AnonymBruker Skrevet 6. desember 2022 #1 Skrevet 6. desember 2022 Jeg jobber som lærer på en skole. Trives godt, men de siste par årene har det vært turbulens i ledelsen som etterhvert har gått utover lærere og elever på negativt vis. Kjerneproblemet er at rektor ansatte en person i ledelsen hen kjente fra tidligere jobb, som er inkompetent i jobben sin. Denne personen fikk dette skoleåret ansvaret for å legge timeplaner. Dette til tross for at to veldig kompetente lærere hadde hatt det ansvaret i flere år, og de gjorde en super jobb. Men, den nyansatte personen som rektor kjente fra tidligere, fikk velge fritt hvilke oppgaver hen ville ha i sin stilling. Hen hadde lyst til å ha kontroll over timeplanen, og sånn ble det! Men denne personen har dårlig kompetanse i programmet som brukes for å legge timeplaner. Dette til tross for at vedkommende har vært på mange kurs om dette. Så timeplanene for dette skoleåret var et rot og med masse feil, til langt ut i november! Fremdeles får noen lærere feil antall timer i sin timeplan. Timeplananvarlig svarer frekt når noen påpeker feil i timeplanen, og sier at neida, det må være sånn. Og så senere skjønner hen at det er feil, men beklager aldri. Rektor beordret da en periode at ingen lærere måtte sende mail direkte til timeplansvansvarlig, det skulle gå gjennom avdelingsledere istedet. Så mer arbeid på andre, fordi timeplanansvarlig ikke klarer å kommunisere på normalt, voksent vis. Elever har reagert negativt på rotet med timeplanene også. Vi lærere har sagt ifra i hele høst om at dette er et problem, at rektor MÅ foreta seg noe for å løse det. Elefanten i rommet er den maktkåte, inkompetente personen som absolutt ville ha ansvaret for timeplanene men ikke klarer oppgaven! Jeg har kollegaer som er blitt sykemeldt og/eller søker nye jobber, noen elever har sluttet, folk er slitne. Og så sitter den inkompetente personen der og får ødelegge for alle! Dette er offentlig sektor, og jeg forestiller meg at i privat sektor hadde denne