Gå til innhold

Tør ikke spise etter omgangssyken

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. 

først av alt må jeg si at jeg lider av emetofobi, som er angst for å kaste opp. Store deler av livet mitt har gått til å være livredd for å få omgangssyken, bli reisesyk, matforgiftet osv. I perioder har jeg vært så engstelig at jeg ikke har spist på dagesvis, ukesvis. Jeg får panikk hvis jeg hører om noen i nærheten som kaster opp… Jeg har isolert meg inne om vinteren for å slippe å bli smittet og kort kan man si at denne fobien har styrt hele livet mitt siden jeg var 12. 

Uansett- i helgen fikk jeg faktisk omgangssyken etter å ha blitt smittet fra barnehagen. For å si det sånn kan dere tenke at det siste døgnet har vært, by far, det jævligste døgnet i mitt liv. Men jeg opplever litt mestring nå, og føler meg bedre. Jeg har ikke kastet opp eller hatt diare på 24 timer, og kjenner at kroppen er TOM. 

jeg må få i meg mat, men jeg TØR ikke, jeg er så redd for at det skal komme opp igjen :( 

Hvis det har gått 24 timer siden siste oppkast/diare, begynner det å bli trygt for meg da? 

tenkte prøve med noen tørre kjeks med salt på, for salt har jeg ikke fått i meg siden lørdag. Spiste en liten saftis i går, det gikk helt fint, men det blir jo væske i kroppen. 

Er det noen med erfaringer med mat etter omgangssyken? Føler meg forsåvidt ikke kvalm lenger, annet enn at jeg er kjempesulten og tom. Jeg har levert i bhg, tatt en dusj, sovet godt, føler meg forsåvidt frisk. Men så var det denne maten da… tok en paracet mor hodepine tidligere i dag, det gikk helt fint. 

Noen som har erfaringer med å starte opp med mat igjen? :(

Anonymkode: 7a753...778

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei ❤

Har også Emetofobi, så må bare si at jeg føler med deg ❤ 

Hva med å starte med å spise "lette" ting som feks. lyst brød, ris, kyllingfilet eller rett og slett bare litt potetskruer eller Ritz for å få litt salt i kroppen, og litt magefyll ? ❤

Skrevet

Skjønner godt at dette er vanskelig. Vet ikke om jeg kan si at jeg har emetofobi, men vel, kanskje ja. Jeg anbefaler at du starter med buljong. Hvis du drikker en kopp med buljong, kommer magen i gang igjen. Så tar du noen grønnsaker, f. eks gulrot, og blander med potetmos. Da er magen i gang igjen, og du har fått i deg mat. Hvis du er sulten, en halv skive med smør. Du kan trappe opp porsjonene gradvis. Har du gått i terapi for diagnosen din? En kokko dame fortalte meg en gang at affirmasjoner fungerer bra. Hun hadde gått mye i terapi. Jeg har anvendt teknikken med affirmasjoner på mine egne nevroser, som jeg stadig må fokusere på :) Nå som du har hatt omgangssyke, har du jo fått eksponeringsbehandling. Når du skal gå i gang med å spise, skal du ha en indre dialog av typen "Dette klarer jeg fint" "Dette går bra" "Jeg spiser, og det føles normalt" osv...

Anonymkode: 58877...11c

Skrevet

Kok grønnsaksbuljong og drikk eh lav kopp som suppe.

Spis en kjeks

Begynn i det små

Etterhvert merker du at du ikke kaster opp, så da blir det lettere

Anonymkode: e215c...44e

Skrevet

Har ikke emetofobi, men hater virkelig kaste opp. Såpass at jeg blir sengeliggende noen timer de få gangene det skjer, for kroppen blir fullstendig utslitt. 

Men, for meg hjelper det betraktelig spise. 
For noe av det eneste som er verre enn å kaste opp mat, er å sitte å brekke seg gang på gang på gang, og bare få opp sur galle som svir og smaker enda verre enn oppkast. 

Anonymkode: 58782...9ca

Skrevet

Jeg har også emotofobi :) 

Prøver tenke at det er kjipere å kaste opp magesyre enn mat.

Spis noe helt nøytralt, og mindre porsjon enn vanlig. 

Mangel på næring gjør det bare kvalmere. 

Anonymkode: d0f55...834

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...