Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Eller, slik den har blitt. Husker at jeg elsket jul som barn. Nå blir jeg bare så trist av at den starter i september i butikkene, og at det er stress, overforbruk, kjøpepress, og gedigne mengder plast. Er lei av julemusikk innen desember starter. Prøver å stenge ute hva andre gjør, og holde på tradisjonene, men det er virkelig ikke enkelt. Dette er ikke for å være julepoliti eller å kritisere noen, men føler meg litt alene om å føle det slik. I tillegg er det mørketid, og alle følelser blir forsterket i jula, familiemedlemmer som er borte blir sårt osv. Skal selvsagt gjøre det beste ut av det, sette pris på det vi har, og ha en så fin jul som mulig, men måtte bare få det ut... føler virkelig at magien har blitt borte de siste årene.

Flere som kjenner på noe av dette?

Anonymkode: 6aef2...057

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Eller, slik den har blitt. Husker at jeg elsket jul som barn. Nå blir jeg bare så trist av at den starter i september i butikkene, og at det er stress, overforbruk, kjøpepress, og gedigne mengder plast. Er lei av julemusikk innen desember starter. Prøver å stenge ute hva andre gjør, og holde på tradisjonene, men det er virkelig ikke enkelt. Dette er ikke for å være julepoliti eller å kritisere noen, men føler meg litt alene om å føle det slik. I tillegg er det mørketid, og alle følelser blir forsterket i jula, familiemedlemmer som er borte blir sårt osv. Skal selvsagt gjøre det beste ut av det, sette pris på det vi har, og ha en så fin jul som mulig, men måtte bare få det ut... føler virkelig at magien har blitt borte de siste årene.

Flere som kjenner på noe av dette?

Jeg hater ikke jula. Men jeg er enig i mye av det du skriver. De som har full jul fra november og kaster ut pynten i det vi andre starter feiringen ødelegger… Jada, de sier «hvorfor bryr du deg», men som du sier er det vanskelig å stenge ute! 

Anonymkode: 2bc7a...e00

• Liker 8
  • Nyttig 2
Skrevet

Da tror jeg du lar andre påvirke deg for mye.

Hvorfor går du i disse butikkene? Hvor hører du all julemusikken? Hvor ser du all denne julepynten hos folk i november? Og handle miljøvennlig da, ta valg i forhold til plast og eget forbruk. Bli enige med familien om kostnadsnivå. 

Jeg blir ikke påvirket av pynt og slik før mine tradisjoner begynner, og det er da jeg får julestemningen. Jeg synes ikke det er nitrist å komme hjem til de som har pyntet lilla i desember, ei heller irriterer det meg med julepyntete hus i januar selv om det ikke er min preferanse. Jeg tenker bare at alle får gjøre jul på sin måte. Hvorfor skal det ødelegge for meg? 

Og det å bli voksen handler jo også om å skape egne tradisjoner, sammen med en "ny" person og familie. Jeg har lagt mye fra meg, og heller lagt til ting jeg merker gir meg julestemning, og betyr mye for oss. 

Anonymkode: f350f...d5e

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg hater ikke julen men jeg er enig i mye av det du skriver.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg handler ikke på senter eller i by i desember. Skrur ofte av alt som er på skjerm hjemme. Spiller julesanger på cd. Her er det ingen blinkende lys, bare den gamle adventsstjerna og knitring fra vedaovnen. Klem ❤️

Anonymkode: 06e31...0cb

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

This!

Det er enkelt å stenge det ute. Fjern alle triggere som handler om julen, påvirker deg - og får deg til å kjenne på vonde følelser.

Jeg har ikke SoMe, så slipper all reklame og markedsføring. Beveger meg ikke i de reolene som er julete i sep, okt og nov. Skal jeg ha noe på kjøpesentre, bruker jeg «Klikk og hent», og da kan jeg gå bare inn og ut av senteret. Istedenfor å irritere meg over julepynten og julematen som har kommet, går jeg bare rett forbi. Bruker ikke tid og energi på det. Jeg hører også veldig lite på radio, går mest i musikk på Spotify.

Som forbruker er det viktig å stå i mot, ved å bevisst ikke oppsøke eller handle. 

Anonymkode: 705a3...c1a

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Skjønner deg veldig godt.
Vi har meldt oss ut av jula for maaange år siden. Vi spiser julemat men på våre premisser. Godt å slippe alt stress og mas. Jula for oss er bare helt vanlige dager med litt mere fri.
 Deilig

Anonymkode: 9b7fc...e95

• Liker 3
Skrevet

Jeg er enig i at julen starter for tidlig, det sukker jeg over hvert år som så mange andre. Men jeg hater ikke julen, jeg har beholdt den barnlige magien, noe jeg er veldig glad for.

Jeg får ikke så mye med meg julemusikk tidlig da jeg tilbringer lite tid på kjøpesenter/i butikker og hører ikke på radio med julemusikk før desember. 

Det blir heller ikke mer stress og mas enn man selv legger opp. Her deler vi ønskelister med hverandre i slutten av november, handler det jeg kan på nettet så fort jeg får ønskelisten og har dermed 80% av julegavene i boks før desember har startet. De resterende sparer jeg slik at jeg kan gå på kjøpesenter i slutten av desember og kose meg med julestemning og julemusikk. 

Anonymkode: bc514...e5e

• Liker 2
Skrevet

Du kan ikke la andre styre livet og følelsene dine på den måten. De som starter tidlig kommer alltid til å gjøre det og det har de lov til å gjøre og du kommer aldri til å kunne endre på det. Det eneste du kan forandre på er hvordan du velger å reagere på det. Du velger selv å la det påvirke deg og bli sur eller trist pga det. Du må lære deg å gjøre desember og julen til din greie og ignorere andre. Dette er ditt valg. 

Anonymkode: 3d6e7...bde

• Liker 3
Skrevet

Jeg elsker julen. Men jeg irriterer meg også over kakemenn i september og nissebonanza i butikkene fra før de i det hele tatt har fått ned halloweenpynten. 

Anonymkode: 18607...7c9

• Liker 4
Skrevet

Enig med deg TS. For meg er det særlig gavebonanzaen, reklamen og handelsstanden som ødelegger. 

Tror kanskje dette føltes litt annerledes i gamle dager når man i det minste støttet små uavhengige forretninger som leverte kvalitet. Men nå er jo alt enten svære kjeder eller netthandling. 90% av produktene er produsert i Asia og bybildet blir stadig mer generisk og likt over alt. 

I tillegg føles det absurd å få tilsendt ønskeliste av voksne mennesker som har gode inntekter og det de trenger, når man samtidig går forbi enorme køer ved Fattighuset og lignende. Det er noe utrolig tragisk ved at vi som samfunn ikke evner å omdirigere noe av disse midlene slik at vi tar vare på hverandre i økonomiske krisetider. 

Til syvende og sist må man jo bare starte med seg selv. Jeg gjorde det i år, ga beskjed om at jeg ikke ønsket gaver og heller ikke kom til å gi, men vil bruke et beløp på en veldedig organisasjon. Det føles så langt veldig bra og jeg skal ikke innom et eneste kjøpesenter hele desember :) 

Anonymkode: b2b3e...5e5

• Liker 5
  • Hjerte 1
Skrevet

Det er mye du kan gjøre for å finne tilbake til den julen du ønsker. Et sted er å hoppe av overforbrukdelen selv. Men det er et aktivt valg du må ta. Når andre setter opp og tar ned juletreet skal ikke påvirke deg, men slike følelser kan du og jobbe med om du vil. 

Anonymkode: 60973...c8b

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 6.12.2022 den 7.44):

Hvorfor går du i disse butikkene? Hvor hører du all julemusikken? Hvor ser du all denne julepynten hos folk i november? Og handle miljøvennlig da, ta valg i forhold til plast og eget forbruk. Bli enige med familien om kostnadsnivå. 

