Gå til innhold

Allergivennlig kake som "alle" kan spise. Trenger hjelp

Anbefalte innlegg

Skrevet

noen som har oppskrift på en kake uten gluten,egg,melk og sukker? 🤣 skal bake til et arrangement,  og må ha en allergivennlig kake. 

Evt med egg, og laktosefri melk.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Toro sin langpanne. 

Anonymkode: aad2f...b1e

Skrevet

https://meny.no/oppskrifter/kaker/allergivennlig/sjokoladekake-uten-gluten-melk-og-egg/

Om melis går som sukker kan du lage krem av 200g sukkerfri sjokolade og 200 g kokosmelk (ikke lettvariant). Varm opp kokosmelken til kokepunktet, ta kjelen av platen og rør inn hakket sjokolade. Avkjøl i kjøleskapet og visp den til krem når den er blitt kald.

Anonymkode: 5b02f...dd7

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Toro sin langpanne. 

Anonymkode: aad2f...b1e

Den inneholder vel egg?

Anonymkode: 5b02f...dd7

• Liker 1
Skrevet
Bananawolf skrev (12 minutter siden):

noen som har oppskrift på en kake uten gluten,egg,melk og sukker? 🤣 skal bake til et arrangement,  og må ha en allergivennlig kake. 

Jeg lager alltid ostekake til slike anledninger.

bruker laktose fritt smørr og laktose fri rømme

• Liker 1
  • Nyttig 4
Skrevet
Heidi40 skrev (51 minutter siden):

Jeg lager alltid ostekake til slike anledninger.

bruker laktose fritt smørr og laktose fri rømme

Uten sukker?

TS: Du får ikke en god kake uten absolutt alt som vanligvis må til for å få en god kake. Særlig ikke uten sukker. 

Mitt forslag er denne: https://www.nigella.com/recipes/luscious-vegan-gingerbread, laget med glutenfritt mel.

Den inneholder ikke egg eller melk, og sukkeret er uraffinert. Nærmeste man kommer i min verden i hvert fall.

Anonymkode: 9f29f...277

• Liker 1
Skrevet

Hvis de som ikke tåler melk tåler yoghurt så kan du lage yoghurt-kake. Er bare yoghurt og gelatin + valgfri bær/frukt som smakstilsetning. Alt blandes i en dyp skål og settes i kjøleskapet. Når den har stivnet, snu den rundt på et fat og du har en frisk og fin kuppelkake.

Anonymkode: a0749...6dc

Skrevet

Sukkerfri gelé 😬

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet

Risboller, bruk melk og sukkerfri sjokolade

Anonymkode: aa9fb...a4a

Skrevet
Bananawolf skrev (1 time siden):

Uten sukker til og med, hvorfor lage kane da 😅

Er veldig usikker på hvordan man skal få til en sukkerfri kake.

Men å lage en egg, gluten og melkefri kake, det finner man mange oppskrifter på.

Hva menes egentlig med sukker? Tilsatt sukker, eller all mulig sukker? Honning er det lov? Dadler? Søtningsstoffer?

Anonymkode: fb688...42b

• Liker 5
Skrevet

fiskekake

Anonymkode: aa9fb...a4a

• Liker 2
  • Nyttig 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Uten sukker?

TS: Du får ikke en god kake uten absolutt alt som vanligvis må til for å få en god kake. Særlig ikke uten sukker. 

Mitt forslag er denne: https://www.nigella.com/recipes/luscious-vegan-gingerbread, laget med glutenfritt mel.

Den inneholder ikke egg eller melk, og sukkeret er uraffinert. Nærmeste man kommer i min verden i hvert fall.

Joda,man får også gode kaker uten sukker,spist sukkerfrie ostekaker i over 20 å her i hus..man mååå ikke ha sukker 

Skrevet

Søk på crazy cake. Den er veldig god. Med sukker, men det kan du jo bytte ut med annen søtningsmiddel. 

• Liker 1
Skrevet
Heidi40 skrev (18 minutter siden):

Joda,man får også gode kaker uten sukker,spist sukkerfrie ostekaker i over 20 å her i hus..man mååå ikke ha sukker 

Hva er det i en sukkerfri ostekake?

(Hvis svaret er "gelé": Kaken er stappfull av sukker).

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Man får sukkerfri gele 😉

Anonymkode: fe87a...78e

• Liker 2
Skrevet

Jeg har en veldig god langpannekake jeg lager som er uten allergener i allergilisten. Den er ikke uten sukker, men blir utrolig smakfull og saftig. Ettersom den er uten egg er den også vegansk. Kan anbefales! Jeg fant kaken for lenge siden på nettet og tilpasset den slik at den skulle være helt fri for allergener med alternative ingredienser. Slik oppskriften er kan jeg gå god for. Den smaker heller ikke kokos, bare deilig saftig sjokolade.

-------

Stor langpanne sjokoladekake.

- Vegansk
- Helt uten egg, gluten, hvetestivelse, soya, nøtter og melk

Du trenger

Kake
150 gram melkefri margarin*
500 gram kokosyoghurt**
4 dl usøtet kokosmelk
5,5 dl sukker
6 ts natron
6 ss kakao
600 gram Schär bred mix ***

*F eks coop plantemargarin, Berit smøremyk, blå melange eller lignende. Melange: husk å tilsette salt da den er uten salt.

**Eks coop vanilje kokosyoghurt. Eller kokos naturell pluss 1 ss vaniljesukker.

**Eventuelt en annen glutenfri melblanding uten hvetestivelse

Glasur
200 gram melkefri margarin
1 dl usøtet kokosmelk (eventuelt erstatt deler med ønsket mengde sterk kaffe etter smak)
6 ss kakao
ca 500 gram melis
Kakestrø eller kokos. (Husk å sjekke ingredienser på kakestrø.)

*glasuren blir ikke hundre prosent stiv. Den skal flyte litt ut. Tilsett mer melis eller hold tilbake noe væske om man ønsker en mer stiv glasur.

Slik gjør du

Kake
• Sett ovnen på 180 grader
• Smelt margarin på svært lav varme
• Bland kokosyoghurt og kokosmelk i en stor bakebolle og ha over margarin, sukker og natron og rør godt
• Ha over alt det tørre
• Hell røren over i en langpanne (den store som hører til stekeovnen), og stek nederst i ovnen ved 180 grader i 35 minutter.
• Lag glasuren. Den skal helles over mens kaken ennå er varm.

Glasur
• Smelt margarin
• Rør ut kakao i varm margarin
• Tilsett melis og kokosmelk/kaffe til du har en klumpfri og jevn glasur
• Bre glasuren over den varme kaka
• Pynt med kokos eller kakestrø 

Anonymkode: 16114...3d0

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Jeg bruker gelé av gelatin pulver og hjemme laget saft uten tilsatt sukker

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Uten sukker til og med, hvorfor lage kane da 😅

Er veldig usikker på hvordan man skal få til en sukkerfri kake.

Men å lage en egg, gluten og melkefri kake, det finner man mange oppskrifter på.

Hva menes egentlig med sukker? Tilsatt sukker, eller all mulig sukker? Honning er det lov? Dadler? Søtningsstoffer?

Anonymkode: fb688...42b

Det er for at diabetikere kan spise det, all søtning bortsett fra kunstig søtning (stevia,sukrin o.l) vil gi blodsukkerstigning. 

Så den kan imneholde kunstig søtning som ikke øker blodsukkeret,  men ikke honning, dadler o.l da det inneholder fruktose som har samme effekt på blodsukkeret som vanlig hvitt sukker.

Anonymkode: fe87a...78e

• Liker 2
Skrevet
Heidi40 skrev (19 minutter siden):

Jeg bruker gelé av gelatin pulver og hjemme laget saft uten tilsatt sukker

Saft har jo mengder sukker (fruktsukker)! 

Anonymkode: ca988...637

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hvis de som ikke tåler melk tåler yoghurt så kan du lage yoghurt-kake. Er bare yoghurt og gelatin + valgfri bær/frukt som smakstilsetning. Alt blandes i en dyp skål og settes i kjøleskapet. Når den har stivnet, snu den rundt på et fat og du har en frisk og fin kuppelkake.

Anonymkode: a0749...6dc

Det er masse melk i yoghurt, så jeg skjønner ikke hvorfor du tror en som ikke tåler melk skulle tåle yoghurt? 

Anonymkode: 7eff0...e70

• Liker 3
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...