Gå til innhold

Allergivennlig kake som "alle" kan spise. Trenger hjelp

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Det er masse melk i yoghurt, så jeg skjønner ikke hvorfor du tror en som ikke tåler melk skulle tåle yoghurt? 

Anonymkode: 7eff0...e70

Og noen av oss tåler vanlig melk men ikke yoghurt og andre syrnede melkeprodukter…

Anonymkode: 3fc0b...544

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Og noen av oss tåler vanlig melk men ikke yoghurt og andre syrnede melkeprodukter…

Anonymkode: 3fc0b...544

Men du tror vel ikke de som ikke tåler melk tåler yoghurt?

• Liker 1
Skrevet
16 hours ago, AnonymBruker said:

Det er masse melk i yoghurt, så jeg skjønner ikke hvorfor du tror en som ikke tåler melk skulle tåle yoghurt? 

Jeg kjenner flere som tåler biola og yoghurt, men ikke ren melk.

Anonymkode: a0749...6dc

• Liker 1
Skrevet

Ville gått for den oppskriften du fikk av noen her. Mange av de andre forslagene ekskluderer blant annet muslimer, veganere, vegetarianere, de med melkeallergi (lakotoseintolleranse og melkeallergi er to forskjellige ting), de med cøliaki, glutenintolleiense, eggallergi  og enda fler.

Den oppskriften på langpanne noen postet hele av kan alle nevnte grupper over spise :D

Anonymkode: a472d...0a2

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg kjenner flere som tåler biola og yoghurt, men ikke ren melk.

Anonymkode: a0749...6dc

Men da har de ikke laktoseintoleranse  eller melkeproteinallergi 

Anonymkode: ed476...b2b

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 6.12.2022 den 19.08):

Jeg har en veldig god langpannekake jeg lager som er uten allergener i allergilisten. Den er ikke uten sukker, men blir utrolig smakfull og saftig. Ettersom den er uten egg er den også vegansk. Kan anbefales! Jeg fant kaken for lenge siden på nettet og tilpasset den slik at den skulle være helt fri for allergener med alternative ingredienser. Slik oppskriften er kan jeg gå god for. Den smaker heller ikke kokos, bare deilig saftig sjokolade.

-------

Stor langpanne sjokoladekake.

- Vegansk
- Helt uten egg, gluten, hvetestivelse, soya, nøtter og melk

Du trenger

Kake
150 gram melkefri margarin*
500 gram kokosyoghurt**
4 dl usøtet kokosmelk
5,5 dl sukker
6 ts natron
6 ss kakao
600 gram Schär bred mix ***

*F eks coop plantemargarin, Berit smøremyk, blå melange eller lignende. Melange: husk å tilsette salt da den er uten salt.

**Eks coop vanilje kokosyoghurt. Eller kokos naturell pluss 1 ss vaniljesukker.

**Eventuelt en annen glutenfri melblanding uten hvetestivelse

Glasur
200 gram melkefri margarin
1 dl usøtet kokosmelk (eventuelt erstatt deler med ønsket mengde sterk kaffe etter smak)
6 ss kakao
ca 500 gram melis
Kakestrø eller kokos. (Husk å sjekke ingredienser på kakestrø.)

*glasuren blir ikke hundre prosent stiv. Den skal flyte litt ut. Tilsett mer melis eller hold tilbake noe væske om man ønsker en mer stiv glasur.

Slik gjør du

Kake
• Sett ovnen på 180 grader
• Smelt margarin på svært lav varme
• Bland kokosyoghurt og kokosmelk i en stor bakebolle og ha over margarin, sukker og natron og rør godt
• Ha over alt det tørre
• Hell røren over i en langpanne (den store som hører til stekeovnen), og stek nederst i ovnen ved 180 grader i 35 minutter.
• Lag glasuren. Den skal helles over mens kaken ennå er varm.

Glasur
• Smelt margarin
• Rør ut kakao i varm margarin
• Tilsett melis og kokosmelk/kaffe til du har en klumpfri og jevn glasur
• Bre glasuren over den varme kaka
• Pynt med kokos eller kakestrø 

Anonymkode: 16114...3d0

Wow! Dette var jo den ultimate allergikaken! Jeg skal lagre oppskriften så jeg har den til jeg evt trenger til et eller annet arrangement. Mitt eget barn har melkeproteinallergi, så noen alternativer har vi jo på det, men uten egg, gluten, melk, soya og nøtter er jo helt topp hvis man skal skal lage til skolearrangement eller bursdag med andre allergier enn melk også. Takk for oppskrift.

• Liker 1
Skrevet
Pølsevann skrev (16 timer siden):

Wow! Dette var jo den ultimate allergikaken! Jeg skal lagre oppskriften så jeg har den til jeg evt trenger til et eller annet arrangement. Mitt eget barn har melkeproteinallergi, så noen alternativer har vi jo på det, men uten egg, gluten, melk, soya og nøtter er jo helt topp hvis man skal skal lage til skolearrangement eller bursdag med andre allergier enn melk også. Takk for oppskrift.

Ja den ble virkelig godt mottatt på et skolearrangement og fikk mye skryt. Det var første gang jeg lagde den den gang og jeg var derfor litt nervøs over resultatet. Men jeg er helt enig i at denne er den ultimate kaken å ta med på arrangementer  😊

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
Bananawolf skrev (På 6.12.2022 den 16.51):

noen som har oppskrift på en kake uten gluten,egg,melk og sukker? 🤣 skal bake til et arrangement,  og må ha en allergivennlig kake. 

Evt med egg, og laktosefri melk.

jeg er ingen tilhenger av å samle alle allergier i samme kake, med mindre det faktisk er en person til stede som faktisk er allergisk mot alt. Det blir ikke en god kake hvis du skal droppe alle ingredienser. Jeg ville heller laget to forskjellige kaker tilpasset hver sine allergier.

(Men dette er et hjertesukk på vegne av allergikere jeg er glad i, som sjelden får et alternativ som faktisk smaker godt, nettopp fordi mange tenker det er greitt å samle alle allergier, og gjerne veganere og muslimer og, i samme rett....)

Anne Spurkland har skrevet en del om kakebakingens kjemi, der hun konkluderer med at sukker er den ingrediensen som er vanskeligst å erstatte i en kake, ikke pga søthet men pga det kjemiske som sukkeret gjør i en kake. Karamellisering og sånn. Husker ikke detaljene, men du kan evt google det.

Melk er nokså enkelt å erstatte, men jeg ville ikke droppet både egg og gluten i samme kake hvis det ikke er helt nødvendig. Grunnen er egg kan erstatte noen av egenskapene til gluten, så det er litt dumt å droppe begge deler.

Det finnes erstatninger for egg, men da er det greitt å tenke på hvilken av eggets egenskaper du trenger en erstatning for. Er det væsken, at det hjelper med heving, eller at det binder sammen?

Mitt mest vellykkede forsøk på melk, egge- og glutenfri kake var rett og slett en tilpasning av R.o.o.ms gulrotkake, som du finner oppskrift på i Trines matblogg. Jeg erstattet melet med vanlig glutenfritt finbakstmel, og eggene med såkalte linfrøegg. Det er bare å google linfrøegg, så finner du gode forklaringer på hvordan du erstatte egg med linfrø i en oppskrift. Men ikke hvis egget er hevemiddel, da tror jeg ikke det funker med linfrøegg.

Den kaken er har en ostekrem som du evt kan droppe, eller prøve med melkefri ost.

Endret av Marcie
  • Liker 3
  • Nyttig 3
Skrevet (endret)

Du kan se om du finner noe her:

https://friekaker.no.

de fleste kakene her skal være frie for melk/mel/egg/sukke.

Endret av Butter
Skrevet
Butter skrev (38 minutter siden):

Du kan se om du finner noe her:

https://friekaker.no.

de fleste kakene her skal være frie for melk/mel/egg/sukke.

ja, det er jo Anne Spurkland, som jeg nevnte i mitt innlegg over her, sin blogg med masse oppskrifter. Jeg hadde glemt navnet på den! takk for påminnelsen! hun har jo skrevet kokebok og, om kaker uten allergener

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 6.12.2022 den 17.01):

https://meny.no/oppskrifter/kaker/allergivennlig/sjokoladekake-uten-gluten-melk-og-egg/

Om melis går som sukker kan du lage krem av 200g sukkerfri sjokolade og 200 g kokosmelk (ikke lettvariant). Varm opp kokosmelken til kokepunktet, ta kjelen av platen og rør inn hakket sjokolade. Avkjøl i kjøleskapet og visp den til krem når den er blitt kald.

Anonymkode: 5b02f...dd7

Denne er jeg allergisk mot. Jeg tåler ikke margarin. Og kokos kan jeg dø av. 

Anonymkode: fd7b4...003

• Liker 1
Skrevet
Heidi40 skrev (På 6.12.2022 den 17.04):

Jeg lager alltid ostekake til slike anledninger.

bruker laktose fritt smørr og laktose fri rømme

Hvis det ikke skal være melk i kaken, kan hun ikke bruke laktosefritt. Da bør hun bruke plantemelk uten soya.

• Nyttig 1
Skrevet

Jeg har en veldig god langpannekake jeg lager som er uten allergener i allergilisten. Den er ikke uten sukker, men blir utrolig smakfull og saftig. Ettersom den er uten egg er den også vegansk. Kan anbefales! Jeg fant kaken for lenge siden på nettet og tilpasset den slik at den skulle være helt fri for allergener med alternative ingredienser. Slik oppskriften er kan jeg gå god for. Den smaker heller ikke kokos, bare deilig saftig sjokolade.

-------

- Vegansk

Du trenger

Kake
500 gram kokosyoghurt**
4 dl usøtet kokosmelk
5,5 dl sukker
6 ts natron
6 ss kakao

*F eks coop plantemargarin, Berit smøremyk, blå melange eller lignende. Melange: husk å tilsette salt da den er uten salt.

Glasur
1 dl usøtet kokosmelk (eventuelt erstatt deler med ønsket mengde sterk kaffe etter smak)
6 ss kakao
ca 500 gram melis

*glasuren blir ikke hundre prosent stiv. Den skal flyte litt ut. Tilsett mer melis eller hold tilbake noe væske om man ønsker en mer stiv glasur.

Slik gjør du

Kake
• Bland kokosyoghurt og kokosmelk i en stor bakebolle og ha over margarin, sukker og natron og rør godt
• Ha over alt det tørre
• Hell røren over i en langpanne (den store som hører til stekeovnen), og stek nederst i ovnen ved 180 grader i 35 minutter.

Glasur
• Smelt margarin

Kaken skal være uten sukker.

• Hjerte 1
Skrevet

-------

- Vegansk

Du trenger

Kake
500 gram kokosyoghurt**
4 dl usøtet kokosmelk
5,5 dl sukker
6 ts natron
6 ss kakao

Glasur
6 ss kakao
ca 500 gram melis

Slik gjør du

Kake
• Ha over alt det tørre

Glasur
• Smelt margarin

Margarin inneholder kokos.

Pølsevann skrev (På 7.12.2022 den 21.00):

Kokos er en nøtt. 

Dette kan jeg dø av. 

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Kokos er en nøtt. 

Dette kan jeg dø av. 

Kokos defineres ikke som nøtt. Men godt forsøk.

Anonymkode: 62f69...314

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Kokos defineres ikke som nøtt. Men godt forsøk.

Anonymkode: 62f69...314

Ok. Da lærte jeg noe nytt.  Den er en stenfrukt. Googlet den. Du har rett. Men Den kalles nøtt da, selv om den ikke er det. Den kan fortsatt ta livet av meg, selv om den ikke defineres som en nøtt. 

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Kokos er en nøtt. 

Dette kan jeg dø av. 

Ja…? Men kaken var da ikke kokosfri… den var melkefri, soyafri, hvete, egg og glutenfri.  

Går ut fra at dersom du har allergi du kan dø av, spiser du ikke hjemmelagde ting uansett? 

Anonymkode: d4193...7c6

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ja…? Men kaken var da ikke kokosfri… den var melkefri, soyafri, hvete, egg og glutenfri.  

Går ut fra at dersom du har allergi du kan dø av, spiser du ikke hjemmelagde ting uansett? 

Nei, men jeg kan ikke spise den😭 bortsett fra det så så den god ut. 

Spiser selvfølgelig ikke andres hjemmelagde uten å få hele ingredienslista først. Men spiser stort sett 99% hjemmelaget, fordi det meste ferdigkjøpte i dagens Norge inneholder kokos. Og ingredienser blir forandret, så det som var ok av ferdigmat i går, kan være forandret og dødelig i morgen. De bytter ut ingredienser fortløpende. Og det er til å bli frustrert av. 

Jeg har bare blandet meg inn i tråden fordi jeg følte et ørlite håp om en god kake. Og for å poengtere at ikke alle kan spise dette allergivennlige som "alle" kan spise😭

Jeg er ferdig nå😪

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Og den inneholdt sukker,  som ts spesifiserte at ikke var greit. 

• Nyttig 1
Skrevet
sommermor skrev (53 minutter siden):

Hvis det ikke skal være melk i kaken, kan hun ikke bruke laktosefritt. Da bør hun bruke plantemelk uten soya.

Ehhhh,nei veil.

nå er vel ikke laktose fri rømme det samme som melk da.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...