Jeg blir ikke påvirket av pynt og slik før mine tradisjoner begynner, og det er da jeg får julestemningen. Jeg synes ikke det er nitrist å komme hjem til de som har pyntet lilla i desember, ei heller irriterer det meg med julepyntete hus i januar selv om det ikke er min preferanse. Jeg tenker bare at alle får gjøre jul på sin måte. Hvorfor skal det ødelegge for meg? 

Og det å bli voksen handler jo også om å skape egne tradisjoner, sammen med en "ny" person og familie. Jeg har lagt mye fra meg, og heller lagt til ting jeg merker gir meg julestemning, og betyr mye for oss. 

Hvorfor man går i butikker? Man går vel i butikker for å handle inn varer man trenger. Mange av oss har barn, og det er ikke realistisk å bure seg inne med gardinene trukket for hele julen, eller handle alt på nett. 

Hvor ser man julepynt hos folk i november? Hos flere av mine venner og familie, i hvert fall. Man kutter da ikke ut sosialt samvær fordi noen har julepynt tidlig. 

Lilla i desember er jo fargen til advent, og julen varer vel til 20. dag jul, så det er vel strengt tatt ikke det som er problemet her. Julen har blitt plastifisert, usjarmerende og materialistisk, og det er fullt lov å klage på dette. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
Embla Othea skrev (På 6.12.2022 den 7.45):

Jeg hater ikke julen men jeg er enig i mye av det du skriver.

Samme her

Er litt trist når man er lei julemusikk før julaften 🤪

• Hjerte 1
Skrevet

På tide å gi butikkene fingern og heller kjøpe mer brukt, mye bedre.  

Anonymkode: cb2ab...561

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Hvorfor man går i butikker? Man går vel i butikker for å handle inn varer man trenger. Mange av oss har barn, og det er ikke realistisk å bure seg inne med gardinene trukket for hele julen, eller handle alt på nett. 

Hvor ser man julepynt hos folk i november? Hos flere av mine venner og familie, i hvert fall. Man kutter da ikke ut sosialt samvær fordi noen har julepynt tidlig. 

Lilla i desember er jo fargen til advent, og julen varer vel til 20. dag jul, så det er vel strengt tatt ikke det som er problemet her. Julen har blitt plastifisert, usjarmerende og materialistisk, og det er fullt lov å klage på dette. 

Da henviser jeg tilbake til den første setningen i innlegget mitt; Da tror jeg du lar andre påvirke deg for mye.

Om du en slik personlighet må du da ha høyt blodtrykk året i gjennom? For jeg antar hatet også omfatter Halloween, Valentines, Påske, med mer? 

• Liker 3
Skrevet

hele høytiden handler bare om å fråtse i mest mulig kostbare julegaver, og stappe innpå mest mulig god mat og drikke. 

:nissekonekyss: 

Anonymkode: 7bd4d...c71

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

hele høytiden handler bare om å fråtse i mest mulig kostbare julegaver, og stappe innpå mest mulig god mat og drikke. 

:nissekonekyss: 

Anonymkode: 7bd4d...c71

Du glemte det viktiste, det sosiale med julen. Vise at man bryr seg, være samlet med venner og familie. 

Det at man fråtser i kostbare julegaver og mat og drikke er den ekstra bonusen man får med jula. 

Liker du ikke jul, så får du gjøre som så mange andre med diagnoser. Lås deg inne og steng verden ute. 

Anonymkode: b8890...757

• Liker 1
Skrevet

Det beste med jul er fri fra jobb, mulighet til å virkelig grave seg ned i gull, glitter og pynt, spise masse god mat, sitte inne nesten hele dagen og se filmer og serier. 

Det du misliker, merker jeg ikke. Lag den jula du vil ha! 

Anonymkode: 4f9af...d63

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Du glemte det viktiste, det sosiale med julen. Vise at man bryr seg, være samlet med venner og familie.

Er det sosiale det viktigste med jul? Er det derfor folk er så sykelig opptatt av å feire sammen med noen, til og med helt fullstendig fremmede?

Anonymkode: 4f9af...d63

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...