Gå til innhold

Fordeler med å få barn tidlig

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tenker det er fordeler og ulemper med begge deler. 

Jeg og min mann ble sammen da vi var 16 og 18, men fikk likevel ikke første barn før vi var 31 og 33. 
I ungdommen hadde jeg nok sett for meg at vi skulle være yngre når vi fikk barn, men utdanninger, vanskeligheter med å få relevant jobb (oljekrisen), oppussing av hus, kjøp av hytte, videreutdanning mm. gjorde at vi utsatte og utsatte, for det passet aldri. Det har gått mye tid med til overtidsjobbing/flere jobber, lange dager med renovering av hus som skulle flippes, og andre ting vi ikke kunne gjort like raskt eller mye som om vi hadde hatt barn å ta hensyn til. 

Skulle vi valgt på nytt hadde vi antakeligvis startet med barn noen år tidligere, da vi var yngre og hadde mer overskudd og energi, men på den annen side sitter vi i dag i en økonomisk situasjon som vi ikke hadde vært i om vi fikk barn før. Og jeg er helt ærlig veldig glad for at jeg ikke trengte å sjonglere småbarn med et utdanningsløp, selv om man alltids skulle fått til det også :) 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 6.12.2022 den 15.09):

Syns ofte dette forumet er fult av folk som skal belære alle og enhver om at en må vente til man er godt etablert med å få barn. Man skal ta hensyn til karrieren, egenkapital til bolig og diverse annet før alt annet. Såklart har en sånn tankegang visse fordeler, men det snakkes generelt sett meget nedlatende om de som velger å gjøre ting annerledes.

I dag gikk min bestefar bort. Jeg fikk barn tidlig. De har faktisk fått priviligegiet av å kjenne sin oldefar, de kommer til å huske han. De har fortsatt andre oldeforeldre i live. De har besteforeldre som sannsynligvis lever en god stund til, de er unge nok til å være aktive. Mine foreldre fikk selv også barn litt tidlig (var dog ikke så unormalt den gangen, snittalderen for å få barn har jo økt jevnt og trutt). Jeg hadde et nært forhold til mine besteforeldre og har kjent dem lenge. Det er et privilegium.  Barna mine kommer og til å ha meg lengre tilstede i sine liv enn om jeg hadde dem senere.  Om jeg dør imorgen eller om 40 + år. Skulle jeg fått barna senere for å kjøpe meg akkurat den og den leiligheten? Eller den dyre bilen? Jeg syns det blir en veldig overfladisk og trist måte å leve tilværelsen på.

Såklart er det en balansegang, får man barn alt for tidlig så er man kansje ikke klar verken finansielt eller emosjonelt. Men virker som at normen skal være å få barn når man er 30+. Og det er jo helt greit for de som vil det, men noen velger annerledes og det har og sine fordeler. 

Anonymkode: 2ce4e...87b

Jeg fikk mine 2 første når jeg var 17, det var ingen dans på roser,men trives veldig godt som ung mor, fikk 3 til senere, idag er de 27,15,10 og snart 7, jeg synes helt ærlig det var bedre og få de 3 siste selvom jeg aldri vil angre på de 2 første.

de hadde en tippoldefar til han minste var 5 år , har 2 oldefedre igjen og en bestefar, moren min døde før jeg fikk barn

Anonymkode: 59b3b...af5

Skrevet

Vel, jeg fikk min første 36 år, og min andre 40. Traff mannen i mitt liv 34 år. Så det sier seg selv. Jeg hadde ikke mulighet til å få barn tidligere. Skulle gjerne fått barn tidligere, føler meg gammel i barnehagen 😅 Men slik det for meg og min mann, vi har sikker inntekt er godt etablert, livserfaring. Men skulle gjerne hatt en kropp som tålte litt mer! 

Anonymkode: a3255...467

• Hjerte 1
Skrevet

Jeg fikk mine barn da jeg var 34 og 35 år, og skulle gjerne fått dem ti år tidligere (om det ble akkurat de samme barna, må jeg nesten si nå). 

Det er først og fremst fordi det ville bety ti år til i live samtidig som barna mine. Samt at jeg gjerne kunne ønsket meg ett eller to barn til. Det fikk vi ikke tid til pga. fruktbarhetsproblemer i kombinasjon med at vi ikke ville ha tre svært tette. 

Det er fint akkurat jeg ikke fikk barn i slutten av tenårene eller helt i starten av tyveårene, for jeg var for usikker og hadde veldig dårlig selvbilde på den tiden. Men det gjelder meg spesifikt, ikke alle tyveåringer. Økonomisk og karrieremessig var ikke ting på plass heller, men det tror jeg alltids ville ordnet seg. Årsaken til at mine barn kom relativt sent, var at jeg ikke fant en god mann som ville ha barn med meg før, og vi brukte noen år på å få det til. 

Anonymkode: 433c9...8f4

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...