AnonymBruker Skrevet 6. desember 2022 #1 Skrevet 6. desember 2022 Hei, jeg er snart ferdig med gjeldsordning etter 6 år. Lurer på om noen veit om det er noe jeg må sende inn til namsmannen eller kreditorene eller om det går automatisk når jeg har betalt siste avdrag? Takker for svar. Anonymkode: adb93...cbb 1
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2022 #2 Skrevet 6. desember 2022 Hei! Jeg vet ikke svar på spørsmålet ditt, beklager. 😅 men er selv i gang med gjeldsordning og snart ferdig med et år. Må man sende inn noe etterhvert liksom, for hvert år? Sende inn skattemeldingen feks? Eller andre ting som må sendes til kreditorene? Anonymkode: 83ce3...02c
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2022 #3 Skrevet 6. desember 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hei! Jeg vet ikke svar på spørsmålet ditt, beklager. 😅 men er selv i gang med gjeldsordning og snart ferdig med et år. Må man sende inn noe etterhvert liksom, for hvert år? Sende inn skattemeldingen feks? Eller andre ting som må sendes til kreditorene? Anonymkode: 83ce3...02c For skal betale dividende i januar, og da får jeg heldigvis et oppsett fra namsmann om hvor mye hver kreditor skal ha. Men er det noe annet jeg må gjøre i den forbindelse…? Anonymkode: 83ce3...02c
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2022 #4 Skrevet 6. desember 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hei! Jeg vet ikke svar på spørsmålet ditt, beklager. 😅 men er selv i gang med gjeldsordning og snart ferdig med et år. Må man sende inn noe etterhvert liksom, for hvert år? Sende inn skattemeldingen feks? Eller andre ting som må sendes til kreditorene? Anonymkode: 83ce3...02c Har ikke måtte sendt inn noe som helst. Eneste er at man må oppdatere namsmannen om det blir endring i økonomien, både positive og negative endringer. Feks. ny lønn og husleie feks Anonymkode: adb93...cbb 1
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2022 #5 Skrevet 6. desember 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): For skal betale dividende i januar, og da får jeg heldigvis et oppsett fra namsmann om hvor mye hver kreditor skal ha. Men er det noe annet jeg må gjøre i den forbindelse…? Anonymkode: 83ce3...02c Bare å følge planen du har fått av namsmannen til punkt og prikke 😊 Anonymkode: adb93...cbb 1 1
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2022 #6 Skrevet 6. desember 2022 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Har ikke måtte sendt inn noe som helst. Eneste er at man må oppdatere namsmannen om det blir endring i økonomien, både positive og negative endringer. Feks. ny lønn og husleie feks Anonymkode: adb93...cbb Tusen takk for svar! 😊 Var det jeg trodde men er så redd for å gjøre noe feil! 😅 Anonymkode: 83ce3...02c
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2022 #7 Skrevet 6. desember 2022 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Bare å følge planen du har fått av namsmannen til punkt og prikke 😊 Anonymkode: adb93...cbb Tusen takk for svar! 😊 Anonymkode: 83ce3...02c 1
TBergh Skrevet 6. desember 2022 #8 Skrevet 6. desember 2022 Hei. Jeg anbefaler at du opplyser namsmannen om at din ordning er over. Dette for å unngå misfortåelser eller andre problemer. Det er namsmannens oppgave å informere dine kreditorer om aktuelle forhold. Ikke glem at du nå vil ha 2 - to års "etterperiode" Med vennlig hilsen TBergh
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2022 #9 Skrevet 6. desember 2022 TBergh skrev (10 minutter siden): Hei. Jeg anbefaler at du opplyser namsmannen om at din ordning er over. Dette for å unngå misfortåelser eller andre problemer. Det er namsmannens oppgave å informere dine kreditorer om aktuelle forhold. Ikke glem at du nå vil ha 2 - to års "etterperiode" Med vennlig hilsen TBergh Hva vil denne etterperioden bety? At man ikke kan pådra seg nye inkassosaker? Eller at dersom man feks mottar en stor arv er pliktig til å informere kreditorer? Anonymkode: 1333f...858
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2022 #10 Skrevet 6. desember 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hva vil denne etterperioden bety? At man ikke kan pådra seg nye inkassosaker? Eller at dersom man feks mottar en stor arv er pliktig til å informere kreditorer? Anonymkode: 1333f...858 Du må informere hvis du mottar arv/gevinst etc Anonymkode: afee3...7d1
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2022 #11 Skrevet 6. desember 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hva vil denne etterperioden bety? At man ikke kan pådra seg nye inkassosaker? Eller at dersom man feks mottar en stor arv er pliktig til å informere kreditorer? Anonymkode: 1333f...858 Nye inkasso-saker bør selvsagt unngås, for all framtid. De 2 årene må du si fra om du vinner penger, mottar arv, går kraftig opp i lønn eller på annen måte øker formuen, det vil da gå til kreditorene. Anonymkode: 1c3f0...fbf 1
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2022 #12 Skrevet 6. desember 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Nye inkasso-saker bør selvsagt unngås, for all framtid. De 2 årene må du si fra om du vinner penger, mottar arv, går kraftig opp i lønn eller på annen måte øker formuen, det vil da gå til kreditorene. Anonymkode: 1c3f0...fbf Samboeren min er ferdig å betale barnebidrag samme år som gjeldsordningen er ferdig, han vil da plutselig ha 6200kr mer i måneden. Er dette typisk noe som må meldes inn? Anonymkode: 1333f...858
TBergh Skrevet 6. desember 2022 #13 Skrevet 6. desember 2022 Hei. "Etterperioden" på 2 - to år står i gols hvor det heter: § 6-2.Omgjøring, opphevelse og tilsidesettelse av en gjeldsordning på begjæring av en fordringshaver Dersom skyldneren innen to år etter gjeldsordningsperiodens utløp mottar arv, gevinst eller liknende av betydelig omfang, kan retten, på begjæring av en fordringshaver, hvis krav er omfattet av gjeldsordningen, sette gjeldsordningen helt eller delvis til side i den utstrekning skyldnerens økonomi og hensynet til fordringshaverne tilsier det. Gjeldsordningen kan ikke settes til side på grunn av gevinst som skyldes verdiøkning på bolig." Anonymkode 1c3fo...fbf uttaler bl.: "... går kraftig opp i lønn eller på annen måte øker formuen, det vil da gå til kreditorene. " Lønnsøkning eller formuesøkning ved at boligen øker i pris er IKKE omfattet av denne bestemmelsen. Med vennlig hilsen TBergh
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå