Gå til innhold

Hvor mye vann kommer egentlig da vannet går?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tenker veldig på om man er i butikken da det går, blir det en dam det man står eller tar klærne imot alt?
Og senga, bør man ha tisselaken for å beskytte madrassen?

Anonymkode: e22ed...6b2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Man har +/- en liter fostervann (noen har litt mer og noen har litt mindre). Det er også greit å huske på at så lenge babyen ikke er født fortsetter den å produsere fostervann slik at selv om vannet har gått vil det renne litt/dryppe videre helt til babyen er ute. Det er uvanlig at fødsler starter med vannavgang (10-15%), de aller fleste starter med rier, så jeg ville ikke bekymret meg veldig for dette. :)

• Liker 1
Skrevet

Det er ca en liter vann. I tillegg til at det som nevnt over er svært sjelden fødselen starter spontant med vannavgang, vil det være sjeldent at alt vannet lekker ut på en gang. 

Babyen ligger som en propp nedi bekkenet, og demmer opp for mesteparten. 

Anonymkode: 59bb6...d3f

• Liker 1
Skrevet

Med førstemann gikk vannet om natta og det var mye vann, rakk akkurat velte meg ut av senga så kom ikke så mye på madrassen. Men det var såpass at det sa plask liksom.

Anonymkode: c56a1...23e

Skrevet

Det kom som et stort ka-splosj her hvertfall! 😅 våknet av at «noe skjedde» da, rakk å løpe så splosjet kom utover hele badegulvet. Hadde det skjedd på butikken ville det uten tvil blitt dam.

Med det sagt, det er jo ikke så ofte vannet går på den måten, og skulle du være uheldig at det skjer ute i offentligheten tror jeg ikke du har tid og anledning til å bli flau ❤️

• Liker 1
Skrevet

Mitt kom som om jeg tisset, liksom. Men jeg klarte ikke å knipe igjen 😉 Sen rant det helt til jeg fødte, etter 17 timer.

Med første barnet fikk de ta vannet. Det er mye vanligere at fødsel starter med rier!

Anonymkode: 8a110...249

Skrevet

Jeg hadde vannavgang om natten mens jeg lå i senga, men hadde heldigvis forberedt meg med tisselaken under. Følte et knepp og det kom MYE vann, ca som om noen tømte et litermål med vann mellom beina.

Med nr 2 kom ikke alt på en gang, følte et knepp også begynte det å sildre. Hadde tisselaken under da også, men berget madrassen da jeg skjønte hva kneppet var så jeg kom meg opp av senga ganske kjapt. Vannet gikk ordentlig med et splæsj da riene kom skikkelig i gang.

Anonymkode: 8de1f...72e

Skrevet

Hva er det som skjer når vannet går egentlig? Er det morkaken som sprekker?

Anonymkode: d1105...02e

Skrevet

Liksom hvor kommer vannet fra?

Skrevet

NÅR vannet går… 

DA vannet gikk….

Anonymkode: d8279...2c1

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Vannet som kommer er fordi fosterhinnen sprekker, og vannet som babyen ligger i renner ut. 

morkaken fødes etter at barnet har kommet ut, den sprekker ikke. 

Anonymkode: d8279...2c1

• Liker 1
Skrevet

….egentlig NÅR vannet går.

• Liker 1
Skrevet

Det var så mye hos meg at hele senga ble klissvåt. Det rant og rant selv om jeg lå. Ville hatt tisselaken neste gang :D 

Anonymkode: 9fcde...9cf

Skrevet

Det var bare en liten pytt, jeg måtte inn til kontroll for å sjekke at det faktisk var fostervann.

Anonymkode: 2cef1...4a1

Skrevet

Det kom bare litt og litt hos meg. Brukte bind før jeg kom til sykehuset. Og bare trusa ble våt, rakk frem til do. 

Anonymkode: f6fcf...d69

• Liker 1
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Det blir brist i hinnene som ligger rundt fosteret, og fostervannet begynner å lekke ut. 

Anonymkode: 7359a...dcb

Skrevet

Vannet gikk med et stort splæsj. Lå i sengen da det skjedde og hørte et høyt knepp (mannen min lå ved siden av meg og hørte også kneppet) før det bare fosset ut og overalt i sengen. Hadde definitivt blitt en dam på gulvet om jeg hadde stått mens det skjedde. Etter det bare rant det litt og litt hele tiden. Merket ikke noe til det annet enn at bindet jeg hadde på måtte byttes når det ble fullt.

Anonymkode: 74f9f...651

Skrevet

Her kom det masse vann i puljer. Måtte gå med håndkle i buksa for at buksa ikke skulle bli våt😅 

Anonymkode: 17e24...ef3

Skrevet

Kommer an på hvor mye vann du har. Ei venninne fortalte at vannet gikk, også kom det ikke mer. 
Jeg hadde ekstreme mengder, det gikk hovedsakelig den første gangen med mengder også gikk det omtrent 3 ganger til med nok mengder til at det ble dam på gulvet. Jeg var hjemme da det skjedde, og på sykehuset ved de andre dammene. Måtte gå med håndduk mellom beina.

Anonymkode: 21fba...0ec

Skrevet

Lå i senga og hørte et knepp, som om at en ballong sprakk. Ble vått i senga og rant ned på gulvet. Ble overrasket over mengden 😅

Anonymkode: 8d8ec...1ab

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...