AnonymBruker Skrevet 6. desember 2022 #1 Skrevet 6. desember 2022 Hei. Jeg har fått innvilget startlån på 2,5 millioner. Fikk nylig vite at min far (som jeg ikke har kontakt med) gikk uventet bort og at jeg arver bortimot 1 millon kr. Jeg arver dermed ikke allverden. Har jeg mulighet til å bruke arven + de 2,5 millioner til bolig? At jeg kjøper en blot til 3,5 mill i stedet for? Anonymkode: 52e04...9ce 2
Brunello Skrevet 6. desember 2022 #2 Skrevet 6. desember 2022 Hva med å kontakte kommunen? Sannsynligheten er større for at lånet reduseres / du ikke kvalifiserer til lån lenger enn at du har mere å bruke. 9 3
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2022 #3 Skrevet 6. desember 2022 Må du rett og slett spørre kommunen om. Det er krav om at de godkjenner boligen som du kjøper, så at du uventet har fått en million oppi henda kommer de vil å se Anonymkode: c8316...887
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2022 #4 Skrevet 6. desember 2022 Just now, Brunello said: Hva med å kontakte kommunen? Sannsynligheten er større for at lånet reduseres / du ikke kvalifiserer til lån lenger enn at du har mere å bruke. Jeg tror også dette er det mest sannsynlige utfallet. Anonymkode: c8316...887
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2022 #5 Skrevet 6. desember 2022 Innvilgelse skjer vel ved enkeltvedtak så da må vel kommunen sjekke om det faktisk finnes grunnlag for omgjøring til ugunst. Anonymkode: 7a50b...b9d
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2022 #6 Skrevet 6. desember 2022 Vær obs på at det kan ta lang tid før arven faktisk utbetales. Anonymkode: 7a50b...b9d 1
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2022 #7 Skrevet 6. desember 2022 Husk at du skal ha råd til å betale ned dette lånet, med lønnen du har. Anonymkode: 87930...f82
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2022 #8 Skrevet 6. desember 2022 Hvis du skal være litt kynisk og «lur» så ville jeg ha kjøpt til 2.5 og satt 500 000 i fond og 500 000 i banken, så kjøpt noe større senere. Sjansen her er jo at du får mindre i lån fra kommunen, nå som du får arv. Anonymkode: a1302...f7e 7
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2022 #9 Skrevet 6. desember 2022 1 minutt siden, AnonymBruker said: Hvis du skal være litt kynisk og «lur» så ville jeg ha kjøpt til 2.5 og satt 500 000 i fond og 500 000 i banken, så kjøpt noe større senere. Sjansen her er jo at du får mindre i lån fra kommunen, nå som du får arv. Anonymkode: a1302...f7e Sjekk litt ut om at dette ikke regnes som straffbart forhold da. Jeg tenker at det er innafor, da du fikk vite om arven etter at du fikk innvilga startlån. Anonymkode: a1302...f7e 1
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2022 #10 Skrevet 6. desember 2022 Takk for svar. Er aleneforsørger med en del studiegjeld i og med at jeg er nyutdannet,og får dermed ikke noe vanlig lån i banken med det første. Kjipt om jeg ikke får lån i det hele tatt, men forstår om lånet blir redusert i så tilfelle Anonymkode: 52e04...9ce 2
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2022 #11 Skrevet 6. desember 2022 Nei desverre. Startlån er egentlig kun for de som ikke har egenkapital. Dette står i vilkårene for startlån. Jeg fikk lov til å bruke egenkapital på 200.000 fordi jeg har spesielle behov for tilrettelegging pga helse men det var en skikkelig kamp å få lov. Først reduserte de da startlånet mitt med 200.000 og jeg måtte holde på meg klager i et halvt år før jeg fikk lov til å bruke de 200.000 i tillegg. Nå som du har mulighet for høy egenkapital vil de be deg søke lån i vanlig bank først og bevise at du har fått avslag der. Om du får avslag der kan de vurdere deg for startlån men da vil du få 1,5 mill i lån, altså fratrekk pga egenkapitalen du har og beskjed om å bruke egenkapitalen. Det Husbanken innvilger er en øvre finansieringsramme enten pengene kommer fra de eller deg og din øvre finansieringsramme er på 2,5mill samme om man har mer å putte i sekken. Jeg kranglet mye med dem om dette og de sa at det skal være et likhetsprinsipp og ikke skille mellom rik og fattig så alle skal ha nogenlunde lik finansieringsramme selvom de har mer penger å kjøpe bolig for. Bolig kjøpt med startlån skal etter vedtektene være en nøktern bolig dvs som dekker ens behov men ikke noe ekstra så om du har råd til å kjøpe 100kvm større så får du ikke det uansett for da gir de deg heller lavere lån. Hvis du kjapper deg å kjøpe deg bolig til 2,5 mill før du får arven overført til din konto kan de ikke bruke arven mot deg. Da kan de ikke redusere lånet ditt men du får mulighet til å nedbetale lånet raskere i etterkant av kjøp sånn at du med tiden kan kjøpe deg en selvfinansiert og bedre bolig Anonymkode: 65eb8...187 2 1
