AnonymBruker Skrevet 6. desember 2022 #1 Del Skrevet 6. desember 2022 Hvordan er det å få seg jobb i Spania, eventuelt et annet land, helst spansktalende, eller engelsk slik at det er lettere å intregere seg. Bo sentralt så man slipper bil osv. Er det dyrt? Må vi skatte til Norge om vi flytter helt? Noen som har tips om land? Blir for deprimert av å bo her. Ligger på 25 i mnd med 2 små, men er det dyrt å kjøpe/leie/betale ned på lån i feks Spania, i forhold til inntekten? Hvordan er det med barnehage? Mine er 3 og 5 år. Jeg vurderer virkelig dette så håper på seriøse svar. Anonymkode: 34823...56e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tomas77 Skrevet 6. desember 2022 #2 Del Skrevet 6. desember 2022 Få seg jobb i Spania er alltids mulig men det er elendig betalt med mindre du har en veldig spesifikk utdannelse. Det går stort sett i serviceindustri og der konkurrerer du i et grått arbeidsmarket. Det er en grunn til at migrantene som kommer over til Spania drar videre nordover. 6 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2022 #3 Del Skrevet 6. desember 2022 Har bodd fem år på kanariøyene. Bor man i turistområder så er alt dyrt. Selv om jeg snakket tilnærmet flytende spansk og arbeidet på steder der man tjente greit i forhold til jobber man får når man ikke kan språket, så måtte jeg alltid ha to jobber for å klare meg. Der jeg bodde var det siesta så jeg følte at arbeidsdagen aldri tok slutt. I de fleste jobbene er det vanlig med kun én fridag i uken. I Spania begynner barna på førskole når de er 3 år. Skolesystemet virker forøvrig fint. Jeg hadde ikke barn når jeg bodde der, men kjente mange med barn. Anonymkode: 85f85...fa3 3 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2022 #4 Del Skrevet 6. desember 2022 Hvis det er for dyrt å bo i Norge er det Sveits du må flytte til Anonymkode: 96195...f96 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2022 #5 Del Skrevet 6. desember 2022 Gjennomsnittslønnen er på ca 260 000,- NOK pr år, minstelønn på ca 120 000,- NOK. Omtrent samme pris som i norge for norsk/internasjonal barnehage. Rundt 20% arbeidsledighet. Rundt 20 % billigere leie bolig. Og ganske mye lavere kjøpekraft enn gjennomsnittet i europa Anonymkode: 22a9f...188 6 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2022 #6 Del Skrevet 6. desember 2022 Spania er bare rimelig hvis du har norsk inntekt. På en spansk inntekt er det dyrt å ha en ok livsstandard. Husk også at det sosiale sikkerhetsnettet er dårligere og at det kan være en stor fordel å være frivillig medlem av den norske folketrygda når du flytter (dette må du da betale selv) Anonymkode: e7ed4...771 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2022 #7 Del Skrevet 6. desember 2022 Hvorfor ikke flere som pensjonerer seg drar til Pakistan skjønner jeg ikke. Flytter man til Spania, Thailand, Brasil ol må man betale hjemfallskatt. Dvs skatt til Norge på trygden, deretter skatt til landet man flytter til. Det slipper man i Pakistan.(Som eneste land?) https://www.nettavisen.no/artikkel/norskpakistanere-slipper-nordmenn-ma-betale/s/12-95-3486504 En gylden ordning som Kristin Halvorsen SV fikset når hun var finansminister. Det må da finnes et vettug nabolag hvor man kan leve godt. Beholde hele pensjonen og leve som en konge? Anonymkode: 79053...512 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2022 #8 Del Skrevet 6. desember 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hvorfor ikke flere som pensjonerer seg drar til Pakistan skjønner jeg ikke. Flytter man til Spania, Thailand, Brasil ol må man betale hjemfallskatt. Dvs skatt til Norge på trygden, deretter skatt til landet man flytter til. Det slipper man i Pakistan.(Som eneste land?) https://www.nettavisen.no/artikkel/norskpakistanere-slipper-nordmenn-ma-betale/s/12-95-3486504 En gylden ordning som Kristin Halvorsen SV fikset når hun var finansminister. Det må da finnes et vettug nabolag hvor man kan leve godt. Beholde hele pensjonen og leve som en konge? Anonymkode: 79053...512 Norske pensjonister i Spania betaler ikke kildeskatt til Norge hvis de er skattemessig emigrert fra Norge i følge skatteavtalen mellom Spania og Norge, noen kan velge å betale for frivillig medlemskap i folketrygden om utgjør ca 8% av pensjonen. Uførepensjonister kan slippe å betale skatt til Spania men her kommer uføregrad og dokumentasjon inn i bildet, uansett så er skattenivået veldig lavt og det kommer an på om man bosetter seg på fastlandet eller Kanariøyene som er en egen autonom skatteregion. Hvis de blir medlem av Seguridad Social som er den spanske folketrygden så her de også de samme rettighetene som spanske pensjonister, det betyr gratis legetimer, behandling på offentlige sykehus og bare en bitteliten egenandel på medisiner. Her er det trygdeavtalen mellom Spania og Norge som bestemmer. Grunnen til at norske pensjonister ikke flytter til Pakistan er vel den samme grunnen for at pakistanere flytter til Norge eller at norsk-pakistanere ikke flytter tilbake til Pakistan. Anonymkode: 1bdb8...435 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2022 #9 Del Skrevet 6. desember 2022 Får man kjøpt alkohol i Pakistan? Anonymkode: b2bce...729 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2022 #10 Del Skrevet 6. desember 2022 Det ennå dyrere å bo i Spania når du tar forskjellene i lønnsnivået i betraktning. Har ei i familien som bor i Spania og selv med god utdanning trenger hun to jobber, og hennes barn en deltidsjobb etter skolen for å klare å forsørge seg i en leilighet like utenfor sentrum. Anonymkode: 9d6e3...142 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2022 #11 Del Skrevet 6. desember 2022 Mye bedre å flytte til Pattis. Mye billigere Anonymkode: 25477...f6a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2022 #12 Del Skrevet 6. desember 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Mye bedre å flytte til Pattis. Mye billigere Anonymkode: 25477...f6a Bortsett fra at det ikke eksisterer et sted med det navnet. Anonymkode: 29bc3...744 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Druid Skrevet 6. desember 2022 #13 Del Skrevet 6. desember 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hvis det er for dyrt å bo i Norge er det Sveits du må flytte til Anonymkode: 96195...f96 Skal du tjene på å flytte til Sveits skal du ha renteavkastninger på formue som er høye nok til å kompensere for at Sveits generelt er dyrere enn Norge. Det er merkbart dyrere å leve i Sveits. Men hvis formuen din teller milliarder, så er skattetrykket på formue og formueavkastning såpass mye lavere enn i Norge, at det er lønnsomt. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2022 #14 Del Skrevet 6. desember 2022 Spania er ikke mye billigere enn Norge, om du tar høyde for den lavere inntekten. Ingen like god strømstøtte. Portugal er mye billigere, men du må fortsatt ha en inntekt som er bedre enn normal. Til og med i Tyskland har inflasjonen akselerert noe vanvittig. Anonymkode: 900fa...42c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tomas77 Skrevet 6. desember 2022 #15 Del Skrevet 6. desember 2022 2 hours ago, AnonymBruker said: Hvorfor ikke flere som pensjonerer seg drar til Pakistan skjønner jeg ikke. Flytter man til Spania, Thailand, Brasil ol må man betale hjemfallskatt. Dvs skatt til Norge på trygden, deretter skatt til landet man flytter til. Det slipper man i Pakistan.(Som eneste land?) https://www.nettavisen.no/artikkel/norskpakistanere-slipper-nordmenn-ma-betale/s/12-95-3486504 En gylden ordning som Kristin Halvorsen SV fikset når hun var finansminister. Det må da finnes et vettug nabolag hvor man kan leve godt. Beholde hele pensjonen og leve som en konge? Anonymkode: 79053...512 Norske pensjonisters alkoholforbruk er ikke så kompatibelt med Pakistan. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2022 #16 Del Skrevet 6. desember 2022 Jeg har bodd 5 år i Spania, så mener jeg har god peiling her. Leiepriser er ikke veldig mye lavere enn i Norge. En 3-roms sentrumsleilighet koster deg fort 1000€ eller mer, hvis du skal bo i en by. En typisk "turismejobb" (reiseleder, callsenter, resepsjonist, servitør) har en startlønn på rundt 1000€. Barnehageplass for barn som er for unge for skolesystemet koster fra et par hundre euro og opp til en månedslønn. Skolen og førskolen er gratis og førskolen starter når barnet er 3 år, så er barna dine over 3 år slipper du jo den utgiften. Mat er billigere enn i Norge, men ikke enormt mye billigere - for dagligvarer ligger prisen på rundt 70% av norsk pris, mens enkelte varer (som bleier) er veldig mye dyrere. Strøm, internett og telefon er bortimot like dyrt som i Norge dessverre. Hvis du tenker på å kjøpe bolig, så er prisspennet enda større enn i Norge. I Spania er "utkantstrøk" VIRKELIG utkantstrøk, og du kan få kjøpt et gammelt hus i en forlatt by for et par tusenlapper - eller du kan betale mange millioner for en helt gjennomsnittlig toroms i sentrum av en populær by. Legg til at det ikke finnes noen regulert eiendomsmegling og at ingen spansk bank vil gi deg lån med mindre du har fått en kontrakt på 100% med fast ansettelse (og disse kontraktene er det ikke lett å få i servicebransjen). For å få NIE (oppholdstillatelse) og for eksempel kunne opprette en bankkonto i Spania så må du også enten ha en spansk arbeidsgiver eller en spansk "sponsor" som tar på seg det offisielle ansvaret for deg. Det var skikkelig tungvint å få alt i orden og ikke noe jeg ville gjort igjen, og jeg hadde spansk kjæreste som kunne systemet OG jeg var barnløs... Anonymkode: f4180...f85 4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2022 #17 Del Skrevet 6. desember 2022 Jeg har nå bodd i Spania i 15 år, og grøsser med tanken på å skulle reise eller flytte til Norge. Men det er ikke alltid en dans på roser å bo i utlandet, og det er mange spørsmål og problemstillinger som dukker opp etter hvert, som man bare ikke hadde tenkt på i forkant. Velferdssystemet her er ikke akkurat på høyde med det norske, så tenk også på hva som skjer den dagen man eventuelt skulle bli avhengig av hjelp fra det spanske velferdssystemet. Tro meg, da savner man potensielt fort Norge. Anonymkode: 68bbc...86d 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Motelvibes Skrevet 11. desember 2022 #18 Del Skrevet 11. desember 2022 AnonymBruker skrev (På 6.12.2022 den 13.07): Jeg har nå bodd i Spania i 15 år, og grøsser med tanken på å skulle reise eller flytte til Norge. Men det er ikke alltid en dans på roser å bo i utlandet, og det er mange spørsmål og problemstillinger som dukker opp etter hvert, som man bare ikke hadde tenkt på i forkant. Velferdssystemet her er ikke akkurat på høyde med det norske, så tenk også på hva som skjer den dagen man eventuelt skulle bli avhengig av hjelp fra det spanske velferdssystemet. Tro meg, da savner man potensielt fort Norge. Anonymkode: 68bbc...86d Så dere prøver å skremme andre fra å flytte til Spania? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2022 #19 Del Skrevet 11. desember 2022 2 minutter siden, Motelvibes said: Så dere prøver å skremme andre fra å flytte til Spania? Nei. Anonymkode: 68bbc...86d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2022 #20 Del Skrevet 11. desember 2022 Motelvibes skrev (3 minutter siden): Så dere prøver å skremme andre fra å flytte til Spania? Den som påpeker at velferdssystemet ikke er like bra, den prøver skremme folk, men ikke alle som påpeker at prisene er langt i fra så billig som man tror? Det er da meget god kjent at Norge har ett av verdens beste velferdssystemer, så å påpeke det er ikke akkurat å prøve skremme noen. Jeg mener at det å huske på nettopp det er en veldig veldig viktig ting npr man først vil flytte utenlands. Anonymkode: 22a9f...188 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå