AnonymBruker Skrevet 6. desember 2022 #1 Skrevet 6. desember 2022 Min baby på 5,5 mnd klarer det plutselig ikke. Vi hadde noen gode uker hvor det noen ganger gikk, men nå er det helt slutt. Føler alle andre bare kan legge barna sine i sengen og gå ut. Hvorfor klarer jeg det ikke? Gir henne omtrent alltid sjansen, men ender oftest med gråt og da tar jeg henne ppp Anonymkode: 11f51...2c4
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2022 #2 Skrevet 6. desember 2022 Det er helt vanlig at man ikke bare kan legge baby ned og gå... Det er like vanlig som at man kan det. Slutt å sammenligne. Noen er heldige, andre er det ikke. Jeg må fremdeles sitte og holde toåringen i hånden for at han ikke skal hyle til han spyr når han skal legges for kvelden. Anonymkode: 9c446...d95
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2022 #3 Skrevet 6. desember 2022 Klarte ikke det før han var nesten to år. Gud bedre hva vi har gjort for å få ham til å sovne, og å fortsette å sove etter å ha bli lagt ned 😅. Først lå han på meg de fire første mnd. Så måtte han bysses, og min mann varma opp senga med varmepose før jeg la ingen sovende nedi med en t skjorte som luktet meg. Våkna, gjenta. Så ville han ikke sove daglur I seng eller nest, bysse i søvn og legges i fanget, så mye tv I den perioden. Så kunne han legges i seng uten at den måtte varmes, og byssing ble tungt, så bysset sittende mens jeg slo fra med benet i gulvet. Mye forskjellig! Så plutselig, en gang før han ble to, ville han ikke bysses. Hylte. La ham ned og han sovna selv🙏. Siden har han gjort det,med en av oss på siden av. Det tok en time og to, den tiden han sov lur på dagtid. Nå har han ikke sovet lur på ett år ca, sovner på fem minutte, selv, og sover 12 timer i strekk. Masse ting som vi foreldre må igjennom. Ikke alle barn er like. Mitt inntrykk er at det er vanligere å ikke sovne selv, uten hjelp, enn at det er det. Alt går over uansett, trøst deg med det, og bare legg til rette for å finne søvnen. Anonymkode: fb5f5...5a7 1
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2022 #4 Skrevet 6. desember 2022 Ingen av mine tre har sovnet selv på den måten. Har ikke inntrykk av at det er det vanlige. Mine sovnet med trilling, melk eller byssing. Anonymkode: 9acc1...0fe
RockyRose Skrevet 6. desember 2022 #5 Skrevet 6. desember 2022 Min kan eg telle på ei hand kor ofte han har sovna av seg sjølv, og det var før 4-5 mnd alle. Eg har ingen venar som kan legge ned baby og la dei sovne sjølv, og det kan ikkje vi med vår. Men vi har kome til det punktet med vår på snart 2 år kvar vi berre ligg roleg og syng litt, maks 10min. Det er eg veldig nøgd med, for det tek så kort tid og er eigentleg veldig kos 🤷♀️🥰
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2022 #6 Skrevet 6. desember 2022 Min "baby" er 9 år og finner det fortsatt ikke ut selv. Lillebroren har derimot hatt godt sove hjerte hele tiden. Barn er forskjellige. Anonymkode: ba1d9...6be
IDGAF Skrevet 6. desember 2022 #7 Skrevet 6. desember 2022 Haha er det vanlig? Min baby er også 5,5 måneder, og har aldri klart å sovne selv. Vi er i barselgruppe,på babysvømming, babysang og åpen barnehage. Kun en av de mødrene/fedrene jeg har pratet med har en baby som sovner selv. Så kanskje 1 av 30-40 babyer 🙈😂
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2022 #8 Skrevet 6. desember 2022 Det er helt vanlig at babyer ikke sovner av seg selv. Jeg har heller innrykk av at flertallet ikke gjør det. Jeg jobber i småbarnsavdeling med barn fra 1-3 år, og også der trenger flere litt hjelp til å sovne for duppen sin (rugging av vogna, stryke i panna etc). Det er lett å tenke at det er noe en skal lære barnet, og det er viktig å legge til rette for søvn. Men det er noen forskjeller i innsovning og søvn som er medfødte, vi voksne er jo også ulike her. Noen av oss sovner f.eks. lett i sofaen på kveldstid, noen får ikke sove på fremmede steder og noen ligger våken en god stund samme hvor de er. Og så er det vanlig at det går i perioder. De aller fleste tror jeg har perioder med babyene/barna hvor leggingen er litt mer trøblete, og så blir det bedre igjen. Anonymkode: a8afb...bdb
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2022 #9 Skrevet 6. desember 2022 Takk for alle svar her. Jeg stresser mye med dette. Babyen min sover godt om natten når hun først sovner, men får som nevnt ikke til at hun sovner uten hjelp. Derfor skjønner jeg heller ikke hvordan hun «klarer» å sove gode strekk (stort sett), for det betyr jo at hun klarer å koble sykluser. Trodde ikke de klarte dette hvis de ikke klarte å sovne selv?? Skjønner ikke Anonymkode: 11f51...2c4
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2022 #10 Skrevet 6. desember 2022 Prøv å kun plukke lille opp når hun gråter og stryk på ryggen og kanskje syng en sang, og legg henne ned igjen. Det funker her🩷 det virker bare som det trengs en liten forsikring at vi er rett i nærheten. Jeg har ikke vugget mi i søvn noen gang, bare gjort det sånn. Anonymkode: 571ba...f14
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2022 #11 Skrevet 6. desember 2022 1 hour ago, AnonymBruker said: Takk for alle svar her. Jeg stresser mye med dette. Babyen min sover godt om natten når hun først sovner, men får som nevnt ikke til at hun sovner uten hjelp. Derfor skjønner jeg heller ikke hvordan hun «klarer» å sove gode strekk (stort sett), for det betyr jo at hun klarer å koble sykluser. Trodde ikke de klarte dette hvis de ikke klarte å sovne selv?? Skjønner ikke Anonymkode: 11f51...2c4 Ikke stress med det når hun er så liten, det kommer til å gå seg til. Det gir ikke mer enn frustrasjon når man skal jage søvnen på det viset. Anonymkode: 96f96...80e
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2022 #12 Skrevet 6. desember 2022 Mine kunne ikke det, og jeg forventet det heller ikke. Å få de til å sove så jeg på som like selvfølgelig som å skifte bleie.. Anonymkode: 27911...1fd 1
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2022 #13 Skrevet 6. desember 2022 Mine sovnet ytterst sjelden av seg selv frem til de var ganske store. De ville ha nærhet, vogn eller bil. Ja, det hadde bært praktisk om barna bare kunne legges i egen seng og så sovnet de, men mine var sjeldne såå utmattede at de gjorde det. Vi stresset bare ikke med det. Søvn i seg selv ble viktigere enn hvordan de sovnet. Det at de ofte sovnet i vogn (på dagen og kvelden) gjorde jo også at det var lett å dra bort for det var jo bare å vugge litt i vogna og så sovnet de. Anonymkode: ccef4...63a
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2022 #14 Skrevet 6. desember 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Takk for alle svar her. Jeg stresser mye med dette. Babyen min sover godt om natten når hun først sovner, men får som nevnt ikke til at hun sovner uten hjelp. Derfor skjønner jeg heller ikke hvordan hun «klarer» å sove gode strekk (stort sett), for det betyr jo at hun klarer å koble sykluser. Trodde ikke de klarte dette hvis de ikke klarte å sovne selv?? Skjønner ikke Anonymkode: 11f51...2c4 Jeg husker også jeg leste om at det var dumt å "hjelpe i søvn" fordi da ville de trenge det hver gang de våknet, men min ebarn er i hvert fall eksempler på at det ikke må stemme. Min ene har alltid vært vanskelig å legge, og det kjentes som hun sov hele natten fra start. De første månedene våknet hun et par ganger for mat, men sovnet på noen minutter igjen, så våknet hun én gang pr. natt og sovnet fort og fra 10 mnd. sov hun stort sett 12 timer uten å våkne så vi merket det. Men leggingen var litt av et prosjekt. Nr. to sovnet av seg selv ved leggetid, men hun var en nattens dronning en god periode, med flere timer som lys våken på nattestid Anonymkode: a8afb...bdb
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2022 #15 Skrevet 6. desember 2022 AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Jeg husker også jeg leste om at det var dumt å "hjelpe i søvn" fordi da ville de trenge det hver gang de våknet, men min ebarn er i hvert fall eksempler på at det ikke må stemme. Min ene har alltid vært vanskelig å legge, og det kjentes som hun sov hele natten fra start. De første månedene våknet hun et par ganger for mat, men sovnet på noen minutter igjen, så våknet hun én gang pr. natt og sovnet fort og fra 10 mnd. sov hun stort sett 12 timer uten å våkne så vi merket det. Men leggingen var litt av et prosjekt. Nr. to sovnet av seg selv ved leggetid, men hun var en nattens dronning en god periode, med flere timer som lys våken på nattestid Anonymkode: a8afb...bdb Takk, litt godt å høre disse historiene… kanskje dette går fint likevel… jeg har flere venninner som har babyer som sovner selv men som våkner mye oftere enn min, så vet jo at det uansett ikke er gitt at de da sover lenge… men vil bare ha alle forutsetninger for gode netter siden jeg har et helt enormt søvnbehov som absolutt ikke er en god kombinasjon med å være mor til babyer. Følte du at den som sov godt om natten havnet i en slags dyp nattesøvn når hun først sovnet? Litt sånn jeg føler med min… men hun våkner et par ganger per natt altså Anonymkode: 11f51...2c4
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2022 #16 Skrevet 6. desember 2022 Ingen av mine tre babyer sovnet på egenhånd, ikke nesten en gang. Anonymkode: a352a...991
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2022 #17 Skrevet 6. desember 2022 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Ingen av mine tre babyer sovnet på egenhånd, ikke nesten en gang. Anonymkode: a352a...991 Hvordan sov de når de først sovnet da? Anonymkode: 11f51...2c4
MarenogAron Skrevet 6. desember 2022 #18 Skrevet 6. desember 2022 Vel, yngste min er over to år. Sovner ikke uten at vi li ligger ved siden av, våkner vanligvis flere ganger ila natta og sover aldri lenger enn 9,5-10t (inkl oppvåkninger). Jeg gleder meg til hun blir større... 😪🥱
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2022 #19 Skrevet 6. desember 2022 Mine har ikke gjort det.. kjenner noen som gjør det, kjempemisunnelig 😅 vi bruker mye tid og krefter på å få barn til å sove! 🤯 Anonymkode: 89af8...b77
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2022 #20 Skrevet 6. desember 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Takk, litt godt å høre disse historiene… kanskje dette går fint likevel… jeg har flere venninner som har babyer som sovner selv men som våkner mye oftere enn min, så vet jo at det uansett ikke er gitt at de da sover lenge… men vil bare ha alle forutsetninger for gode netter siden jeg har et helt enormt søvnbehov som absolutt ikke er en god kombinasjon med å være mor til babyer. Følte du at den som sov godt om natten havnet i en slags dyp nattesøvn når hun først sovnet? Litt sånn jeg føler med min… men hun våkner et par ganger per natt altså Anonymkode: 11f51...2c4 Ja, jeg opplevde at hun sov dypt når hun hadde sovnet, og var svært trøtt når hun våknet om natten også. Det er jo helt uvitenskapelig og basert på anekdotiske bevis, men jeg kan gjette at dyp søvn kan være én grunn til lite oppvåkninger. Hun er fire nå, og våkner ikke av at jeg bærer henne på do for å tisse i løpet av natten, ei heller den gangen røykvarslerne startet og jeg selv våknet i vill panikk. Jeg vil tro det er en genetisk komponent i det. Hun som var mye våken om natten, sov ganske lett som baby og fortsatt, og våkner ofte av lyder. Anonymkode: a8afb...bdb
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå