AnonymBruker Skrevet 6. desember 2022 #1 Skrevet 6. desember 2022 Jeg vurderer å studere for å bli grunnskolelærer, 1.-7. trinn. Men jeg syntes studiet ser så tungt ut. Jeg kunne aldri sett for meg å studere i 5 år, men jobben virker så grei og går jo ut i fra at det er verdt det. Er det tungt å studere det? Er det muligheter for å få jobb før man er ferdig utdannet? Anonymkode: bfef0...947
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2022 #2 Skrevet 6. desember 2022 Dytter, virker som at det er ekstremt med arbeidskrav som må leveres. Er det mulig å ha en deltidsjobb ved siden av? Anonymkode: aa742...1dc 1
Gjest takinova Skrevet 6. desember 2022 #3 Skrevet 6. desember 2022 (endret) Studiet er ikke spesielt krevende, men det forbereder deg dessverre ikke nok på hverdagen som lærer. Anbefaler derfor alle som starter å samtidig finne seg en eller to skoler i nærheten av bostedet hvor de kan jobbe vikar. Da tjener du gode penger, samtidig som du får kjenne på hvordan det er å faktisk være i klasserommet. Praksisperiodene er noe helt helt annet enn å "jobbe" som lærer. Du bygger også relasjoner med erfarne lærere og skoleledere, noe som er nyttig når du skal søke jobb en gang. Du har god tid til å jobbe ved siden av, også på dagtid, unntatt i periodene med praksis. Endret 6. desember 2022 av takinova
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2022 #4 Skrevet 6. desember 2022 Svarer som lærer. Det er nok en del å gjøre, men det er det vel i de fleste studier? Det er mange lærerstudenter som jobber som vikar hos oss, og får til og med vikariater på opptil 60 % etter hvert mot slutten av studiet. Men når du sier at du synes at jobben virker grei, hva legger du i det? Anonymkode: 78710...74e 1
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2022 #5 Skrevet 6. desember 2022 takinova skrev (3 minutter siden): Studiet er ikke spesielt krevende, men det forbereder deg dessverre ikke nok på hverdagen som lærer. Anbefaler derfor alle som starter å samtidig finne seg en eller to skoler i nærheten av bostedet hvor de kan jobbe vikar. Da tjener du gode penger, samtidig som du får kjenne på hvordan det er å faktisk være i klasserommet. Praksisperiodene er noe helt helt annet enn å "jobbe" som lærer. Du bygger også relasjoner med erfarne lærere og skoleledere, noe som er nyttig når du skal søke jobb en gang. Du har god tid til å jobbe ved siden av, også på dagtid, unntatt i periodene med praksis. Hva med arbeidskrav som må leveres? Jeg ser feks at på OsloMet er det 3 forskjellig arbeidskrav PER emner i løpet av et semester. Virker mye Anonymkode: aa742...1dc 1
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2022 #6 Skrevet 6. desember 2022 For meg, som har barn, ble studiet for krevende. Jeg gikk glu 5.-10. så mulig det er litt mer krevende enn 1.-7. Anbefaler uansett ikke læreryrket. Anonymkode: 46772...95c
Gjest takinova Skrevet 6. desember 2022 #7 Skrevet 6. desember 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Hva med arbeidskrav som må leveres? Jeg ser feks at på OsloMet er det 3 forskjellig arbeidskrav PER emner i løpet av et semester. Virker mye Anonymkode: aa742...1dc Vel, jeg vet ikke hvor mye som ligger i et slikt arbeidskrav(en halv side observasjon, en refleksjon, 10 sider om Bronfenbrenner osv) - men et studie er nå i utgangspunktet et fulltidsengasjement. Så om man ikke klarer det, kan man jo vurdere å ta det på ikke-normert tid. Min erfaring med studenter på 1-7 utdanningen er at arbeidsmengden for dem er fullt overkommelig, samtidig som de har tid til jobb og fritid.
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2022 #8 Skrevet 6. desember 2022 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Svarer som lærer. Det er nok en del å gjøre, men det er det vel i de fleste studier? Det er mange lærerstudenter som jobber som vikar hos oss, og får til og med vikariater på opptil 60 % etter hvert mot slutten av studiet. Men når du sier at du synes at jobben virker grei, hva legger du i det? Anonymkode: 78710...74e Jobben virker grei i forhold til at det virker «lett» å få fast jobb + at det er en givende jobb med mye variasjon (virker det som) og grei lønn Anonymkode: bfef0...947
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2022 #9 Skrevet 6. desember 2022 Studiet er ikke så hardt hvis du har tid til å studere fullt (40 timer per uke). Et arbeidskrav trenger ikke å være mye jobb hvis du er tilstede på alt av grupper og alt som ellers tilbys. Det er lett å få hjelp. De timene som ikke er undervisning per uke er veldig fleksible, så du kan jobbe litt på dagtid om du heller vil jobbe med studie på kveld eller helg. Det er ganske høy strykprosent, men alle disse er folk som ikke har eller tar seg tid til å jobbe fullt med et fulltidsstudium. Men en del klarer også å komme seg gjennom selv om de jobber mye ved siden av, de bare godtar å ikke få så god karakter som de kunne fått. Når det er sagt er nok lærerjobben mye mer krevende enn lærerstudiet, i alle fall de første fem-ti årene. Anonymkode: 00d0e...74f
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2022 #10 Skrevet 6. desember 2022 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): For meg, som har barn, ble studiet for krevende. Jeg gikk glu 5.-10. så mulig det er litt mer krevende enn 1.-7. Anbefaler uansett ikke læreryrket. Anonymkode: 46772...95c Hva er så dårlig med yrket at du ikke anbefaler det? Anonymkode: aa742...1dc
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2022 #11 Skrevet 6. desember 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hva er så dårlig med yrket at du ikke anbefaler det? Anonymkode: aa742...1dc Dette lurer jeg også på Anonymkode: bfef0...947
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2022 #12 Skrevet 6. desember 2022 Jeg har jo andre ting jeg syntes ser mer interessant ut å studere, men der er jeg så usikker på jobbmulighetene. Har blant annet sett på bachelor i sosiologi, folkehelsearbeid, samfunnsplanlegging, pedagogikk og spesialpedagogikk. Men jeg føler liksom at lærer er mer «safe» så derfor jeg er så i tvil. Anonymkode: bfef0...947
Gjest takinova Skrevet 6. desember 2022 #13 Skrevet 6. desember 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg har jo andre ting jeg syntes ser mer interessant ut å studere, men der er jeg så usikker på jobbmulighetene. Har blant annet sett på bachelor i sosiologi, folkehelsearbeid, samfunnsplanlegging, pedagogikk og spesialpedagogikk. Men jeg føler liksom at lærer er mer «safe» så derfor jeg er så i tvil. Anonymkode: bfef0...947 Hei igjen, Jeg kjenner flere som har tatt denne bachelor i pedagogikk/spes.ped. Det anbefaler jeg ikke med mindre du tenker å bygge på med master og har en klar plan for hva du ønsker jobbe med. Mange av de som tar denne bacheloren ser for seg å jobbe som en form for lærer. Men det er de ikke kvalifisert for. Ofte ender de opp som miljøterapeuter eller assistenter i skolen. Og det er ganske lavt betalt i forhold til lærer.
Matas Skrevet 6. desember 2022 #14 Skrevet 6. desember 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg har jo andre ting jeg syntes ser mer interessant ut å studere, men der er jeg så usikker på jobbmulighetene. Har blant annet sett på bachelor i sosiologi, folkehelsearbeid, samfunnsplanlegging, pedagogikk og spesialpedagogikk. Men jeg føler liksom at lærer er mer «safe» så derfor jeg er så i tvil. Anonymkode: bfef0...947 takinova skrev (1 time siden): Hei igjen, Jeg kjenner flere som har tatt denne bachelor i pedagogikk/spes.ped. Det anbefaler jeg ikke med mindre du tenker å bygge på med master og har en klar plan for hva du ønsker jobbe med. Mange av de som tar denne bacheloren ser for seg å jobbe som en form for lærer. Men det er de ikke kvalifisert for. Ofte ender de opp som miljøterapeuter eller assistenter i skolen. Og det er ganske lavt betalt i forhold til lærer. Enig i dette. Er selv spes.ped. i skolen, men det er ekstremt vanskelig å få fast stilling. Så det er ingen kortere utdanning enn lærer, man må ha master for å få fast stilling. Det har blitt vanskelig å komme inn på master også, så det krever en innsats for å få gode karakterer slik at man kan komme inn på master.
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2022 #15 Skrevet 6. desember 2022 takinova skrev (1 time siden): Hei igjen, Jeg kjenner flere som har tatt denne bachelor i pedagogikk/spes.ped. Det anbefaler jeg ikke med mindre du tenker å bygge på med master og har en klar plan for hva du ønsker jobbe med. Mange av de som tar denne bacheloren ser for seg å jobbe som en form for lærer. Men det er de ikke kvalifisert for. Ofte ender de opp som miljøterapeuter eller assistenter i skolen. Og det er ganske lavt betalt i forhold til lærer. Hvordan er det med en bachelor i pedagogikk utenfor skoleverket? Er det vanskelig å få jobb utenfor skolen med den graden? Anonymkode: aa742...1dc
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2022 #16 Skrevet 6. desember 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hvordan er det med en bachelor i pedagogikk utenfor skoleverket? Er det vanskelig å få jobb utenfor skolen med den graden? Anonymkode: aa742...1dc Ja. Kjenner ei med master i ped, hun sier det nesten ikke finnes stillinger. Man må i så fall vøre meget nøye med hva man skriver master i, rettet mot jobbmarkedet. Hennes masteroppgave sykt smal og irrelevant for de aller fleste og vil aldri få seg noe jobb basert på masteren. Anonymkode: 78710...74e
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2022 #17 Skrevet 6. desember 2022 Hva med typ bachelor i sosiologi, statsvitenskap eller psykologi? Dette gir kanskje ikke stillingere innenfor skole, men er dette bachelorer som kan gi greie jobbmuligheter eller burde man satse på master her også? Anonymkode: bfef0...947
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2022 #18 Skrevet 6. desember 2022 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Hva med arbeidskrav som må leveres? Jeg ser feks at på OsloMet er det 3 forskjellig arbeidskrav PER emner i løpet av et semester. Virker mye Anonymkode: aa742...1dc Kommer jo helt an på hvor store arbeidskravene er. Anonymkode: 85a61...3d5
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2022 #19 Skrevet 7. desember 2022 Jobbet 100% + utenom lærerstudiet i to ulike jobber. En av jobbene heg hadde var å være lærervikar. Jeg er også alene med barn. Jobben i seg selv er minst 10 ganger mer krevende enn studiet. Anonymkode: 6cc3b...2fb
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2022 #20 Skrevet 7. desember 2022 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Jobbet 100% + utenom lærerstudiet i to ulike jobber. En av jobbene heg hadde var å være lærervikar. Jeg er også alene med barn. Jobben i seg selv er minst 10 ganger mer krevende enn studiet. Anonymkode: 6cc3b...2fb Når var dette? Var det etter eller før studiet ble master integrert? Anonymkode: aa742...1dc
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå