Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg blir ferdigutdannet dette semesteret og har fått meg jobb. Etter jeg startet sjekket jeg LinkedIn-profilen til de jeg skal jobbe sammen med. Virker som om ingen av dem klarte å få relevant jobb rett etter endt studie. Alle har jobbet noen år på Kiwi og lignende etter de var ferdig med mastergraden. Må innrømme at jeg ble litt skuffet. Har selv veldig gode karakterer og trodde jeg nå kom til en arbeidsgiver hvor jeg ville få faglig utvikling og jobbe med dyktige medarbidere. Men dette ser mer ut som et b-lag for de som ikke klarte å få en bedre jobb. 

Noen andre som har vært i samme situasjon? Ble dere i jobben eller fant dere dere noe bedre?

Anonymkode: 4b5b7...16e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke døm jobben før du har prøvd. Jeg fikk jobb etter utdannelse i den eldste bedriften innenfor mitt felt i kommunen,- det var B lag så det sang. Fant ut at kun to ansatte hadde relevant utdanning og begge var totalt uinteressert i gjennomføre planene som forelå.

Anonymkode: 8e734...115

• Liker 3
Skrevet

Jeg tenker at du har mye å lære, og at du bør jekke deg ned noen hundre hakk. Innen veldig mange yrker lærer man svært lite av praktisk betydning under studiene, med unntak av systemforståelse, kritisk tenkning og problemløsning. Erfaring er alfa og omega, og kollegaene dine kan sitte med massevis av tung erfaring på tross av at de kanskje ikke hadde de beste karakterene under studiene og jobbet en stund på Kiwi etter endt utdanning. At du kaller de «b-lag» på bakgrunn av dette er eplekjekt og tyder på at du ikke forstår at du antageligvis vil lære langt mer av praktisk betydning i jobben din enn du noen gang gjorde under studiene. 

For øvrig er A-studenten langt fra alltid den beste arbeidstakeren. Studier og reelt arbeidsliv ligger ofte milevis fra hverandre.

Anonymkode: b737b...0e2

• Liker 18
  • Nyttig 1
Skrevet

Du virker veldig ung. Det er ikke slik at den med best karakterer gjør det best i arbeidslivet, tvert imot. Jeg ble aldri sett på som noe a-lag, ganske dårlig karakterer, ikke de kule bekjentskapene i arbeidslivet eller de rette vennene på studiet, heller ikke pen eller trendy sånn av utseende. Men  jeg er en av de som har nådd lengst, blitt headhuntet til jobber andre bare drømmer om, forhandlet høyere lønn enn de fleste på avdelingen, fått masse muligheter og gode referanser fordi jeg fungerer svært godt i jobben min, og går overens med stort sett alle. Det er mange andre ting enn karakterer som betyr noe for hva du får til og oppnår i arbeidslivet. 

Anonymkode: 7adcc...b7d

• Liker 5
Skrevet

Jeg jobber på et a-lag med å-lønn.

Anonymkode: 57540...3eb

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Utrolig kjipt å ha en slik ovenfra og ned holdning. Gi det en sjanse. Å ha jobbet på kiwi osv er da ingen nederlag vel. 

Anonymkode: 38e68...608

• Liker 1
Skrevet

Har jeg forstått deg riktig at du har fått en relevant jobb etter master, men du føler at du at du får lite faglig utvikling fordi kollegaene dine har lav kompetanse?

Anonymkode: 3f219...c36

Skrevet

Jeg er arbeidsgiver, dog i kommunen, som antagelig er en nedverdigende arbeidsplass for deg.

jeg går ikke etter karakterer når jeg ansetter, men personlig egnethet, inntrykk, anbefalinger etc. min erfaring er at A-studentene (selvom jeg var en selv), ikke er mine beste ansatte, langt derifra.

a-studentene har aldri passet inn på vårt kontor. De er de vanskeligste å samarbeide med, både internt, eksternt og ikke minst for brukerne/klientellet. Jeg gikk ut av studiene med svært gode karakterer, men jeg forstod raskt at de karakterene ikke hjalp meg noe i arbeidslivet, tvert om skjønte jeg fort at de hindret meg, fordi jeg var opptatt av det teoretiske, og trodde jeg kunne alt, og kanskje også bedre enn kolleger, spesielt de som hadde vært i gamet en stund, jeg var tross alt nyutdannet og satt på den ferskeste kompetansen. Jeg tok grådig feil, men jeg kjenner dette i stor grad igjen i a-studentene når jeg nå ansetter. Det hindrer meg ikke i å ansette en a-student, men jeg merker fort at holdningene ikke er gode, og ikke alle kan forandres

Anonymkode: 511bc...189

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg er arbeidsgiver, dog i kommunen, som antagelig er en nedverdigende arbeidsplass for deg.

jeg går ikke etter karakterer når jeg ansetter, men personlig egnethet, inntrykk, anbefalinger etc. min erfaring er at A-studentene (selvom jeg var en selv), ikke er mine beste ansatte, langt derifra.

a-studentene har aldri passet inn på vårt kontor. De er de vanskeligste å samarbeide med, både internt, eksternt og ikke minst for brukerne/klientellet. Jeg gikk ut av studiene med svært gode karakterer, men jeg forstod raskt at de karakterene ikke hjalp meg noe i arbeidslivet, tvert om skjønte jeg fort at de hindret meg, fordi jeg var opptatt av det teoretiske, og trodde jeg kunne alt, og kanskje også bedre enn kolleger, spesielt de som hadde vært i gamet en stund, jeg var tross alt nyutdannet og satt på den ferskeste kompetansen. Jeg tok grådig feil, men jeg kjenner dette i stor grad igjen i a-studentene når jeg nå ansetter. Det hindrer meg ikke i å ansette en a-student, men jeg merker fort at holdningene ikke er gode, og ikke alle kan forandres

Anonymkode: 511bc...189

Veldig bra skrevet:)

Anonymkode: 38e68...608

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...