AnonymBruker Skrevet 6. desember 2022 #1 Skrevet 6. desember 2022 Har gått ned fra BMI 38 til 31, det tok bortimot 1 år. Mannen ønsker å begynne å prøve på barn nr.2, men jeg har lyst til å bli tynn først. Eller i alle fall normalvektig. Det er vel snakk om 20kg... Er det vits? Det er tungt å gå gravid med en tung kropp, men det tar tid å gå ned i vekt og han synes det er lenge å utsette. Anonymkode: b8343...874 1
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2022 #2 Skrevet 6. desember 2022 Det må du føle på selv. Å være overvektig øker risikoen for diverse plager og komplikasjoner både i svangerskapet og under fødselen. Anonymkode: deeba...56d
AprilLudgate Skrevet 6. desember 2022 #3 Skrevet 6. desember 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det må du føle på selv. Å være overvektig øker risikoen for diverse plager og komplikasjoner både i svangerskapet og under fødselen. Anonymkode: deeba...56d Nei. Overvekt utgjør absolutt ingen risiko for noe som helst. Fedme oppover i gradene, ja. TS: vet du engang om du kan bli gravid? Jeg var selv tynn og gravid, litt usikker på hva du tenker er en fordel på noen måter?
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2022 #4 Skrevet 6. desember 2022 AprilLudgate skrev (2 minutter siden): Nei. Overvekt utgjør absolutt ingen risiko for noe som helst. Fedme oppover i gradene, ja. TS: vet du engang om du kan bli gravid? Jeg var selv tynn og gravid, litt usikker på hva du tenker er en fordel på noen måter? Jo. Det gjør det. https://stolav.no/behandlinger/overvekt-og-svangerskap Anonymkode: deeba...56d 2 4
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2022 #5 Skrevet 6. desember 2022 Jeg ville ikke tenkt på det. Hadde 34 i BMI selv og hadde en superenkel graviditet. Ingen plager (annet enn trøtthet) , følte meg ikke noe tung før mot slutten, og var aktiv hele veien. Anonymkode: da05f...bb3
AprilLudgate Skrevet 6. desember 2022 #6 Skrevet 6. desember 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jo. Det gjør det. https://stolav.no/behandlinger/overvekt-og-svangerskap Anonymkode: deeba...56d Som jeg sa - fedme. BMI over 35 følges opp på sykehuset.
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2022 #7 Skrevet 6. desember 2022 AprilLudgate skrev (1 minutt siden): Som jeg sa - fedme. BMI over 35 følges opp på sykehuset. LInken jeg sendte deg, spesifiserte OVERVEKT og fedme. TS sier hun har BMI på 31. Det er fedme. BMI på over 30, er fedme. Og i bildet du selv viser, viser de altså at de gjør tiltak helt ned til BMI på over 25 Anonymkode: deeba...56d 1 3
AprilLudgate Skrevet 6. desember 2022 #8 Skrevet 6. desember 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): LInken jeg sendte deg, spesifiserte OVERVEKT og fedme. TS sier hun har BMI på 31. Det er fedme. BMI på over 30, er fedme. Og i bildet du selv viser, viser de altså at de gjør tiltak helt ned til BMI på over 25 Anonymkode: deeba...56d Ja, glukosebeoastningstest. Jeg klippet inn fra linken du siterte, hvor du hevder at BMI 25-29 gir komplikasjoner i graviditet og fødsel. Det gjør ikke det. Ikke overdriv her.
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2022 #9 Skrevet 6. desember 2022 AprilLudgate skrev (2 minutter siden): Som jeg sa - fedme. BMI over 35 følges opp på sykehuset. Du er så sykt påståelig på alt mulig. Overvekt er ikke bra. Det gjør svangerskapet generelt tyngre, belastningen på kroppen større og faren for svangerskapsdiabetes øker. Jeg sliter ennå med både bekkenet og føttene pga OVERVEKT. (Ikke fedme.) Anonymkode: 5d953...ff2 4
AprilLudgate Skrevet 6. desember 2022 #10 Skrevet 6. desember 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Du er så sykt påståelig på alt mulig. Overvekt er ikke bra. Det gjør svangerskapet generelt tyngre, belastningen på kroppen større og faren for svangerskapsdiabetes øker. Jeg sliter ennå med både bekkenet og føttene pga OVERVEKT. (Ikke fedme.) Anonymkode: 5d953...ff2 Mhm. Det er poengløst å diskutere dette utfra noe som ikke er nasjonale retningslinjer for folk flest. Bekkenvondt har jeg og fortsatt 8 år etter fødsel. Hadde BMI på 19 🤷♀️ Heller litt lubben og gravid enn å miste muligheten til å få barn punktum.
