Gå til innhold

(Bilde) Trenger desperat hjelp til røtter som er helt rotten

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har en kjempestor og fin monstera. Jeg har dessverre vannet den for mye nå i vinter og da jeg skulle potte om var røttene helt rotten. 

Den ser nå ut som på bilde. Hva gjør jeg? Bør jeg sette den i kun vann?

image.jpg

Anonymkode: d2181...c0e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei. Monstera har luftrøtter. Klipp vekk det som er råttent, og plant den om, la den tørke godt mellom hver vanning. Luftrøttene som kommer ut av potta og oppetter stammen kan du gi en lett dusj avogtil, akkurat som med orkide. 

Googler du monstera og røtter, så vil du finne mye info om stell🤗

Anonymkode: 9bda4...edc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nei. Monstera har luftrøtter. Klipp vekk det som er råttent, og plant den om, la den tørke godt mellom hver vanning. Luftrøttene som kommer ut av potta og oppetter stammen kan du gi en lett dusj avogtil, akkurat som med orkide. 

Googler du monstera og røtter, så vil du finne mye info om stell🤗

Anonymkode: 9bda4...edc

Virker bare så skummelt å sette den rett i jord når den ikke har noe «feste» 🥺 Men da prøver jeg 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Monstera har både luftrøtter og vanlige røtter. Skjær bort det råtne og la enten lufttørke før planting, eller stå i en stor klar vase med vann til det har dannet seg nye røtter. 

Mest sannsynlig har det vært sykdom i jorden som førte til rotne røtter, ikke vanningen. 

Anonymkode: 6435a...5f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Monstera har både luftrøtter og vanlige røtter. Skjær bort det råtne og la enten lufttørke før planting, eller stå i en stor klar vase med vann til det har dannet seg nye røtter. 

Mest sannsynlig har det vært sykdom i jorden som førte til rotne røtter, ikke vanningen. 

Anonymkode: 6435a...5f6

Ja du har nok rett i det, var nok veldig kjip jord. Tror jeg setter den i vann sånn at den får dannet nye røtter, det virker så skummelt å bare sette luftrøtter i jord

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...