Gå til innhold

Kastet bort tid på 2 intervjuer+case....så fikk jeg vite lønna.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Helt på trynet!! Får presentert en lav lønn, selv med master.

Tenker at lønn må stå i annonsen, eller få vite den før intervju. Så man kan si nei, begge partner kaster bort tiden sin.

Det kan også stå: "Lønn fra 550k, men mer for den rette kandidat."

Anonymkode: 65ad0...4ef

• Liker 20
  • Nyttig 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvor mye tilbød de, og hvilket fagfelt er det snakk om? Hvor lang erfaring har du?

Anonymkode: 6d542...e78

• Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvor mye tilbød de, og hvilket fagfelt er det snakk om? Hvor lang erfaring har du?

Anonymkode: 6d542...e78

Helt urelevant.

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Gjest takinova
Skrevet

Lønn bør være et tema i samtale nr. 1. 

Og det bør man være forberedt på.

Jeg har selv gått på en smell der hvor jeg ble overrumplet med spørsmål om hva jeg tjente. Jeg var så dum at jeg svarte ærlig. Jeg fikk jobben og etter å ha startet skjønte jeg at jeg tjente vesentlig mindre enn mine kollegaer som gjorde ca samme jobb. Jeg sa opp i oppsigelsestiden, og fikk da tilbud om et solid lønnshopp, men valgte likevel å forlate. Jeg er ikke motstander av forskjellig lønn, men kriteriene for lønnsforskjeller bør da være tydelige og rettferdige.

Skrevet

Du får komme med et motbud, da. Fortelle dem at lønnen de foreslår ikke er konkurransedyktig, og at du hadde sett for deg en startlønn på x kr for å ta denne stillingen.

• Liker 32
Skrevet

Master lønner seg ikke, om det ikke er et yrke hvor en må ha master for å bli godkjent. Altså hvis en ser på forskjellen i lønn på de som har jobba noen år med bachelor vs master og så også tar hensyn til to tapte år med inntekt og to ekstra år med studielån som skal betales. 

Synd at arbeidsgiver ikke kunne matche lønnsforventningene dine. Men jeg tror at mange har urealistisk høye forventninger til lønn. De fleste med en master tjener ikke 900.000 eller mer rett ut av utdanning (eller i det hele tatt), selv om noen gjør det. 

Anonymkode: 507eb...927

• Liker 11
Skrevet

Samme har skjedd med meg, særlig fordi jeg er kvinne og ser yngre ut enn jeg er. De tror de kan «lure» meg.. helt idiotisk. Takker alltid nei selv etter at de hever budet. Er ikke interessert i å jobbe for noen som ikke respekterer meg og ikke ser verdien i mine kvalifikasjoner. Ser på det som en enkel måte å sile ut dårlige arbeidsplasser. Burde vært lov pålagt å oppi forventet lønn i annonsene. «konkurransedyktig lønn» har jeg faktisk aldri opplevd har vært konkurransedyktig at all

Anonymkode: d5c98...46e

• Liker 12
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Tenker at lønn må stå i annonsen, eller få vite den før intervju. Så man kan si nei, begge partner kaster bort tiden sin.

Er SÅ enig med deg. I Norge nevnes det sjelden lønn i annonsene. Vi bør få mer kultur på det syns jeg. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Dette spør du jo om lenge før case intervju..   

Anonymkode: 99704...bba

• Liker 8
  • Nyttig 1
Skrevet

Helt ok at lønn ikke står i annonsene - hva de tilbyr i lønn, kommer helt an på ansiennitet, erfaring, etc. 

Men man bør jo helst diskutere forventninger til dette på første intervjuet. 

Anonymkode: e20fc...fde

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Helt ok at lønn ikke står i annonsene - hva de tilbyr i lønn, kommer helt an på ansiennitet, erfaring, etc. 

Men man bør jo helst diskutere forventninger til dette på første intervjuet. 

Anonymkode: e20fc...fde

I andre land så skriver de lønn fra sum x til sum x som nettopp tar hensyn til ansinnitet. Lavere sjiktet vil gjelde laveste ansinnitet og det høyeste sjiktet høy ansinnitet. Så kan det selvfølgelig være aktuelt og forhandle seg oppover om man har mye kompetanse. Men da kan man i alle fall få en slags følelse om dette er relevant å søke på. 

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg spør alltid om lønn når jeg ringer ang stillingen før jeg søker.

Anonymkode: 9a5f2...259

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg har søkt på flere jobber, fikk nå for 1t siden innkalling til intervju. Svarte tilbake om lønnen :) Spennende å se om de gidder å svare...

• Nyttig 1
Skrevet

Skjønner at det er skuffende og irriterende. Vet at i mange land, spesielt USA så står det hva man kan forvente i lønn i annonsen. Det hadde vært fint om det var sånn her også. Som noen sa, så kan du evt. ringe og høre før du søker eller spørre om lønnen allerede under første intervju. Er det lov å spørre hva lønnen var og ca. hva slags fagfelt? Ble veldig nysgjerrig, og det var det visst noen andre som også ble🤭 

• Liker 3
Skrevet

Men da spør du på første intervju. 

Anonymkode: 00cb6...778

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Master lønner seg ikke, om det ikke er et yrke hvor en må ha master for å bli godkjent.

En ordentlig profesjon ER jo en master.

Det finnes ingen bachelor-leger, bachelot-arkitekter eller bachelor-siviløkonomer. 
Hvordan ville lønnsutviklingen innen disse profesjonene blitt da?
Det skulle jo tatt seg ut!

• Nyttig 1
Skrevet
Snok1 skrev (3 timer siden):

En ordentlig profesjon ER jo en master.

Det finnes ingen bachelor-leger, bachelot-arkitekter eller bachelor-siviløkonomer. 
Hvordan ville lønnsutviklingen innen disse profesjonene blitt da?
Det skulle jo tatt seg ut!

Ikke nødvendigvis. Leger har ingen master, de har en profesjonsutdanning. Den er på masternivå, men det er ikke en master, men en cand.med., gitt at de er utdannet i Norge. Motsatt, sykepleiere har absolutt en profesjonsutdanning og en profesjon, og den er ikke på masternivå (men de har en bachelor, i motsetning til legene som ikke har en master). Det er ingen direkte sammenheng mellom profesjonsutdanning og å ha master. 

Anonymkode: 5c869...9be

• Liker 8
  • Nyttig 1
Skrevet

Er så utrolig enig :D 

Jeg har selv nylig søkt på jobber og kom over en stillingsannonse som så interessant ut, skrev en god søknad, gjorde et førstegangsintervju, et andregangsintervju med case, og det var ikke før på slutten av andregangsintervjuet at lønn ble et diskusjonstema. 

Det var et krav om master (dette stod i stillingsannonsen), lønnen var visst provisjonsbasert (stod ingenting om i stillingsannonsen) , fastlønn var 10 000 kr måneden (hahahahah), og man måtte skaffe seg kundeporteføljen på egenhånd (stod heller ingenting om i stillingsannonsen). Her ville jeg jo risikert å ha en månedlig inntekt på 10 000 kr brutto i flere måneder før jeg forhåpentligvis klarte å identifisere potensielle kunder og selge diverse avtaler tim dem (stillingsannonsen og heller ikke førstegangsintervjuet nevnte noe som salg). Ellers var både stillingsannonsen og intervjurundene overraskende proft gjennomført. 

Anonymkode: d9f3c...aa8

• Liker 6
  • Nyttig 1
Gjest pop up bruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Men ba du om å få vite lønnsspennet på intervju? Hvis det ikke står i annonsen er det veldig relevant informasjon du må etterspørre. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Er så utrolig enig :D 

Jeg har selv nylig søkt på jobber og kom over en stillingsannonse som så interessant ut, skrev en god søknad, gjorde et førstegangsintervju, et andregangsintervju med case, og det var ikke før på slutten av andregangsintervjuet at lønn ble et diskusjonstema. 

Det var et krav om master (dette stod i stillingsannonsen), lønnen var visst provisjonsbasert (stod ingenting om i stillingsannonsen) , fastlønn var 10 000 kr måneden (hahahahah), og man måtte skaffe seg kundeporteføljen på egenhånd (stod heller ingenting om i stillingsannonsen). Her ville jeg jo risikert å ha en månedlig inntekt på 10 000 kr brutto i flere måneder før jeg forhåpentligvis klarte å identifisere potensielle kunder og selge diverse avtaler tim dem (stillingsannonsen og heller ikke førstegangsintervjuet nevnte noe som salg). Ellers var både stillingsannonsen og intervjurundene overraskende proft gjennomført. 

Anonymkode: d9f3c...aa8

Så utrolig frekt!

Anonymkode: 5c869...9be

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...