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2022 #12 Skrevet 6. desember 2022 Takk for svar. Jeg har kanskje vært litt uklar, men arven er i form av bolig. Min far eide et hus og vi er tre stk som arver det. Altså, om vi selger det sitter vi igjen med ca. 3 millioner til sammen/1 million hver. Jeg har ikke skrevet under på noe enda, men mine søsken venter på at jeg skal skal skrive under papirer. Har søkt om startlån i 3 år og fått avslag 3 år på rad. Klaget i sommer og fikk medhold i klagen. Anonymkode: 52e04...9ce
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2022 #13 Skrevet 6. desember 2022 Lånet må være inngått og utbetalt. Hva som skjer etter det er uvesentlig. Jeg begynte (selvsagt) ikke å jobbe før lånet var godt i boks. Anonymkode: 85f08...0b1
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2022 #14 Skrevet 6. desember 2022 1 hour ago, AnonymBruker said: Nei desverre. Startlån er egentlig kun for de som ikke har egenkapital. Dette står i vilkårene for startlån. Jeg fikk lov til å bruke egenkapital på 200.000 fordi jeg har spesielle behov for tilrettelegging pga helse men det var en skikkelig kamp å få lov. Først reduserte de da startlånet mitt med 200.000 og jeg måtte holde på meg klager i et halvt år før jeg fikk lov til å bruke de 200.000 i tillegg. Nå som du har mulighet for høy egenkapital vil de be deg søke lån i vanlig bank først og bevise at du har fått avslag der. Om du får avslag der kan de vurdere deg for startlån men da vil du få 1,5 mill i lån, altså fratrekk pga egenkapitalen du har og beskjed om å bruke egenkapitalen. Det Husbanken innvilger er en øvre finansieringsramme enten pengene kommer fra de eller deg og din øvre finansieringsramme er på 2,5mill samme om man har mer å putte i sekken. Jeg kranglet mye med dem om dette og de sa at det skal være et likhetsprinsipp og ikke skille mellom rik og fattig så alle skal ha nogenlunde lik finansieringsramme selvom de har mer penger å kjøpe bolig for. Bolig kjøpt med startlån skal etter vedtektene være en nøktern bolig dvs som dekker ens behov men ikke noe ekstra så om du har råd til å kjøpe 100kvm større så får du ikke det uansett for da gir de deg heller lavere lån. Hvis du kjapper deg å kjøpe deg bolig til 2,5 mill før du får arven overført til din konto kan de ikke bruke arven mot deg. Da kan de ikke redusere lånet ditt men du får mulighet til å nedbetale lånet raskere i etterkant av kjøp sånn at du med tiden kan kjøpe deg en selvfinansiert og bedre bolig Anonymkode: 65eb8...187 Her i kommunen er det nesten umulig å få startlån om du ikke har egenkapital, Lånet jeg fikk var svært lite nettopp fordi jeg hadde lite egenkapital. Anonymkode: 18396...8b2
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2022 #15 Skrevet 6. desember 2022 Ta imot startlån og kjøp bolig. Du vet ikke når huset blir solgt og når du får pengene. Når den tid kommer kan du evt selge boligen din, betale lånet hos kommune og forhåpentligvis ha såpass med egenkapital at du kan få ordinært lån til ny bolig? Eller kanskje du finner ut at du vil betale ned på lånet med arven og bli fortere gjeldfri. Anonymkode: dbba2...d47 3
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2022 #16 Skrevet 6. desember 2022 AnonymBruker skrev (48 minutter siden): Takk for svar. Jeg har kanskje vært litt uklar, men arven er i form av bolig. Min far eide et hus og vi er tre stk som arver det. Altså, om vi selger det sitter vi igjen med ca. 3 millioner til sammen/1 million hver. Jeg har ikke skrevet under på noe enda, men mine søsken venter på at jeg skal skal skrive under papirer. Har søkt om startlån i 3 år og fått avslag 3 år på rad. Klaget i sommer og fikk medhold i klagen. Anonymkode: 52e04...9ce Så lenge du ikke har fått pengene på konto når du kjøper bolig med startlån så er det ikke noe husbanken har noe med. Om du derimot ønsker å bruke pengene som egenkapital sammen med startlånet så vil husbanken be deg søke lån i vanlig bank og kan nekte deg startlån, eller trekke i innvilget lånesum. Anonymkode: 65eb8...187 3
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2022 #17 Skrevet 6. desember 2022 48 minutter siden, AnonymBruker said: Takk for svar. Jeg har kanskje vært litt uklar, men arven er i form av bolig. Min far eide et hus og vi er tre stk som arver det. Altså, om vi selger det sitter vi igjen med ca. 3 millioner til sammen/1 million hver. Jeg har ikke skrevet under på noe enda, men mine søsken venter på at jeg skal skal skrive under papirer. Har søkt om startlån i 3 år og fått avslag 3 år på rad. Klaget i sommer og fikk medhold i klagen. Anonymkode: 52e04...9ce Når det er sagt så fikk jeg 300.000 i arv etter jeg fikk innvilget mitt lån. Det var uproblematisk på den tiden men lånet mitt var mindre og arven var mindre enn det du fikk. Noen år senere fikk jeg 400.000 og betalte ned masse på lånet igjen. Da ringte de og lurte på hva i alle dager som foregikk 😬 Anonymkode: c8316...887
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2022 #18 Skrevet 6. desember 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Nei desverre. Startlån er egentlig kun for de som ikke har egenkapital. Dette står i vilkårene for startlån. Jeg fikk lov til å bruke egenkapital på 200.000 fordi jeg har spesielle behov for tilrettelegging pga helse men det var en skikkelig kamp å få lov. Først reduserte de da startlånet mitt med 200.000 og jeg måtte holde på meg klager i et halvt år før jeg fikk lov til å bruke de 200.000 i tillegg. Nå som du har mulighet for høy egenkapital vil de be deg søke lån i vanlig bank først og bevise at du har fått avslag der. Om du får avslag der kan de vurdere deg for startlån men da vil du få 1,5 mill i lån, altså fratrekk pga egenkapitalen du har og beskjed om å bruke egenkapitalen. Det Husbanken innvilger er en øvre finansieringsramme enten pengene kommer fra de eller deg og din øvre finansieringsramme er på 2,5mill samme om man har mer å putte i sekken. Jeg kranglet mye med dem om dette og de sa at det skal være et likhetsprinsipp og ikke skille mellom rik og fattig så alle skal ha nogenlunde lik finansieringsramme selvom de har mer penger å kjøpe bolig for. Bolig kjøpt med startlån skal etter vedtektene være en nøktern bolig dvs som dekker ens behov men ikke noe ekstra så om du har råd til å kjøpe 100kvm større så får du ikke det uansett for da gir de deg heller lavere lån. Hvis du kjapper deg å kjøpe deg bolig til 2,5 mill før du får arven overført til din konto kan de ikke bruke arven mot deg. Da kan de ikke redusere lånet ditt men du får mulighet til å nedbetale lånet raskere i etterkant av kjøp sånn at du med tiden kan kjøpe deg en selvfinansiert og bedre bolig Anonymkode: 65eb8...187 Dette kommer helt an på kommunen. Her er det ingen vilkår som handler om egenkapital. Det er det for så vidt ikke innen for de generelle vilkårene heller. Mangler man bare egenkapital, men har betjeningsevne nok til å få lån i vanlig bank, er man ikke i målgruppen for startlån. Da får man beskjed om å spare. Anonymkode: a1a55...e3d
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2022 #19 Skrevet 6. desember 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Dette kommer helt an på kommunen. Her er det ingen vilkår som handler om egenkapital. Det er det for så vidt ikke innen for de generelle vilkårene heller. Mangler man bare egenkapital, men har betjeningsevne nok til å få lån i vanlig bank, er man ikke i målgruppen for startlån. Da får man beskjed om å spare. Anonymkode: a1a55...e3d Fra Husbanken.no § 5-2 Hvem kan få startlån Husbanken gir lån til kommuner for videre utlån av startlån til enkeltpersoner. Kommunen kan gi startlån til personer som ikke får lån eller tilstrekkelig lånebeløp i ordinære kredittinstitusjoner. Dersom husstanden har lav inntekt og mangler egenkapital, er startlån normalt eneste mulighet for å få finansiert kjøp av bolig. Dersom kommunen mener at den som søker har mulighet til å få lån i privat bank, bør de oppfordre vedkommende til å søke vanlig boliglån. Personer som har tilstrekkelig inntekt og egenkapital til å få lån i vanlig bank skal ikke ha startlån. Anonymkode: 65eb8...187
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2022 #20 Skrevet 6. desember 2022 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Her i kommunen er det nesten umulig å få startlån om du ikke har egenkapital, Lånet jeg fikk var svært lite nettopp fordi jeg hadde lite egenkapital. Anonymkode: 18396...8b2 Ja lånet man får er veldig lavt, ikke fordi man mangler egenkapital men fordi reglene er at lånesummen skal dekke det de kaller en nøktern bolig, ikke noe mer/større/bedre. I tillegg er ikke boligkontoret helt oppdatert på markedspriser så de innvilger lån som kunne gitt en grei bolig for to år siden men som ikke er nok til et kott engang i dag. Personlig syns jeg ordningen fungerer altfor dårlig Anonymkode: 65eb8...187 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå