Gå til innhold

Kan noen forklare meg hvorfor min baby sover gjennom natten?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå har jeg forsøkt i flere mnd å få baby til å «finne søvnen selv». Jeg/vi får det ikke til. Likevel sover hun ofte lange, gode strekk på natt, men jeg trodde ikke det var mulig for min baby å koble sykluser når hun ikke klarer å sovne selv på kveld? Kan noen forklare? 

Anonymkode: eaa6d...2f0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva er det å forklare? 

Unger kan helt fint sove natten gjennom selv om de må ha hjelp til å sovne. Det med at de MÅ LÆRE Å SOVNE SELV er bare tull og svada. Begge ungene mine har sovet godt om natten, men trengt hjelp til å sovne for første gang om kvelden. 

Anonymkode: 97ac8...f47

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hva er det å forklare? 

Unger kan helt fint sove natten gjennom selv om de må ha hjelp til å sovne. Det med at de MÅ LÆRE Å SOVNE SELV er bare tull og svada. Begge ungene mine har sovet godt om natten, men trengt hjelp til å sovne for første gang om kvelden. 

Har de? Det var litt godt å høre at det er likt med dine. Jeg venter på en måte litt bare på at det skal snu hos oss fortsatt. Jeg liker å kunne forstå hvorfor ting skjer, og jeg synes dette med å finne søvn selv igjen etter søvnsykluser høres fornuftig ut. Men føler litt at min faller inn i en dyp søvn hvor det kanskje er lettere for henne å koble… at hun er så trøtt/melatnoninproduksjonen er så høy at det ikke blir det samme som ved første innsovning hvor hun går fra helt våken til å skulle sove.. vet ikke? 

Skrevet

Hvorfor lage et problem av noe som ikke er det? Ungene dine sover godt om natten - hva er det å overtenke? 

Det er helt dønn normalt at unger trenger hjelp til å sovne, og like normalt at mange av dem likevel klarer komme seg fra søgnsyklus til søvnsyklus uten hjelp. 

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvorfor lage et problem av noe som ikke er det? Ungene dine sover godt om natten - hva er det å overtenke? 

Det er helt dønn normalt at unger trenger hjelp til å sovne, og like normalt at mange av dem likevel klarer komme seg fra søgnsyklus til søvnsyklus uten hjelp. 

Er det? Får jo bare høre at jeg gjør meg selv en bjørnetjeneste ved å hjelpe de i søvn…. Men hvis de kan sove godt om natten til tross for innsovningshjelp, så bryr jeg meg ikke om jeg må bysse i 10 min eller om hun sovner til flasken. Men per nå føler jeg at jeg må prøve å unngå det fordi det kommer og biter meg i røven på et senere tidspunkt når hun plutselig begynner å våkne hyppig. Jeg ønsker bare å forstå hvorfor det kan være sånn at de trenger innsovningshjelp første gang men ikke resten. Det jeg har lest av forskning tilsier at det ikke går an.

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Er det? Får jo bare høre at jeg gjør meg selv en bjørnetjeneste ved å hjelpe de i søvn…. Men hvis de kan sove godt om natten til tross for innsovningshjelp, så bryr jeg meg ikke om jeg må bysse i 10 min eller om hun sovner til flasken. Men per nå føler jeg at jeg må prøve å unngå det fordi det kommer og biter meg i røven på et senere tidspunkt når hun plutselig begynner å våkne hyppig. Jeg ønsker bare å forstå hvorfor det kan være sånn at de trenger innsovningshjelp første gang men ikke resten. Det jeg har lest av forskning tilsier at det ikke går an.

Da har du nok lest forskningen feil. Selvsagt går det an - det er både dine og mine unger eksempler på. 

At veldig mange vil slite med å finne roen selv om de vant til å bli bysset i søvn, er ikke det samme som at det er umulig. At flertallet gjør noe, betyr ikke at ALLE gjør det. 

Skrevet

Høres ut som om du har en veldig enkel babytid når du kan lage deg problemer av noe som ikke er det 😅🙈Nyt det isteden, du! 😊

Anonymkode: fb762...355

• Liker 1
Skrevet

Du vugger i 10 minutter så sover babyen resten av natten 😮 Tror faktisk ikke jeg har hørt om noen som har en så «enkel» baby. Hvorfor stresser du, du er jo superheldig! 

• Liker 2
Skrevet

Det er mye synsing man finner om babysøvn der ute. Link gjerne til forskningsartikkel eller informasjon fra fagperson om at baby MÅ finne søvn selv for å klare å koble søvnsykluser. Såvidt jeg har hørt er dette absolutt ikke tilfelle.

Det er jo supert at baby sover lange strekk, ville ikke stresset med at de skal klare å sovne selv, mange babyer trenger hjelp til å sovne og det er helt vanlig. 

Anonymkode: 1598a...f51

Skrevet
IDGAF skrev (21 minutter siden):

Du vugger i 10 minutter så sover babyen resten av natten 😮 Tror faktisk ikke jeg har hørt om noen som har en så «enkel» baby. Hvorfor stresser du, du er jo superheldig! 

Hun sover ikke hele natten altså, men 1-3 oppvåkninger (mat eller smokk) mellom 19-07. Dvs hun sover ganske lange strekk 😊 Og ja, jeg vet hun er enkel, og at jeg gjør ting vanskelig for meg selv, men jeg er bare stresset og bekymret av natur. Jeg klarer å finne meg et eller annet å stresse over uansett situasjon, og når jeg ikke forstår dette (jeg gjør jo egentlig «alt feil» siden jeg bysser i søvn) så tenker jeg meg ihjel over dette. 

Og jada, jeg går til psykolog 🥲

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Det er mye synsing man finner om babysøvn der ute. Link gjerne til forskningsartikkel eller informasjon fra fagperson om at baby MÅ finne søvn selv for å klare å koble søvnsykluser. Såvidt jeg har hørt er dette absolutt ikke tilfelle.

Det er jo supert at baby sover lange strekk, ville ikke stresset med at de skal klare å sovne selv, mange babyer trenger hjelp til å sovne og det er helt vanlig. 

Anonymkode: 1598a...f51

Hei! Jeg er i utgangspunktet enig med deg i at det er mye synsing der ute, og er også spent på ts sine forskningsartikler rundt dette med å finne søvn selv for å sove lenge om natten. Men det som dog er forsket masse på, og som det ikke hersker noe tvil rundt hverken for voksne eller babyer, er at man våkner flere ganger hver natt; mellom hver syklus. Jeg skjønner jo at man kan stusse på hvorfor baby på død og liv ikke klarer å finne søvnen selv under legging, men klarer det når vedkommende kommer seg forbi denne våkenperioden mellom syklusene. Jeg har ikke svaret! 

Skrevet

Babyer er veldig ulike. Noen sover masse, noen sover lite. Noen kjem fort inn i rytme, andre tar åresvis å få inn i rytme. Noen er tolmodige, andre har eit stort temperament. Noen kan pludre litt for seg sjølv, andre er heilt klistremerker. Så er det mange ulike fasar baby skal igjennom som gjer at mønsteret kan endra seg.

Eg har aldri skjønt detta med å finna søvnen sjølv på eit vitenskapelig nivå. Men rekna med det er når du legge ned ein trøtt baby, som då sovner sjølv utan at du må gjera noko anna som f.eks byssing. Det er nok ikkje masse vitenskap bak det anna enn at foreldra har litt flaks og samtidig er flinke til å lesa signala før baby blir overtrøtt.

• Liker 1
Skrevet

Her er litt av den forskningen jeg refererer til:

https://www.sciencedaily.com/releases/2013/01/130102161811.htm

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1201415/
«For infants who sleep independently, the ability to self-soothe when falling asleep at the beginning of the night and following nighttime awakenings appears to be a key ingredient for the development of healthy sleep-wake patterns.»

Skrevet

Er ikke så unormalt det. Her har vi også hjelpt barnet til å sovne , men hun har sovet natten gjennom fra hun var 5-6 uker. Er 2 år nå og sover fortsatt 13 timer i strekk på natta.. 

Anonymkode: eff37...c5c

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Er ikke så unormalt det. Her har vi også hjelpt barnet til å sovne , men hun har sovet natten gjennom fra hun var 5-6 uker. Er 2 år nå og sover fortsatt 13 timer i strekk på natta.. 

Takk for at du sier det. Hvordan hjalp dere henne? Forstår det fremdeles ikke, men hjelper å høre at det faktisk går an

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Takk for at du sier det. Hvordan hjalp dere henne? Forstår det fremdeles ikke, men hjelper å høre at det faktisk går an

Den første tiden svøpet vi henne , ga flaske på sengekanten og la henne nedi sengen med smokk :) Etterhvert som hun ble større måtte vi hjelpe henne litt med å stryke på pannen, synge nattasang, noen ganger bysse..  Nå er hun 2 år og hun legger seg rolig i sengen med smokk og bamse, jeg eller far legger oss med henne og holder rundt henne til hun sovner (pleier å bruke ca 5 minutter). Hun sover i sengen med oss fra ca 4 mnd alder. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Den første tiden svøpet vi henne , ga flaske på sengekanten og la henne nedi sengen med smokk :) Etterhvert som hun ble større måtte vi hjelpe henne litt med å stryke på pannen, synge nattasang, noen ganger bysse..  Nå er hun 2 år og hun legger seg rolig i sengen med smokk og bamse, jeg eller far legger oss med henne og holder rundt henne til hun sovner (pleier å bruke ca 5 minutter). Hun sover i sengen med oss fra ca 4 mnd alder. 

Oi ok, hvis vi hadde fått til stryke på panne, synge og smokk så hadde jeg vært veeeldig fornøyd 😅

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Oi ok, hvis vi hadde fått til stryke på panne, synge og smokk så hadde jeg vært veeeldig fornøyd 😅

Hvor gammel er baby?

Skrevet
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Hvor gammel er baby?

6 mnd

Skrevet

Vi har en ettåring som alltid har trengt en hånd for å sovne, men når han først sovner så sover han tungt og hele natten. Tror ikke du skal stresse sånn med å lære henne å sovne selv hvis det går fint resten av natten ;) 

Anonymkode: 08c35...8fe

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...