Gå til innhold

Hva vil det si "å arbeide med seg selv"?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hører av og til denne frasen, og forstår ikke helt hva folk mener når de sier at de skal "arbeide med seg selv"?

Anonymkode: 75b5a...112

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Forbedre psykisk helse, følelsesmønster, holdninger, uvaner, avhengigheter, personlighet etc. 

Kommer an på 

Anonymkode: 4e6bf...ccb

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet

Det betyr å jobbe med egne tanker, adferd, etc. Være bevisst på egne reaksjoner og handlinger, og jobbe mot et mål. Det kan være at man trenger å bli mer tålmodig, rundere i kantene, se livet annerledes, lære og vokse av situasjoner. F.eks så vil noen som har et sinneproblem/utagerer lett mot mennesker, ha behov for å lære seg å ikke ha umiddelbare reaksjoner, men klare å beherske seg så man klarer å møte mennesker med mer balanse. Det er èn måte å jobbe med seg selv på. 

Anonymkode: 717cf...7a5

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet

F.eks jeg tror at jeg er helt verdiløs og at ingen egentlig liker være med meg. Da jobber jeg med å ta initiativ og prøve stole på at de takker ja fordi de har lyst.

Jeg jobber med å godta at jeg ikke kan gjøre alt, og at det likevel er bra nok.

Jeg jobber hardt med å ikke dømme meg selv, for andre dømmer meg aldri like hardt. Jeg jobber med å godta ta det jeg synes er bra nok med andre, det bra nok for meg. Om jeg godtar litt støv og rot hos andre, så vil nok de godta det samme hos meg, jeg må ikke ha en plettfri leilighet.

Jeg jobber altså mye med meg selv, for å godta at jeg er bra nok.

Anonymkode: 003c1...8bc

Skrevet

Forstå hvorfor jeg gjør og tenker som jeg gjør feks, endre meg til en bedre versjon om det er noe jeg ikke liker. 

Anonymkode: 4ed4c...7de

• Nyttig 1
Skrevet

Er det de som har en diagnose ala Aspberger, adhd, add ol som dette er mest relevant for?

Ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Er det de som har en diagnose ala Aspberger, adhd, add ol som dette er mest relevant for?

Ts

Nei, tro meg, alle har vi sider vi burde ha jobbet litt med. 

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nei, tro meg, alle har vi sider vi burde ha jobbet litt med. 

De jeg kjenner til som snakker om at de må jobbe med seg selv, er en som har add, Asperger, adhd, en annen som ikke har noe diagnose men som er ekstremt ustrukturert og rotete og glemmer alle avtaler.

Ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

De jeg kjenner til som snakker om at de må jobbe med seg selv, er en som har add, Asperger, adhd, en annen som ikke har noe diagnose men som er ekstremt ustrukturert og rotete og glemmer alle avtaler.

Ts

Det er nå så, men de har da selvinnsikt, dette gjelder alle andre ogsså. Vi har alle litt å ta tak i. 

• Liker 1
Skrevet
48 minutter siden, AnonymBruker said:

Ts

Absolutt alle har rom for forbedring. Alle har noe form for negativt tankesett, reaksjonsmønster, uvaner eller til og med giftige sider ved seg selv. Alle slike ting kan, og bør, jobbes med av hvert individ. Særlig når det påvirker dem rundt oss på en negativ måte, da føler jeg det er vårt ansvar å ta tak i det raskest mulig. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Ts

absolutt ikke. Man trenger ikke ha diagnoser for å trenge å jobbe med seg selv, dette gjelder absolutt alle. Jeg har ingen diagnoser, men må likevel jobbe med meg selv. Alt fra selvfølelse, takle kritikk, ikke ta ting personlig, til å velge hvordan jeg prioriterer tanker og følelser. ALLE må jobbe med seg selv på visse områder gjennom livet. 

Anonymkode: 717cf...7a5

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

jeg tror at jeg er helt verdiløs

Dette må du jobbe med. Når du slutter å ha denne tanken i hodet ditt når du møter folk, så vil de se på deg på en annen måte. Fordi du vil ha en helt annen utstråling mot andre

Anonymkode: 5bb73...0d9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...