Gå til innhold

Hvorfor besvimer man

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har et par ganger besvimt av å høre om ekle ting som operasjoner, ulykker el. Jeg kenner at det begynner å surre i hodet, jeg blir varm og svimmel og kan også gå i bakken.

Jeg er oppvokst med sykehushistorier og dette kom første gang i slutten av tenårene. Nå reagerer jeg relativt fort på ekle ting (ofte hvis det er lenge siden jeg har spist), men besvimer svært skjelden.

Hvorfor skjer dette?

Hva er det som faktisk skjer?

Hva kan jeg gjøre for å kontrollere dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

hei,jeg har/hadde det akkurat slik som deg.nå har jeg begynt på sykepleierstudiet og prøver og "vokse det av meg".det går bedre og bedre heldigvis.har ikke besvimt på lenge nå.

jeg synes dette er en interessant problemstilling!det jeg har hørt er at visst du ser blod/ulykker/smertepåvirkede personer osv. så" tror" kroppen din at det er din egen kropp som er skadet/står i fare for å bli skadet!derfor vil vi besvime slik at påkjenningene ikke blir så store for oss,hvis du skjønner hva jeg mener.det å bli utsatt for synet av blod er jo også en stress-situasjon for kroppen din.det som skjer er at blodet trekker seg bort fra hodet og huden(vi blir bleke og svimle) og deretter besvimer man.dette er noe man kan øve seg opp til å takle(jeg gjorde ihvertfall det)ved å utsette seg for slike situasjoner,for eks. gjennom å jobbe på et sykehus!

hilsen meg :)

Skrevet

Man besvimer for å falle, enkelt å greit.

Det er ikke riktig at blodet trekker seg bort fra hodet, snarere tvert i mot. Det som skjer er en vasodilatasjon, altså en utvidelse av alle blodkar i kroppen. Dette er det vi kaller sjokk, og tilstanden opptrer i større eller mindre grad. Sjokk kan være en livstruende tilstand, og kjennetegnes av svært lavt blodtrykk og høy puls (kompensasjonsmekanisme).

Når kardilatasjonen inntrer, blir blodtrykket i hodet for lavt, og hjernen får ikke den oksygenmengden den til enhver tid trenger. Dette er en krisesituasjon for kroppen, og den eneste utveien er å få hodet ned til et lavere punkt. Derfor settes det automatisk i gang tap av bevissthet, og pasienten faller. Dermed strømmer en større mengde blod til hjernen, grunnet tyngdekraften, og bevisstheten gjenopprettes. I mindre alvorlige tilfeller føler pasienten seg svimmel, og velger selv å legge seg ned. Med andre ord en fantastisk mekanisme!

Vi husker vel alle tragedien i Roskilde, der det ble hevdet at ungdommer ble klemt ihjel av folkemassene. Det som skjedde her var imidlertid at menneskene besvimte, og siden folkemengden gjorde det umulig å falle, ble de "stående" bevisstløse til de mistet livet. Dette beskriver viktigheten av å falle når en besvimelse inntrer.

Trådstarter spør etter råd for ikke å besvime så lett. Ved siden av det psykiske som gjest nevner, er det viktig å puste dypt og rolig. Dette gir en større oksygenmengde i blodet, og gjør at det skal mer til før en besvimer. Ellers må du huske på å drikke rikelig, da dette gir et større blodvolum og dermed et høyere blodtrykk. Kjenner du at det begynner å "surre" i hodet, må du enten legge deg flatt ned eller sette deg på en stol med hodet mellom beina. Er dette et stort problem for deg bør du oppsøke lege.

Hilsen en annen spl.stud. ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...