AnonymBruker Skrevet 6. desember 2022 #1 Skrevet 6. desember 2022 Jeg har fått ny jobb. Vi er 5 stk som skal jobbe sammen. Jeg er eneste Norske. Så er det 4 utenlandske. 2 er fra samme land. Min søster er så skeptisk og sier at det blir ikke bra når f eks 2 fra Eritrea jobber sammen. De snakker sitt språk sammen og det blir en klikk. Noen som har opplevd dette? Jeg kan ikke skjønne at dette blir ett problem Anonymkode: b7c44...e23
RealistiskDot Skrevet 6. desember 2022 #2 Skrevet 6. desember 2022 Like barn leker best. Naturlig nok.
Snok1 Skrevet 6. desember 2022 #4 Skrevet 6. desember 2022 Jeg har jobbet i stor internasjonal virksomhet hvor nordmenn var i mindretall og norsk ikke var arbeidsspråk. Kollegaene mine kom fra seks kontinenter. Det fungerte bra, og var en spennende og utfordrende opplevelse. 1
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2022 #5 Skrevet 6. desember 2022 Synes det funker fint så lenge det er et stort internasjonalt nivå og alle snakker enten engelsk eller norsk. Men i lite miljø hvor noen melder seg ut på annet sptåk- uavhengig av språk er det ikke gøy. Anonymkode: 6b1d0...223
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2022 #6 Skrevet 7. desember 2022 Min erfaring er at de utenlandske jobber hardere enn de fleste nordmenn. Nordmenn har ikke den beste arbeidsmoralen, jevnt over. Anonymkode: 18389...4c1 1 2
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2022 #7 Skrevet 7. desember 2022 Jeg har jobbet i team der jeg er eneste som ikke snakker det andre språket. Har aldri opplevd annet enn at de holder seg til engelsk. Og om det kommer en kort frase eller utveksling på språket så unnskylder de seg umiddelbart, og oversetter hva som blir sagt. Uansett, dere er jo her tre som ikke kan språket til de to andre? Så selv om de kanskje blir en liten "klikk" i teamet er jo dere andre i flertall når det gjelder samtalene. Anonymkode: 76a45...39f
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2022 #8 Skrevet 7. desember 2022 Jobber som en av de få norske selv. Og hos oss fungerer det ikke. Blir oftest sittende utenfor samtalen, da de snakker nesten bare sitt språk. Ikke alle hilser eller snakker til de norske overhode. Og ingen av de vet hva god arbeidsmoral er… Anonymkode: 30ee3...235 1
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2022 #9 Skrevet 7. desember 2022 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Jobber som en av de få norske selv. Og hos oss fungerer det ikke. Blir oftest sittende utenfor samtalen, da de snakker nesten bare sitt språk. Ikke alle hilser eller snakker til de norske overhode. Og ingen av de vet hva god arbeidsmoral er… Anonymkode: 30ee3...235 Har jobbet med ett par stk fra Afrika før. Samme problem der. Og de jobber ikke mer enn oss norske, kanskje mindre. De er late Anonymkode: b7c44...e23
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2022 #10 Skrevet 7. desember 2022 Det bør da være en regel om at engelsk alltid snakkes på jobb. Jeg jobbet for et internasjonalt selskap i UK for noen år siden. På mitt team var vi stort sett skandinaver, men vi fikk kun snakke engelsk på jobb, slik at hvem som helst hadde mulighet til å bli med i samtalen. Syntes det var en god regel, vi ble raskt vant til det. Anonymkode: a2f0b...f10 3
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2022 #11 Skrevet 7. desember 2022 Jeg har jobbet mange år på sykehjem, og lengst og høyest stilling på et med veldig internasjonalt miljø. Jeg ble mer inkludert der et var mangfold enn på sykehjemmet hvor det var en veldig homogen gruppe ansatte. En sommer jobbet jeg med tre fra Thailand veldig mye. Vi var fire fordi hun ene ikke hadde fått godkjent utdannelsen enda fra Thailand. Husker ikke alle detaljene, men det er ikke viktig her. Det var en av mine beste somre. Hadde kollegaer som var bekymret for meg, men jeg ble så inkludert. Her slang de ut ord på thai også oversatte de for meg så jeg kunne henge med. Var særlig hun ene som manglet litt norske ord. De kom til og med med felles måltid og gav meg egen gaffel så jeg kunne spise av samme boksen 🤣🙈 Akkurat siste er ikke helt meg, men det var null problem. Jobbet med mange fra blant annet Filippinene, andre asiatiske land, ulike afrikanske land, og litt andre, samt pen blanding av kollegaer som var eneste med opphav fra sitt land. Selvsagt noen kan i teorien lage en klikk, og språket må være felles på jobb, det bør være selvsagt, inkludert i lunsjen, men det kan altså gå bra. Størst utfordring for meg var med juletider. Å være eneste som hadde forhold til jul, og om jeg jobbet med enkelte så ble jeg ikke inkludert. De fleste arbeidsplasser har noen som ikke er de hyggeligste, og jeg hadde en jul hvor jeg jobbet med ei sånn, og hun dro de andre med seg. Vet sjefen fikk høre om det etterpå og det ble gitt beskjed. Sånn generelt så var det fint å jobbe i et internasjonalt miljø, men en må være obs på og inkludere, hvilket språk en bruker, og ikke lage klikke «etter opphav». Jeg har erfaring med at det kan gå veldig fint, men en må være obs på det. Anonymkode: 0d675...0b2 1
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2022 #12 Skrevet 7. desember 2022 Jobber sammen med folk fra mange ulike land, vi snakker både norsk og engelsk. Går som regel helt fint. De største utfordringene kommer når enkelt arbeidsoppgaver (ikke nødvendigvis de morsomste) kun kan gjøres av norsktalende. Anonymkode: 91a29...74f
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2022 #13 Skrevet 7. desember 2022 Enkelte steder så må en snakke norsk eller engelsk når en er på jobb. Det kan være sånn i det firmaet du starter også, TS. Anonymkode: c8760...7a2
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2022 #14 Skrevet 7. desember 2022 Jeg har bare jobbet i slike firmaer. Stor internasjonale IT-konsern hvor nesten alt går på Engelsk fordi vi kommer fra så mange forskjellige land. Det går da helt fint det. Det blir noen "klikks" av folk fra samme land, men det er jo egentlig ikke noe problem. Det er stort sett ting utenfor jobben vi snakker om blandt oss skandinavere. Anonymkode: 1d320...165
AllahBallah Skrevet 7. desember 2022 #15 Skrevet 7. desember 2022 Tipper det går helt ræva for deg når du går inn med sånne forventninger. Du kommer til å føle deg helt utenfor, dessverre.
Nattens rytter Skrevet 7. desember 2022 #16 Skrevet 7. desember 2022 Ikkje lett å vera arbeidarklasse i våre dagar.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå