Gå til innhold

Besøk i barnehagen- fikk en uro, erfaring?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Var på besøk med mi lille på 11 måneder i barnehagen. Var veldig fornøgd med å ha fått plass der, men etter å ha vært på besøk fikk jeg litt små panikk. På hennes avdeling var de 17 barn på 5 ansatte, dvs egt 1 for lite ansatt når barna er under 3 år. Syns også lekearealene inne var veldig lite, var som en typisk stor stue for alle de 17 barna. Her spiste de også( liten kjøkkenkrok). Var kun unge ansatte, de virket fine, men på ett vis virket de som at barna var til bry. Ho ene sa feks « åhr håper «per» sover lenge idag», og virket nesten sure når barna griste med maten. De fikk suppe som de skulle spise alene. Nå har det seg sånn at jeg skal studere, og måtte ventet ett helt år til om ho ikke fikk plass nå. NAV krever også at barnet starter i bhg når det er 1 år når du er enslig forsørger, så er ikke bare bare å ha venta ett år… måtte eventuelt lyvd på meg ulike problem som gjorde meg for syk til å studere - men det hadde føltes feil….
Og er mye positivt med barnehagen , ift til at det er nye lokaler og de får alt av mat inkludert. Fint lekeområde ute også.. men er det normalt å få en sånn klump i magen ? Om jeg ønsker å bytte står jeg nok uten plass, så må evt vente.. noen som har erfaring med det?  Hilsen en litt stressa mor, som ikke trodde ho var hønemor- men som tydeligvis er det.. 🙈🥵

Anonymkode: cd718...b1f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er veldig normalt at man kjenner på engstelighet når man skal overlate det mest dyrebare man har til fremmede mennesker! Gi det en sjanse! Barnehagen er en kjempefin plass for de små og utvikle seg til sosiale og empatiske mennesker. Masse å lære og oppleve. Og barna er mer robuste enn vi tror. Ligger en veldig søt dokumentar ute på NRK nå som heter "store små mennesker" om livet i barnehagen forresten, veldig fint innblikk i barnas hverdag. 

Anonymkode: 4a5a5...9fe

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Det er veldig normalt at man kjenner på engstelighet når man skal overlate det mest dyrebare man har til fremmede mennesker! Gi det en sjanse! Barnehagen er en kjempefin plass for de små og utvikle seg til sosiale og empatiske mennesker. Masse å lære og oppleve. Og barna er mer robuste enn vi tror. Ligger en veldig søt dokumentar ute på NRK nå som heter "store små mennesker" om livet i barnehagen forresten, veldig fint innblikk i barnas hverdag. 

Anonymkode: 4a5a5...9fe

Ååå takk for at du brukte tid på å skrive ett oppmuntrende svar.. ❤️

Skrevet

Krever nav det? 

Anonymkode: 90cdf...6bf

Skrevet

Har aldri hørt at nav krever at ettåringer starter i barnehage, iallfall så lenge man ikke er u der tiltak og må ut i aktivitet etter per isjon.

Anonymkode: aafac...143

• Liker 3
Skrevet

Det er dessverre stor forskjell mellom barnehagene. Du har ikke mulighet til å dra på besøk på flere i område og sette deg på venteliste?

Vi begynnte først i en barnehage vi hadde dårlig magefølelse for og endte med å ta ut barnet etter 2 måneder. Jeg skulle gjordt det første uken. Vi besøkte 8 barnehager før vi fant en vi hadde en god magefølelse for og det var veldig riktig for oss. Vi har aldri angret på at vi følgte magefølelsen. Den har somregel rett.

Dette med å ha en dårlig magefølelse til de ansatte hadde vi også, og det viste seg å stemme godt.

Anonymkode: 7b67c...617

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Krever nav det? 

Anonymkode: 90cdf...6bf

AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Har aldri hørt at nav krever at ettåringer starter i barnehage, iallfall så lenge man ikke er u der tiltak og må ut i aktivitet etter per isjon.

Anonymkode: aafac...143

Jo, for å få overgangsstønad som enslig forsørger så krever de det… måtte evt gått uten den. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Det er dessverre stor forskjell mellom barnehagene. Du har ikke mulighet til å dra på besøk på flere i område og sette deg på venteliste?

Vi begynnte først i en barnehage vi hadde dårlig magefølelse for og endte med å ta ut barnet etter 2 måneder. Jeg skulle gjordt det første uken. Vi besøkte 8 barnehager før vi fant en vi hadde en god magefølelse for og det var veldig riktig for oss. Vi har aldri angret på at vi følgte magefølelsen. Den har somregel rett.

Dette med å ha en dårlig magefølelse til de ansatte hadde vi også, og det viste seg å stemme godt.

Anonymkode: 7b67c...617

Jo går kanskje å sette seg på venteliste, også flytte over om det ikke fungerer ..

Skrevet

Nå er dette sykdom og for lite vikarer. At de var for lite folk på jobb kan forklares med det. Det gjelder hele landet. 

At man sier at noen unger burde sove lenger er nettopp fordi barna trenger det. Å ha en unge som har mangel på søvn kan vippe hele kabalen den dagen fordi den ungen trenger ekstra omsorg. Så ikke tolk alt negativt.

Hvis du syns lekeområdet var lite så er du nok for kravstor. Prøv å ha 20 unger på 5/6 år i en stor stue. Sånn er det her desverre. Heldigvis de vi mye ute uansett vær 😊

Jeg tenker at din magefølelse spiller inn fordi ditt barn bare er 11 måneder og at du føler mest på dette.

Selv om det er unge folk så regner jeg med at de er utdannet og det får man virkelig ikke gjort noe med.

Bedre med de yngre enn de eldre. For de eldre er som regel strengere og ikke fult så pedagogiske. 

Anonymkode: 14126...354

• Liker 3
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg synes 17 unger er for mye når det gjelder 1-3 år. Når det er så stor gruppe barn så blir det ofte noen gråter og skriker og de påvirker hverandre. 5-6 voksne er også for mange å knytte seg til for en ettåring. 

Anonymkode: c957a...4b5

• Liker 1
Skrevet

Jeg ville tatt opp bekymringene med barnehagen. Gjerne be om et møte for å få snakket om det. 

Jeg syns også 17 småbarn sammen er for mye, og særlig hvis de alle er i samme rom når de er inne. Men jeg vil tro de også har tenkt over det, og har løsninger. Kommentaren om at de ønsker at barnet skal sove lenge, kan godt handle om at de ser at barnet trenger det (jeg sa akkurat det samme om et barn i dag, av omsorg for barnet som sliter med å sove pga. hoste).

Jeg var skeptisk da mitt barn skulle begynne i en småbarnsavdeling med 14 små, og jeg tenker fortsatt at det ikke er ideelt. Men jeg er ellers trygg på at det er en god barnehage, de deler gruppen mye og de er bevisste på at det er utfordringer med å ha en så stor gruppe (uavhengig av om de har nok ansatte pr. barn også). 

Anonymkode: 2f23e...a60

Skrevet

Kjenner meg godt igjen i det du skriver og har mange av de samme erfaringen og tankene som deg rundt (student)barnehagen barnet mitt også skal begynne i nå.. jeg får et lite «panikkanfall» annenhver dag hvor jeg får lyst til å droppe alt av videre studier og heller bare være hjemme med barn, mens jeg mesteparten av tiden tenker at det også er bra med barnehage. 

Ble glad for å lese det #9 skrev! Det kan nok stemme bra. 

Føler med deg TS, og håper vi får en god barnehageopplevelse begge to.. ❤️selv om det blir vanskelig å overlate babyen til noen andre.

Anonymkode: d61b1...dd3

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jo, for å få overgangsstønad som enslig forsørger så krever de det… måtte evt gått uten den. 

Det er absolutt ikke sant. Venninnen min er enslig forsørger, NAV krever absolutt ingenting og hun får også overgangsstønad. Det er ingen krav fra myndighetene om at barn MÅ i barnehagen hvis en skal ha overgangsstønad. 

Anonymkode: d63ff...a7a

Skrevet

Som flere skriver her så viser dessverre ofte magefølelsen å stemme. Stressa/sure ansatte = dårlig arbeidsmiljø eller dårlig ledelse. 

Har du sett på mulighet i studentbarnehage? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er absolutt ikke sant. Venninnen min er enslig forsørger, NAV krever absolutt ingenting og hun får også overgangsstønad. Det er ingen krav fra myndighetene om at barn MÅ i barnehagen hvis en skal ha overgangsstønad. 

Anonymkode: d63ff...a7a

Øhm.. det er aktivitetskrav på overgangstønad etter permisjonen jo..

Anonymkode: 965d9...a05

Skrevet

Benanningsnormen er en vits! Spesielt for de yngste barna! 
Det er slitne, stressede, umotiverte voksne som gjerne har null utdannelse som passer på barna våre

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...