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2022 #11 Skrevet 6. desember 2022 AprilLudgate skrev (1 minutt siden): Ja, glukosebeoastningstest. Jeg klippet inn fra linken du siterte, hvor du hevder at BMI 25-29 gir komplikasjoner i graviditet og fødsel. Det gjør ikke det. Ikke overdriv her. Hva er overvekt og fedme: https://nhi.no/kosthold/overvektfedme/overvekt-og-fedme/ KMI 25,0 til 29,9 defineres som overvekt KMI 30,0 til 34,9 defineres som fedme grad I TS har BMI 31. Altså har hun FEDME i følge definisjonen av fedme. Forskning - ikke jeg - viser at både overvekt OG fedme fører til økt risiko for komplikasjoner under både svangerskap og fødsel. I det sitatet du selv limte inn, står det spesifikt at overvektige og de med fedme, har økt risiko for svangerskapsdiabetes.. Glukosebelastningstesten er nettopp pga at det er økt risiko for svangerskapsdiabetes.... Det er en GRUNN for at man tar denne testen, og den grunnen er altså svangerskapsdiabetes, som er en risiko og komplikasjon. Om du gidder lese lengre ned i linken, ser du også at overvektige har økt fare for blødninger under/etter fødsel. Høy BMI gjør også at fødselen regnes som risiko-fødsel, og man får ikke lov å føde i badekar. Blant annet.. Så jeg overdriver - det er du som direkte tar feil. Anonymkode: deeba...56d 2 1
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2022 #12 Skrevet 6. desember 2022 AprilLudgate skrev (2 minutter siden): Mhm. Det er poengløst å diskutere dette utfra noe som ikke er nasjonale retningslinjer for folk flest. Bekkenvondt har jeg og fortsatt 8 år etter fødsel. Hadde BMI på 19 🤷♀️ Heller litt lubben og gravid enn å miste muligheten til å få barn punktum. BMI 31 er ikke "litt lubben" - det er fedme. Altså ikke bare overvekt, men direkte fedme. Og alternativene er ikke "lubben" eller "miste muligheten til å få barn". Det finnes en hel haug alternativer imellom de to punktene, blant annet "normalvektig". Anonymkode: deeba...56d 1 3
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2022 #13 Skrevet 6. desember 2022 Her kan du forøvrig lese litt om farene ved høy BMI: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5954173/ Anonymkode: deeba...56d 1
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2022 #14 Skrevet 6. desember 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): BMI 31 er ikke "litt lubben" - det er fedme. Altså ikke bare overvekt, men direkte fedme. Og alternativene er ikke "lubben" eller "miste muligheten til å få barn". Det finnes en hel haug alternativer imellom de to punktene, blant annet "normalvektig". Anonymkode: deeba...56d Hør hør. (Dessverre vil ikke den brukeren du siterer høre.) Anonymkode: 5d953...ff2 1
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2022 #15 Skrevet 6. desember 2022 AprilLudgate skrev (31 minutter siden): Nei. Overvekt utgjør absolutt ingen risiko for noe som helst. Forstår ikke hvorfor du insisterer på å glorifisere overvekt. Anonymkode: 5d953...ff2 3 1
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2022 #16 Skrevet 6. desember 2022 Kor gammal er du TS? Har du skjekka eggreserver? Anonymkode: f9115...4c3
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2022 #17 Skrevet 6. desember 2022 TS; jeg ville prøvd å komme meg under bmi 30, men det er ikke så mye beviselig ekstra komplikasjoner for overvekt vs normal vekt og å måtte ned 20kg før dere kan prøve kan skape mye unødvendig stress hos deg. Anonymkode: de859...ce8
AprilLudgate Skrevet 6. desember 2022 #18 Skrevet 6. desember 2022 AnonymBruker skrev (51 minutter siden): Forstår ikke hvorfor du insisterer på å glorifisere overvekt. Anonymkode: 5d953...ff2 For en drøy fettfobi det var her inne da 🤷♀️ Jeg klippet simpelthen ut det som stod på fødeavdelingens nettsider, ingen grunn til å klikke bananas. Dette gidder jeg ikke være med på. TS kan ta dette med sin lege, utfra sine individuelle medisinske forutsetninger.
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2022 #19 Skrevet 6. desember 2022 Om du har god tid, prøv å ta av litt meir. F.eks bruk eit år til. Har du dårlig tid, så prøve du laga barn nå. Anonymkode: f9115...4c3
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2022 #20 Skrevet 6. desember 2022 Hadde vært i kaloriunderskudd og bare startet prøvingen. 😊 kan fort gå noen mnd til det klaffer og om du mister 2-4 kg i måneden så er du nok ikke i kategorien fedme når du blir gravid😊 går det med en gang så går det nok fint for det. Første graviditet hadde jeg en bmi på 26 når jeg ble gravid. La på meg 30(!) kg og hadde et helt problemfritt svangerskap. Jobbet i helsevesenet helt til jeg gikk ut i permisjon. Fødte et friskt barn på 3,5 kg. Nå er jeg gravid igjen med en bmi på 27,5. Skal gjøre mitt beste for å ikke legge like mye på meg denne gangen. Spiste bokstavelig talt for 2 sist gang. Anonymkode: edbee...eb2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå