AnonymBruker Skrevet 6. desember 2022 #1 Skrevet 6. desember 2022 https://borsen.dagbladet.no/nyheter/slar-alarm-om-norge-ekstraordinaert/77965220 Ser ut som om vi går mot skikkelig nedgang i boligprisene. Det er med andre ord et veldig bra tidspunkt å selge på nå. I Januar ventes inkassoras og økonomien blir nok enda verre utover 2023. Vi ser det og i kryptomarkedet, så har stupt nedover i hele år. Flere blir nødt til å selge seg ut der i 2023. Dette blir nok dystert framover. Er det flere med sekundærbolig her som vurderer å selge nå? Anonymkode: 1b4e4...e7a
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2022 #2 Skrevet 6. desember 2022 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): https://borsen.dagbladet.no/nyheter/slar-alarm-om-norge-ekstraordinaert/77965220 Ser ut som om vi går mot skikkelig nedgang i boligprisene. Det er med andre ord et veldig bra tidspunkt å selge på nå. I Januar ventes inkassoras og økonomien blir nok enda verre utover 2023. Vi ser det og i kryptomarkedet, så har stupt nedover i hele år. Flere blir nødt til å selge seg ut der i 2023. Dette blir nok dystert framover. Er det flere med sekundærbolig her som vurderer å selge nå? Anonymkode: 1b4e4...e7a Husk utleieprisene vil dertil gå opp i og med flere blir tvunget til å leie, så det er ikke gitt at å selge en sekundærbolig er så lukrativt i det lange løp. Anonymkode: 7f969...29e 3 2
Tomas77 Skrevet 6. desember 2022 #3 Skrevet 6. desember 2022 27 minutter siden, AnonymBruker said: https://borsen.dagbladet.no/nyheter/slar-alarm-om-norge-ekstraordinaert/77965220 Ser ut som om vi går mot skikkelig nedgang i boligprisene. Det er med andre ord et veldig bra tidspunkt å selge på nå. I Januar ventes inkassoras og økonomien blir nok enda verre utover 2023. Vi ser det og i kryptomarkedet, så har stupt nedover i hele år. Flere blir nødt til å selge seg ut der i 2023. Dette blir nok dystert framover. Er det flere med sekundærbolig her som vurderer å selge nå? Anonymkode: 1b4e4...e7a Det er et elendig tidspunkt å selge på. Prisnedgangen er for lengst i gang. Hadde du solgt for 3 måneder siden hadde det vært et flott tidspunkt. Den båten har seilt. Men nei, selger aldri i verden sekundærbolig nå. Hva i all verden skulle jeg satt pengene i? Fond som ikke venter avkastning eller banken der de blir spist av inflasjon? 5 4
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2022 #4 Skrevet 6. desember 2022 Bedre å vente et år med å selge så er ting mer som før igjen Anonymkode: 83745...031 4 1
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2022 #5 Skrevet 6. desember 2022 Det vil jo snu igjen hvis man kan ha et langsiktig perspektiv. Og Danmark har vært i en meget spesiell situasjon iom at de har hatt negativ rente. Folk fikk altså penger av banken for å ha lån. Anonymkode: e2dde...e87 1
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2022 #6 Skrevet 6. desember 2022 Trenger ikke selge noe som helst, vi som har et snev av økonomisk sans har ikke lånt til over hustaket og har tatt høyde for betydelig renteøkning. Jeg ser derimot etter hytte i et bestemt område, og venter i spenning på at noen må selge i panikk til langt under takst, da står jeg klar og gjør et kupp. Anonymkode: 67366...a70 7 4
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2022 #7 Skrevet 6. desember 2022 Markedsyklusen går over i fornektelsesfasen. Bare vent på å se. Nå kommer folk til å fornekte realiteten. Forrige fase var euphori. Anonymkode: a675a...a8b 1 2
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2022 #8 Skrevet 6. desember 2022 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Det vil jo snu igjen hvis man kan ha et langsiktig perspektiv. Og Danmark har vært i en meget spesiell situasjon iom at de har hatt negativ rente. Folk fikk altså penger av banken for å ha lån. Anonymkode: e2dde...e87 Den som kjøpte bolig 90 1890-tallet kjøpte på forige topp.. De som da hadde 100 års perspektiv fikk igjen pengene, men spørs om noen levde så lenge.. Så ingen vet hvor hønen sparker., Anonymkode: 7f969...29e 2 1
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2022 #9 Skrevet 6. desember 2022 Tomas77 skrev (26 minutter siden): Det er et elendig tidspunkt å selge på. Prisnedgangen er for lengst i gang. Hadde du solgt for 3 måneder siden hadde det vært et flott tidspunkt. Den båten har seilt. Men nei, selger aldri i verden sekundærbolig nå. Hva i all verden skulle jeg satt pengene i? Fond som ikke venter avkastning eller banken der de blir spist av inflasjon? Finnes mange gode muligheter i markedet nå. Anonymkode: a675a...a8b
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2022 #10 Skrevet 6. desember 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Finnes mange gode muligheter i markedet nå. Anonymkode: a675a...a8b *aksjemarkedet Anonymkode: a675a...a8b
Ulla Ullsokk Skrevet 6. desember 2022 #11 Skrevet 6. desember 2022 Du mener at man må selge krypto? Det er jo det dummeste man kan gjøre. Krypto er for langt perspektiv, det siste jeg gjør er å selge nå! Om jeg så må vente 20 år så gjør jeg det. Men dette er jo ikke penger jeg regner med, så jeg vet at jeg kan tape alt. Å selge nå er uansett helt idiotisk! 3
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2022 #12 Skrevet 6. desember 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): https://borsen.dagbladet.no/nyheter/slar-alarm-om-norge-ekstraordinaert/77965220 Ser ut som om vi går mot skikkelig nedgang i boligprisene. Det er med andre ord et veldig bra tidspunkt å selge på nå. I Januar ventes inkassoras og økonomien blir nok enda verre utover 2023. Vi ser det og i kryptomarkedet, så har stupt nedover i hele år. Flere blir nødt til å selge seg ut der i 2023. Dette blir nok dystert framover. Er det flere med sekundærbolig her som vurderer å selge nå? Anonymkode: 1b4e4...e7a Har allerede satt ned prisen 200K. Fått bud på 650K under takst. Har det ikke så travelt, då venter heller. Må vi selge så billig, venter vi heller til en i familien som ligger i hard sparing har nok. Anonymkode: e15b2...c06 2
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2022 #13 Skrevet 6. desember 2022 Ja, skikkelig krise, ass: Anonymkode: f3523...da8 7 3
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2022 #14 Skrevet 6. desember 2022 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Har allerede satt ned prisen 200K. Fått bud på 650K under takst. Har det ikke så travelt, då venter heller. Må vi selge så billig, venter vi heller til en i familien som ligger i hard sparing har nok. Anonymkode: e15b2...c06 Da risikerer dere bare at prisen bare synker mer. 650k under takst sier ingenting. Om den ligger ute for 800 000kr eller 8 000 000 er ganske essensielt. Om det er 10% under, 0% rente-pris, så hadde jeg solgt. Er det 25-30% under så kan man se om det finnes andre kjøpere. Bevitnet en boligselger som kjøptw i 2013 i stavanger, han har ventet 10 år nå på at prisen skulle komme opp igjen, helt frem til han solgte med 1M tap i år (16% nominelt, mye større tap medregnet inflasjon selvgølgelig). Anonymkode: a675a...a8b 1 2
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2022 #15 Skrevet 6. desember 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Ja, skikkelig krise, ass: Anonymkode: f3523...da8 Kan jo zoome lengre ut og justere for inflasjon, og ta med rentene også. Så blit det litt mindre missvisende. Anonymkode: a675a...a8b 2 3
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2022 #16 Skrevet 6. desember 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Husk utleieprisene vil dertil gå opp i og med flere blir tvunget til å leie, så det er ikke gitt at å selge en sekundærbolig er så lukrativt i det lange løp. Anonymkode: 7f969...29e Men vil leieprisene bli dobbelt eller tredoblet som renta? 10% økning i leieprisene er jo bare en dråpe i havet når renter går til himmels. Anonymkode: d136f...002
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2022 #17 Skrevet 6. desember 2022 AnonymBruker skrev (45 minutter siden): Kan jo zoome lengre ut og justere for inflasjon, og ta med rentene også. Så blit det litt mindre missvisende. Anonymkode: a675a...a8b Denne slutter jo før sesongens prisnedgang? Anonymkode: f3523...da8
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2022 #18 Skrevet 6. desember 2022 Jeg har aldri før fått en så heftig avkastning på mine to utleieobjekter som nå. De har alltid vært lett å leie ut, men nå har jeg satt opp prisen MYE og har aldri blitt nedringt slik som nå. Leiemarkedet er brennhett! Vi leier ut relativt usentralt i Oslo og prisene er helt ville! Er det noe jeg ikje skal kvitte meg med så er det utleieboligene, spiser heller havregrøt. Anonymkode: 12e9e...3a8 1 1
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2022 #19 Skrevet 6. desember 2022 Her skal det ikke selges noe når prisene går ned. Da vurderes det kjøp. Anonymkode: 48660...8fa 1
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2022 #20 Skrevet 6. desember 2022 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Men vil leieprisene bli dobbelt eller tredoblet som renta? 10% økning i leieprisene er jo bare en dråpe i havet når renter går til himmels. Anonymkode: d136f...002 Boliglånsrente fra 1.5% til 5.5% er en økning på 267% Så en tilsvarende leiepris-økning hadde vært fra 12k / måneden til 44k / måneden. Folk er alt for opphengt i å sammenlikne krone mot krone, også misser de hele bildet. I tillegg så er leiemarkedet veldig lavt priset nå. Utleie yielden er ett sted mellom 3 og 4% i Oslo, noe som er historisk lavt. Om man synes 15k per måned er mye så må man jo ta med i regnestykket hva du har betalt for objektet (det burde vært en selvfølge), og hvor høy giring man har. Anonymkode: a675a...a8b 2 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå