visp Skrevet 7. desember 2022 #61 Del Skrevet 7. desember 2022 AnonymBruker skrev (5 timer siden): 3% i mitt borettslag, hadde klaget. Anonymkode: 5dba0...c0b Det kommer jo selvfølgelig an på utgangspunktet. 3 prosent sier jo ingenting. Kanskje fellesutgiftene deres har vært på et høyere nivå en stund, slik at det ikke trengs en plutselig økning. Kanskje dere heller har vært litt dumme og tatt opp lån istedenfor å øke fellesutgiftene? 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunello Skrevet 7. desember 2022 #62 Del Skrevet 7. desember 2022 Voksenmann skrev (4 timer siden): Kostnadene for sameier og borettslag øker kraftig nå. Her jeg bor øker feks de kommunale avgiftene med 20 prosent neste år. Vi ser også at forsikringen øker nesten tilnærmet det samme. Vi låste heldigvis renten for et par år siden så vi merker ikke renteøkning men ellers ser vi at alt vedlikehold koster mer. Det gjelder jo også for de som bor i enebolig. Kostnadene øker for alle. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunello Skrevet 7. desember 2022 #63 Del Skrevet 7. desember 2022 AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Jo, det er helt lovlig. Og hvis du lurer på hvordan, så får du finne frem Lovdata og lete frem paragrafene selv. Anonymkode: 4febc...252 Det er mulig å problematisere om det er lovlig, men de økningene vi ser nå med bakgrunn i generell kostnadsøkning er lovlige. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2022 #64 Del Skrevet 7. desember 2022 Dere som sier at dette ikke er lovlig. Hvordan tenker dere at borettslag og sameier skal få inn pengene til å dekke de kostnadene som de må betale for kommende år? Kommunale avgifter, forsikring, renhold, vaktmestertjenester, strøm ol øker alt sammen. Anonymkode: d7d93...10a 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2022 #65 Del Skrevet 7. desember 2022 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Du, jeg er fornøyd. Det som skjer da er at styret har økt fellesutgiftene og noen naboer nekter å betale det nye, høyere beløpet og fortsetter å betale det gamle, mens noen av naboene betaler det nye beløpet, og styret gjør ingenting. Er ikke det "litt" feil? Anonymkode: 9fe91...0c3 Her får de purringer, og hadde ikke det blitt betalt hadde det blitt sendt videre til inkasso. AnonymBruker skrev (5 timer siden): Men hva skjer den dagen majoriteten av beboerne ikke har råd til leilighetene lenger, og ingen har råd til å kjøpe? Dit kommer man jo hvis det fortsetter å øke 15-20% hvert år. Anonymkode: 01e04...5fa Da går eventuelt borettslaget konkurs. Noe de også risikerer gjøre om de ikke øker fellesutgiftene nok til å dekke drift. Anonymkode: 453bb...4f7 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2022 #66 Del Skrevet 7. desember 2022 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Du, jeg er fornøyd. Det som skjer da er at styret har økt fellesutgiftene og noen naboer nekter å betale det nye, høyere beløpet og fortsetter å betale det gamle, mens noen av naboene betaler det nye beløpet, og styret gjør ingenting. Er ikke det "litt" feil? Anonymkode: 9fe91...0c3 Som regel er det ikke styret som har med regnskapet og gjøre. De fleste borettslag er knyttet til boligbyggelag som har med regnskapet. . Det er boligbyggelaget som tar tak i de som ikke betaler det de skal. Hvis beboere ikke betaler riktig husleie så er det en prosess og følge som igjen kan føre til tvangssalg. Som regel prøver de å få en ordning. Men man kan ikke betale som det passer hver enkelt. Styret har ingen plikt og fortelle andre beboere hva som skjer i disse sakene. Vi fikk 9% økning fra neste år. Det er mye sutring her fordi de ikke skjønner hvordan hva det koster og drive et borettslag. Anonymkode: 928b9...35b 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2022 #67 Del Skrevet 7. desember 2022 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Er mange svindlere blant de… Anonymkode: f8e25...aea Svindlere? Hvordan svindler man et borettslag mener du? De aller fleste svindler ikke bare fordi de gjør noe du ikke liker. Og igjen, du kan umulig vite noe om økonomi ettersom du ikke forstår hvorfor slike økninger må til. Så kanskje ikke ha så sterke meninger på ting du ikke forstår? Anonymkode: 795c2...bcf 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2022 #68 Del Skrevet 7. desember 2022 Voksenmann skrev (6 timer siden): Bingo. Er styreleder selv men orker ikke mer. Folk klager og syter men har ingen forståelse eller kunnskap om verken lovpålagt vedlikehold eller økonomi. Det er akkurat det jeg også er. Hater å sitte i styret slik ting har utviklet seg. Folk blir sure på styret fordi vi øker fellesutgiftene når det er kommunen som øker sine satser... 🤦♀️ Anonymkode: 795c2...bcf 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2022 #69 Del Skrevet 7. desember 2022 Her får de ikke øke mer enn 4%. Anonymkode: b9cc8...f04 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2022 #70 Del Skrevet 8. desember 2022 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Her får de ikke øke mer enn 4%. Anonymkode: b9cc8...f04 Det er det ingen regler mot, bortsett fra om det skal gjøres noe som ikke har med nødvendig drift ig vedlikehold. Akt av økninger fra kommunen, forsikring osv må tas ut til beboere, da det ikke er andre til å betale kostnadene Anonymkode: d7d93...10a 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2022 #71 Del Skrevet 8. desember 2022 AnonymBruker skrev (12 timer siden): 15-20% økning i året er ikke noe man kan forutse. Enkelte år pga store oppussingsprosjekter ja, men ikke hvert år. Selv de som sitter på sin høye hest nå vil få problemer hvis det fortsetter. Anonymkode: 01e04...5fa Selvfølgelig kan man det, det regnet jeg på allerede da jeg gikk inn på boligmarkedet for 15 år siden. Du er prisgitt hvilke valg styret til enhver tid tar. Du er solidarisk ansvarlig. Bygningene krever ofte større vedlikeholdsprosjekter. Og felleskostnader til oppvarming og rengjøre lokaler er veldig konjunkturutsatt. Jeg regnet også på å kunne klare en 8% rente den gangen, med nivåene på 90-tallet friskt i minne. Og når renta likevel har vært lav har jeg brukt overskuddet på å betale ned på lånet. Det er latterlig at du har strukket budsjettet såpass at en 20% økning av fellesutgifter i seg selv er det som knekker økonomien din. Anonymkode: 14f7d...af8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonym Brukar0 Skrevet 8. desember 2022 #72 Del Skrevet 8. desember 2022 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Her får de ikke øke mer enn 4%. Anonymkode: b9cc8...f04 Det blir koselig med snøbrøyting og trappevask på dugnad i mørkret når kassa er tom 🤭 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2022 #73 Del Skrevet 8. desember 2022 Anonym Brukar0 skrev (På 6.12.2022 den 21.34): Fellesutgiftene her har ikke økt ennå. Da hadde jeg faktisk vært litt bekymret. Alt øker i pris: felles forsikring, felles strøm, felles vedlikehold (hage, trappevask, kontroll elektrisk osv). Enten bruker styret av oppsparte midler, noe som kan slå stygt tilbake den dagen dere evnt skal rehabilitere, eller så går dere i minus. Eller, en siste mulighet, dere har betalt alt for mye foregående år og er nå på et korrekt nivå. Anonymkode: 12616...ebc 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonym Brukar0 Skrevet 8. desember 2022 #74 Del Skrevet 8. desember 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Da hadde jeg faktisk vært litt bekymret. Alt øker i pris: felles forsikring, felles strøm, felles vedlikehold (hage, trappevask, kontroll elektrisk osv). Enten bruker styret av oppsparte midler, noe som kan slå stygt tilbake den dagen dere evnt skal rehabilitere, eller så går dere i minus. Eller, en siste mulighet, dere har betalt alt for mye foregående år og er nå på et korrekt nivå. Anonymkode: 12616...ebc Jeg er ikke bekymret, jeg har sittet i styret her for ett par år siden og vet hvilke kostnader sameie har. Vi har lite lån, vi har ikke kommunale avgifter i fellesutgiftene og vi økte felleskostnadene på forrige generalforsamling. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2022 #75 Del Skrevet 8. desember 2022 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Er mange svindlere blant de… Anonymkode: f8e25...aea Styret legger frem regnskap hvert år på generalforsamling/årsmøte. Om det er noe du ikke forstår eller ikke er enig i, så spør. Sitter selv i styre i et sameie, og her har vi også noen enkeltindivider som visst nok tror at økning i felleskostnad = økt honorar og middag på dyr restaurant for styret. De kunne med fordel lest den informasjonen som blir gjort tilgjengelig hvert år. Anonymkode: 12616...ebc 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2022 #76 Del Skrevet 8. desember 2022 Anonym Brukar0 skrev (2 minutter siden): Jeg er ikke bekymret, jeg har sittet i styret her for ett par år siden og vet hvilke kostnader sameie har. Vi har lite lån, vi har ikke kommunale avgifter i fellesutgiftene og vi økte felleskostnadene på forrige generalforsamling. Så da kan det hende at det skjer en økning til våren. Selv synes jeg det er en veldig dårlig ide å la generalforsamlingen bestemme om felleskostnaden skal øke eller ikke. De fleste har liten forståelse for hva som går ut av felles midler. Det er styret, gjennom lovverket, som har ansvar for å påse at lagets økonomi til enhver tid er slik at de kan dekke sine løpende utgifter. For et par år siden var forresten utgiftene til både strøm og tjenester lavere enn nå. Anonymkode: 12616...ebc 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonym Brukar0 Skrevet 8. desember 2022 #77 Del Skrevet 8. desember 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Så da kan det hende at det skjer en økning til våren. Selv synes jeg det er en veldig dårlig ide å la generalforsamlingen bestemme om felleskostnaden skal øke eller ikke. De fleste har liten forståelse for hva som går ut av felles midler. Det er styret, gjennom lovverket, som har ansvar for å påse at lagets økonomi til enhver tid er slik at de kan dekke sine løpende utgifter. For et par år siden var forresten utgiftene til både strøm og tjenester lavere enn nå. Anonymkode: 12616...ebc Du trenger ikke være bekymret på våre vegne. Her bor voksne folk som tidligere har bodd i eneboliger og som skjønner at det er kostnader med bolig som må dekkes av felleskostnadene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2022 #78 Del Skrevet 8. desember 2022 AnonymBruker skrev (På 6.12.2022 den 18.32): Hos oss steg det med 9%. Tåler ikke stort med for dette er 750 kr mer pr mnd. Det er dyrt og drive borettslag. 20% er jo helt ekstremt, har dere dårlig økonomi hos dere? Anonymkode: 928b9...35b Hvis 9% er 750kr mer i mnd hos dere tenker jeg heller at det er deres økonomi som er dårlig siden dere har sykt høye fellesutgifter i utgangspunktet. Her økte det med 20% som er ca 600kr mer i mnd. Fordelt på eierbrøk, så vil selvfølgelig variere opp/ned for noen. Som vanlig i slike tråder så er det alltid angrep(mener ikke deg jeg siterte over) på styrer rundt omkring. Husk at de også må betale økningen, og de har pådratt seg et juridisk ansvar for å sørge for at sameiet/borettslaget er forsvarlig vedlikeholdt og kan betale løpende regninger. Neste gang du vil klage, still heller som kandidat til styret Regner med det får en annen ordlyd da. Anonymkode: af755...254 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2022 #79 Del Skrevet 8. desember 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvis 9% er 750kr mer i mnd hos dere tenker jeg heller at det er deres økonomi som er dårlig siden dere har sykt høye fellesutgifter i utgangspunktet. Her økte det med 20% som er ca 600kr mer i mnd. Fordelt på eierbrøk, så vil selvfølgelig variere opp/ned for noen. Som vanlig i slike tråder så er det alltid angrep(mener ikke deg jeg siterte over) på styrer rundt omkring. Husk at de også må betale økningen, og de har pådratt seg et juridisk ansvar for å sørge for at sameiet/borettslaget er forsvarlig vedlikeholdt og kan betale løpende regninger. Neste gang du vil klage, still heller som kandidat til styret Regner med det får en annen ordlyd da. Anonymkode: af755...254 Vi har i utgangspunktet god økonomi men det er større vedlikehold på gang. Har selv vært i styret i vårt borettslag i mange år. Tror nok at når beboerne får en forklaring på utgiftspostene så forstår de det mer. På generalforsamlingen i år ble alt gått igjennom men problemet er at mange spør ikke det de lurer på. Har selv sagt til de som klager mest og melde seg som kandidater så kan de se hva det går i. Det som skjer nå er ganske unormalt. Får håpe ting stabiliserer etterhvert men mange får det tøft økonomisk hos oss. Anonymkode: 928b9...35b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2022 #80 Del Skrevet 8. desember 2022 3 hours ago, AnonymBruker said: Selvfølgelig kan man det, det regnet jeg på allerede da jeg gikk inn på boligmarkedet for 15 år siden. Du er prisgitt hvilke valg styret til enhver tid tar. Du er solidarisk ansvarlig. Bygningene krever ofte større vedlikeholdsprosjekter. Og felleskostnader til oppvarming og rengjøre lokaler er veldig konjunkturutsatt. Jeg regnet også på å kunne klare en 8% rente den gangen, med nivåene på 90-tallet friskt i minne. Og når renta likevel har vært lav har jeg brukt overskuddet på å betale ned på lånet. Det er latterlig at du har strukket budsjettet såpass at en 20% økning av fellesutgifter i seg selv er det som knekker økonomien din. Anonymkode: 14f7d...af8 Hva slags jobb har du som tåler 20% økning i året? Og hvorfor trekker du inn min privatøkonomi? Jeg har ikke sagt noe om at jeg ikke tåler 20% økning. Men i året, på sikt, tåler svært få i lengden. Anonymkode: 01e04...5fa 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå