Gå til innhold

Hvordan fungerer dette med sykemelding/egenemelding i forhold til hvor mye man må jobbe mellom 2 perioder, når ferie er innblandet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har lest, man må være i arbeid i 16 dager før man kan bli sykemeldt eller bruke egenmelding etter at man allerede har vært borte pga. sykdom før man kan bruke noe slikt igjen.

Situasjonen min; jeg var syk i 2 uker, sykemeldt, ble frisk og gikk ut i ferie. Da jeg var grei i formen så hadde jeg bare ferie og utvidet ikke sykemeldingen.

Men nå føler jeg at jeg brygger på noe igjen, trenger ikke å bli noe, men hvorfor ikke spør å være forberedt på forhånd. Jeg har hatt 3 uker ferie og har vært tilbake på jobb nå i 2 dager.

Gjelder de 3 ferieukene i forhold til å måtte ha 16 uker mellom 2 perioder. Eller er jeg faktisk nødt til å jobbe nå i 16 dager totalt; altså frem til etter jul, før jeg kan være syk uten å miste lønn?

Anonymkode: 990a8...e05

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gikk du ut i ferie direkte etter sykemelding, eller jobbet du noen dager først? 
Når var du tilbake fra ferie? 

Anonymkode: 614a4...a4f

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hvis du gjenopptok arbeidet etter sykemeldingen din, begynner man å telle 16-dagersperioden (kalenderdager) fra første arbeidsdag. Da er du godt innenfor. 

Hvis du gjenopptok arbeidet etter siste sykemelding i går, må du vente 15 kalenderdager til før arbeidsgiver utbetaler sykepenger ved nytt sykefravær. 

Altså; det skal ha gått 16 kalenderdager siden arbeidet ble gjenopptatt. 

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Jeg var syk i 2 uker, sykemeldingen endte dagen før ferien startet. Altså jeg gikk ut i ferie direkte etter sykemeldingen. Har vært tilbake fra ferie og jobbet 2 dager.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvis du gjenopptok arbeidet etter sykemeldingen din, begynner man å telle 16-dagersperioden (kalenderdager) fra første arbeidsdag. Da er du godt innenfor. 

Hvis du gjenopptok arbeidet etter siste sykemelding i går, må du vente 15 kalenderdager til før arbeidsgiver utbetaler sykepenger ved nytt sykefravær. 

Altså; det skal ha gått 16 kalenderdager siden arbeidet ble gjenopptatt. 

Takk, var dette jeg var redd for. Da får jeg bare gå på jobb, og håpe at det jeg kjenner på ikke er noe spesielt 😅🤞🏻

Og det er faktisk 16 kalender dager, og ikke arbeidsdager? 

Skrevet

Ferie anses som jobb. Dessuten har du krav på sykemelding dekket av nav uansett, så lenge du har opparbeidet deg rettighetene etter 4 ukes ansettelse. 

De 16dagene er kun mellom arbeidsgiverperiodene . Er det kortere tid mellom sykeperiodene vil nav ta kostnaden 

Anonymkode: 977f0...778

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Takk, var dette jeg var redd for. Da får jeg bare gå på jobb, og håpe at det jeg kjenner på ikke er noe spesielt 😅🤞🏻

Og det er faktisk 16 kalender dager, og ikke arbeidsdager? 

Ja, kalenderdager. 

Skrevet

Du må ha gjenopptatt arbeidet i minst én dag etter en sykemelding før du kan bruke egenmelding.

Det må gå 16 arbeidsdager mellom 2 EGENmeldinger.

• Liker 3
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...