AnonymBruker Skrevet 8. desember 2022 #81 Skrevet 8. desember 2022 Voksenmann skrev (18 timer siden): Bingo. Er styreleder selv men orker ikke mer. Folk klager og syter men har ingen forståelse eller kunnskap om verken lovpålagt vedlikehold eller økonomi. AnonymBruker skrev (11 timer siden): Det er akkurat det jeg også er. Hater å sitte i styret slik ting har utviklet seg. Folk blir sure på styret fordi vi øker fellesutgiftene når det er kommunen som øker sine satser... 🤦♀️ Anonymkode: 795c2...bcf "bare" nestleder her, men her ser det ut som hele styret trekker seg etter denne perioden. Orker ikke mer syting. Det var skikkelig koselig de første årene. God stemning, selv ved større renoveringsprosjekt, og økning av fellesutgifter på 20%. Folk klager over at fellesutgiftene skal opp, samtidig som de klager over manglende lader for elbil, ingen gidder vaske oppganger på dugnad, forslag om å sette opp nye gjerder/beplanting, forslag om diverse oppgraderinger, grave og legge inn fiber, men gud forby at man skal betale for dette.... Blir spennende å se om noen stiller til valg... Jeg har sittet tre år lengre enn jeg egentlig ønsket, fordi det er ingen som stiller... Ligger an til å måtte leie inn eksternt styre (med de økningen av fellesutgifter det blir) Anonymkode: 453bb...4f7 5 1
Laraa Skrevet 8. desember 2022 #82 Skrevet 8. desember 2022 Vi betaler 4500 i fellesutgifter i borettslaget men på nyåret vil det øke med 10% Det vil øke ytterligere når det blir lagt nye rør og avløp høsten 2023
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2022 #83 Skrevet 8. desember 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hva slags jobb har du som tåler 20% økning i året? Og hvorfor trekker du inn min privatøkonomi? Jeg har ikke sagt noe om at jeg ikke tåler 20% økning. Men i året, på sikt, tåler svært få i lengden. Anonymkode: 01e04...5fa Du stiller feil spørsmål; "hva slags forpliktelser inngikk jeg, gitt hvilken lønn jeg har" Svaret er; begrensede forpliktelser, slik at jeg kan stå i det selv i nedgangstider. Problemet er vel alle som utelukkende har fokusert på hvor høyt lån de kan få. Ikke hvor mye de ønsker å ha gitt lønn, risiko, og ønske om å også ha råd til andre ting. Anonymkode: 14f7d...af8 1
Voksenmann Skrevet 8. desember 2022 #84 Skrevet 8. desember 2022 2 hours ago, Laraa said: Vi betaler 4500 i fellesutgifter i borettslaget men på nyåret vil det øke med 10% Det vil øke ytterligere når det blir lagt nye rør og avløp høsten 2023 Har borettslaget en rimelig god økonomi så får de lett lån til en god rente og oppimot 50 års nedbetalingstid. Kostnaden med slike oppgraderinger bør spres utover forventet levetid for prosjektet. 1 1
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2022 #85 Skrevet 8. desember 2022 AnonymBruker skrev (21 timer siden): Men de blir ikke det Anonymkode: 9fe91...0c3 Var en som ble det her. Det tar lang tid, ikke 1 måned liksom, men boligen blir tvangssolgt. Hva skulle grunnen for og betale fellesutgifter være ellers? Anonymkode: 54a4e...3af 1
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2022 #86 Skrevet 8. desember 2022 6 minutter siden, AnonymBruker said: Du stiller feil spørsmål; "hva slags forpliktelser inngikk jeg, gitt hvilken lønn jeg har" Svaret er; begrensede forpliktelser, slik at jeg kan stå i det selv i nedgangstider. Problemet er vel alle som utelukkende har fokusert på hvor høyt lån de kan få. Ikke hvor mye de ønsker å ha gitt lønn, risiko, og ønske om å også ha råd til andre ting. Anonymkode: 14f7d...af8 Bankene skal sørge for at folk har råd til vesentlig renteøkning. Men for andre utgifter er det grenser for hvor mye man kan forutse at prisene skal øke. Hvor går grensen, 20%, bør man også tåle 50% i året, 100%? Sier jo seg selv at det ikke går i lengden. Og vi som har råd til økningene kan jo ikke sitte alene igjen i borettslaget og betale for alle leilighetene heller. Anonymkode: 01e04...5fa 1 1
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2022 #87 Skrevet 8. desember 2022 Det øker 20% hos oss og. Anonymkode: 83a52...a49
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2022 #88 Skrevet 8. desember 2022 AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Bankene skal sørge for at folk har råd til vesentlig renteøkning. Men for andre utgifter er det grenser for hvor mye man kan forutse at prisene skal øke. Hvor går grensen, 20%, bør man også tåle 50% i året, 100%? Sier jo seg selv at det ikke går i lengden. Og vi som har råd til økningene kan jo ikke sitte alene igjen i borettslaget og betale for alle leilighetene heller. Anonymkode: 01e04...5fa Du misforstår. Bankene skal sørge for å tjene penger. Begrensningene de har er satt av myndighetene, for å skjerme slike som deg for å putte for mye i bolig og risikere personlig konkurs. Anonymkode: 14f7d...af8 3
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2022 #89 Skrevet 8. desember 2022 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Var en som ble det her. Det tar lang tid, ikke 1 måned liksom, men boligen blir tvangssolgt. Hva skulle grunnen for og betale fellesutgifter være ellers? Anonymkode: 54a4e...3af Vårt styre gjør ingenting. Det er flere naboer som fortsatt betaler det gamle beløpet, i over 1 år nå Anonymkode: 9fe91...0c3
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2022 #90 Skrevet 8. desember 2022 8 hours ago, AnonymBruker said: Du misforstår. Bankene skal sørge for å tjene penger. Begrensningene de har er satt av myndighetene, for å skjerme slike som deg for å putte for mye i bolig og risikere personlig konkurs. Anonymkode: 14f7d...af8 Sånne som meg? Nå er jeg spent. Anonymkode: 01e04...5fa 1
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2022 #91 Skrevet 10. desember 2022 AnonymBruker skrev (På 7.12.2022 den 15.45): Men hva skjer den dagen majoriteten av beboerne ikke har råd til leilighetene lenger, og ingen har råd til å kjøpe? Dit kommer man jo hvis det fortsetter å øke 15-20% hvert år. Anonymkode: 01e04...5fa Her jeg bor er ting allerede kommet dit. Av helsemessige grunner skulle jeg gjerne bodd i borettslag, men har rett og slett ikke råd. Og det var for 2-3 år siden jeg vurderte det. Alt som bygges nytt her holder veldig høy standard, med mye luksus - (beregnet på godt voksne som selger nedbetalte eneboliger, ikke barnefamilier) og husleie på rundt 9000-10 000 kr. Alt av de eldre boligbyggelagene er såpass gamle at de har hatt runder med oppgraderinger (heis), bytte vinduer, fasader, tak osv. Husleie på 8000-9000 kr. Så skulle jeg betjent et lån på 10 000 - 12 000 i tillegg..? Det har jeg ikke økonomi til. Selv om jeg har en i utgangspunktet ok uføretrygd. (Ikke minstebeløp, men ikke maks heller) Ville hatt bare noen få tusenlapper igjen å leve for og med høyere matpriser, utgifter til lege og behandling, så hadde det ikke gått. Uansett hvor sparsommelig og lite livet mitt er. Anonymkode: c3d7e...8b2
Skalperud Skrevet 10. desember 2022 #92 Skrevet 10. desember 2022 Økning på 20 % her også, og mange missfornøyde beboere som klager på styret som bare må gjøre jobben sin!
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2022 #93 Skrevet 10. desember 2022 AnonymBruker skrev (På 6.12.2022 den 18.07): Om du ikke har råd til å bo der, så er det jo bare å flytte? Ser ikke helt problemet Anonymkode: 2ea08...dbc Bare å flytte? Det er ikke bare å flytte hele tiden. Folk har jobb og skole bhg til barna i nærområdet, og dette med økte fellesutgifter er ikke bare i ts sitt borettslag, men overalt. Går an å vise litt empati, da det er mange som sliter nå. Det er forferdelig høye utgifter på mange fronter nå, og folk sliter overalt Anonymkode: 5748a...aeb 2
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2022 #94 Skrevet 10. desember 2022 AnonymBruker skrev (På 8.12.2022 den 20.39): Vårt styre gjør ingenting. Det er flere naboer som fortsatt betaler det gamle beløpet, i over 1 år nå Anonymkode: 9fe91...0c3 Du vet ikke hva styret gjør, det er taushetsbelagt. Bor selv i et borettslag der en av beboerne sluttet å betale husleie/fellesutgifter, de ble selvfølgelig iverksatt tiltak, men ingen av de andre beboerne visste noe om dette før vedkommende ble kastet på dør og leiligheten tvangssolgt. da var det gått halvannet år, nesten to før ny eier overtok. Anonymkode: 14d8c...87b 4
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2022 #95 Skrevet 10. desember 2022 AnonymBruker skrev (På 6.12.2022 den 21.05): Det er faktisk bevist at de som ofte bruker quotes i daglitalen sin har lavere IQ enn snittet. Anonymkode: 2ea08...dbc Det kan godt hende😊Men jeg har heldivis høy nok eq til å ha sympati med at mennesker er i ulike situasjoner. Selv må jeg på leiemarkedet hvis jeg selger. Og du, skal du først fornærme så må du prestere bedre enn dette😅 Anonymkode: cb50d...0f8
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2022 #96 Skrevet 10. desember 2022 AnonymBruker skrev (På 6.12.2022 den 18.12): Spørsmålet er hvor lenge dette kan gå rundt. Mange har ikke råd til noe av det du nevner fra før. Og selv de mest best råd vil jo til slutt ha for lite til å betale normale boutgifter om denne utviklingen fortsetter. Jo det har de, da aner du ikke hvor mye mange sløser ennå. Forbrukssamfunnet har blitt ekstremt. Mine fellesutgifter har økt denne mnd, lånerenter også. Kjipt ja. Sparer der jeg kan. Og har avtalt med familie at vi kjøper billigere julegaver iår. Har nesten ikke kjøpt klær iår eller brukt penger på alkohol. Måtte la vær å reise på ferie og. Surt, men vært igjennom økonomisk vanskelige tider før som var mye verre. Det gjør at jeg føler meg veldig takknemlig over enkle ting som middag hver dag. Føler med de som sliter nå. Men ikke den gjennomsnittlige nordmann. Som klager samtidig som h*n kjøper dritdyre julegaver og som MÅ ha tv på dagen fordi forrige røk igår. Eller som har levd siste 10 årene uten å vite hvordan det er å spare til noe, å ønske seg noe. Anonymkode: ab7af...a0b 1
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2022 #97 Skrevet 10. desember 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Du vet ikke hva styret gjør, det er taushetsbelagt. Bor selv i et borettslag der en av beboerne sluttet å betale husleie/fellesutgifter, de ble selvfølgelig iverksatt tiltak, men ingen av de andre beboerne visste noe om dette før vedkommende ble kastet på dør og leiligheten tvangssolgt. da var det gått halvannet år, nesten to før ny eier overtok. Anonymkode: 14d8c...87b Jeg vet hva styret gjør. Jeg vet at folk ikke betaler. Jeg vet at de fortsatt bor her. Anonymkode: 9fe91...0c3
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2022 #98 Skrevet 10. desember 2022 AnonymBruker skrev (På 8.12.2022 den 12.53): Bankene skal sørge for at folk har råd til vesentlig renteøkning Eh nei. Du må virkelig sette deg bedre inn i hvordan økonomi og samfunn fungerer.. Anonymkode: ab7af...a0b
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2022 #99 Skrevet 10. desember 2022 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Jeg vet hva styret gjør. Jeg vet at folk ikke betaler. Jeg vet at de fortsatt bor her. Anonymkode: 9fe91...0c3 Da er det et sløvt styre. Ta det opp med styret. Anonymkode: ab7af...a0b
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2022 #100 Skrevet 10. desember 2022 AnonymBruker skrev (49 minutter siden): Jeg vet hva styret gjør. Jeg vet at folk ikke betaler. Jeg vet at de fortsatt bor her. Anonymkode: 9fe91...0c3 Hvis du vet så er det fordi du sitter i styret, og da er jo du en av de som ikke gjør noe med det. Anonymkode: 14d8c...87b 5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå