AnonymBruker Skrevet 7. desember 2022 #21 Skrevet 7. desember 2022 Jeg jobbet mye ved siden av studiene, kanskje bortimot 50% samtidig som jeg hadde barn i barnehagealder. Jeg har tatt integrert master 1. -7. trinn. Arbeidskravene og studiet i seg selv var helt greit å komme gjennom. Selvfølgelig, jeg hadde ikke toppkarakter når jeg måtte bruke mye tid på arbeid samt at jeg i praksis var alene med barnet. Det var lett å få fast jobb etter studiene. Praksisperiodene var krevende. Jeg var helt utslitt mentalt etter de ukene. Da maktet jeg ikke å jobbe etter jobb for å si det slik. Læreryrket er givende det, men det stemmer at studiet ikke klarer å forberede deg på hverdagen i skolen. Den biten som går på pedagogikk, forståelse av læreplanen og undervisningsplanlegging er bra den, men du er definitivt ikke forberedt på å møte alle elevene med diagnoser som du er nødt til å ha alene i klasserommet i det daglige. Du utvikler heller ikke kompetanse til å håndtere alle de vanlige diagnosene du vil møte. Det er også naivt å tro at dette er noe du vil få hjelp til å håndtere når du skal ut i arbeid dessverre. Du blir ofte stående alene i krevende situasjoner hvor du i beste fall kan drive med brannslukking. Jeg hadde ikke tatt lærerutdanning dersom jeg visste det jeg vet nå. Tror heller jeg hadde satset på f.eks. vernepleier utdanning som gir svært mange jobbmuligheter ifht. arbeid med mennesker i alle aldre. Det er heller ikke så lett å finne relevante jobber utenfor skolen med lærerutdanning. Det er alltids noen andre som har erfaring eller utdanning som er mer relevant enn din. På den positive siden så er læreryrket svært variert. Ingen dager er like og du får møte flotte elever som du blir glad i. Det er absolutt fantastisk å få lov til å følge utviklingen deres. Akkurat det er et stort privilegie med jobben. Anonymkode: 58548...925 1
Eplekakepåpizza Skrevet 7. desember 2022 #22 Skrevet 7. desember 2022 2 hours ago, AnonymBruker said: Jeg jobbet mye ved siden av studiene, kanskje bortimot 50% samtidig som jeg hadde barn i barnehagealder. Jeg har tatt integrert master 1. -7. trinn. Arbeidskravene og studiet i seg selv var helt greit å komme gjennom. Selvfølgelig, jeg hadde ikke toppkarakter når jeg måtte bruke mye tid på arbeid samt at jeg i praksis var alene med barnet. Det var lett å få fast jobb etter studiene. Praksisperiodene var krevende. Jeg var helt utslitt mentalt etter de ukene. Da maktet jeg ikke å jobbe etter jobb for å si det slik. Læreryrket er givende det, men det stemmer at studiet ikke klarer å forberede deg på hverdagen i skolen. Den biten som går på pedagogikk, forståelse av læreplanen og undervisningsplanlegging er bra den, men du er definitivt ikke forberedt på å møte alle elevene med diagnoser som du er nødt til å ha alene i klasserommet i det daglige. Du utvikler heller ikke kompetanse til å håndtere alle de vanlige diagnosene du vil møte. Det er også naivt å tro at dette er noe du vil få hjelp til å håndtere når du skal ut i arbeid dessverre. Du blir ofte stående alene i krevende situasjoner hvor du i beste fall kan drive med brannslukking. Jeg hadde ikke tatt lærerutdanning dersom jeg visste det jeg vet nå. Tror heller jeg hadde satset på f.eks. vernepleier utdanning som gir svært mange jobbmuligheter ifht. arbeid med mennesker i alle aldre. Det er heller ikke så lett å finne relevante jobber utenfor skolen med lærerutdanning. Det er alltids noen andre som har erfaring eller utdanning som er mer relevant enn din. På den positive siden så er læreryrket svært variert. Ingen dager er like og du får møte flotte elever som du blir glad i. Det er absolutt fantastisk å få lov til å følge utviklingen deres. Akkurat det er et stort privilegie med jobben. Anonymkode: 58548...925 Interessant. Hvilken studieteknikk har/brukte du? Er det bare å utdype seg på powerpointen foreleseren har gått gjennom når du leser for deg selv? Eller er det andre ting som er viktig å ta med seg i betraktning?
Eplekakepåpizza Skrevet 7. desember 2022 #23 Skrevet 7. desember 2022 8 hours ago, AnonymBruker said: Jobbet 100% + utenom lærerstudiet i to ulike jobber. En av jobbene heg hadde var å være lærervikar. Jeg er også alene med barn. Jobben i seg selv er minst 10 ganger mer krevende enn studiet. Anonymkode: 6cc3b...2fb Hvilken studieteknikk brukte du? Og hva anbefaler du?
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2022 #24 Skrevet 7. desember 2022 Eplekakepåpizza skrev (1 time siden): Interessant. Hvilken studieteknikk har/brukte du? Er det bare å utdype seg på powerpointen foreleseren har gått gjennom når du leser for deg selv? Eller er det andre ting som er viktig å ta med seg i betraktning? Gikk samlingsbasert fulltidsstudie. Jobbet mye mellom samlingene (lærervikar i hovedsak). Ble egenstudier (mange skippertak!🙈) mellom samlingene når jeg klarte/måtte. Var samlinger og praksis ganske mange uker tilsammen i løpet av året, men følte at jeg fikk en del "gratis" gjennom jobben. Kunne bruke eksempler fra arbeidet når jeg skrev oppgaver f.eks.. Kunne sikkert gått ut med bedre karakterer om jeg var mer strukturert med studiene, men med mye jobb, barn og en mann som ikke bidro med noe fornuftig, så var det litt begrenset hva jeg klarte. Når jeg skrev masteroppgaven og ikke hadde arbeid ved siden av studiene den perioden, så fikk jeg et svært godt resultat. Det viser jo at for min del var det litt mye ned jobb også på toppen av alt. Anonymkode: 58548...925
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2022 #25 Skrevet 7. desember 2022 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Når var dette? Var det etter eller før studiet ble master integrert? Anonymkode: aa742...1dc Ferdig i vår. Integrert master. Anonymkode: 6cc3b...2fb
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2022 #26 Skrevet 7. desember 2022 takinova skrev (På 6.12.2022 den 9.47): Du har god tid til å jobbe ved siden av, også på dagtid, unntatt i periodene med praksis. Dette kommer nok an på universitetet. Jeg går på UiA, der er det oppmøteplikt 70-80% i fag og forelesninger 3-5 dager i uken (avhengig av fag) Anonymkode: f9578...bd3
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2022 #27 Skrevet 7. desember 2022 Jeg opplevde det som et veldig spennende og givende studie. Jeg jobbet mye ved siden av studiene. Hadde forsåvidt ikke noe spesiell studieteknikk, det har jeg aldri hatt, men er heldig og tar ting fort og har veldig god hukommelse. Resultatene kunne vært bedre, men jevnt over gikk det bra nok. Jobben derimot er utrolig krevende. Som en skrev over her, studiene forbereder deg ikke på virkeligheten i det hele tatt. Nå har jeg en klasse med store utfordringer, veldig ulike utfordringer og få ressurser. Jeg blir dratt i alle retninger og føler ikke jeg er i stand til å gjøre en god jobb med de rammene jeg har. Jeg har knapt overskudd til å fungere som mor, og savner tiden jeg studerte og gjerne gikk rett på jobb på butikk og så på nattevakt på sykehjem. Jeg hadde to jobber og studerte, men er mer sliten nå. Anonymkode: 4e1c8...1e7
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2022 #28 Skrevet 7. desember 2022 1 hour ago, AnonymBruker said: Dette kommer nok an på universitetet. Jeg går på UiA, der er det oppmøteplikt 70-80% i fag og forelesninger 3-5 dager i uken (avhengig av fag) Anonymkode: f9578...bd3 Vil du si at arbeidskravene er mye? Jobber du ved siden av studiet? Hvilken studieteknikk bruker du i hvert enkelte fag? Anonymkode: ceca9...e9f
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2022 #29 Skrevet 7. desember 2022 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Jeg opplevde det som et veldig spennende og givende studie. Jeg jobbet mye ved siden av studiene. Hadde forsåvidt ikke noe spesiell studieteknikk, det har jeg aldri hatt, men er heldig og tar ting fort og har veldig god hukommelse. Resultatene kunne vært bedre, men jevnt over gikk det bra nok. Jobben derimot er utrolig krevende. Som en skrev over her, studiene forbereder deg ikke på virkeligheten i det hele tatt. Nå har jeg en klasse med store utfordringer, veldig ulike utfordringer og få ressurser. Jeg blir dratt i alle retninger og føler ikke jeg er i stand til å gjøre en god jobb med de rammene jeg har. Jeg har knapt overskudd til å fungere som mor, og savner tiden jeg studerte og gjerne gikk rett på jobb på butikk og så på nattevakt på sykehjem. Jeg hadde to jobber og studerte, men er mer sliten nå. Anonymkode: 4e1c8...1e7 Det siste du skriver her om overskudd, kjenner jeg meg så utrolig godt igjen i. Jeg er faktisk sykemeldt nå fordi jeg møtte veggen. Det ble rett og slett for mye å skulle være "den beste utgaven av meg selv" på jobb med de utfordringene man møter der, samtidig som jeg skulle være mor og samboer etter arbeid. Jeg endte rett og slett opp med å ikke fungere. Nå må jeg få psykisk helsehjelp for å komme meg opp igjen. Det er jobben som har kostet for mye.. Hovedproblemet er at det mangler ressurser i skolen og man blir stående helt alene om det meste som angår klassen din. Jeg har jobbet både på butikk, hotell (vasking og servering), lager, campingplass og kantine, men ingen av de jobbene har vært så krevende som lærerjobben. Jeg var kanskje mer fysisk sliten av flere av de andre jobbene, men det var samtidig mye mindre krevende enn nåværende jobb. Det er ikke studiet som er vanskelig for å si det slik. Det er ikke uten grunn at frafallet fra yrket er skyhøyt. I løpet av utdanningen faller også mange fra. 1/3 av min klasse sluttet i løpet av de tre første årene, noe jeg hører er ganske vanlig. De fleste som faller fra blir skremt i løpet av praksisperiodene når de innser hvor mye ansvar som følger med jobben og hvor lite ressurser som finnes i skolen til å gjøre jobben på en god måte. Jeg anbefaler å melde deg som vikar på en skole slik at du får testet yrket før du evt. starter på utdanningen. Det er kjempe lett å få jobb dersom du har ren vandel. Det er også god timeslønn samt at du virkelig for se om det er noe du kan tenke deg. Anonymkode: 58548...925
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2022 #30 Skrevet 8. desember 2022 1 hour ago, AnonymBruker said: Jeg har jobbet både på butikk, hotell (vasking og servering), lager, campingplass og kantine, men ingen av de jobbene har vært så krevende som lærerjobben. Jeg var kanskje mer fysisk sliten av flere av de andre jobbene, men det var samtidig mye mindre krevende enn nåværende jobb. Anonymkode: 58548...925 Hvor gammel var du da du tok GLU utdanningen? Og kan jeg spørre hvorfor akkurat grunnskolelærer? Virker som at dine tidligere erfaringer er langt fra skoleverket. Anonymkode: ceca9...e9f
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2022 #31 Skrevet 8. desember 2022 Okei, jeg har et spørsmål og det gjelder matematikken, den virker så forbanna skremmende. Jeg vet at den legger vekt på didaktikk osv men er den så ille? Er jo veldig mange som stryker i mattematikk år etter år på GLU. Anonymkode: aa742...1dc
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2022 #32 Skrevet 8. desember 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Okei, jeg har et spørsmål og det gjelder matematikken, den virker så forbanna skremmende. Jeg vet at den legger vekt på didaktikk osv men er den så ille? Er jo veldig mange som stryker i mattematikk år etter år på GLU. Anonymkode: aa742...1dc Det året jeg tok matematikk på GLU, så strøk halve partiet på muntlig eksamen. Jeg kan egentlig ikke forstå hvorfor, matematikken var langt fra avansert. De fleste som strøk kunne ikke brøkregning, det tenker jeg er et minstekrav at en matematikklærer bør kunne. Anonymkode: 4e1c8...1e7
Gjest takinova Skrevet 8. desember 2022 #33 Skrevet 8. desember 2022 AnonymBruker skrev (På 6.12.2022 den 15.49): Hvordan er det med en bachelor i pedagogikk utenfor skoleverket? Er det vanskelig å få jobb utenfor skolen med den graden? Anonymkode: aa742...1dc Igjen: Du får jobber hvor du er miljøterapeut eller assistent. Men det handler vel mindre om pedagogikk enn mange ser for seg.
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2022 #34 Skrevet 8. desember 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det året jeg tok matematikk på GLU, så strøk halve partiet på muntlig eksamen. Jeg kan egentlig ikke forstå hvorfor, matematikken var langt fra avansert. De fleste som strøk kunne ikke brøkregning, det tenker jeg er et minstekrav at en matematikklærer bør kunne. Anonymkode: 4e1c8...1e7 Har ikke matematikklærere på GLU R-matte og videre (matte 1,2 osv) oppover nå? En venn av meg sier i alle fall det. Jeg tar ingeniørutdanning, og hun mener at de har samme matte i alle fall. Ikke at jeg helt forstår hva en grunnskolelærer skal med det, men. Anonymkode: 2034a...988
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2022 #35 Skrevet 8. desember 2022 AnonymBruker skrev (20 timer siden): Jeg jobbet mye ved siden av studiene, kanskje bortimot 50% samtidig som jeg hadde barn i barnehagealder. Jeg har tatt integrert master 1. -7. trinn. Arbeidskravene og studiet i seg selv var helt greit å komme gjennom. Selvfølgelig, jeg hadde ikke toppkarakter når jeg måtte bruke mye tid på arbeid samt at jeg i praksis var alene med barnet. Det var lett å få fast jobb etter studiene. Praksisperiodene var krevende. Jeg var helt utslitt mentalt etter de ukene. Da maktet jeg ikke å jobbe etter jobb for å si det slik. Læreryrket er givende det, men det stemmer at studiet ikke klarer å forberede deg på hverdagen i skolen. Den biten som går på pedagogikk, forståelse av læreplanen og undervisningsplanlegging er bra den, men du er definitivt ikke forberedt på å møte alle elevene med diagnoser som du er nødt til å ha alene i klasserommet i det daglige. Du utvikler heller ikke kompetanse til å håndtere alle de vanlige diagnosene du vil møte. Det er også naivt å tro at dette er noe du vil få hjelp til å håndtere når du skal ut i arbeid dessverre. Du blir ofte stående alene i krevende situasjoner hvor du i beste fall kan drive med brannslukking. Jeg hadde ikke tatt lærerutdanning dersom jeg visste det jeg vet nå. Tror heller jeg hadde satset på f.eks. vernepleier utdanning som gir svært mange jobbmuligheter ifht. arbeid med mennesker i alle aldre. Det er heller ikke så lett å finne relevante jobber utenfor skolen med lærerutdanning. Det er alltids noen andre som har erfaring eller utdanning som er mer relevant enn din. På den positive siden så er læreryrket svært variert. Ingen dager er like og du får møte flotte elever som du blir glad i. Det er absolutt fantastisk å få lov til å følge utviklingen deres. Akkurat det er et stort privilegie med jobben. Anonymkode: 58548...925 Vernepleie gir jobbmuligheter innen psykiatri, bolig for funksjonshemmede, kanskje sykehjem og miljøterapi. Det ser kanskje ut som at jobbmulighetene er veldig varierte, men det er det ikke. Du ender som regel opp i tunge pleie-jobber. Anonymkode: faa8a...f4f
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2022 #36 Skrevet 8. desember 2022 Det er svært høy strykprosent på matematikk GLU 1-7, det gjelder kull som måtte ha minst 4 fra vgs for å komme inn på studiet. Velger man 1-7 må man ta både norsk og matematikk. På GLU 5-10 velger man enten norsk eller matematikk, som man fordyper seg i. Dersom man ikke er sterk/interessert i hvert fall ett av fagene norsk eller matematikk anbefaler jeg altså ikke å velge lærerutdanningen. Både for egen del og fordi elevene fortjener engasjerte og faglig dyktige lærere. Det er mange arbeidskrav ja, 10-12 per semester er helt vanlig. Dette er alt fra enkle definisjonsoppgaver, refleksjonsnotater, leserapporter, muntlige framlegg, fagdiskusjoner, til lengre fagtekster. Disse blir gjerne vurdert til bestått/ikke bestått. Veldig mange arbeidskrav er gruppebaserte. Ellers har vi på vår skole 80% obligatorisk oppmøte, og undervisning 3-4 dager i uken. Der jeg studerer får vi veldig god og tett oppfølgning av lærerne. De strekker seg langt for å tilrettelegge for at studiet skal være overkommelig. Arbeidskravene bør hvert fall ikke skremme noen vekk fra studiet. Jeg vil si at hvis man er fornøyd med karakterer i det nedre sjiktet og målet er å "komme seg gjennom", er studiet lite krevende. Mange studenter jobber mye ved siden av studiene, fester i helgene og ser på studiedagene som fridager. Likevel cruiser de greit gjennom. Jeg har gode karakterer og jobber nok i snitt rundt 40 timer i uken totalt. (Jobber mye for å bli en faglig dyktig lærer og fordi jeg trives svært godt med fagene, ikke først og fremst for karakterene sin del). Mange mener uansett at karakterer betyr lite med tanke på jobbmuligheter 🙂 Ellers har jeg små barn og en liten helgestilling utenom studiet. Lykke til med valget 🙂 Anonymkode: d0cee...839
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2022 #37 Skrevet 8. desember 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Har ikke matematikklærere på GLU R-matte og videre (matte 1,2 osv) oppover nå? En venn av meg sier i alle fall det. Jeg tar ingeniørutdanning, og hun mener at de har samme matte i alle fall. Ikke at jeg helt forstår hva en grunnskolelærer skal med det, men. Anonymkode: 2034a...988 Tror ikke den er på R-matte nivå nei Anonymkode: aa742...1dc
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2022 #38 Skrevet 8. desember 2022 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Vil du si at arbeidskravene er mye? Jobber du ved siden av studiet? Hvilken studieteknikk bruker du i hvert enkelte fag? Anonymkode: ceca9...e9f Syns ikke arbeidskravene er mye nei, går helt fint. Har alltid jobbet vedsiden av studiene, både i butikk, som vikar og vitenskapelig assistent på universitetet. Vikar betaler absolutt best, og er mest relevant så vil anbefale det. Men igjen, jo mindre obligatorisk du har, jo mer har du mulighet til å jobbe. Jeg prioriterte å gå i forelesninger og skrive notater til dem. Har sjeldent lest pensum hjemme (sjeldent kjøpt bøker) eller gjort så mye annet enn å gå i forelesninger og jobbe med arbeidskravene. Notatene brukte jeg til å øve til eksamen. Har bare Aer og Ber. AnonymBruker skrev (8 timer siden): Har ikke matematikklærere på GLU R-matte og videre (matte 1,2 osv) oppover nå? En venn av meg sier i alle fall det. Jeg tar ingeniørutdanning, og hun mener at de har samme matte i alle fall. Ikke at jeg helt forstår hva en grunnskolelærer skal med det, men. Anonymkode: 2034a...988 Jeg tar master i matte glu 5-10 og har hatt en del matte på R-nivå ja. Er en del ungdomsskoleelever som jobber med matte på videregående nivå, og vi som lærere skal alltid kunne mer matte enn dem. Anonymkode: f9578...bd3
Eplekakepåpizza Skrevet 8. desember 2022 #39 Skrevet 8. desember 2022 11 minutter siden, AnonymBruker said: Syns ikke arbeidskravene er mye nei, går helt fint. Har alltid jobbet vedsiden av studiene, både i butikk, som vikar og vitenskapelig assistent på universitetet. Vikar betaler absolutt best, og er mest relevant så vil anbefale det. Men igjen, jo mindre obligatorisk du har, jo mer har du mulighet til å jobbe. Jeg prioriterte å gå i forelesninger og skrive notater til dem. Har sjeldent lest pensum hjemme (sjeldent kjøpt bøker) eller gjort så mye annet enn å gå i forelesninger og jobbe med arbeidskravene. Notatene brukte jeg til å øve til eksamen. Har bare Aer og Ber. Skjønner. Jeg vurderer å jobbe 60% ved siden av, håper ikke det ødelegger det akademiske som skjer underveis. Jobben er heldigvis på kveldstid. 11 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg tar master i matte glu 5-10 og har hatt en del matte på R-nivå ja. Er en del ungdomsskoleelever som jobber med matte på videregående nivå, og vi som lærere skal alltid kunne mer matte enn dem. Anonymkode: f9578...bd3 Sorry for spam, men siden du har master i matte så er det klart nødvending at dere har vanskelig matte på R nivå. Men vet du om GLU på 1-7 har samme vanskelighetgrad av matte? Da tenker jeg på de 30p som er obligatorisk og ikke master i matematikken.
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2022 #40 Skrevet 8. desember 2022 Eplekakepåpizza skrev (11 minutter siden): Sorry for spam, men siden du har master i matte så er det klart nødvending at dere har vanskelig matte på R nivå. Men vet du om GLU på 1-7 har samme vanskelighetgrad av matte? Da tenker jeg på de 30p som er obligatorisk og ikke master i matematikken. Er ikke helt sikker på matten på glu1-7, men med bare 30stp blir ikke vanskelighetsgraden like høy nei. Du kan gå inn på NOKUT nasjonal deleksamen i matte og se på den. Det er en eksamen alle lærerstudenter med matte skal ta første studieår. Anonymkode: f9578...bd3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå