Gå til innhold

Ta flyttevasken selv eller leie folk?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en liten leilighet jeg vanligvis holder ren med robotstøvsuger med mopp. Spyler baderomsvegger med dusjen og baderomsspray og vasker øvrig bad med jif badetomsspray og klut, kjøkken med jif kjøkkenspray og klut. 

Nå skal jeg flytte og har via "Mitt anbud" fått tilbud fra 3000 kroner og opp til 7000(!) kroner som jeg syns er veldig mye. Selv bruker jeg under en time - eller halvannen time om jeg vasker selv og ikke lar roboten gjøre det. 

Lurer på om flyttevask er veldig mye mer omfattende enn hva jeg allerede gjør? Tørke skap inni og utenpå vet jeg. Må jeg vaske vinduer når det er minusgrader ute? Tak og vegger ser ok ut, må jeg alikevel vaske tak og vegger? 

Anonymkode: 6cb48...ccf

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du må likevel vaske tak/vegger, alle lister, VASKE inni skap, rense alle sluk, lufteventiler, vinduer utenpå/innsiden, vaske under feks dusjkabinett osv osv. Det er himla mye jobb. Vi hadde et kjøkken jeg vanligvis brukte rundt 15 min på en vanlig vask, flyttevasken på kjøkkenet tok over 3 timer. Vi leide etterhvert noen til å ta resten og det angrer jeg ikke et sekund på! 

Anonymkode: c7aa2...6fc

• Liker 9
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du må likevel vaske tak/vegger, alle lister, VASKE inni skap, rense alle sluk, lufteventiler, vinduer utenpå/innsiden, vaske under feks dusjkabinett osv osv. Det er himla mye jobb. Vi hadde et kjøkken jeg vanligvis brukte rundt 15 min på en vanlig vask, flyttevasken på kjøkkenet tok over 3 timer. Vi leide etterhvert noen til å ta resten og det angrer jeg ikke et sekund på! 

Har ikke dusjkabinett, alle gulv på bad og leiligheten generelt er slette gulv, vinyl i alle rom, fliser på bad. Hvitevarer på kjøkken skal gis bort på finn og ikke vaskes. Vaske i skap og rense sluk er helt ok! Men MÅ man altså vaske vegger og tak når det ser helt fint ut? Er redd det vil gi skjolder. Hva på kjøkkenet brukte dere så lang tid på i flyttevasken? 

Takk for input forresten! Kan godt hende jeg innbiller meg en lettere jobb enn det er så derfor er det nyttig med erfaringer. Jeg har dårlig råd så hvis jeg kan slippe vaskebyrå er det fint men jeg er ikke i stand til å vaske veldig mye mer omfattende enn hva jeg gjør fra før. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Har ikke dusjkabinett, alle gulv på bad og leiligheten generelt er slette gulv, vinyl i alle rom, fliser på bad. Hvitevarer på kjøkken skal gis bort på finn og ikke vaskes. Vaske i skap og rense sluk er helt ok! Men MÅ man altså vaske vegger og tak når det ser helt fint ut? Er redd det vil gi skjolder. Hva på kjøkkenet brukte dere så lang tid på i flyttevasken? 

Takk for input forresten! Kan godt hende jeg innbiller meg en lettere jobb enn det er så derfor er det nyttig med erfaringer. Jeg har dårlig råd så hvis jeg kan slippe vaskebyrå er det fint men jeg er ikke i stand til å vaske veldig mye mer omfattende enn hva jeg gjør fra før. 

Kjøkkenet der vi bodde var veldig gammelt og hadde hundre og ørten skap/skuffer som som ekstra lang tid å vaske da alt satte seg og det var så mye😅 Men utifra beskrivelsen din av leiligheten tror jeg du skal klare det helt fint selv, så ville satset på det. Gulv tar egentlig ikke lang tid å ta om gulvet er slett og i god kvalitet. Worst case så kan du leie noen til å ta det du ikke er i stand til selv, men at du kjører på selv så mye du klarer. Vegger kan du eventuelt gå nøye over med blikket og ta flekker, men med trepanel fester det seg fort småsmuss og støv i rillene, så om du ikke har det får du en mye lettere jobb feks.

Skrevet

Vinduene må vaskes ja. Utenpå og inni. Hvis det er minusgrader bruker man frostveske i vannet, da fryser det ikke på vinduet. Evt spylervæske som tåler minusgrader, helt genialt til vintervask. Tak må vaskes hvis det er lenge siden sist, dører og lister må vaskes og flekker og spindel på vegger må tas. Man må ta sluken på badet og evt vaskerom. Kjøkkenvifta må tas, kjøleskap og frys må vaskes inni. Det går fort en del timer. Prisen ligger ett sted mellom 3 og 7 tusen, spørsmålet er hva som skiller dem i faktisk arbeid når gapet mellom to pristilbud er så stort.

Anonymkode: d89ad...2f4

• Liker 3
Skrevet

Vi leide flyttevask til rekkehuset vårt. Betalte 5000. De tok alt, inkludert hvitevarer og vinduer. Vi var så slitne etter flytting, så det var nydelig å slippe selv. 

I tillegg har de rent-garanti. Så hvis kjøper klaget så må de tilbake og ordne opp. 

Anonymkode: dd18e...f5b

• Liker 5
Skrevet

Husk at når det er flyttevask skal gulv, vegger, tak, dører, kjøkkenskap og øvrige skap vaskes, dusjen skal vaskes, sluker skal rengjøres, vinduer skal pusses. Tar litt lengre tid enn en vanlig "helgavask" :)

• Liker 2
Skrevet

Flyttevask er noe helt annet enn hverdagsvasken. Har nettopp vasket ned 80 m2 leilighet og brukte mange timer. Hver eneste mm av boligen er gått over, flisene på bad er skrubbet og ikke bare vasket over, filter til kjøkkenvifte, vinduer, vegger, taklamper, eventelle persienner, listverk, karmer, dører. altså, det tar tid, for det skal gjøres ordentlig. Man skal ikke vaske tak, bortsett fra på bad hvor det er våtromsmaling.

Jeg hadde veldig lyst til å få noen til å ta jobben, for som andre sier så er man veldig sliten av flyttingen i seg selv. 

Anonymkode: e4c9c...349

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg skulle ta flyttevask selv når jeg flyttet. Jeg elsker å vaske å det er ikke noe jeg så på som et problem. 
Så begynte vi med flyttingen og etterhvert som vi ble ferdige og så hvor mye vi måtte ordne i stand i det nye huset så kjente jeg at å vaske ned det gamle var en enorm jobb. Selv om jeg hadde et pr venner som ville hjelpe til. 
Leide vaskefirma som tok flyttevasken og angrer ikke et sekund!! Ja, det var sure penger med en gang mtp at det å flytte også koster penger, men det var virkelig deilig å bare kunne fokusere på nytt bosted

Anonymkode: f15eb...12d

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Ett veldig viktig spørsmål: flyttevask for å selge, eller er det leieleilighet? 
Ved utleie så er det absolutt ikke sikkert det er nødvendig være så nøye. 

Jeg eier, og ser etter noe nytt. Og det er absolutt null sjanse for at jeg kommer til å vaske selv. Jeg betaler gladelig for at noen skal vaske proft. 

Anonymkode: bd0c6...a53

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

En flyttevask er MYE mer enn en vanlig husvask. 

Jeg bodde på 75 kvm treroms før. Den grundige ukesvasken tok en time. 

Da vi flytte-vasket, brukte jeg og samboeren sammen mange, mange timer. Det er oppå alle lister, inni og oppå alle hyller og skap, skure innsiden av komfyr og kjøleskap om de følger med, osv. 

Anonymkode: b5cf8...573

• Liker 2
Skrevet

Vi kommer garantert til å bruke andre til å vaske ut, neste gang vi skal flytte. Jeg hater den delen av flytteprosessen 😝 Da vet jeg også at det blir gjort skikkelig 😊

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jeg har en liten leilighet jeg vanligvis holder ren med robotstøvsuger med mopp. Spyler baderomsvegger med dusjen og baderomsspray og vasker øvrig bad med jif badetomsspray og klut, kjøkken med jif kjøkkenspray og klut. 

Nå skal jeg flytte og har via "Mitt anbud" fått tilbud fra 3000 kroner og opp til 7000(!) kroner som jeg syns er veldig mye. Selv bruker jeg under en time - eller halvannen time om jeg vasker selv og ikke lar roboten gjøre det. 

Lurer på om flyttevask er veldig mye mer omfattende enn hva jeg allerede gjør? Tørke skap inni og utenpå vet jeg. Må jeg vaske vinduer når det er minusgrader ute? Tak og vegger ser ok ut, må jeg alikevel vaske tak og vegger? 

Hva er kvm? 

Bruk spylevæske og tørr klut på vinduer utvendig, ta et mindre området av gangen. Da får du utført vinduspuss uansett vær. 

Du må vaske alle tak for støv og flekker. Alle vegger for støv og flekker. Vinduer, lister, karmer. Tømme sluk, bak hvitevarer som evt står igjen. Speilblank dusj, rene fuger, rundt hele toalettet helt ned til gulvet. Blank vask, rundt, over pg under baderomsskap. Alle dører i leiligheten. 

Gulv bør dras over ca 3 runder for å være sikker på å ha fått vekk det mest. Se i forskjellige vinkler om det er skjoldete etterpå. 

Forstår ikke hvordan du klarer dette på 1.5t, det er tiden jeg bruker på et lite bad. 

Anonymkode: 32250...3af

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Vasker du virkelig tak? Det gjør ikke vaskebyråer. Synlige flekker på vegger vaskes, og som du sier i skuffer skap gulv lister. Ellers rett det tar opp til 4-5 timer. Til deres som tror det blir rent på gulv med engangskluter fra jiff gjør det aldeles ikke det. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Hvis du får skjolder så er det fordi de ikke er rene. 

Når jeg vasker et kjøkken så begynner jeg inne i skapene. Ikke bare på hylla der tingene står, men hele skapet inni. Slik gjør jeg i hver hylle slik at det ikke er en flekk igjen. Så skapdørene innvendig og utvendig. Ikke en skjolde eller flekk igjen etterpå. Tar godt i underskap og skuffer. Det hender det er endel gris bak stekeovner eller der de har stått. 

Vasken skures så rent man kan, forsøk å rense sluk i kjøkkenvask. Noen har enkelte glasskap og dette må pusses helt rent. Så er det kjøkkenvifte som må bli helt ren, noe mange kan slite med. Avslutter jobben med tak og vegger. I blant må man vaske over tak og vegger 4 runder før det er bra. 

Da tar dette ca 3 timer. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hva er kvm? 

Bruk spylevæske og tørr klut på vinduer utvendig, ta et mindre området av gangen. Da får du utført vinduspuss uansett vær. 

Du må vaske alle tak for støv og flekker. Alle vegger for støv og flekker. Vinduer, lister, karmer. Tømme sluk, bak hvitevarer som evt står igjen. Speilblank dusj, rene fuger, rundt hele toalettet helt ned til gulvet. Blank vask, rundt, over pg under baderomsskap. Alle dører i leiligheten. 

Gulv bør dras over ca 3 runder for å være sikker på å ha fått vekk det mest. Se i forskjellige vinkler om det er skjoldete etterpå. 

Forstår ikke hvordan du klarer dette på 1.5t, det er tiden jeg bruker på et lite bad. 

Kvm = den vanlige forkortelsen for kvadratmeter. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hehe spørsmålet var hvor stort det er 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja, men hvor mye da, beklager. 

Skrevet

Et godt tips til få det rent på dusjkabinett som jeg selv har brukt er wc rens på glassdører, bruk magisk svamp vent i 5 minutter og skyld av :) aldri blitt renere. 

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...