Gå til innhold

Sykt barn-dager og fast bosted

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg og pappaen til barnet er ikke sammen, og det er fast bosted hos meg. Pappaen med ca. 30 % samvær. 

Er det da jeg som har alle sykt barn-dagene? Jeg står bare oppgitt med 20 på jobb, må man sende inn samværsavtalen eller noe for å få resten? 

Anonymkode: 6d0fe...729

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg og pappaen til barnet er ikke sammen, og det er fast bosted hos meg. Pappaen med ca. 30 % samvær. 

Er det da jeg som har alle sykt barn-dagene? Jeg står bare oppgitt med 20 på jobb, må man sende inn samværsavtalen eller noe for å få resten? 

Det er ikke noe "resten". Om du står oppført med 20 dager, har du allerede hele potten. Det er 10 til far og 10 til mor, med mindre de ikke bor sammen. Om du har fått 20, har du allerede fått alle dagene. 

Anonymkode: 6d87f...132

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke noe "resten". Om du står oppført med 20 dager, har du allerede hele potten. Det er 10 til far og 10 til mor, med mindre de ikke bor sammen. Om du har fått 20, har du allerede fått alle dagene. 

Ifølge NAV skal jeg ha 40 fordi den utvidede kvoten etter covid ble videreført i 2022.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så vil tro at jeg blir stående med bare 10 i 2023.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nei, det er dobbelt antall dager i 2022. Men for å få overførst fars dager må du nok søke-

https://www.nav.no/omsorgspenger#hvor-mange

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ifølge NAV skal jeg ha 40 fordi den utvidede kvoten etter covid ble videreført i 2022.

Det stemmer, men de du skal overta må du nok søke om. Men det beste er å ta kontakt med NAV og høre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ja i år, og i fjor vel, er det 40. Mange arbeidsgivere har ikke fått med seg dette. 

Anonymkode: 76a68...bc7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Splittbinders skrev (2 minutter siden):

Det stemmer, men de du skal overta må du nok søke om. Men det beste er å ta kontakt med NAV og høre.

Ja, ringte dem tidligere, men det er jo timesvis å vente i telefonen 😅 

Men takk for svar 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Splittbinders skrev (3 minutter siden):

Nei, det er dobbelt antall dager i 2022. Men for å få overførst fars dager må du nok søke-

https://www.nav.no/omsorgspenger#hvor-mange

Hun må ikke overføre fars dager. Hun er per def eneforsørger og skal ha 20 dager selv, av den grunn. Som dobles til 40 pga korona. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvorfor vil du ikke at far skal få noe? Da får han og barnet tilbringe mer tid sammen og du fremstår som en seriøs arbeidstaker. Vinn-vinn.

Anonymkode: 56975...e5c

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Men hvorfor vil du ikke at far skal få noe? Da får han og barnet tilbringe mer tid sammen og du fremstår som en seriøs arbeidstaker. Vinn-vinn.

Tull hva skal han med det, om ungen er hos far kun på helgeturer.

Hun er jo seriøs uansett, det er arbeidsgiver som ikke er seriøs om han ikke overholder reglene i arbeidslivet.

Anonymkode: 8c22e...b59

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Jeg vil jo såklart det, men det er det dessverre han som bestemmer det og ikke jeg.

Men når han ikke vil, så må jeg jo i hvert fall sørge for å få de dagene jeg skal ha så det ikke er ti dager som ikke kan brukes av noen av oss. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Tull hva skal han med det, om ungen er hos far kun på helgeturer.

Hun er jo seriøs uansett, det er arbeidsgiver som ikke er seriøs om han ikke overholder reglene i arbeidslivet.

Anonymkode: 8c22e...b59

Kanskje seriøs, men ikke ettertraktet. 

Etter min mening er det galskap om syke barn må fraktes fra den ene forelderen til den andre på grunn av at den barnet er hos ikke har rett på sykt barn dag.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Hun må ikke overføre fars dager. Hun er per def eneforsørger og skal ha 20 dager selv, av den grunn. Som dobles til 40 pga korona. 

Jo, det er nytt, nå må man søke om å få de overført. 

Anonymkode: 07eeb...e9f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...