Gå til innhold

Lungekreft, livsforlengende behandling

Anbefalte innlegg

Skrevet

Et familiemedlem har gått igjennom lungekreft tidligere og ble regna som frisk, hen har hatt regelmessige oppfølginger som alle var helt fine før hen plutselig i høst hadde kreft igjen og denne gangen er det kun livsforlengende behandling som er mulig.
Hen har vert igjennom to runder med cellegift, der viste det seg at kreften ikke har minska, faktisk økt noe.

Hen er nå igang med to nye runder.

Jeg vet veldig lite om temaet og personen selv har sagt at hen ikke ønsker å vite detaljer om forventa levetid og slik, hen vil ta ting som det kommer så lenge som mulig.

Det jeg lurer på er egentlig de tinga pasienten selv ikke vil ha svar på. For eksempel leser jeg at utrykket palliativ behandling normalt brukes om pasienter som har mindre enn 9-12 mnd  igjen av forventa levetid. Palliativ er vel steget etter livsforlengende? Eller har jeg misforstått der?

Hen har ikke smerter men er redusert, noe på grunn av annen sykdom, noe kreft og noe behandlingen. 
Jeg skjønner at det er varierende hvordan sykdomsforløpet går, men er det mulig å forutse ting litt? 
Jeg tenker da på hvordan vi kan hjelpe og på hvor mye tid vi har med personen til å gjøre ting sammen som ikke bare er sykdom. Allerhelst skulle jeg gjerne hatt personen her hos oss men hen er et selvstendig individ som vil greie seg selv så lenge hen kan og ser for seg å bo hjemme til hen må på sykehus å avslutte livet der.

Erfaringer og råd mottaes med takk. 

Anonymkode: ae295...7af

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bra du skrev "hen", ellers hadde jeg skjønt hvem du snakket om.

Anonymkode: 04815...0fb

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg skjønner at det er varierende hvordan sykdomsforløpet går, men er det mulig å forutse ting litt? 

Nei. 

Anonymkode: 52056...a16

Skrevet

Snakk med kreftkoordinator eller spør om å få bli med til legen når ditt familiemedlem skal på sykehuset for behandling.

Anonymkode: e7481...e10

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Snakk med kreftkoordinator eller spør om å få bli med til legen når ditt familiemedlem skal på sykehuset for behandling.

Ring kreftforeningen sin telefon for pårørende og pasienter og spør.

Der svarer kreftsykepleiere på generell basis, men de er veldig informative og støttende.

• Hjerte 1
Skrevet

Palliativ behandling betyr lindrende behandling. Har man kreft med spredning eller kreft som vokser til tross for behandling er man ikke kurativ, altså man vil ikke kunne bli frisk av kreften. Da vil cellegift/stråle-behandlingen gå ut på å bevare livskvalitet , tilstrebe stabil kreftsykdom(unngå at den vokser eller sprer seg) samt redusere symptomene som kreftsykdommen gir. Disse tiltakene er livsforlengende. Det er ikke slik at palliativ behandling er ensbetydende med under 1 år forventet levetid. Man kan motta palliativ behandling over flere år, typisk hos pasienter med brystkreft, prostatakreft, føflekkreft og lignende. Det er helt umulig å forutsi prognose. Dette avhenger av hvilken type lungekreft pasienten har, hvor den har spredt seg samt pasientens form og funksjonsnivå ikke minst andre eksisterende sykdommer.

Anonymkode: 2ad98...b85

• Liker 1
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Det blir nok for inngripende for den det gjelder. Familiemedlemmet er inngifta og vi står hverandre nært men hen er veldig privat av seg.

TS

Skrevet

Ring kreftforeningen sin telefon for pårørende og pasienter og spør.

Der svarer kreftsykepleiere på generell basis, men de er veldig informative og støttende.

Takk for svar, det hadde jeg ikke tenkt på som en mulighet engang.

TS

Skrevet

Eldre mennesker lever lengre med kreft enn unge mennesker, sånn generelt sett. Min bestemor levde lenge med lungekreft, jeg husker ikke nøyaktig men antar 10+ år. Var veldig redusert på slutten, veide bare 40 kilo antar jeg, men bodde helt til sist hjemme hos tanta mi, døde der hjemme.

Anonymkode: 69b71...1e7

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Palliativ behandling betyr lindrende behandling. Har man kreft med spredning eller kreft som vokser til tross for behandling er man ikke kurativ, altså man vil ikke kunne bli frisk av kreften. Da vil cellegift/stråle-behandlingen gå ut på å bevare livskvalitet , tilstrebe stabil kreftsykdom(unngå at den vokser eller sprer seg) samt redusere symptomene som kreftsykdommen gir. Disse tiltakene er livsforlengende. Det er ikke slik at palliativ behandling er ensbetydende med under 1 år forventet levetid. Man kan motta palliativ behandling over flere år, typisk hos pasienter med brystkreft, prostatakreft, føflekkreft og lignende. Det er helt umulig å forutsi prognose. Dette avhenger av hvilken type lungekreft pasienten har, hvor den har spredt seg samt pasientens form og funksjonsnivå ikke minst andre eksisterende sykdommer.

Anonymkode: 2ad98...b85

Takk for svar.

Jeg hadde ikke regna med noe konkret, jeg har også for lite av detaljene selv til å kunne stille de riktige spørsmålene.
Det er en litt vanskelig situasjon å prøve å vere der mest mulig men uten å hele tiden tenke at hen har en dødsdom hengende over seg og dermed påvirke den tiden der hen er frisk nok til å leve ganske normalt. Det er nesten noe litt panisk over tiden vi har sammen nå, hva om dette er siste jul, hva gir man i julegave, ønsker man godt nytt år og alle de tusen andre tåpelige og irrelevante sakene en får infall om at må gjøres riktig når alt alle egentlig vil er å bare vere sammen.

• Hjerte 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Takk for svar, det hadde jeg ikke tenkt på som en mulighet engang.

TS

Kjæresten min har kreft med spredning og mottar kun palliativ behandling.

Jeg har ringt kreftforeningen sin telefon mange ganger for å få informasjon om alt mellom himmel og jord.

Første gangen satt jeg bare å gråt mens verdens skjønneste og forståelsesfulle sykepleier i andre enden, bare hørte på meg.

• Hjerte 4
Skrevet

Kjæresten min har kreft med spredning og mottar kun palliativ behandling.

Jeg har ringt kreftforeningen sin telefon mange ganger for å få informasjon om alt mellom himmel og jord.

Første gangen satt jeg bare å gråt mens verdens skjønneste og forståelsesfulle sykepleier i andre enden, bare hørte på meg.

Det er godt å høre at du har møtt på flinke fagfolk slik, jeg skal ta opp røret selv å ringe. 
Kreft er noe dritt, varme tanker din og kjæresten dins vei❤️

Jeg er overvelda over hvor flinke helsepersonellet er i kreftbehandlingen. Dette er familiemedlem nr fire som får kreft og da nå femte gang vi har noen som får behandling og alle vi/de har møtt har vert så varme og gode. Selv det familiemedlemmet som selv jobber innen helse ble overrumpla over forskjellen på å vere kreftpasient vs «vanlig» pasient.

TS

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...