AnonymBruker Skrevet 6. desember 2022 #1 Del Skrevet 6. desember 2022 Jeg har snust fast de siste 3 årene og i samme periode har jeg sakte men sikkert gått opp i vekt. Jeg har nå minst 7 kg mer enn matchvekt. Jeg begynte å undre meg på om det var en sammenheng, men synes det var litt rart siden "alle" mener man går NED i vekt av snus siden man spiser mindre (?).. Men jeg googlet litt, og fant en studie som viser økt vekt og økt risiko for overvekt blant snusere! denne studien henviser til andre studier som også har funnet det samme: https://link.springer.com/article/10.1186/1471-2458-11-371 noen andre som har opplevd dette? I så fall, har noen opplevd å gå ned i vekt ved å slutte med snus? Anonymkode: a59fb...e83 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2022 #2 Del Skrevet 6. desember 2022 Oi, sann! Anonymkode: 94fd0...784 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2022 #3 Del Skrevet 8. desember 2022 ingen med noen vektobservasjoner relatert til snus..? Anonymkode: a59fb...e83 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2022 #4 Del Skrevet 28. desember 2022 Dytter litt Anonymkode: a59fb...e83 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2022 #5 Del Skrevet 28. desember 2022 Alle de jeg kjenner som har begynt å snuse har lagt på seg. Anonymkode: c24f3...69c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2022 #6 Del Skrevet 28. desember 2022 Røkte dere før snus? For da spiser dere garantert mer. Snus har jo ikke kalorier Anonymkode: 7d938...14f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Million Skrevet 28. desember 2022 #7 Del Skrevet 28. desember 2022 Jeg ville heller sett på andre faktorer i livet ditt som kan ha bidratt til vektøkningen. Hva med p-piller? Har du begynt på eller skiftet merke de siste årene? Noen p-piller medfører vektøkning. Andre medisiner har også i blant vektøkning som bivirkning, f.eks medisiner mot depresjoner og angst, samt en del andre også, kan jeg tenke meg. Det kan også være at du ubevisst har økt kaloriinntaket ditt ukentlig, daglig, uten å legge merke til det, eller/og at du samtidig har blitt mer inaktiv og beveger deg mindre. Beveger du deg mindre i dagliglivet, f.eks går mindre trapper enn før, går kortere avstander til jobb, skole, alle steder du skal er kortere enn før, så bruker du færre kcal enn før, og det kan gi vektoppgang. En masse små og store ting kan snike seg inn i livet ditt og gi vektoppgang. Jeg personlig tror ikke det er snusen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2022 #8 Del Skrevet 28. desember 2022 Jeg går opp av å snuse. Mistenker at det har å gjøre med at jeg sitter mer i ro når jeg snuser, det er liksom litt mer greit å bare kjede seg når man snuser. Hvilepulsen går også fra 60 til 70 i de periodene jeg snuser. Anonymkode: d5bb4...397 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
FunnyBoy123 Skrevet 28. desember 2022 #9 Del Skrevet 28. desember 2022 Medisinsk stemmer det ikke at man går opp i vekt av snus. Snus forbrenner faktisk kalorier! Tro det eller ei, men de sier at dem som snuser fast brenner kalorier tilsvarende en liten sjokoladeplate hver dag. Uansett, utrolig mange som snuser er jo latinger som sitter i ro hele dagen med energidrikk.. 😆 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Purple_Pixiedust Skrevet 28. desember 2022 #10 Del Skrevet 28. desember 2022 (endret) Jeg har gått opp i vekt av å slutte. Jeg grenset til undervektig da jeg snuste. Nå er BMI 22-23. Altså fra jeg begynte å snuse, med 24 i BMI og til jeg sluttet, med 19 i BMI, var også undervektig en periode. Så det stemmer ikke for meg. Seks måneder siden jeg sluttet i dag. Endret 28. desember 2022 av Purple_Pixiedust Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2023 #11 Del Skrevet 2. januar 2023 Million skrev (På 28.12.2022 den 17.26): Jeg ville heller sett på andre faktorer i livet ditt som kan ha bidratt til vektøkningen. Hva med p-piller? Har du begynt på eller skiftet merke de siste årene? Noen p-piller medfører vektøkning. Andre medisiner har også i blant vektøkning som bivirkning, f.eks medisiner mot depresjoner og angst, samt en del andre også, kan jeg tenke meg. Det kan også være at du ubevisst har økt kaloriinntaket ditt ukentlig, daglig, uten å legge merke til det, eller/og at du samtidig har blitt mer inaktiv og beveger deg mindre. Beveger du deg mindre i dagliglivet, f.eks går mindre trapper enn før, går kortere avstander til jobb, skole, alle steder du skal er kortere enn før, så bruker du færre kcal enn før, og det kan gi vektoppgang. En masse små og store ting kan snike seg inn i livet ditt og gi vektoppgang. Jeg personlig tror ikke det er snusen. Ja, har vurdert andre potensielle faktorer også, naturligvis .. men er ingen spesielle grunner jeg kan se. Vektøkningen min kom ila 2019, som også var da jeg begynte å snuse.. så altså *før pandemien - som jo kunne vært en forklaring.. men; nå har jeg nylig slutta å snuse, så om noen måneder får jeg se om det kan ha hatt en innvirkning!! ☺️ FunnyBoy123 skrev (På 28.12.2022 den 18.05): Medisinsk stemmer det ikke at man går opp i vekt av snus. Snus forbrenner faktisk kalorier! Tro det eller ei, men de sier at dem som snuser fast brenner kalorier tilsvarende en liten sjokoladeplate hver dag. Uansett, utrolig mange som snuser er jo latinger som sitter i ro hele dagen med energidrikk.. 😆 Les forskningsartikkelen i HI, så ser du at jo- medisinsk stemmer det faktisk at folk går opp i vekt av snus! Statistisk signifikante funn både for overvekt og hofte-midje-ratio… det står forklart i artikkelen at hypotesen er at nikotinet kan påvirke metabolismen… men som nevnt over; jeg har slutta nå (1 uke foreløpig), så får se om jeg merker noe på vekta Anonymkode: a59fb...e83 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå