Gå til innhold

Hva er din definisjon på «rik» i økonomisk sammenheng?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Leste tråden her inne om hvilke merker rike folk bruker, og undrer på hva som menes med «rik». 

Er en med 14 mill i formue, men bare 500.000 i året «rik»? Er alle med over 2 mill i inntekt «rike», selv om de har gjeld på 10 mill? 

Jeg undrer meg over at dette er en ganske kompleks greie, mens det sjelden diskuteres hva som menes med «rik» når man diskuterer «rike folk».

Anonymkode: afd76...081

• Liker 2
Skrevet

Å kunne leve komfortabelt uten å jobbe, reise dit man vil og kjøpe det man vil innen rimelighetens grenser.

Anonymkode: 18e67...4ea

• Liker 5
  • Nyttig 3
Skrevet

1 mrd i formue er en grei definisjon på rik

Anonymkode: 04d4d...5cd

• Liker 1
Skrevet

Økonomisk frihet eller stor formue på 50 mill +++ regner jeg som rik. 

Anonymkode: dfa19...05f

Skrevet

100 millionar og oppover. Mange litt opp i åra har mange millionar, men reknar seg ikkje som rike. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Leste tråden her inne om hvilke merker rike folk bruker, og undrer på hva som menes med «rik». 

Er en med 14 mill i formue, men bare 500.000 i året «rik»? Er alle med over 2 mill i inntekt «rike», selv om de har gjeld på 10 mill? 

Jeg undrer meg over at dette er en ganske kompleks greie, mens det sjelden diskuteres hva som menes med «rik» når man diskuterer «rike folk».

Anonymkode: afd76...081

En med formue på 14 millioner er rik. En med negativ formue har negativ formue, og er følgelig ikke rik. Har man 2 millioner i årsinntekt tjener man godt.

Skrevet

Men er de som er sparsommelig og derfor sitter med nedbetalt bolig RIK  tross normal/lav inntekt?

Anonymkode: a49f6...e1f

Skrevet

Hvis man kan gå på butikken å kjøpe varer uten å trenge å tenke på prisen, da vil jeg si man er "rik". Eller at man kan sette på flere vaskemaskiner+ oppvaskmaskin hver dag. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

For meg har det ikke noe å gjøre med en bestemt sum penger. Når man klarer seg med det man har og vel så det, er man rik.

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Men er de som er sparsommelig og derfor sitter med nedbetalt bolig RIK  tross normal/lav inntekt?

Om det er en bolig med høy markedsverdi, ja.

Skrevet

Tja..  rik har mange definisjoner. Feks finnes det mennesker som sitter på store, kostbare eiendommer med høye vedlikeholds og driftsutgifter av emosjonelle grunner og derfor lever ganske fattigslig liv. Fordi de ikke klarer å gjøre seg av med eiendommen. Per def rik men likevel fattig. En rekke slott og gods rundt i Europa har enorme strøm og driftsutgifter. 

Like fattig som en med høy inntekt og spillegalskap og derfor spiller bort alle pengene uten å kunne ta kontroll over det. 

Mange bønder er vel rike da siden store eiendommer er mye verd, likevel må de jobbe fra morgen til kveld for å holde hodet over vann. Fordi en gård er en generasjonsbedrift av høy kulturell og emosjonell verdi. 

Anonymkode: d3063...367

• Liker 1
Gjest theTitanic
Skrevet

100 mill på konto rekker til å bli kalt rik

Skrevet

Jeg tenker at om en har over 50.000 til forbruk hver måned, så er man rik. 

Anonymkode: 9740c...c61

• Liker 1
Skrevet

Jeg tenker også at man må opp i 100+ millioner i formue for å defineres som rik

Anonymkode: 97520...085

• Liker 2
Skrevet

Jeg tror nok det at rik alltid vil være en endre seg etter hvordan ens eget økonomiske bilde ser ut. Uansett hvor rik man er, vil man alltid se opp til noen som er enda rikere. Man må tilslutt være verdens rikeste person, for å kunne si at man er rik.

De som leier ønsker seg leilighet, de som har leilighet ønsker seg hus, de som har hus ønsker seg hotell osv.

Anonymkode: 85fa2...1e7

• Liker 1
Annonse
Skrevet
PetterKanin skrev (48 minutter siden):

Om det er en bolig med høy markedsverdi, ja.

Er man rik hvis man eier en nedbetalt bolig til 2mill... har høy husleie så kan ikke spandere så mye som folk forventer av meg.

Skrevet

Ser vi bort ifra søkkrike investorer og direktører så mener jeg man i dag er litt rik så lenge man eier bolig, har noen millioner i positiv nettoformue og kan feks ta en uforutsett regning på flere tusen på strak arm uten å bekymre seg. At man kan spare 10000++ pr mnd etter alt er betalt i dagens marked.

Anonymkode: 2953c...421

Skrevet

En rik person har så mye penger at h*n kan velge å bruke livet sitt på hva h*n vil uten at penger er et problem. Kan kjøpe/bygge seg de dyreste hus/villa i norge uten at det påvirker formuen. Kan velge å dra på luksusferieturer flere ganger i året hvor hver tur koster 0.5 mill uten at det gjør så mye med lommeboken. Det eneste som irriterer denne rike personen er formueskatten hvor vedkommende må ut med flere titalls millioner hvert år.

I mitt hode er ikke en med 100 mill rik, det kan forsvinne veldig fort.

Anonymkode: ef364...cf3

• Liker 1
Skrevet

Slippe å tenke pÅ hvating koster.

Anonymkode: 52a44...80c

Skrevet

Å være rik betyr å være uavhengig av arbeidsinntekt.

En som tjener 3 mill i året har høy inntekt men har ikke råd til å miste jobben i et halvt år, da går det kjapt nedover. Dermed ikke rik, men med potensiale å bygge opp formue slik at man blir rik på sikt.

Anonymkode: 60488...6bf

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...