ser jo aldri de pengene.

I min kommune er det svært mange med 3,5 millioner i inntekt, men lav formue, og jeg anser ikke dem som rike (enda). Håper at jeg havner der selv, snart.

Anonymkode: 8d4d4...b76

Skrevet

Jeg ser på dem som har flere enn et hus og i tillegg båt, hytte og to biler som rike. Jeg tenker også automatisk at alle som jobber innenfor olje- og petroleum eller er sivilingeniører er rike. Samme med eiendomsmeglere. 

Anonymkode: bd78c...8d5

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg tror nok det at rik alltid vil være en endre seg etter hvordan ens eget økonomiske bilde ser ut. Uansett hvor rik man er, vil man alltid se opp til noen som er enda rikere. Man må tilslutt være verdens rikeste person, for å kunne si at man er rik.

De som leier ønsker seg leilighet, de som har leilighet ønsker seg hus, de som har hus ønsker seg hotell osv.

Anonymkode: 85fa2...1e7

Enig, men tenker også det handler litt om hvem man omgås med. Vi føler oss mye rikere i vårt nye nabolag, enn da vi bodde i en av Norges rikeste postkoder. 

Anonymkode: 93ad7...59c

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

For min del, betyr det å være rik at man lett kan takle en uforutsett utgift på alt fra 10.000 til 80.000 uten å merke det.

Man kan fikse bilen på verksted, måtte pusse opp fordi noe går ad undas, uten at man må knipe inn på andre ting.

Man kan ta seg en ferie et sted i titusenkroners klassen med påfølgende shopping uten å merke det.

Man kan betale alle regninger uten å merke det, handle masse mat uten å tenke på det, for det vil ikke merkes uansett.

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Å kunne leve komfortabelt uten å jobbe, reise dit man vil og kjøpe det man vil innen rimelighetens grenser.

Anonymkode: 18e67...4ea

Helt enig. Man er søkkrik når man har omtrent 0 i boutgifter og i tillegg liker det minimalistiske, men likevel har forholdsvis lav lønn.

Da er det uansett så mye igjen til forbruk og moro som man hadde måttet heve med 20-25000 ekstra for å dekke høye boutgifter osv.

Jeg føler meg altså søkkrik med 24000 utbetalt og kun 7500 i nødvendige utgifter på mat, hus, div abb og strøm

Anonymkode: 3fa32...3af

• Hjerte 1
Skrevet

Jeg tenker at det å være rik er knyttet til formue, ikke inntekt. Men har man høy inntekt er det selvfølgelig lettere å bygge opp formuen.

Min definisjon på rik er at man har en formue som årlig genererer en passiv inntekt som utgjør minst gjennomsnittsinntekten i Norge.

Anonymkode: c7e23...8b2

Skrevet

Å være rik er å ha nedbetalt bolig, ha råd til å gjøre det man vil og har råd til å spare. Da klarer man seg meget godt. Tenk «rik» i forhold til andre land. 
men trenger ikke ha ei million formue for å være rik. 

Anonymkode: e3c4e...0d5

Skrevet

Rik for meg er når man har det som føles ut som en uendelig mengde "fuck you"-penger tilgjengelig. Da tenker jeg luksusreiser, dyre hoteller osv. uten å noensinne se på pris. 

Jeg mener ikke man er rik om man har råd til en slik ferie, men at man må tenke på økonomien. 

Skrevet

Er man rik, så lever man utelukkende av avkastning finansinntekter og ikke jobb. Vil tilsi en formue på minst 30 mill for en person.

Anonymkode: 850f4...d13

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...