Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal bo i en større by 3-5 år, og er så usikker på om jeg bør eie eller leie. Har man lov å leie ut noe som er husbankfinansiert? (ikke via kommune.)Tenker hvis jeg ikke får solgt. Fan, liker ikke dette🫢Har 1,5 mill i EK men har ikke interesse for fond/aksjer☺️Leier ennå😌

Anonymkode: 92c31...a24

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det regnes med at man må eie i minst 4 år før det skal svare seg økonomisk fremfor leie. Om du er ukomfortabel med å eie, så lei. 

Anonymkode: 89447...e7c

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Det regnes med at man må eie i minst 4 år før det skal svare seg økonomisk fremfor leie. Om du er ukomfortabel med å eie, så lei. 

Anonymkode: 89447...e7c

Hvis jeg leier må jeg betale ca 10 000 i mnd. På 5 år blir det 600 000. Kjøper jeg blir det avdragsfrihet de årene, og ca 10 000 der og, + strøm( har ikke finregnet på krona). Så i teorien gjør det lite om boligen taper seg feks 3-400 000. Problemet er heller om jeg hverken får solgt eller leid ut😌

Skrevet

Jeg solgte før markedet stangerte litt som nå, så tenker å vente noen mndr. Kanskje Januar, by godt under.

Nå har jeg fulgt med på flere boliger i et populært område, enda ikke solgt! Disse pleier bli solgt dagen etter visning pga beliggenhet, men nå er det helt dødt sier megleren der. Den ene er prisen satt ned 500 000kr, enda ikke solgt....så følger med her.

Anonymkode: f08e5...5ac

Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Jeg solgte før markedet stangerte litt som nå, så tenker å vente noen mndr. Kanskje Januar, by godt under.

Nå har jeg fulgt med på flere boliger i et populært område, enda ikke solgt! Disse pleier bli solgt dagen etter visning pga beliggenhet, men nå er det helt dødt sier megleren der. Den ene er prisen satt ned 500 000kr, enda ikke solgt....så følger med her.

Anonymkode: f08e5...5ac

Jeg har også fulgt med på en brukt bolig som er veldig aktuell, men foreløbig er ikke prisen redusert. Men det blir faktisk billigere å betale”full pris” for den andre pga den er husbankfinansiert. Så selv om jeg får noe reduksjon i pris vil kostnadene bli opp mot 16 000kr mnd🫣gitt 6% rente. Den andre 2,4 %(i dag). Jeg tenker det vil gå ut over et krevende studie hvis jeg må jobbe mye ekstra for å betjene et dyrt lån. Hadde jeg kjøpt for å bo mange år, og hadde god inntekt hadde jeg gått for den brukte boligen, som er større med en knall planløsning.

Skrevet

Finner du en leilighet som du liker til en OK pris så ville jeg kanskje ha leiet. Virker som boligmarkedet skal videre ned +/- 1 år frem i tid, og at det kan være litt ugunstig å kjøpe nå. Spesielt siden du ikke planlegger å bo der mer enn 3-5 år.

Anonymkode: 5121b...2f1

Skrevet

Om du kan leie ut en bolig finansiert av husbanken kommer an på, noen får nei, andre får ja. Det skal stå i tilsagnsbrevet. 
Men får du virkelig lån i husbanken for å kjøpe bolig når du skal gå ett krevende studie? :o 

Anonymkode: f01fc...598

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Om du kan leie ut en bolig finansiert av husbanken kommer an på, noen får nei, andre får ja. Det skal stå i tilsagnsbrevet. 
Men får du virkelig lån i husbanken for å kjøpe bolig når du skal gå ett krevende studie? :o 

Anonymkode: f01fc...598

Det er husbankfinansiert via utbygger, ikke kommunen. Tror neppe de bryr seg om det er 3 eller 20 år🧐😊Alle som vil har anledning til å kjøpe her.

Skrevet

Husk å ta med kostnader til megler ved salg i fremtiden og dokumentavgift når du kjøper. Det er riktignok ikke store beløp i dok.avgift for nybygg, men bør tas med i regnestykket. Megler kan fort koste 100k pluss, litt avhengig av hvor man bor. 

Skrevet
newman01 skrev (1 time siden):

Husk å ta med kostnader til megler ved salg i fremtiden og dokumentavgift når du kjøper. Det er riktignok ikke store beløp i dok.avgift for nybygg, men bør tas med i regnestykket. Megler kan fort koste 100k pluss, litt avhengig av hvor man bor. 

Ja, må nok beregne rundt 150k til megler, og evt verdinedgang. Kunne godt tenkt meg mitt eget, selv om det ikke blir mange år. Og om jeg ikke tjener en krone er jeg likevel fornøyd, med tanke på at leie vil bli 4-600 000(alt ettersom). Men er jo nervøs. Har ikke eid før heller, og livredd for å tabbe meg ut her😌

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...