Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ønsker å forebygge, få tips og råd for å styrke grunnmuren vår etter 12 år sammen. Husbygging, bryllup, tre barn+++ gjør noe med forholdet. Føler vi begynner å gå inn i ett mønster, et uheldig ett. 

Har foreslått parterapi ett par ganger, men han sier konstant nei, at det vil ødelegge mer enn det vil gjøre godt.

Jeg kan ikke se hvordan vi skal klare å ordne ting bedre på egen hånd, og hvertfall ikke med den innstillingen han har til dette.

Har dere noen gode råd for hva jeg kan si for å få han med meg? Jeg har foreslått at han kan ta en time alene først om han ønsker det også forresten. 

Anonymkode: 6a3e6...b66

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dra han bare med deg. Hvis dette er viktig for deg burde han støtte dette. Har selv vært hos 3 psykologer for parterapi, ingen hjalp. 
Lykke til, håper det hjelper for dere 

Anonymkode: 2030e...b0a

Skrevet

Jeg tvang min x med meg. Men var mest alene på timene. Prøvde tre forskjellige terapeuter. Ingenting hjalp. Det ble samlivsbrudd når vi hadde den siste terapeuten. Terapeutene var sikkert bra nok de. Men med så skakk kjørte forhold hjelper ingenting. OG det er veldig vesentlig at BEGGE vil dette, ellers dødfødt! Er det bare du som jobber i forholdet? 

Anonymkode: 5edac...73d

Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Har dere noen gode råd for hva jeg kan si for å få han med meg? 

Du kan si det du skriver her:

2 hours ago, AnonymBruker said:

Føler vi begynner å gå inn i ett mønster, et uheldig ett. 

Jeg kan ikke se hvordan vi skal klare å ordne ting bedre på egen hånd, og hvertfall ikke med den innstillingen han har til dette.

Jeg ønsker å forebygge, få tips og råd 

Husbygging, bryllup, tre barn+++ [har gjort] noe med forholdet.

Og hvis han fortsatt sier nei, så spør ham om han har forstått at du ser skilsmisse i fremtiden. Det er mulig han ikke ser det, men for deg er det ytterst reelt. 

Anonymkode: bd38b...671

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Er du sikker på at du vil vite alt han ikke forteller deg? 

Han sier det vil gjøre mer skade enn godt.....

Anonymkode: 0f700...27d

• Liker 1
Skrevet

Si du har bestilt time til ditt og datt dato.

Det er ikke et alternativ å si nei. Man kan ikke melde seg ut av en relasjon og forvente at den vedvarer. 

• Liker 4
Skrevet
AprilLudgate skrev (34 minutter siden):

Si du har bestilt time til ditt og datt dato.

Det er ikke et alternativ å si nei. Man kan ikke melde seg ut av en relasjon og forvente at den vedvarer. 

Dessverre er det mange fraskilte menn som ikke skjønner hvorfor konen forlot de. Konen har prøvd å si i fra i åresvis, kommunisere behovet sitt, foreslått parterapi osv. uten at mannen forstår at det må en endring til. Til slutt orker ikke konen mer og hun avslutter ekteskapet. 

Anonymkode: efac0...e5a

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet

I tillegg til dine egne argumenter, som er veldig bra, ville jeg si:

«Er forholdet vårt så lite verdt for deg at du ikke en gang vil bli med i parterapi for å få det bedre? Og hvorfor skulle terapi gjøre skade? En dyktig, godt utdanna terapaut ønsker å hjelpe oss! Husk at det er enklere å forebygge enn å behandle! Med noen nye verktøy kan vi ha et godt, langt liv sammen foran oss!» 

Min personlige teori er at det kan være at han er veldig klar over at ting er skjevt og at han ikke drar sin del av lasset, men at han ikke ønsker å få inn en ekstern som sier det samme. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg ønsker å forebygge, få tips og råd for å styrke grunnmuren vår etter 12 år sammen. Husbygging, bryllup, tre barn+++ gjør noe med forholdet. Føler vi begynner å gå inn i ett mønster, et uheldig ett. 

Har foreslått parterapi ett par ganger, men han sier konstant nei, at det vil ødelegge mer enn det vil gjøre godt.

Har dere noen gode råd for hva jeg kan si for å få han med meg? Jeg har foreslått at han kan ta en time alene først om han ønsker det også forresten. 

Ja du sier til han enten går dere i parterapi ellers får han ikke sex på 2 år. 

Skrevet

"Parterapi er det eneste jeg kommer på for å redde forholdet. Siden du ikke vil det, hva ønsker DU at vi skal gjøre for å redde forholdet? Eller er det brudd du egentlig ønsker?"

Anonymkode: 8784a...72f

• Liker 4
Skrevet

Når dette er viktig for deg men ikke for han sier det noe om holdningen hans til forholdet. Dere legger ikke like mye i forholdet, tenk over om du vil fortsette å være med en mann som ikke er interessert i å fikse opp i ting 

Anonymkode: a4b51...8d7

Skrevet

Kanskje han er redd for å bli «angrepet» og hakket på i parterapi? Vi hadde en del problemer med kommunikasjon de første årene, så etter 3 år sammen sa jeg at jeg ønsket at vi skulle kontakte familievernkontoret. Mannen nektet først å være med, for han så for seg at jeg skulle sitte og liste opp alt ved ham som jeg reagerer negativt på. Heldigvis fikk jeg forklart ham at parterapeuten er en nøytral tredjepart som ikke kommer til å ta parti, men som kommer til å prøve å hjelpe oss til å se forholdet fra den andres synsvinkel. Han ble med til slutt, da han innså at han ikke kom til å bli mer hakket på enn meg.

Anonymkode: 8911f...89a

• Liker 3
Skrevet

Du snakker til en mann. Så ikke prøv å true ham eller bruk emosjonell appell. Gi statistisk bevis på at det fungerer . Det har suksess på 75% https://www.psychologytoday.com/us/blog/in-it-together/201712/couples-therapy-does-it-really-work

Et annet studie viser så mye som 93% følte de fikk hjelp til å håndtere konflikter. Du kan evt. hinte om at kanskje terapeuten bekrefter noen av hans syn også og kan hjelpe med å overbevise deg om å skjerpe deg. Hvis du er som de fleste damer i forhold er det konstant mas om at mannen   er problemet og mannen er den som må skjerpe seg.

• Liker 1
Skrevet

TS,

Har du tenkt på dette med hans perspektiv?

Det du skriver er at han sier at han ser en risiko ved å gjennomføre ditt forslag. Hva vet du om den påstanden? Er den sann, falsk, eller usikker? 

Parterapi er en uregulert bransje. Er bare å gi seg selv tittelen, og så kjøre igang. Slikt hadde gjort flere enn din mann bitte litt skeptiske. Så er det et område med lite godt designet studier.

Så det er en gunnleggende usikkerhet vedrørende både den enkelte terapeut og den metode som den vil bruke.

Hvor mye har dere selve snakket om den frykt som du føler for forholdet, og hvilke tiltak har du gjort selv?

Du skriver om innstillingen som han har. Er ulike ting:

- Å ønske at man har et godt samliv, og det å selv se risiko

- Å ønske å gjøre tiltak, og ønske å gjøre et spesifikt tiltak

Du ser risiko og ønsker å bruke parterapi som tiltak.

Men er helt uklart for meg om mannen ser at du ser risiko, og med det vil være interessert i tiltak.

2 + 2 +2

Date annenhver uke.

Weekend annenhver måned.

Ukestur annenhvert år.

Er eksempel på et forebyggende tiltak, som ikke trenger at man går til parterapeut.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Hvis han nekter, så må han ihvertfall komme med noen alternativer.

Lurer på hvorfor han ikke vil dit? Har han noe overtak over deg, og så er han redd for at terapeuten skal ta din side så han mister overtaket og du får fikse ideer om at du er bedre enn du tror?

Anonymkode: 8784a...72f

Skrevet
mannemannen skrev (12 minutter siden):

Du snakker til en mann. Så ikke prøv å true ham eller bruk emosjonell appell. Gi statistisk bevis på at det fungerer . Det har suksess på 75% https://www.psychologytoday.com/us/blog/in-it-together/201712/couples-therapy-does-it-really-work

Et annet studie viser så mye som 93% følte de fikk hjelp til å håndtere konflikter. Du kan evt. hinte om at kanskje terapeuten bekrefter noen av hans syn også og kan hjelpe med å overbevise deg om å skjerpe deg. Hvis du er som de fleste damer i forhold er det konstant mas om at mannen   er problemet og mannen er den som må skjerpe seg.

https://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/jmft.12336

Og her er metaanalysen av både den metode som det blir gjort reklame og en annen populær metode. Liten og kortvarig effekt som jeg leser det, og det er under ideele forhold (er et problem med kliniske studier på slikt, at det er selekterte behandlere, som kan metoden ekstra godt... som gjør at man i vanlig praksis kan forvente dårligere resultater).

• Liker 2
Skrevet
Fremmed fugl skrev (1 minutt siden):

https://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/jmft.12336

Og her er metaanalysen av både den metode som det blir gjort reklame og en annen populær metode. Liten og kortvarig effekt som jeg leser det, og det er under ideele forhold (er et problem med kliniske studier på slikt, at det er selekterte behandlere, som kan metoden ekstra godt... som gjør at man i vanlig praksis kan forvente dårligere resultater).

Interessant studie. Definitivt ikke gi ham denne TS om du ønsker å lure ham med.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Lurer på hvorfor han ikke vil dit? Har han noe overtak over deg, og så er han redd for at terapeuten skal ta din side så han mister overtaket og du får fikse ideer om at du er bedre enn du tror?

Kanskje fordi han syns det er bortkastet tid. Ikke ønsker å dele om sitt privatliv til en fremmed person? 

Anonymkode: fbb70...86e

Skrevet (endret)

Om han har sett venner bli slept med til terapi og så påfølgende skilsmisse, så ser man jo hvor tankene kommer fra at det gjør mer skade enn godt. Men det er forskjell på å gå inn i en tidlig fase og forsøke å få ting bedre, og som en siste desperat utvei etter at kona alt har bestemt seg for å gå fordi kommunikasjonen er null og hun står uansett alene med alt. (Er gjerne da en del menn endelig vil i parterapi)

Endret av Juniper
  • Liker 1
Skrevet

Jeg kan godt forstå skepsisen til parterapi. Som nevnt over er dette en uregulert bransje, og man kan nok føle seg veldig prisgitt den gitte terapeuten man kommer til. I tillegg en følelse av at det blir dratt konklusjoner på ganske tynt grunnlag. Vi er jo veldig sammensatte mennesker, som har kjent hverandre lenge, så skal vi sitte og gi et best mulig bilde av oss selv over noen få timer overfor en fremmed?

De fleste blir nok ikke med før de anser det som aller siste utvei, dvs. at de mister partneren om de ikke gjør det. Så det å "styrke grunnmuren" virker kanskje ikke viktig nok.

Har dere gode samtaler dere imellom ellers, og er det noe spesifikt dere trenger å få belyst?

Anonymkode: 4bafd...abc

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...