AnonymBruker Skrevet 6. desember 2022 #1 Skrevet 6. desember 2022 Barnefar har flyttet til andre siden av jordkloden, bokstavelig talt. Han har ikke betalt barnebidrag på 3 år og flyttet for å slippe å betale. Nå vil han starte opp samvær og mener at jeg skal betale, siden han ikke har råd da han tjener mindre der han oppholder seg. Hvis jeg skal betale, om så bare halvparten, av reiseutgiftene til andre siden av kloden, for meg (som må følge barna på reisen) pluss to barn, tur retur, så blir jeg ruinert. Det er snakk om en til to ganger i året. Jeg og ungene har ikke vært i utlandet på 10 år (før yngste var født) fordi vi ikke har økonomi til en sydenferie en gang. Hva skjer om jeg nekter å betale? Blir det sett på som samværssabotasjoe? Jeg harbforeslått at han kan ha så mye samvær han vil, men da må han komme til Norge. Hans argumenter er at han da må bo på hotell og at det er for dyrt. Hva kan jeg gjøre i denne situasjonen? Føler meg helt rådvill... Anonymkode: 28ee0...65c 3
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 6. desember 2022 Populært innlegg #2 Skrevet 6. desember 2022 Det er ikke sabotasje når han selv har valgt å flytte fra barna til andre siden av kloden. Han har satt seg selv i denne situasjonen. Møkkamann. Anonymkode: 040b3...df9 59 4
altflyter Skrevet 6. desember 2022 #3 Skrevet 6. desember 2022 Han er den som er på tynn is som ikke har betalt bidrag. Dette er heldigvis ikke ditt problem. 28
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2022 #4 Skrevet 6. desember 2022 Ikke søren om du skal betale! Han får fikse det selv, den gjerrigknarken. Anonymkode: 548c7...e0f 14
Brunello Skrevet 6. desember 2022 #5 Skrevet 6. desember 2022 Jeg forstår ikke at dette er tema. Han får komme til Norge om han vil se barna. 27 1
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2022 #6 Skrevet 6. desember 2022 Hva har det å si at han ikke betaler? Det er et forhold mellom han og NAV og har ingenting med deg å gjøre. Du får bidragsforskudd uansett. Anonymkode: 896b6...e5a 8
Veggdyret Skrevet 6. desember 2022 #7 Skrevet 6. desember 2022 Quote Foreldre skal som utgangspunkt dele på kostnadene til samværsreiser. Reglene om deling av reisekostnader ved samvær står i barneloven § 44. Foreldre som ikke avtaler noe annet skal dele på kostnadene til samværsreiser. Så han må betale 50% av reiseutgiftene. Og så ville jeg krevd en møte på familievernkontoret (i byen barnet bor i) før jeg i det hele tatt vurderte å sette i gang noe samvær. Så får han komme 1 gang og møte deg og barnet i Norge aller først, iallefall. 9
Veggdyret Skrevet 6. desember 2022 #8 Skrevet 6. desember 2022 3 minutter siden, AnonymBruker said: Hva har det å si at han ikke betaler? Det er et forhold mellom han og NAV og har ingenting med deg å gjøre. Du får bidragsforskudd uansett. Anonymkode: 896b6...e5a Du har ikke rett til bidragsforskudd hvis bidragsmottakeren har en samlet årsinntekt over 563 200 kroner (gjelder fra 1. juli 2022) 6 2
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2022 #9 Skrevet 6. desember 2022 Så klart skal du ikke betale for å sende barna til ham utenlands. Kan ikke skjønne at du i det hele tatt tror det? Anonymkode: c21e6...cc2 23
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2022 #10 Skrevet 6. desember 2022 Jeg har en barnefar som gjorde det samme, riktignok til et land innenfor Europa. Han har heldigvis vett nok på å betale reisene selv, ellers hadde det ikke blitt noe samvær i det hele tatt... Stå på ditt. Han flytta, da er det hans problem. Anonymkode: c6bd0...6cf 13 2
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2022 #11 Skrevet 6. desember 2022 En annen ting er at barnet har tydeligvis ikke sett far på X antall år, så å starte opp samvær på måten han ønsker i hans bostedsland er ikke barnets beste. Krev samvær i Norge, foreslå alt både tid og billig bosted, å ikke svar på det han skriver om reise til hans bostedsland eller samvær der Anonymkode: da2ff...7ea 21 1
Grüner Skrevet 6. desember 2022 #13 Skrevet 6. desember 2022 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Barnefar har flyttet til andre siden av jordkloden, bokstavelig talt. Han har ikke betalt barnebidrag på 3 år og flyttet for å slippe å betale. Nå vil han starte opp samvær og mener at jeg skal betale, siden han ikke har råd da han tjener mindre der han oppholder seg. Hvis jeg skal betale, om så bare halvparten, av reiseutgiftene til andre siden av kloden, for meg (som må følge barna på reisen) pluss to barn, tur retur, så blir jeg ruinert. Det er snakk om en til to ganger i året. Jeg og ungene har ikke vært i utlandet på 10 år (før yngste var født) fordi vi ikke har økonomi til en sydenferie en gang. Hva skjer om jeg nekter å betale? Blir det sett på som samværssabotasjoe? Jeg harbforeslått at han kan ha så mye samvær han vil, men da må han komme til Norge. Hans argumenter er at han da må bo på hotell og at det er for dyrt. Hva kan jeg gjøre i denne situasjonen? Føler meg helt rådvill... Anonymkode: 28ee0...65c For en drittsekk. Selvfølgelig betaler du ikke for det! 7
got2go Skrevet 6. desember 2022 #14 Skrevet 6. desember 2022 Selvfølgelig skal du ikke betale, herregud. 6
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2022 #15 Skrevet 6. desember 2022 « In your dreams ! « hadde jeg svart. Der er kun en grunn til at han kommer med et sånt forslag, og det er at han tror at du vil gå med på det. Hvorfor tenker du at du virkelig skal vurdere så gå med på noe så urimelig? Anonymkode: 42236...818 12 3
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2022 #16 Skrevet 6. desember 2022 AnonymBruker skrev (44 minutter siden): Hva har det å si at han ikke betaler? Det er et forhold mellom han og NAV og har ingenting med deg å gjøre. Du får bidragsforskudd uansett. Anonymkode: 896b6...e5a Det har noe å si fordi jeg ikke har økonomi, og hvertfall ikke økonomi nok til å klare utgiftene til å sende barna til utlandet når jeg har stått, og står med alle hverdagsutgifter alene. Hadde han i det minste betalt, så kunne jeg satt av den summen til en reisekonto fremover i tid. Anonymkode: 28ee0...65c 1
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2022 #17 Skrevet 6. desember 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): « In your dreams ! « hadde jeg svart. Der er kun en grunn til at han kommer med et sånt forslag, og det er at han tror at du vil gå med på det. Hvorfor tenker du at du virkelig skal vurdere så gå med på noe så urimelig? Anonymkode: 42236...818 Jeg er usikker på om hva reglene faktisk er, og om jeg kan nekte samvær uten at det blir sett på som sabotasje. Jeg ønsker jo faktisk at barna skal vite h or røttene sine er, hvem faren er og ha, om så va, et minimumsforhold til han. For min del er jeg glad han ikke er i nærheten av mitt liv, men barna er de som er uskyldige og har rett på en pappa Ts Anonymkode: 28ee0...65c 1 1
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2022 #18 Skrevet 6. desember 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg er usikker på om hva reglene faktisk er, og om jeg kan nekte samvær uten at det blir sett på som sabotasje. Jeg ønsker jo faktisk at barna skal vite h or røttene sine er, hvem faren er og ha, om så va, et minimumsforhold til han. For min del er jeg glad han ikke er i nærheten av mitt liv, men barna er de som er uskyldige og har rett på en pappa Ts Anonymkode: 28ee0...65c Men har du ikke råd, så har du ikke råd. Du kan ikke trylle frem penger, og tipper det ikke finnes noen regler for at man skal måtte sette seg i gjeld for et slikt samvær! Anonymkode: a970f...3ca 10
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2022 #19 Skrevet 6. desember 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg er usikker på om hva reglene faktisk er, og om jeg kan nekte samvær uten at det blir sett på som sabotasje. Jeg ønsker jo faktisk at barna skal vite h or røttene sine er, hvem faren er og ha, om så va, et minimumsforhold til han. For min del er jeg glad han ikke er i nærheten av mitt liv, men barna er de som er uskyldige og har rett på en pappa Ts Anonymkode: 28ee0...65c Ja, jeg skjønnet at du tenker å gjøre det som er riktig. Jeg hadde aldri sendt barna mine avgårde til en sånn ustabil og egoistisk mann. Rett og slett av redsel for å aldri få se dem igjen, eller for å at han skulle sende et økonomisk krav for å sende dem hjem. Du må tenke på at du har vært barnas omsorgsperson alene nå i flere år, og da tar du en avgjørelse som fortsatt trygger deres hverdag. Barnefar må få beskjed om at barna blir hos deg inntil videre. Vil han se dem , så blir det her i Norge under oppsyn. Han valgte å reise fra dem, og da kan du velge å beskytte den fra en ustabil livssituasjon. De kjenner jo ikke faren lenger heller, og da skulle en sende de halve kloden rundt? Aldri i livet ! Anonymkode: 42236...818 12 1 5
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2022 #20 Skrevet 6. desember 2022 Men har du bedt om forskudd fra nav på bidragene TS? Anonymkode: 8d19d...9db 5 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå