Gå til innhold

Er "nedsatt bentetthet" forstadiet til benskjørhet?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei🙂

Jeg har tatt beintetthetsmåling og fikk vite at jeg har nedsatt beintetthet.

Legen min bagatelliserte det, skrev at jeg ikke er beinskjør og at dette er det mange som har.

Jeg er ikke gammel og tar 1gram kalsium +d vitamin daglig (fordi jeg tåler melkeprodukter veldig dårlig) så skjønner ikke helt hvorfor jeg har fått det siden jeg tar tilskudd.

Er høy og har vært tynn hele livet, og røykte kun til fest i ca 10 år fra jeg var 20-30 år.

Er det noen andre som har dette og som kan dele erfaringer?

Anonymkode: d7325...135

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Les deg opp litt på magnesium.

Hvis du har magnesiummangel, får du ikke til å ta opp D-vitamin fra fordøyelsen. Da får du D-vitaminmangel uansett hvor mye D-vitamintilskudd du spiser. Noe som i neste runde vil føre til at du ikke greier å absorbere kalsiumet du spiser fra fordøyelsen.

Kroppen lagrer normalt 25 gram magnesium i skjelettet, så magnesium er viktig også for selve beinmineraltettheten.

Anonymkode: 54c12...3c9

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er litt info om magnesium.

Sitat

Magnesium er et mineral som spiller en viktig rolle for å opprettholde sunne bein. Det bidrar til økt bentetthet og bidrar til å forhindre utbruddet av osteoporose. De fleste får ikke i seg nok magnesium i kosten, spesielt hvis de spiser store mengder bearbeidet mat der mye av magnesiumet er fjernet.

Siden magnesium jobber tett sammen med kalsium, er det viktig å ha et passende forhold mellom begge mineralene for at de skal være effektive. En god tommelfingerregel er et kalsium-til-magnesium-forhold på 2:1. For eksempel, hvis du tar 1000mg kalsium, bør du også ta 500mg magnesium.

Den anbefalte mengden magnesium er 300 mg til 500 mg daglig. Som med kalsium, absorberes chelaterte former av magnesium best av kroppen. Magnesiumoksid er også tilgjengelig og er ofte rimeligere, men det absorberes dårlig av kroppen. Siden høye doser magnesium kan forårsake diaré, bør du dele opp dosene og ta dem med måltider gjennom dagen.

https://www.spineuniverse.com/conditions/osteoporosis/osteoporosis-calcium-magnesium

Sitatet er hentet fra en artikkel skrevet av Dr. Harvinder S. Sandhu, som er en behandlende ryggradskirurg ved Hospital for Special Surgery og Cornell Medical Center i New York. Han spesialiserer seg på kirurgisk behandling av livmorhals-, thorax- og lumbale lidelser og er også en aktiv vitenskapsmann i avdelingen for klinisk forskning ved institusjonen. Før han kom til Hospital for Special Surgery, var Dr. Sandhu sjef for ryggradskirurgi-seksjonen ved avdelingen for ortopedisk kirurgi ved UCLA Medical Center i Los Angeles.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Les deg opp litt på magnesium.

Hvis du har magnesiummangel, får du ikke til å ta opp D-vitamin fra fordøyelsen. Da får du D-vitaminmangel uansett hvor mye D-vitamintilskudd du spiser. Noe som i neste runde vil føre til at du ikke greier å absorbere kalsiumet du spiser fra fordøyelsen.

Kroppen lagrer normalt 25 gram magnesium i skjelettet, så magnesium er viktig også for selve beinmineraltettheten.

Ts her.

Jeg har veldig høye verdier med d vitamin og har alltid hatt det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Ts her.

Jeg har veldig høye verdier med d vitamin og har alltid hatt det.

Men spørsmålet er om kroppen din klarer å bruke det. Magnesium er viktig for dette, og det er ofte vanskelig å få i seg nok magnesium via kosten. Ihvertfall biodynamiske kilder.
Og mineraler er vanskelig å måle tilfredsstillende ved blodprøver. F.eks har mine nivåer alltid vært bra, men jeg merket likevel enorm forskjell da jeg begynte med tilskudd av magnesium, både i forhold til d vitamin og andre ting. 

Og ikke minst er k2 viktig her. 

Disse tingene burde jo legen din vite og informere deg om. 

Anonymkode: d3f22...145

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Men spørsmålet er om kroppen din klarer å bruke det. Magnesium er viktig for dette, og det er ofte vanskelig å få i seg nok magnesium via kosten. Ihvertfall biodynamiske kilder.
Og mineraler er vanskelig å måle tilfredsstillende ved blodprøver. F.eks har mine nivåer alltid vært bra, men jeg merket likevel enorm forskjell da jeg begynte med tilskudd av magnesium, både i forhold til d vitamin og andre ting. 

Og ikke minst er k2 viktig her. 

Disse tingene burde jo legen din vite og informere deg om. 

Jeg har spurt forskjellige leger og ernæringsfysiolog om forholdet mellom kalsium og magnesium fordi jeg leste en gang at hvis man tok høye doser kalsium måtte man også ta magnesium sammen fordi det er påkjenning for hjertet å med mye kalsium.

Legen visste ikke noe om dette, heller ikke ernæringsfysiolog men en farmasøyt på apoteket fortalte meg at man skal ta det sammen men visste ikke hvor mye magnesium i forhold til kalsium.

Legen min sier jeg kun skal ta kalsium og d vitamin.

Min mor har osteoporose og hun tar 1g Kalsigran daglig men ikke magnesium. Legen hennes har ikke sagt noe om at hun bør ta det heller.

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg HADDE det. Men etter god innsats med styrketrening og godt kosthold, har jeg økt bentettheten og er nå innenfor normalen. :)

husk at benmasse handler om mer enn å spise nok kalsium. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hei🙂

Jeg har tatt beintetthetsmåling og fikk vite at jeg har nedsatt beintetthet.

Legen min bagatelliserte det, skrev at jeg ikke er beinskjør og at dette er det mange som har.

Jeg er ikke gammel og tar 1gram kalsium +d vitamin daglig (fordi jeg tåler melkeprodukter veldig dårlig) så skjønner ikke helt hvorfor jeg har fått det siden jeg tar tilskudd.

Er høy og har vært tynn hele livet, og røykte kun til fest i ca 10 år fra jeg var 20-30 år.

Er det noen andre som har dette og som kan dele erfaringer?

Spiser du D-vit uten å spise K-vit, så spiser D-vit kalsium fra bena dine og du blir skjør. 

D og K må taes sammen. 

Anonymkode: b17f5...0c9

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Spiser du D-vit uten å spise K-vit, så spiser D-vit kalsium fra bena dine og du blir skjør. 

D og K må taes sammen. 

Anonymkode: b17f5...0c9

Jeg tar 1000mg kalsium som har k og d vitamin i seg.

I tillegg tar jeg Omega 3 Multi som har d vitamin og 100 mg magnesium.

Tar også 300mg magnesium i tillegg.

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Jeg har spurt forskjellige leger og ernæringsfysiolog om forholdet mellom kalsium og magnesium fordi jeg leste en gang at hvis man tok høye doser kalsium måtte man også ta magnesium sammen fordi det er påkjenning for hjertet å med mye kalsium.

Legen visste ikke noe om dette, heller ikke ernæringsfysiolog men en farmasøyt på apoteket fortalte meg at man skal ta det sammen men visste ikke hvor mye magnesium i forhold til kalsium.

Legen min sier jeg kun skal ta kalsium og d vitamin.

Min mor har osteoporose og hun tar 1g Kalsigran daglig men ikke magnesium. Legen hennes har ikke sagt noe om at hun bør ta det heller.

Ts

Forundrer meg dessverre ikke at leger og ernæringsfysiolog ikke har bedre kunnskap. Kroppen må ha nok (biotilgjengelig) magnesium for å klare å nyttiggjøre d vitamin, og det samme gjelder for K2 og kalsium. Det hjelper ikke å ha kroppen full av vitaminer og mineraler hvis det ikke blir sendt dit det skal, slik at kroppen klarer å bruke det. 

"Vitamin D3 and vitamin K2 ensure that calcium is absorbed easily and reaches the bone mass, while preventing arterial calcification. "

Jeg ville brukt litt tid på å sette meg inn i forholdene mellom disse mineralene/vitaminene, søk gjerne opp på engelsk hvor det ofte er bedre informasjon. 

I tillegg er det viktig å få frem at kosthold og tarmhelse også påvirker kroppens evne til å absorbere og nyttiggjøre næring. Å hive i seg store doser med tilskudd hvis kostholdet er "off", kan gjøre at man mister effekten.
Sunn bakterieflora er viktig, den kommer i ubalanse av dårlig mat (særlig prosessert mat, sukker, "hvit" mat, godteir, o.l), samt også av f.eks antibiotika. Derfor probiotika viktig etter kurer med antibiotika, for å tilføre bakterier som er viktig for tarmen. 

• Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Forundrer meg dessverre ikke at leger og ernæringsfysiolog ikke har bedre kunnskap. Kroppen må ha nok (biotilgjengelig) magnesium for å klare å nyttiggjøre d vitamin, og det samme gjelder for K2 og kalsium. Det hjelper ikke å ha kroppen full av vitaminer og mineraler hvis det ikke blir sendt dit det skal, slik at kroppen klarer å bruke det. 

"Vitamin D3 and vitamin K2 ensure that calcium is absorbed easily and reaches the bone mass, while preventing arterial calcification. "

Jeg ville brukt litt tid på å sette meg inn i forholdene mellom disse mineralene/vitaminene, søk gjerne opp på engelsk hvor det ofte er bedre informasjon. 

I tillegg er det viktig å få frem at kosthold og tarmhelse også påvirker kroppens evne til å absorbere og nyttiggjøre næring. Å hive i seg store doser med tilskudd hvis kostholdet er "off", kan gjøre at man mister effekten.
Sunn bakterieflora er viktig, den kommer i ubalanse av dårlig mat (særlig prosessert mat, sukker, "hvit" mat, godteir, o.l), samt også av f.eks antibiotika. Derfor probiotika viktig etter kurer med antibiotika, for å tilføre bakterier som er viktig for tarmen. 

Jeg har irritabel tarm og intoleranse for egg og melkeprodukter, så det er litt komplisert men prøver så godt jeg kan å spise variert.

Takk dro info.

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kroppen er god til å absorbere mineraler gjennom huden, hvis det er problemer med opptak gjennom fordøyelsen. Dette er det faktisk mulig å se, når vi smører jodtinktur på huden (den gule guggen som brukes til å rense sår). Hvis fargen forsvinner raskt, betyr det at kroppen suger opp jod fordi den trenger det. Hvis fargen ikke forsvinner fra huden, er det fordi kroppen ikke trenger tilførsel av jod og derfor ikke absorberer stoffet. Dette er en måte å teste jodmangel på. (Kilde)

I gamle dager løste de opp mineralsalter i badevannet før de la seg oppi, når de ville gi kroppen mineraltilskudd. Natursalt fra Dødehavet ble regnet som det ultimate badesaltet, fordi det naturlig inneholder store mengder av 21 forskjellige mineraler som kroppen får mulighet til å absorbere gjennom huden. 

Hvis det bare er magnesium som gjelder, holder det å kjøpe litt magnesiumsulfat (epsomsalt), løse opp en neve i ei bøtte vann og stikke føttene oppi. Ifølge Relis er det vitenskapelig dokumentert at kroppen tar til seg magnesium gjennom huden.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Jeg har irritabel tarm og intoleranse for egg og melkeprodukter, så det er litt komplisert men prøver så godt jeg kan å spise variert.

Takk dro info.

Ts

Skjønner, da har du nok sikkert en del utfordringer med optimalt næringstopptak når du har sånne utfordringer. Kosthold er ekstra viktig når man har tarmlidelser. Det viktigste du gjør er å unngå prosessert mat, brus, stivelssrik mat som pasta osv. Spise villfisk fremfor oppdrett, kjøtt fra grassfora dyr fremfor pølser, osv. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...