AnonymBruker Skrevet 6. desember 2022 #1 Skrevet 6. desember 2022 Hei! Jeg har akuratt kjøpt min første bolig! Egenkapitalen skal overføres fra foreldrene mine sin konto og det er godkjent av megler og banken. Så kom jeg på at jeg har BSU konto og det står i reglene at den kun kan brukes til egenkapital eller nedbetaling av lån. Lurer på hvordan det fungerer når man bruker den til nedbetaling av lån? Kan man få faste trekk eller utføre faste overføringer med månedssummen som lånet er på eller må man betale inn hele beløpet på kontoen på likt? Er det noe jeg ordner på egenhånd som vanlig pengeoverføring eller må jeg snakke med megler/banken? Det står i vilkårene for BSU at man må tilbakebetale skattefradraget man har fått hvis man bryter vilkårene, f eks bruker pengene på møbler og ikke egenkapital eller lån så jeg vil gjøre dette riktig så jeg ikke får noe krav om tilbakebetaling. Jeg tror desverre ikke det er mulig å benytte BSU pengene til egenkapital siden mesteparten av egenkapital skal komme fra foreldrene mine sin konto og jeg tror ikke man kan sende egenkapital fra to forskjellige kontoer.. Håper noen vet og kan fortelle litt om hvordan de gjorde det med BSUen sin! Anonymkode: 1cddb...642
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2022 #2 Skrevet 6. desember 2022 Nå brukte jeg ikke BSU til egenkapital direkte da det fortsatt var slik at man fikk skattefordelen med sparing, så kan ikke svare på alt. Da BSU var full så jeg på renta, den var høyere enn lånerente, så jeg lot den bare stå en stund. Men så begynte de jo å korrigere alle fordelene man fikk før... (men likevel verdt å sjekke?). Da ringte jeg banken. Jeg kunne enten betale ned alt på en gang. Eller bruke det til avdrag. Jeg valgte bare det første. Men om du trenger penger til møbler eller noe kan du jo bare be dem trekke avdrag fra lånet til det er tomt, og heller spare det du ellers ville betalt i avdrag og bruke det til annet? Anonymkode: 3efdc...8a6
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2022 #3 Skrevet 6. desember 2022 Det er ingen problem at egenkapitalen kommer fra flere kontoer. Vi kjøpte bolig i høst og da kom egenkapitalen fra to eller tre ulike kontoer 🙂 Er mange som ikke har nok egenkapital på BSU alene. Anonymkode: 7b712...3ea
Robbi Skrevet 6. desember 2022 #4 Skrevet 6. desember 2022 Du kan bruke BSU for å betale ned på lånet både som en engangsbetaling og som månedlig trekk. I mitt tilfelle gikk jeg for en hybrid da jeg skulle jeg studere i tre år. Jeg betalte ned ca. 100k, og resterende gikk til månedlig trekk i 3 år. Du må få banken din til å ordne det for deg. Du må ikke finne på å overfør selv. Da blir det kluss.
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2022 #5 Skrevet 6. desember 2022 Robbi skrev (38 minutter siden): Du kan bruke BSU for å betale ned på lånet både som en engangsbetaling og som månedlig trekk. I mitt tilfelle gikk jeg for en hybrid da jeg skulle jeg studere i tre år. Jeg betalte ned ca. 100k, og resterende gikk til månedlig trekk i 3 år. Du må få banken din til å ordne det for deg. Du må ikke finne på å overfør selv. Da blir det kluss. Du får ikke til å overføre selv så lenge det ikke er innskuddet for inneværende år, den stenges. Anonymkode: be199...1d0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå