Gå til innhold

Kastet bort tid på 2 intervjuer+case....så fikk jeg vite lønna.

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Ikke nødvendigvis. Leger har ingen master, de har en profesjonsutdanning. Den er på masternivå, men det er ikke en master, men en cand.med., gitt at de er utdannet i Norge. Motsatt, sykepleiere har absolutt en profesjonsutdanning og en profesjon, og den er ikke på masternivå (men de har en bachelor, i motsetning til legene som ikke har en master). Det er ingen direkte sammenheng mellom profesjonsutdanning og å ha master. 

Anonymkode: 5c869...9be

Nettopp! De ekte profesjonene har utdanning på masternivå. Joda, en sykepleier er en profesjon, men det er en profesjon slik en bibliotekar og en førskolelærer også er en profesjon om en ser på det med tilgivende øyne.

• Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Snok1 skrev (9 timer siden):

Nettopp! De ekte profesjonene har utdanning på masternivå. Joda, en sykepleier er en profesjon, men det er en profesjon slik en bibliotekar og en førskolelærer også er en profesjon om en ser på det med tilgivende øyne.

Ekte profesjon? Sykepleier, fysioterapeut etc er da også ekte profesjoner. 
Hilsen en med en seksårig profesjonsutdanning 

• Liker 8
Skrevet

Sa de faktisk at du måtte ta casene før de oppga lønna? :o 
For jeg går jo ut i fra at du faktisk har spurt om lønn, siden det er en avgjørende faktor for deg. 

Anonymkode: 2c2ca...97e

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Ekte profesjon? Sykepleier, fysioterapeut etc er da også ekte profesjoner. 
Hilsen en med en seksårig profesjonsutdanning 

Jeg registrerer at enkelte mener dette, men så er det også noen som titulerer seg influencer eller content creator.

Jeg vil ikke fremstå som gammeldags, men…… Stryk det, jeg VIL fremstå som gammeldags.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Helt urelevant.

Anonymkode: 65ad0...4ef

Det er jo faktisk ikke det.

Anonymkode: 21866...60e

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
55 minutter siden, Snok1 said:

Jeg registrerer at enkelte mener dette, men så er det også noen som titulerer seg influencer eller content creator.

Jeg vil ikke fremstå som gammeldags, men…… Stryk det, jeg VIL fremstå som gammeldags.

Hva mener du med dette? Influencer og content creator er da ikke profesjoner, det er yrkestitler. Har man en profesjonsutdanning har man en profesjon.

Anonymkode: 981f7...fb9

• Liker 6
Skrevet
Snok1 skrev (11 timer siden):

For en utrolig arrogant kommentar. Alt det du nevner er jo ekte profesjoner, ikke bare med "tilgivende" øyne?

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Jeg har søkt på flere jobber, fikk nå for 1t siden innkalling til intervju. Svarte tilbake om lønnen :) Spennende å se om de gidder å svare...

TS igjen her....de ville ikke oppgi lønnen :) Så da står jeg over å kaste bort tiden min der.

• Liker 2
Skrevet

Tråden er ryddet for latterliggjøring og avsporinger. 

- Matas, mod. 

• Liker 1
Skrevet
Snok1 skrev (7 timer siden):

Du fremstår mer som elitistisk og uvitende enn gammeldags. 🙄 Selvsagt er sykepleier, fysioterapeut etc profesjonsutdanninger god som noen. At du i ditt hode mener at profesjonsutdanninger må være 5+ år for å være «ordentlige» profesjonsutdanninger er ditt problem. Det stemmer beviselig ikke.

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

TS igjen her....de ville ikke oppgi lønnen :) Så da står jeg over å kaste bort tiden min der.

Bra! Da sender du et tydelig signal om at sånt tull ikke er ok.

• Liker 2
Skrevet

Du sier at erfaring og fagfelt er irrelevant, men det er jo helt feil. En master i seg selv sier ingenting om forventet lønnsnivå der ute, bare at du har en akademisk grad av gitt omfang. Vet ikke hva du hadde forventet men for mange fagområder er ikke 550k nødvendigvis så dårlig ved lite erfaring, bachelor eller master. Noen utdanninger fører til jobber som betaler svært bra andre ikke.

Anonymkode: 13908...29b

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

søkt jobb hos Big 4?? De gir lave lønninger til nyutdannede økonomer og siviløkonomer. De sliter seg ihjel de arbeidsfolkene med flere timers jobbing 13-14 timer om dagen og ender opp på lønn med 650-700.000 inkl bonus, osv. og partnere hos EY og de 3 andre, tjener flere mill i året. Foreslår du tar tilleggutdanning innen IT, så får du mye høyere startlønn. De jeg kjenner med kun bachelor i IT, tjener minst 800.000 i startlønn etter ferdif utdannet.

Anonymkode: a3f82...657

• Liker 2
Skrevet

En  brannmann uten noe utdannelse,  tjener like mye som deg, og du har master! Urettferdig, men sånn er det.

Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

En  brannmann uten noe utdannelse,  tjener like mye som deg, og du har master! Urettferdig, men sånn er det.

Haha, en brannmann uten utdanning? Hvordan får du det til å stemme? 😆

Å bli brannkonstabel (folkemunnet brannmann) krever så absolutt utdanning. Forøvrig er startnivået for aspiranter langt langt under 500 k.

Anonymkode: cad07...046

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Haha, en brannmann uten utdanning? Hvordan får du det til å stemme? 😆

Å bli brannkonstabel (folkemunnet brannmann) krever så absolutt utdanning. Forøvrig er startnivået for aspiranter langt langt under 500 k.

Tenker utdannelse, bachelor eller noe høyere. Brannmenn tar noe 8- ukers kurs også 2 års internopplæring hos brannvesenet. Og nedenfor er lønnen

F36253B1-845D-4442-A601-0D34619C85B8.png

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Du fremstår mer som elitistisk og uvitende enn gammeldags. 🙄 Selvsagt er sykepleier, fysioterapeut etc profesjonsutdanninger god som noen. At du i ditt hode mener at profesjonsutdanninger må være 5+ år for å være «ordentlige» profesjonsutdanninger er ditt problem. Det stemmer beviselig ikke.

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Forstå meg rett jeg anerkjenner tjenestene til både bibliotekarer og sykepleiere, ja til og med førskolelærere.

Men de ER altså ikke på samme nivå anseelsesmessig og faktisk som leger, advokater og sivilingeniører.

Man behøver ikke like dette, men et er greit å akseptere verden slik den er. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Tenker utdannelse, bachelor eller noe høyere. Brannmenn tar noe 8- ukers kurs også 2 års internopplæring hos brannvesenet. Og nedenfor er lønnen

En brannkonstabel har en fagUTDANNING ( etats utdanning ) det er utdanning det og ikke slik som du sa " brannmann uten utdanning". 

Vet ikke hva slags random side du har hentet det utklippet der fra. Men du finner lønnsinformasjonen i kommunetariffen. Lønnen for fagarbeider starter på rundt 350 00 sist jeg sjekket, så kanksje 400 000 - 450 000 med en god dose tillegg/overtid.

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

https://www.dsb.no/lover/brannvern-brannvesen-nodnett/artikler/hvordan-blir-jeg-brannkonstabel/

Her finner du forøvrig korrekt informasjon om utdanningen.

• Liker 1
Skrevet
Snok1 skrev (2 timer siden):

Forstå meg rett jeg anerkjenner tjenestene til både bibliotekarer og sykepleiere, ja til og med førskolelærere.

Men de ER altså ikke på samme nivå anseelsesmessig og faktisk som leger, advokater og sivilingeniører.

Man behøver ikke like dette, men et er greit å akseptere verden slik den er. 

Nå har ikke anseelsen noe å si om utdanning er en profesjon eller ikke! Det har ingenting med saken å gjøre!

Sykepleier er profesjon fordi du MÅ ha autorisasjon for å utføre yrket. Du må IKKE ha autorisasjon for å jobbe som for eksempel programvareutvikler, selv om dette er mye bedre betalt og har høyere status (siden du er så opptatt av det).

Anseelse har ingenting med profesjon eller ikke profesjon å gjøre. Her har du misforstått.

Anonymkode: d792f...134

• Liker 5
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...