AnonymBruker Skrevet 6. desember 2022 #1 Skrevet 6. desember 2022 Jeg vet at hvis det er somatiske tilstander som foreldrene ikke vil at barnet skal få behandling for, så kan barnevernet kobles inn. Det kan være snakk om barn som får i seg for lite næring og trenger sonde, eller en operasjon for hjernesvulst. De færreste foreldre går i mot dette. Hva når det er snakk om utredning og behandling i barne- og ungdomspsykiatrien. Kan foreldrene da nekte eller komme med føringer ang dette? Foreldrene mener at barnets problemer skyldes en innflammasjon i hjernen og får støtte fra eksperter i USA ( som ikke har truffet barnet). Barnepsykiatrien ser ikke tegn til noe virus eller innflammatorisk sykdom og vil starte opp med medisinering for Tourette og ADHD. De mener at det er en utviklingsforstyrrelse. De vil uansett ikke tilby behandling som de anser som udokumentert, som da å pøse på med masse antibiotika. Kan da barne- og ungdomspsykiatrien gå i mot foreldrenes ønske og medisinere barnet som har store plager? Kan de tvinge i gjennom en utredning? Kan barnevernet kobles inn i en slik sak? Anonymkode: 66eda...51c
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2022 #2 Skrevet 6. desember 2022 Det hender at somatisk hjernesykdom blir oversett av psykiatrien. Jeg lurer på hvorfor barnet ikke har blitt vurdert av nevrolog i Norge før psykiatrien ble koblet inn. Det er viktig å utelukke fysiske årsaker først. Anonymkode: 24ff7...412 7
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2022 #3 Skrevet 6. desember 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Det hender at somatisk hjernesykdom blir oversett av psykiatrien. Jeg lurer på hvorfor barnet ikke har blitt vurdert av nevrolog i Norge før psykiatrien ble koblet inn. Det er viktig å utelukke fysiske årsaker først. Anonymkode: 24ff7...412 barnet har blitt undersøkt på alle bauger og kanter for å utelukke fysiske årsaker. De har ikke klart å finne noe. Anonymkode: 66eda...51c
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2022 #4 Skrevet 6. desember 2022 § 4-12.Vedtak om å overta omsorgen for et barn. Vedtak om å overta omsorgen for et barn kan treffes b. dersom foreldrene ikke sørger for at et sykt, funksjonshemmet eller spesielt hjelpetrengende barn får dekket sitt særlige behov for behandling og opplæring, Sykdom er ikke forbeholdt somatisk sykdom. Så ja, barnevernet kan kobles inn slik at barnet får den helsehjelpen barnet trenger Anonymkode: 94170...5b0 4
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2022 #5 Skrevet 6. desember 2022 Både barnevernlovens paragrafer 4-10 og 4-12 bokstav B kan komme til anvendelse, ja. Terskelen er svært høy. Helsevesenet kan kun gripe inn akutt ved fare for liv. Denne terskelen er enda høyere. Anonymkode: 9f84e...af7 2
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2022 #6 Skrevet 7. desember 2022 Jeg skjønner godt at foreldre stiller seg skeptiske til medisinering av adhd/tourettes. Medisinene som brukes for de lidelsene er for meg utrolig at de putter inn i barn. Har selv et barn med adhd og det er utrolig hvor «quick fix» visse mener medisiner er. Barnet vårt er umedisinert og har foreldre som står på for å gi han den hjelpen og oppfølgingen han bør ha for å klare skolehverdagen. Anonymkode: 492a8...7d3 3
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2022 #7 Skrevet 7. desember 2022 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Jeg skjønner godt at foreldre stiller seg skeptiske til medisinering av adhd/tourettes. Medisinene som brukes for de lidelsene er for meg utrolig at de putter inn i barn. Har selv et barn med adhd og det er utrolig hvor «quick fix» visse mener medisiner er. Barnet vårt er umedisinert og har foreldre som står på for å gi han den hjelpen og oppfølgingen han bør ha for å klare skolehverdagen. Anonymkode: 492a8...7d3 Og min har både medisiner og en forelder som jobber ræva av seg for at hun skal få den oppfølgingen hun trenger. Uten medisiner hadde hun ikke vært i stand til å ta til seg kunnskap i det hele tatt og i tillegg ødelagt læringsmiljøet for 15 andre unger. Medisiner er langt fra en 'quick fix', ungene må fortsatt oppdras, men medisiner er nøkkelen som låser opp evnen til å ta til seg og anvende kunnskap - både når det kommer til sosiale normer og akademia. Anonymkode: 4d74a...fb3 2
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2022 #8 Skrevet 7. desember 2022 Som flere har nevnt så står dette spesifisert i barnevernsloven at barnevernet kan gripe inn hvis foreldrene nektet et barn som trenger det behandling eller annen oppfølging. Men du kan alltids be om en second opinion hos en annen psykiater eller nevrolog hvis du tror at det er feil diagnoser. Foreldrenes plikt er å ivareta barnets behov og interesser. Så lenge man gjør det som (objektivt sett) er barnets beste så skal det ganske mye til for at barnevernet griper inn. Finnes det noen i Norge med samme kompetanse som disse ekspertene i USA? Hvordan kom de frem til konklusjonen? Anonymkode: b0eeb...ffa 2
Gjest Chroma Skrevet 7. desember 2022 #9 Skrevet 7. desember 2022 Hvordan kan leger i USA diagnosere barnet uten å ha truffet det?
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2022 #10 Skrevet 7. desember 2022 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Og min har både medisiner og en forelder som jobber ræva av seg for at hun skal få den oppfølgingen hun trenger. Uten medisiner hadde hun ikke vært i stand til å ta til seg kunnskap i det hele tatt og i tillegg ødelagt læringsmiljøet for 15 andre unger. Medisiner er langt fra en 'quick fix', ungene må fortsatt oppdras, men medisiner er nøkkelen som låser opp evnen til å ta til seg og anvende kunnskap - både når det kommer til sosiale normer og akademia. Anonymkode: 4d74a...fb3 For ditt barn ble det riktig, men det betyr ikke at det er rett for alle barn Anonymkode: 31acc...96f 1
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2022 #11 Skrevet 7. desember 2022 Chroma skrev (2 timer siden): Hvordan kan leger i USA diagnosere barnet uten å ha truffet det? Gjennom papirer og journaler tror jeg. Og kanskje zoom. Anonymkode: 66eda...51c
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2022 #12 Skrevet 7. desember 2022 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Jeg skjønner godt at foreldre stiller seg skeptiske til medisinering av adhd/tourettes. Medisinene som brukes for de lidelsene er for meg utrolig at de putter inn i barn. Har selv et barn med adhd og det er utrolig hvor «quick fix» visse mener medisiner er. Barnet vårt er umedisinert og har foreldre som står på for å gi han den hjelpen og oppfølgingen han bør ha for å klare skolehverdagen. Anonymkode: 492a8...7d3 Hva om barnet er så sykt at det ikke klarer å gå på skolen? Klarer ikke å være med venner. Ticksene er så store at det suger ut all livskvalitet. Kan det virkelig gjøre så stor skade å forsøke medisinering? Har de noe å tape? Anonymkode: 66eda...51c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå