Gå til innhold

Hvorfor er det så få postere på KG som benytter seg av «trigger warnings» og «safe spaces»?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er litt oppgitt over at dette veldig sjelden benyttes riktig her på KG eller i resten av landet for den sak. Noen som har innspill?

Anonymkode: c5e19...f98

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg syns triggeradvarsel burde brukes mer i saker om vold, overgrep, død, og detaljerte skildringer av diskriminering og hets. 

Mange som ikke engang kan gå inn på VG nett uten å bli retraumatisert og trigget og det kan ødelegge hele dagen eller flere uker av livet deres. Med tanke på hvor mange som har ptsd bør det tas hensyn til så kan folk velge

Anonymkode: c04bf...54f

• Liker 1
Skrevet

Hva er det? 

Anonymkode: 92b3f...ec5

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hva er det? 

Velkommen til 2022.

• Liker 3
Skrevet

Hva er det? 

Det er en advarsel som skrives på toppen av en tekst eller på et bilde før man klikker inn på artikkelen, som gir traumeofre muligheten til å scrolle videre istedet for å bli retraumatisert 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Velkommen til 2022.

Ptsd og traumetriggere har eksistert så lenge mennesker har 

• Nyttig 2
Skrevet

Fordi det virker mot sin hensikt. 

Anonymkode: a1562...94c

Skrevet

Fordi det virker mot sin hensikt. 

Ikke for traumeofre 

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg syns triggeradvarsel burde brukes mer i saker om vold, overgrep, død, og detaljerte skildringer av diskriminering og hets. 

Mange som ikke engang kan gå inn på VG nett uten å bli retraumatisert og trigget og det kan ødelegge hele dagen eller flere uker av livet deres. Med tanke på hvor mange som har ptsd bør det tas hensyn til så kan folk velge

Jeg er mulitraumatisert og mot triggerwarnings. Verden er full av triggere. Det som er trigger for deg, er kanskje ikke det for meg. Dessuten gjør vi vondt verre ved å merke FARLIG FARLIG. 

• Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Skrevet

Ikke for traumeofre 

Jo. Hilsen traumeoffer. Så får hver enkelt bare ligge unna selv det de føler de må i perioder. 

• Liker 6
Skrevet

Synes det holder med spoilervarsel.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jo. Hilsen traumeoffer. Så får hver enkelt bare ligge unna selv det de føler de må i perioder. 

Dårlig måte å forbedre samfunnet på. Du har kanskje lagt merke til at det har blitt mer vanlig å skrive bildebeskrivelse i sosiale medier og på nettsider fra etater og organisasjoner? Altså når det er et bilde med en gutt på sykkel står det i tekst under "Bilde av gutt med brunt hår på rød sykkel, sykler på sti, fire trær rundt og fem fugler flyr over han". Dette for å gjøre Internett mer brukervennlig for blinde og svaksynte som bruker tekst til tale funksjon. 

Det bør også bli mer normalt å tilrettelegge for traumeofre. At en kan få et bedre liv at triggeradvarsel skader ikke deg på noen måte, du kan ignorere advarselen selv om du tåler innholdet. Ikke noe problem 

Skrevet

Det er ikke en ting på KG, fordi de fleste her er kanskje litt mer voksen og oppegående enn på andre sosiale medier.
Slike trigger warnings er så barnslig og en uting! Skulle ønske folk kunne slutte å være forbanna hårsåre snowflakes og skjerpe seg og slutte å tro at de er verdens navle.

Jeg har kompleks PTSD, har en haug med psykiske lidelser og absolutt INGEN har et ansvar for mine triggere. Ingen. Samtidig så har ikke jeg ansvar for andres triggere. Jeg vet hva jeg snakker om og er 110% imot denne ukulturen på nett som dagens unge har startet med. 

Alle tråder på KG skal ha en overskrift som gjør at du vet hva det er du vil møte på i tråden. En advarsel for ekle bilder av åpne sår og avføring er helt innafor og en selvfølge. Og det er mer enn nok. 

Anonymkode: 10df8...820

• Liker 9
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Dårlig måte å forbedre samfunnet på. Du har kanskje lagt merke til at det har blitt mer vanlig å skrive bildebeskrivelse i sosiale medier og på nettsider fra etater og organisasjoner? Altså når det er et bilde med en gutt på sykkel står det i tekst under "Bilde av gutt med brunt hår på rød sykkel, sykler på sti, fire trær rundt og fem fugler flyr over han". Dette for å gjøre Internett mer brukervennlig for blinde og svaksynte som bruker tekst til tale funksjon. 

Det bør også bli mer normalt å tilrettelegge for traumeofre. At en kan få et bedre liv at triggeradvarsel skader ikke deg på noen måte, du kan ignorere advarselen selv om du tåler innholdet. Ikke noe problem 

Men det gjør ikke livet bedre for traumeofre. Det. er det som er poenget. Det virker mot sin hensikt, selv om tanken er god.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Men det gjør ikke livet bedre for traumeofre. Det. er det som er poenget. Det virker mot sin hensikt, selv om tanken er god.

Ungdom nå for tiden blir beskyttet for ALT av ting de kanskje kan synes er littegranne trist. Ikke rart alle har depresjon og angst før de i det hele tatt har fått begynt med voksenlivet. Det blir ikke bedre. Og om man får traumer sv alle mulige diskusjoner på nett så må man selv ta ansvar og holde seg unna! Folk er nødt til å få en tykkere hud, ellers vil resten av livet også bli ekstremt vanskelig!

Anonymkode: 42f74...f3e

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Man burde ta ansvar for egen mental helse istedenfor å forvente at alle andre skal tilpasse seg og tenke på traumeofre, skjerm deg selv istedenfor? Jeg syns at forumer burde ha rom for impulsivitet. 

Har vært i traumebehandling selv. Ser jeg noe som kan være potensielt triggende, så trykker jeg ikke på linken. Så enkelt er det. Og blir jeg trigget, så er det bare sånn verden er. Syns faktisk jeg tåler mer når jeg er åpen for at jeg kan støte på ubehagelige inntrykk i hverdagen, man blir polstret når man lærer seg å håndtere ting istedenfor å forvente at omverdenen skal tilpasse seg hele tiden. Spis eller bli spist. 

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet

Jeg aner da ikke hva som trigger og ikke, folk er jo så forskjellige og jeg har ikke greie på traumer.

Anonymkode: 8b4d3...0f5

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Hvorfor kan man ikke bare la være å klikke seg inn? :klo: 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Alt kan potensielt være en trigger for noen, og man kan ikke forvente at alle skal tenke på og vurdere hvorvidt det de skriver kan være det for andre. På et forum som dette, med temarom og overskrifter på alle tråder, burde det være mulig å styre unna de mest åpenbare uten spesifikke varsler. 

• Liker 6
Skrevet

Hvis man er så skjør psykisk så er kanskje ikke nettet noe man burde bruke, men igjen så er folk blitt så hysterisk og lett krenket at det er et under at enkelte faktisk klarer å puste på egen hånd.

Anonymkode: 5e2ee...69d

• Liker 5
  • Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...